زنگ اول از کارگاه آموزشی خط بریل

سلام سلام سلام سلااااٱاااااٱاااااٱااااام.
میگم حالتون چه طوره بچه ها.
میگم خوبید آیا؟
میگم خب خدا رو شکر که خوبید.
میگم خب بریم سر اصل مطلب.
میگم اصل مطلب چیه؟
میگم الآن بهتون میگم.
اومدم بهتون یاد بدم.
چی یاد بدم؟
الآن میگم.
اگر یادتون باشه من توی پست های قبلیم تاریخچه ی خط بریل رو نوشتم و مخترع اون رو معرفی کردم.

توی پست بعدیم ابزار نوشتار و محاسبه ی نابینایی رو بهتون معرفی کردم.
حالا میخوام اگر بشه آموزش خط بریل رو شروع کنم.
قطعً خیلی از شماها خط بریل رو بلد نیستید. مگه نه؟
خب حالا شلوغ نکنید میخوام درسو شروع کنم.
خخخخ هههه خخخخخ هههه خخخخ

اون ته کلاسیها. شلوغ نکنید منفی میدمها.
خب.
ببینید بچه های نازنین،،،،، جیگیلی پیگیلیهای  من، یه لوح قلم رو در نظر بگیرید.
گرفتید؟
آفرین. این لوح قلم که مثلا از نوع ده خطه اش هم هست از راست به چپ هر خطش بیست و هشت تا خونه داره.
شما با قلمتون توی هر کدوم از این بیست و هشت تا خونه میتونید شش تا نقطه روی کاغذ بزنید.
اول بذارید نحوه ی کاغذ گذاشتن توی لوح رو بهتون بگم.
سمت چپ لوحتون یه لولا وجود داره که قسمت روی لوح رو به قسمت زیریش وصل میکنه. در لوح رو شما میتونید از راست باز کنید. به طوری که در لوح رو بلند میکنید و به سمت چپتون میخوابونید. یعنی قسمت روی لوح پشت رو سمت چپ قسمت زیریش روی مثلا میزتون قرار میگیره.
روی قسمت زیرین لوح در هر چهار گوشش یه نقطه ی تیزی وجود داره که اصطلاحً بهش میگن میخ لوح. شما باید کاغذ رو بردارید و اون رو طوری جلوی خودتون بگیرید که عرضش مقابلتون باشه.
حالا سمت چپ کاغذ رو که ضلع طولیش باشه رو طوری روی لوح قرار بدید که کاملً به انتهای سمت چپ لوح که همون لولای اتصال دو قسمت لوح باشه بچسبه.
حالا کاغذ رو روی لوح تا جایی بالا ببرید که ضلع بالای کاغذ با لبه ی بالای لوح کاملً مساوی بشه.
حالا دقت کنید که ضلع بالا و ضلع سمت چپ کاملً در جای خودشون باشن. حالا به آرومی بدون این که کاغذ جا به جا بشه در لوح رو ببندید. روی در لوح که قسمت رویی لوح هست دقیقً همون چهار گوشش که اون میخها روی قسمت زیرین لوح هست یه سوراخهای خیلی ریزی هست که نشون دهنده ی محل میخهاست. شما باید بعد از بستن لوح فشار کوچکی روی این چهار سوراخ با انگشتاتون وارد کنید که یه صدای تق کوچکولویی میده که نشون میده کاغذ سوراخ شد. این چهارتا میخ کارشون اینه که کاغذ رو براتون ثابت نگه دارن و مانع تکون خوردنش بشن.
شما الآن اصطلاحً در قسمت لوح اول کاغذ هستید. وقتی هر ده خط لوح رو با قلم بنویسید و لوح پر بشه باید به اصطلاح لوح رو عوض کنید. برای این کار در لوح رو باز میکنید و کاغذ رو بلند میکنید که از میخها خارج بشه. حالا کاغرذ رو روی لوح به سمت بالا سُر میدید تا دوتا سوراخی که میخهای پایین لوح روی کاغذ ایجاد کردن به میخهای بالای لوح برسن. میخهای بالای لوح رو داخل سوراخها قرار بدید و در لوح رو ببندید. حالا روی دوتا میخ پایین لوح دوباره فشار بیارید که دوباره کاغذ رو سوراخ کنه و محکم نگه داره. این کار رو برای لوح سوم هم میتونید به همین شکل تکرار کنید.
برای نوشتن روی لوح شما از اولین خونه ی سمت راست اولین خط لوح از بالا شروع میکنید. به این شکل که هر خونه ی لوح دارای محیطی هست که شما در اون فضا میتونید شش نقطه با قلمتون روی کاغذ ایجاد کنید. به این شکل که قسمتهای شش گانه ی خونه های لوح با دندونه های کوچکی که روی دیواره های خونه ها وجود داره از هم تفکیک شدن و شما با نوک قلمتون میتونید این دندونه ها رو لمس کنید.
این شش نقطه به صورت دو ردیف سه تایی توی هر خونه قرار دارن. نقطه ی بالا از ردیف سمت راست میشه نقطه ی یک، نقطه ی وسطی یا زیریش میشه نقطه ی دو و نقطه ی پایینیش هم میشه نقطه ی سه. همین حالت در ردیف سمت چپ خونه هم هست. یعنی نقطه ی بالایی از ردیف سمت چپ میشه نقطه ی چهار، نقطه ی وسطی از ردیف چپ میشه نقطه ی پنج و نقطه ی پایین از ردیف سمت چپمیشه نقطه ی شش.
دقت داشته باشید که شما روی لوح با قلمتون از راست به چپ مینویسید. ولی شما در واقع زمانی که مینویسید از پشت کاغذ دارید روی کاغذ سوراخ ایجاد میکنید و در نتیجه نقاط نوشته شده در حال حاضر زیر کاغذ ایجاد میشن. پس وقتی نوشتنتون تموم میشه باید وقتی کاغذ رو از لوح خارج میکنید کاغذ رو برگردونید یا در واقع پشت و رو کنید تا بتونید چیزهایی که نوشتید رو بخونید. پس نتیجه چی میشه؟
آفرین. بچههای گل و زرنگ. شما برخلاف این که از راست به چپ مینویسید از چپ به راست باید بخونیدش.
پس موقه خوندن ردیفهای هر خونه جا به جا میشن. یعنی نقطه ی بالا سمت چپ میشه یک، پایینیش میشه دو و پایینیش میشه سه. همینطور ردیف سمت راست بالا میشه چهار، وسطیش میشه پنج و پایینیش میشه شش. حواستون باشه که این دو تا رو با هم اشتباه نگیرید.
حالا میرسیم به شکل قلم دست گرفتن. شما باید قسمت بالایی قلم رو که یه قسمت پلاستیکی یا چوبی هست رو طوری در دست راستتون بگیرید که انگار اون رو در مشت خودتون گرفتید و سوزن قلم کاملً باید از دست شما خارج باشه. البته یه سری قلمها هستن که روشون جای انگشت داره که شما باید انگشت اشاره ی خودتون رو روی این قسمت قرار بدید. شما با قلم روی لوح از راست به چپ مینویسید و حرکت میکنید. در حالی که با دست چپتون روی خونه ها حرکت میکنید و مسیر قلمتون رو بهش نشون میدید و در واقع اون رو راهنمایی میکنید.
برای خوندن هم همونطور که گفتم از چپ به راست میخونید. به این شکل که دست چپتون رو ابتدای خط قرار میدید و در واقع خط رو به دست راست نشون میدید. دست چپ ابتدای خط ثابت میمونه و دست راستتون به سمت انتهای خط حرکت میکنه و اون رو میخونه. وقتی خط تموم میشه دست چپ یه خط به سمت پایین میاد و ابتدای خط جدید رو پیدا میکنه. حالا دست راست از انتهای خط قبلی به ابتدای اون میاد و خط جدیدی رو که دست چپ براش پیدا کرده رو میخونه و الا آخر.
خب دیگه. زنگم که خورد. فعلً همینا رو تمرین کنید ببینم چه قدر یاد گرفتید.
جلسه ی بعد امتحان میگیرمها.
از جلسه ی بعدی میخوایم حروف رو شروع کنیم و این که چه حرفی با چه نقطه هایی شروع میشه.
برید تغذیه هاتون رو بخورید تا زنگ بعدی نخورده. تا جلسه ی بعد
بای باااااااااااااییییییییییی،،،،،ییییی،،،یییییی،،،ٱییییی،یییی،،یییی،ییییی،،یییییٱ،،،ییییٱ،،،ییییٱیییٱیییی.

این نوشته در آموزش, حرفای خودمونی, مسائل مربوط به نابینایان عزیز, معرفی ارسال و , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

18 دیدگاه دربارهٔ «زنگ اول از کارگاه آموزشی خط بریل»

  1. مرتضی می‌گوید:

    سلام خیلی جامع بود.
    منم بریل بلد نیستم.
    اما دارم یاد میگیرم.

  2. تنها می‌گوید:

    سلام ملیسا.
    ادامه بده که معلمی هم بهت میاد.

  3. محمد می‌گوید:

    درود.
    میشه بفرمایید خانوم معلم ما هفته یی چند بار کلاس داریم.
    خخخ.
    عالی بود.
    واقعا آفرین بر شما.

  4. سلام خانم معلم! ببخشید که شاگرد بی ادبی هستم. اما موقعی که لوح ۱۰ خطش تموم میشه وقتی کاغذ رو جا بجا میکنی و سوراخ پایین رو میاری تو میخ بالا قرار میدی خط دهم پاک میشه. دو راه وجود داره. اول یا باید کاغذ رو از اون سوراخ ۱ سانت بالاتر ببری و ۴ سوراخ جدید بزنی که کمی مشکله. یا باید بجای ۱۰ خط برای هر لوح ۹ خط بنویسی و بعد کاغذ رو جا بجا کنی. بطوری که سوراخهای پایین بیان رو میخ بالا قرار بگیرند.
    باز هم عذر میخوام. چون خودم امتحان کرده بودم گفتم تجربه ام رو در اختیار دوستان قرار بدم. شرمنده

    • ملیسا می‌گوید:

      سلااا،ااا،ااااااآااام بر سید خدا خوبی آیا
      ببین سید اگه دقت داشته باشی رو هم رو هم نمیشه و خط آخر هم پاک نمیشه،،کافیه فقط دقت عمل داشته باشی،،چون من تا به حال ندیدم برا خودم یا بقیه کسایی که میشناسم چنین اتفاقی بیوفته…،دقتت رو بالا ببر پسرم….
      میسی که راهنمایی کردی دست گلت درد نکنه،،راستی عذر خواهی هم لازم نیست،،ما هر کدوم هرچی یاد داریم باید به بقیه یاد بدیم و اگه اشتباهی هم مرتکب شدیم باز هم باید به هم دیگه بگیم… میسی از حضورت سید زیاااآااد خدافسی

  5. امیر رضا رمضانی می‌گوید:

    سلام
    خوب بچه ها!, زنگ بعدی چی داریم؟ کی میریم خونه؟

  6. گلبرگ می‌گوید:

    سلام بر ملیسای نازنین
    خانم اجازه میشه من مبصر بشم

    • ملیسا می‌گوید:

      سلاااا،اااا،ااا،ااااآااام بر گلبرگ خوبی نانازی
      میگم ببین باشه از این به بعد تو مبصر اما،،میدونی دخترم که مبصر هم باید از همه زرنگتر و باهوشتر باشه و اینکه من در تو این توانایی رو میبینم خخخ پس پیش به سوی مبصری هوهوهوهوه
      میسی از حضورت جیگیلی جونم،،بوس بوووووس خدافسی

  7. میلاد نصرتی می‌گوید:

    لام خانم معلم. اجازه؟ من شیطونیم گل کرده, میتونم با قلم به جای حروفات نقاشی کنم؟

  8. ملیسا می‌گوید:

    سلاااا،اااام مملی خوبی آیااا،،میگم ممل کمی پشتکار لازم داری که اونم با تلاش میتونی به دست بیاری هااا،،تازه من که هنوز اینجا رو آموزش ندادم که تو گیج بشی و اشتباهی بفهمی پسرم خخخخ،،،بعدشم اینکه اگه واقعا با کلاس پیش بری و هرجا هم اشکالی داشتی بپرسی حتما بهت قول میدم که یاد بگیری بدون هیچ مشکلی،،بعد اینکه باید برنامه ریزی داشته باشی تا هم بتونی به کارهای هنریت برسی و هم به کلاس بریل آموزی و هم به بقیه کارات….،،کلا میسی میسی زیاااد از حضورت،،خدافسی بای بای بای

  9. سعید پناهی می‌گوید:

    سلام.
    ببخشید مگه ما زنگ نقاشی هم داریم.
    چرا فحش میدین.
    آخه نابینا چجوری میتونه نقاشی کنه.
    شکلک خانوم معلم با شلنگ افتاده دنبال ما.

  10. میلاد نصرتی می‌گوید:

    چرا نمیشه سعید جون فردا یه هواپیما بگیر بیا اردبیل با رولت خیاطی و لوح و قلم واست نقاشی کنم حال کن.

  11. بهنام نصیری می‌گوید:

    سلااااااااا،،اااا،،اا،اا،اا،اا،،،اا،،،،،،آا،،،،،،،،،،،آ،،،،،آآآآ،،،،،،،ااا،،،،،،اام بر خانم معلم
    دستتون درد نکنه
    من که بریل بلد بودم
    اما
    از پشت در گوش دادم
    عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *