۱۰ روش ساده برای کم کردن استرس امتحانات


- 1,349 بازدید

فصل امتحانات برای کودکان و همچنین والدین آنها همواره استرس زیادی به همراه دارد.

در این مواقع هرچه دانش‌آموزان و والدین آنها برای بهتر شدن نتیجه امتحان بیشتر عصبی‌ و بی‌برنامه باشند به استرس هردوی آنها افزوده می‌شود. 

بر اساس تحقیقات صورت گرفته می‌توان این استرس را با کمک راهکارها و ترفندهای زیر در دانش‌آموزان و والدین آنها کاهش داد.
۱- آمادگی قبل از امتحان: هیچ احساسی در سر جلسه امتحان بهتر از آماده بودن از قبل برای پاسخ دادن به سوالات آزمون نیست. پس مطمئن شوید که فرزندتان مطالعه منظمی
داشته و در این کار با او همکاری کنید.

۲- پرهیز از افراط در یادگیری: ۲۰ دقیقه مطالعه‌ منقطع بسیار بهتر و موثرتر از ساعت‌ها مطالعه‌ پشت‌سرهم است. در برنامه مطالعه‌ فرزندتان برای او حتما زمان
تفریح و استراحت نیز لحاظ کنید.

۳- ورزش و تحرک بدنی: ورزش و هوای آزاد به باز شدن ذهن و بهبود عملکرد آن و نیز حفظ سلامتی کمک می‌کند. پس فرزندتان را تشویق به این فعالیت‌ها در زمان‌های تفریح
و اضافی کنید.

۴- تفکیک مطالب: بهترین راه برای درک مطالب، تقسیم‌بندی آنها است. به فرزندتان بیاموزید بخشی از مطالب را روی کارت‌هایی بنویسند تا بتوانند آنها را همراه داشته
باشند و مرور کنند. این روش از دو جهت دارای اهمیت است:
– تکمیل کردن روند سه مرحله‌ای خواندن و درک و خلاصه کردن مطالب
– سهولت در مرور مطالب و دریافت اطلاعات کلیدی
۵- خواب کافی: از خواب شبانه کافیِ فرزندتان مطمئن شوید. خستگی در واقع عامل افزایش استرس و عملکرد نامناسب ذهن است. پس بازی‌های وقت‌گیر کامپیوتری را پیش از
خواب رها کرده و زمان مناسبی را برای استراحت آنها قبل از رفتن به رختخواب فراهم کنید.

۶- ایجاد ارتباط خوب با فرزندان: از احساس فرزندتان در درباره امتحانات و نگرانی‌هایشان در این دوره مطلع باشید و آنها را تشویق به بیان احساساتشان کنید. این
کار می‌تواند شما را از فشارهای روانی آنان آگاه کرده و در نتیجه مساعدت شما را برای فروکش کردن استرس در آن‌ها به همراه داشته باشد.

۷- تغذیه مناسب برای مغز: از تغذیه سالم کودکتان در زمان امتحانات مطمئن شوید و از تدارک دیدن غذاهای با قند بالا برای آنها بپرهیزید چرا که عملکرد ذهنی را
با مشکل روبرو می‌کند.

۸- کمک گرفتن از برادر و خواهر بزرگتر: خواهر و برادر بزرگتر در نقش راهنما می‌توانند به فرزند کوچکتر کمک کنند. در واقع این کمک به دلیل تجارب مشترک مفیدتر
خواهد بود.

۹- جایزه دادن: به فرزندتان در رابطه با موفقیت در آزمون‌ها که وابسته به میزان تلاش و نمره آن‌هاست، خبرهای خوب بدهید. این شیوه در واقع پیامی را برای آن‌ها
می‌فرستد که در صورت کسب بهترین عملکرد، بهترین پاداش را خواهند گرفت.

۱۰- داشتن توقعات معقول: انتظار یک نتیجه خوب مهم است اما توقعات بیش از حد از فرزندان استرس بیشتری را به آنها تحمیل می‌کند و با توجه به ترس‌های بوجود آمده،
عملکرد نامطلوب‌تری را همراه خواهد داشت. از فرزندتان انتظار موفقیت داشته باشید اما به او بگویید که در صورت عدم دستیابی به نتایج متناسب با توقعاتش، دنیا
به پایان نخواهد رسید و می‌تواند بازهم تلاش کند.

۴ نفر این پست رو پسندیدن!

Print Friendly, PDF & Email



  • درباره ابوالفضل سعيديفر

    ِی کریمی که بخشنده ی عطایی، و ِی حکیمی که پوشنده ی خطایی، و ِی صمدی که از ادراکِ خلق جدایی، و ِی احَدی که در ذاتُ صفات، بی همتایی، و ِی خالقی که راهنمایی، و ِی قادری که خدایی را سزایی؛ جانِ ما را خود دِه، و دلِ ما را هوای خود دِه، و چشمِ ما را ضیای خود دِه، و ما را آن دِه که آن بِه، و مَگُذار ما را به کِهُ مِه. به نامه خدا. ابوالفضله سعیدیفر، متولده ساله 1380 هستم. در شهرستانه ساوه، واقع شده در استانه مرکزی زندگی میکنم. هم اکنون، مشغول به تحصیل در پایه ی دهم هستم. علایقه من، خدمت به همنوعان، آموختنه زبانه انگلیسی، خواندنه اشعاره زیبا، رمان و فیلمهای جذاب، یادگیریه بیشتره کامپیوتر و موبایل و تا حدودی بازیهای کامپیوتری هستند. از اینکه در کناره شما هستم، خرسندم و آرزوی پیروزی، موفقیت، شادکامی، سربلندی، سر افرازی و عاقبت بخیری برایه همه ی شما، دوستانه محترم دارم. راههای ارتباطی، تنها در صورته نیاز: ایمیل: abolfazl.saeedifar80@gmail.com اسکایپ: abolfaz122l . خدانگهدار.
    این نوشته در دسته‌بندی نشده, روان شناسی ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

    18 پاسخ به ۱۰ روش ساده برای کم کردن استرس امتحانات

    1. میلاد نصرتی میلاد نصرتی می‌گوید:

      من که عین خیالم هم نیست فوقش دیپلوم ردی میشم دیگه

    2. شهاب می‌گوید:

      سلام ابوالفضل جان
      من که استرسی ندارم خخخ
      ولی مرسی از این پست زیبات

    3. سلام ابوالفضل جان! بابا روانشناس نشدی که شدی واقعا پست آموزنده ای بود من موقعی که استرس دارم خوابم نمیبره نمونش پریروز اجرا داشتم شب قبلش فقط یه ساعت خوابیدم باز هم مرسی

    4. مهدی صفیلو می‌گوید:

      سلام ابوالفضل پست زیبا و آموزنده ای بود بسیار ممنون

    5. سعید پناهی سعید پناهی می‌گوید:

      سلام.
      منم مث میلادم.
      اگر برنامه ریزی کنم.
      اصلا امتحانات را خوب نمیدم.
      اصلا نمیتونم با برنامه پیش برم.
      هر وقت عشقم بکشه درس میخونم.
      مرسی از پست.

    6. عطا می‌گوید:

      سلام آقا ابوالفضل.
      ما هنوز که هنوزه از استرس رنج میبریم.
      خیلی خوب مطالعه میکنیم, ولی بیدلیل در جلسه آزمون استرس به سراغمان میآید.
      حتی کمک تخصصی از روانشناس نیز گرفته ایم نمیدانیم چرا کار ساز نیست.
      الآن برای یک آزمون حیاتی خوب خوانده و مطالعه کردیم ولی مطمئنیم جواب دلخواه رو نمیگیریم.
      میشود ما را دعا کنی.
      سپاس

    7. امیر رضا رمضانی می‌گوید:

      سلام
      در مورد مورد ۴ باید بگم که میتونن برا کم کردن استرس ازشون تو حین امتحان استفاده کنن
      همون تقلب خودمون
      در مورد مورد ۸ باید بگم که ای کاش میشد خاهر و برادر بیان با کتاب سر جلسه امتحان برسونن!
      یا حد عقل میزاشتن کتاب ببریم, مخصوصا سر کنکور مثلا کتابای گاج یا قلمچی ببریم!

    8. علی فرج پور می‌گوید:

      درود به همه ی بازدیدکنندگان گرامی به ویژه آقای سعیدیفر. با تشکر از پست سودمند شما، یادآوری نکته ای درمورد راهکار نهم این مقاله لازم مینماید: پاداش دادن موجب میشود که شخص استدلال پیش قراردادی پیدا کند و در نتیجه هنگامی که والدین قادر به تهیه کردن جایزه و یا پیدا کردن خبری خوشآیند برای او نباشند، انگیزه ای برای فعالیت و مطالعه نداشته باشد. (برای اطلاع بیشتر درمورد استدلال پیش قراردادی، رجوع شود به تقسیم بندی کولبرگ از مراحل استدلال اخلاقی) به هر روی، ما دیدگاه خود را نه بعنوان روانشناس و دانشمند که بعنوان خواننده ای عامیاز خوانندگان این مطلب بیان کردیم و مسلم است که دوستان متخصص میتوانند دیدگاه ما را به نقد بکشانند. با آرزوی فرداهایی روشن و روشنتر برای همگان. bye

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green