روشی صد در صد برای جلو گیری از حک شدن جیمیل

سلام.

خب از آنجایی که یکی از مهمترین روشهای حک، همان حک ایمیل یا جیمیل هست و شخص حکر با حک جیمیل یا ایمیل،  می تواند به تمامی آیدیها،  از جمله اسکایپ و پلی روم ما دست رسی پیدا کند، به این ترتیب که پس از حک جیمیل، با رفتن به سایتهای مورد نظر و درخواست رمز جدید و دریافت آن در جیمیل به آن دسترسی پیدا کند، لذا تصمیم گرفتم که سرویس جیمیل، که از آن، به عنوان یکی از بهترین سرویس های ایمیل نام برده می شود و اکثرا نابینایان عزیز به خاطر ساده بودن، از آن استفاده می کنند و بدون شک، دارای حفره های امنیتی برای کاربران هست که می تواند مخاطره آمیز و تهدیدی برای آنان به حساب آید رو آموزش بدهم.

اما راه کاری برای جلوگیری از حک شدن حساب های جیمیل وجود دارد که می تواند تقریبا ۱۰۰ درصد به شما اطمینان دهد که شخص دیگری غیر از شما نمی تواند وارد حساب ایمیل شما شود.

این قابلیت کم کم در حال گسترش در سرویس های دیگر می باشد که اکثرا برای کشور ما این امکان وجود ندارد.

نام این قابلیت ۲Step-Verification (تاییدیه ۲ مرحله ای)می باشد.

طرز کار این قابلیت به این صورت می باشد که علاوه بر وارد کردن رمز عبور خود، یک رمز عبور یکبار مصرف هم توسط سرویس دهنده برای تلفن همراه شما ارسال می شود که با وارد کردن آن، قادر خواهید بود وارد حساب خود شوید.

برای شروع، وارد حساب کاربری خود شده و سپس گزینه ی Account را انتخاب کنید.
۱-verification
حالا بر روی یکی از دو گزینه ی Security و یا Manage Security کلیک کنید.
۲-verification
در این صفحه، از بخش ۲step-Verification گزینه ی Setting را انتخاب کنید.

۳-verification
بر روی Start Setup کلیک کنید.
چگونه جیمیل را امن و غیر قابل نفوذ کنیم؟(جلوگیری از هک کردن جیمیل)
در اینجا چهار مرحله برای تکمیل این قابلیت پیش رو دارید.اول از لیست کشور ها ایران را انتخاب کنید و سپس شماره تلفن خود را بدون صفر اولیه وارد نمایید.حالا از گزینه های زیر می توانید انتخاب کنید که کد شش رقمی برای تایید شماره تلفن شما از طریق پیامک ارسال شود یا از طریق تلفن گویا(به زبان انگلیسی)برای شما خوانده شود.(در بعضی موارد به شماره تلفن های اپراتور همراه اول نه پیامکی ارسال می شود و نه تماسی برقرار.)
کد دریافتی را وارد کرده و بر روی Verify کلیک کنید.در صورت تایید به مرحله ی بعد می روید.
در مرحله ی سوم، شما می توانید سیستمی را که همیشه از آن استفاده می کنید تعیین کنید تا در دفعه های بعد، برای ورود به جیمیل از شما کد شش رقمی نخواهد.

با این کار، زمانی که شما تلفن همراه خود را گم کرده اید و یا به آن دسترسی ندارید، می توانید وارد جیمیل خود شوید.(البته در زمان گم کردن تلفن همراه خود، راه کارهای دیگری هم برای ورود وجود دارد.)شما در قسمت تنظیمات می توانید هر زمان تعیین کنید که کدام سیستم از شما کد بخواهد و یا این که نخواهد.
این سوال زمانی از شما پرسیده می شود که می خواهید تعیین کنید بر روی سیستم جاری از شما کد ۶ رقمی نخواهد.

برای تعیین، بر روی Trust This Computer کلیک کنید.
در پایان، بر روی Confirm کلیک کنید.
این قابلیت برای شما فعال شد. اما فرض کنید می خواهید با نرم افزار Google Talk و یا IM+ وارد حساب گوگل خود شوید،به خاطر این که این نرم افزار ها از شما کد ۶ رقمی نمی خواهد عملا نمی توانید وارد آن ها شوید. گوگل برای این مشکل هم راه کاری قرار داده است.

راه حل این مشکل، ساخت رمز عبور های اختصاصی است که به صورت تصادفی به شما یک کد ۱۶ رقمی می دهد که با آن کد، می توانید وارد نرم افزار ها و یا برنامه های دیگر شوید که نمی توانند از شما کد ۶ رقمی بخواهند. برای ساخت چنین رمز عبور هایی، بعد از Confirm کردن بر روی Create Passwords کلیک کنید.
در صفحه ی پیش رو، یک نام به انتخاب خودتان بنویسید و بر روی Generate Password کلیک کنید تا یک رمز عبور ۱۶ رقمی تصادفی برای شما ساخته شود، تا بتوانید وارد دیگر برنامه ها کنید.(این رمز عبور ها نیازی به یادداشت کردن ندارد زیرا شما می توانید هر لحظه ای که خواستید به این صفحه دسترسی داشته باشید و یا این که رمز عبور ۱۶ رقمی جدید بسازید.)
فرض کنید زمانی شما تلفن همراه خود را گم کرده اید،آیا برای همیشه حساب جیمیل شما مسدود خواهد شد و دسترسی به آن نخواهید داشت؟ اما این طور نیست. برای جلوگیری از این دردسر گوگل ۲ روش پیش روی شما می گذارد که برای شما توضیح خواهم داد.

دوباره بر روی Account کلیک کرده و بعد از کلیک بر روی Manage Security و سپس انتخاب گزینه ی Settting از قسمت ۲Step-Verification می توانیم این راه حل را فعال کنیم.

راه حل اول، معرفی تلفن همراه دوم و یا سوم به جیمیل است، که در صورت گم شدن تلفن خود، به دوست شما کد ارسال شود.

برای این کار، در همین صفحه ی تنظیمات، از بالای صفحه، بر روی Add a Phone Number کلیک کنید.
بعد از وارد کردن تلفن و امتحان کردن شماره، بر روی Save کلیک کرده تا این شماره برای شما ذخیره شود.
روش دوم به این صورت است که جیمیل ۱۰ کد ۸ رقمی به شما می دهد که می توانید آن ها را چاپ کرده و یا در جایی ذخیره کنید، تا در صورت ضرورت از این کد ها برای ورود به جیمیل استفاده کنید.

برای دریافت این ۱۰ کد هم در همین صفحه ی تنظیمات بر روی گزینه ی Printable backup codes کلیک کرده تا کد ها برای شما نمایش داده شود.Printable backup codesزمانی می شود که گوشی شما تحت پوشش شبکه نمی باشد و قادر به دریافت هیچ گونه پیامکی نیستید. برای حل این مشکل هم می توانید از صفحه ی تنظیمات نرم افزار مربوط به گوشی خود را دریافت کرده تا بتوانید هر زمان کد های تاییدیه تولید کنید.

این نرم افزار برای سیستم عامل های آندروید،آی او اس و بلک بری موجود می باشد.
از این به بعد، برای ورود به حساب جیمیل، از شما کد تاییدیه خواسته می شود.
با انتخاب گزینه ی Dont Ask For Codes Again On This Computer از دفعه های بعد، اگر وارد جیمیل شوید، دیگر از شما کد تایید نمی خواهد.(منظور سیستمی است که مشغول کار بر روی آن هستید.)اگر از این حالت رضایت نداشته باشید، باید به تنظیمات رفته و از پایین صفحه گزینه ی Forget All Other Trusted را انتخاب کنید.
(منظور از حساب جیمیل در بالا تمام حساب های گوگل مثل درایو،اسناد،یوتیوب و …. می باشد نه فقط و فقط جیمیل)

این نوشته در آموزش, اینترنت, ترفند, رایانه, مسائل مربوط به نابینایان عزیز ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

12 دیدگاه دربارهٔ «روشی صد در صد برای جلو گیری از حک شدن جیمیل»

  1. سلام سیروسخان مرسی خیلی آموزنده بود مرسی

  2. ahmad mahmoodi می‌گوید:

    سلام در ویندوز لایو میل چطور؟

  3. هادی عباسی می‌گوید:

    سلام بر آقای شکاری
    آقا آموزشتان برای من خیلی مفید است ممنون

  4. میلاد نصرتی می‌گوید:

    سلام آقا سیروس. دست شما درد نکنه. این سعید معلومه که کلا سیستمش مشکل داره چون ما اینطور نیستیم

    • سیروس شکاری می‌گوید:

      سلام میلاد جان خب دیگه باید یکی مشکل داشته باشه بعد هم راه حلش رو پیدا کنه و بعد به دوستان آموزش بده من که شخصا همیشه از مشکل خوشم می یاد آخه نمی دونید وقتی مشکل رو با هزار زحمت و خستگی و بی خوابی که حل می کنی چه کیفی داره

  5. سعید پناهی می‌گوید:

    سلام آقا سیروس.
    خیییییییییییلییییییییی جامع و دقیق بود.
    اصلا حرف نداشت.
    ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *