خواص، مضرات و بهترین زمان نوشیدن آب


- 673 بازدید

خواص نوشیدن آب, بهترین زمان نوشیدن آب

۱- رطوبت مورد نیاز بدن را تامین کرده به پوست لطافت می بخشد و سبب شفافیت چشم ها می شود.

۲- به سلول های بدن ثبات می بخشد.

۳- درجه حرارت بدن را تنظیم می کند.

۴- از خشکی مفصل ها جلوگیری کرده آنها را نرم می کند.

۵- کلیه ها را فعال میکند.

 

عواقب خطرناک زیاده‌روی در نوشیدن آب

بدن بخشی بزرگی از آب مورد نیازش را از طریق نوشیدنی‌ها و غذاهای مختلف به دست می‌آورد، از جمله میوه و سبزیجات و همینطور غذاهای رقیق مانند سوپ. باقی آب مورد نیاز بدن از طریق واکنش‌های درون بدن تأمین می‌شود، به این صورت که مواد غذایی در بدن هنگام ترکیب با اکسیژن مقداری آب تولید می‌کنند. این آب تولید شده آب متابولیک نام دارد.

اکسایش مواد غذایی فرایند بسیار حساسی در بدن است و در صورت زیاده‌روی در نوشیدن آب می‌تواند حتی منجر به مرگ شود. این خطر بیشتر از همه برای دوندگان و ورزشکاران رشته‌های استقامتی وجود دارد. نوشیدن بیش از حد آب برای آنها به اندازه کم نوشیدن خطرناک است. زیرا آب زیاد از حد می‌تواند تعادل نمک در بدن را برهم زند.

دانشمندان آمریکایی در جریان پژوهشی متوجه شده‌اند که رسیدن حجم زیاد آب به بدن می‌تواند باعث “هیپوناترمی” شود. هیپوناترمی کاهش سطح سدیم در خون است. تهوع، سردرد، گرفتگی عضلات و در نهایت تشنج و کما از پیامدهای هیپوناترمی هستند.

این دانشمندان سه سال پیش پانصد دونده‌ ماراتن را مورد بررسی قرار دادند.

دانشمندان میزان سدیم موجود در بدن ورزشکاران داوطلب در جریان این پژوهش را پس از دویدن اندازه گرفتند. آنها همچنین به مقایسه وزن دوندگان قبل و بعد از فعالیت بدنی پرداختند.

هر قدر که این داوطلبان در حین دویدن آب بیشتر می‌نوشیدند، میزان سدیم خونشان بیشتر کاهش می‌یافت. برای جلوگیری از اختلال در تعادل نمک موجود در خون توصیه می‌شود که ورزشکاران قبل و بعد از فعالیت بدنی خود را وزن کنند. اگر وزنشان بعد از ورزش بیشتر از قبل باشد، نشان می‌دهد که آنها هنگام فعالیت بدنی بیش از اندازه آب نوشیده‌اند.

 

میزان آب مورد نیاز بدن در روز

اما نمی‌توان برای تمام افراد حجم آب یکسانی را برای آشامیدن تجویز کرد. زیرا میزان نوشیدن آب می‌تواند با توجه به فیزیک بدنی و میل افراد متفاوت باشد. به طور مثال مردان روزانه نسبت به زنان به مقدار بیشتری آب احتیاج دارند. همینطور فرد مضطرب سریع‌تر از فرد آرام تشنه می‌شود.

در عین حال عادات غذایی نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند. افرادی که به خوردن میوه و سبزیجات گرایش دارند کمتر نیاز به مایعات دارند تا افرادی که بیشتر نان و گوشت مصرف می‌کنند.

 

عوارض کم نوشیدن آب :

خستگی و کم تحرکی، یبوست، سنگ کلیه، خشکی چشم، دهان و پوست، از دست دادن تعادل، از دست رفتن توانایی تنظیم درجه حرارت بدن.

 

خواص نوشیدن آب, بهترین زمان نوشیدن آب

چه زمانی آب بنوشید:

** نوشیدن یک لیوان آب ناشتا سبب نرمی روده ها، شستشوی معده و آماده شدن آن برای هضم صبحانه و تنظیم شدن کلیه ها از مواد سمی، رسوبات، سنگ ها و ترشح صفرا در کبد می شود.

** یک ساعت قبل از غذا و ۲ ساعت بعد از آن آب بنوشید تا در کار شیره معده (شیره هضم غذا) اختلال به وجود نیاید.

** نوشیدن یک لیوان آب با غذاهای خشک مانند نان، باعث می شود کار هضم غذا آسان تر شود.

** بعد از ورزش کردن (البته پس از اندکی استراحت)، جرعه جرعه آب بنوشید، نه یکباره.

** بعد از نوشیدنی های ادرار آور مانند: قهوه، چای و نوشیدنی های گازدار، حتما آب بنوشید.

** نوشیدن آب در زمان شیردهی، برای روان شدن شیرو جبران مایعات مورد نیاز بدن مادر مناسب است.

** نوشیدن آب در زمان بارداری، ضروری است.

** نوشیدن آب پیش از خواب، بسیار خوب است.

** روزانه باید ۸ لیوان آب بنوشید.

 

هشدار:

۱) زمانی که احساس گرما می کنید، آب سرد ننوشید، زیرا این آب سبب التهاب غشایی داخلی معده و حاق می شود.

 

۲) نوشیدن آب سرد به میزان زیاد، ترشحات معده را دچار مشکل و کار هضم غذا را طولانی می کند و فرد (با افزایش گاز معده)احساس سنگینی می کند.

۳) در افراد چاق که آب زیاد می نوشند، مواد غذایی به جای سوختن و ایجاد انرژی ونشاط به شکل طبقات چربی روی هم انباشته می شود.

۴) افراد مسن با وجود نیاز بدنشان احساس تشنگی نمی کنند؛ بنابراین نوشیدن آب باید از کودکی به شکل عادت درآید تا در بزرگسالی مشکلی ایجاد نکند.

 

منبع : کتاب “بخوانید و سالم بمانید” / hamshahrionline.ir

۶ نفر این پست رو پسندیدن!
Print Friendly

درباره بیدل

بیدلی در همه احوال، خدا با او بود، او نمیدیدش و از دور «خدایا» میکرد
این نوشته در پزشکی و سلامت, علمی ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

7 پاسخ به خواص، مضرات و بهترین زمان نوشیدن آب

  1. سلام
    ممنون بابت مطلب علمی و جالبی که نوشتید . تشکر.

  2. سلام بیدل! اینجور که بوش میاد قصد دارید با روزی یه مطلب همه کاربران سایت رو از میدون رقابت بدر کنید. خیلی هم عالی. چون پستهای خوبی میزارید. از روزی که شما اومدید تو سایت بازدید سایت یه تکونکی خورد. به هر حال مرسی

  3. عطا می‌گوید:

    درود بر بیدل عزیز.
    آب در متابولیسم خیلی تاثیر دارد
    پس باید دانست کی نوشیده شود مرسی از این مطلب مفید

  4. قاسمی می‌گوید:

    سلام بر ای بیدلی که در همه احوال خدا با شما بود و از دور نابینا بودین و خدایا میکردین،
    یقینا مطالب مفیدی هست. بسیار تشکر.
    راستی آب یه فایده ی دیگه ای هم داره به نظر من: اونم اینه که دوستامونو وقتی میریم تفریح با آب خیییییییییییییس خیییییییس کنیم و بعد الفرااااااار.
    خخخخخ
    مخصوصا که توی تابستون باشه. خودش یه تفریحه. هر کی موافقه بییاد کامنت بذاره.
    بازم ممنون از پست.

  5. بیدل می‌گوید:

    سلام سلاااام سلااااااام خدمت همه دوستان. ایول به این همه همدلی و همزبونی. با اینکه من نمیتونم بیام و به کامنتا جواب بدم ولی شماها اینقدر عالی استقبال میکنین. هزاربار لاااااااااااااااااااااااااایک. سرکار قاسمی اتفاقا بد هم نگفتین. من یادم میاد زمان بچگی وقتی اذیت میکردیم و بچه هارو خیس میکردیم اونا هم نامردی نمیکردنو دهنشونو پر از آب میکردن و میپاشیدن بهمون خخخخخخخ. شکلک حال بهم زدن. پس حواستون باشه این حالت پیش نیاد. خخههههه. یا حق

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green