تشریح فیزیولوژیکی بدن نسبت به روزه داری در ماه مبارک رمضان


- 243 بازدید

سلام دوستان حالتون چطوره امیدوارم ماه رمضان را تا اینجا با این روز های گرم تابستان به خوبی و خوشی سپری کرده باشید و بهره کافی را از این ماه سرشار از رحمت و مغفرت برده باشید.
خب ماه رمضان است و من در خدمت شما عزیزان هستم با یک پست در خصوص این موضوع که واکنش بدن نسبت به روزه داری چیست و یک سری توصیه به روزه داران.
متن یک مقدار طولانی ولی قول میدم اگر با حوصله خوانده شود خالی از فایده  نخواهد بود.
از صبر و شکیبایی شما عزیزان کمال تشکر و قدردانی را دارم.
تشریح عکس العمل فیزیولوژیکی   بدن به عمل روزه داری.
سی روز ماه رمضان به پنج قسمت تقسیم می شود:
۱-      از روز اول تا ششم ، این شش، روز  سختترین زمان روزه گرفتن است و در این زمان بدن شروع به نظافت کردن خود می کند. در سه روز اول (ممکن است) دمای بدن ۱٫۵ درجه پایین آید که این به دلیل رفع عفونت های داخلی بدن است.
۲-       از روز ششم تا روز دهم، کلسیم های اضافی موجود در بدن شروع به دفع شدن می کند و معده به سمت بهبود می رود. اگر در این زمان نفخ می کنید یعنی کمبود ویتامین ب کمپلکس دارید.
۳-       از روز دهم تا چهار دهم ، سلول های عصبی که موجب تشویش و اضطراب میشوند  شروع به از بین رفتن می کنند و کم کم آرام می شوید.
۴-       از روز چهار دهم تا بیست و یکم، عروق قلبی شروع به تمیز شدن می کنند البته به شرطی که در روزهای قبل گوشت، قهوه، چای و … نخورده باشید
۵-     از روز بیست و یکم تا سی ام،  توکسین ها (سموم بدن) شروع به  دفع شدن می کند و ته مانده های داروهایی که در طول سال مصرف کرده اید و در بدن باقی مانده،  از بدن خارج می شود.
·        توصیه های عمومی
o       در ماه رمضان سعی کنید با گوشت و مخصوصا و مخصوصا گوشت قرمز خداحافظی کنید. خوردن گوشت قرمز باعث می شود ۱۰ تا ۱۴ ساعت نسبت به خوردن غذا بی اشتهایی به وجود آید و این بدان معناست که اگر شب گوشت قرمز میل کنید برای سحر تمایلی به خوردن هیچ چیز ندارید.
o        در سحر از خوردن گوشت بپرهیزید  و در صورتی که مایل بودید گوشت بخورید نهایتا گوشت سفید و آن هم به صورت آب پز یا بخار پز.
o       بهترین خوراکی ها در این ماه عبارتند از : عسل – انگور – خرما – شیر – سبزیجات که بهترین آنها سبزیجات است.
o       به هیچ عنوان بعد از غذای چرب آب خنک نخورید.
·        مشخصات روزه دار :
o        روزه دار در سه یا چهار روز اول ممکن است آبریزش بینی داشته باشد.
o        دهان روزه دار بد بو شده و بوی عرق بدنش نیز بدبو میباشد.
§          اینها نشان دهنده دفع چربی و سموم از بدن هستند اما از روز دهم به بعد کم کم باید این آثار از بین برود و اگر  ادامه داشت ممکن است به دلیل مشکلات دهان و دندان و یا روده باشد.
o        بی اشتهایی بعد از سه روز ازگذشت ماه مبارک رمضان، نشان دهنده روز گرفتن درست است.
·        توصیه به روزه داران:
o       قبل از افطار: در حالت روزه ورزش کردن بسیار توصیه میشود اما نه ورزش های سنگین.
o       وقت افطار:
§         بهترین روش شروع افطار کردن، خوردن آب گرم (در حده دمای بدن ۳۷ درجه) به همراه یک خرما است و اگر کسی مشکل دیابت دارد می تواند از خرمای پیارم استفاده کند.
§         از خوردن زولبیا و بامیه در زمان افطار به شدت پرهیز کنید.
§          سفره افطار سبز(سبزیجات ،لوبیا سبز،….) داشته باشید و از خوردن انواع آش، حلیم، کله پاچه و ادویه جات بپرهیزید. اگر کسی مشکل ورم معده دارد، بهتر است سبزیجات را به صورت آب پز کندمصرف کند.
§        سبزیجات منیزیم به وفور مشاهده می شود.منیزیم باعث جلوگیری از آلزایمر، گرفتگی عضلات و … می شود.
§         در افطار از خوردن قند و شکر بپرهیزید.
o       اوقات بین افطار تا سحر :
§         با توجه به فصل تابستان بین خوردن هندوانه و سحری حداقل باید سه ساعت فاصله باشد لذا در سحر از خوردن هندوانه پرهیز کنید باعث تخلیه اب بدن می شود.
§         برای جلوگیری از تشنگی تا می توانید از سبزیجات و غذاهای فیبر دار استفاده کنید. فیبر تا هشت برابر وزن خود آب ذخیره می کند و این آب را در طی دوازده ساعت در بدن پخش می کند.
§         تا زمان خواب توصیه میشود  میوه بخورید و از خوردن شام(( مخصوصا غذای چرب)) بپرهیزید.
o       وقت سحر :
§         پیامبر اکرم (ص) می فرمایند حتما سحری بخورید حتی یک لقمه
§          پزشکان می گویند اگر سحری نخورید احتمالا ایجاد سنگ در صفرا خواهید داشت.
§         زمان مناسب برای خوردن سحری، یک و نیم ساعت قبل از اذان می باشد.
§        در سحر صبحانه بخورید (غلات پخته از افت قند جلوگیری می کند-   بخورید- میوه ترش در سحر نخورید مثل نارنگی یا پرتقال- حلیم بخورید- غذاهای فیبر دار بخورید- لوبیاسبز، نخود، ذرت، انجیرخشک، بادام، گندم سبوس دار، حبوبات و غذاهای دیرهضم بخورید)
§         بلافاصله بعد از خوردن سحری از خوردن آب خودداری کنید زیرا موجب رفلکس معده می شود. سعی شود مایعات حداقل نیم ساعت بعد از خوردن سحری میل شود.
§         خوردن سیب و گلابی یک ساعت قبل از سحری خوردن بسیار مفید است

یک نفر این پست رو پسندیده!

Print Friendly
جابر جعفری

درباره جابر جعفری

با سلام خدمت شما بازدید کننده گرامی اینجانب جابر جعفری نابینا متاهل متولد 31شهریور 1364 میباشم تحصیلات راهنمایی و دبیرستان را در تهران مجتمع شهید محبی سپری نموده و دارای مدرک کارشناسی مددکاری اجتماعی هستم سال 91 ازدواج کردم خانومم بیناست و دارای مدرک کارشناسی الهیات میباشد حاصل زندگی مشترکمان یک فرزند پسر به نام حسین است و در حال حاضر ساکن شهرک کارچان شهر اراک استان مرکزی میباشم و از عضویت در این سایت پربار و در کنار هم نوعانم بودن بسیار خرسندم فعلا بیکار و مثل خیلی از هم نوعانم جویای کار هستم یا حق التماس دعا ارادتمند همگی جابر جعفری
این نوشته در پزشکی و سلامت, علمی, مذهبی ارسال و , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

7 پاسخ به تشریح فیزیولوژیکی بدن نسبت به روزه داری در ماه مبارک رمضان

  1. شهاب می‌گوید:

    سلام جابر جان .
    پست آموزنده و مهمی بود .
    تشکر از شما .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green