تنظیمات مهم jaws که هر کاربر نابینا باید یاد بگیرد:

بسم الله.
سلام بر خوانندگان محترم و کاربرهایی که از صفحه خوان jaws استفاده میکنند.
یه سری تنظیمات هست که بعد از نصب و تنظیمات اولیه jaws هر کاربری باید بداند اما خیلی وقتها مشاهده میشه که کاربران اهمیت نمیدهند تا راحت کار کند لذا در این پست به آنها میپردازیم.
البته این بحثها که در زیر اشاره میکنیم شاید به صورت گذرا یا بحثهای جداگانه در پستهای مختلف توسط دیگر دوستان بزرگوار قبلا نوشته شده و ما بر آن شدیم تا یه جمع بندی کلی داشته باشیم تا دوستان تازه وارد نیز از این تنظیمات بی بهره نمانند.

۱- شناساندن زبان فارسی به jaws تا در مخصوصاً محیط internet explorer اول هر جمله فارسی کلمه fa را نگوید مثل جمله ی: faبرای مشاهده پست اینجا را کلیک کنید. یا faگوگل.
برای اعمال این تنظیم jaws را اجرا میکنیم و از منو utilitys را باز کرده روی گزینه setting senter کلیک میکنیم در منوی باز شده با جهت نماهای پایین text processing را انتخاب کرده با جهت نمای راست چند بار زده روی گزینه jeneral چند بار جهت نمای پایین را زده روی گزینه detect languages یک بار کلید tab را میزنیم تا تیکش برداشته بشه یعنی not chekd بشه و چند بار کلید tab را زده apply را با اینتر یا فاصله بزنید.
۲- اجرای jaws به صورت مخفی یعنی در system tray: یعنی jaws همیشه پنجره ای باز برای خود نداشته باشد تا یه سری کاربران که همش alt+f4 میزنند میرسند به همان پنجره که jaws ازشون میپرسه
are you shure you want to qwit jaws?
و خیلیا اشتباهی اینتر میزنند jaws بسته میشه.
برای اینکار دو راه موجود است که اولیش jaws بعد نصبش پنجره ای را میاره یه سری تنظیمات را از کاربر میخاد اونجا باید در مرحله مربوطه تیک run jaws from system tray را بزنید.
راه دوم اینه که اگه همانجا این تیکو نزدین یا اینکه jaws پنجره را براتون نیاود jaws را اجرا کرده ار منوی help گزینه startup wizard را زده بعد از پنجره اول یعنی next در صفحه باز شده میتونید گزینه ذکر شده را تیک زده و چند بار next را زده در انتها ok را بزنید و کار تمام است.
۳- تعریف کلید ترکیبی میانبر برای اجرا یا از کار انداختن jaws برای مواقع ضروری:
خیلی وقتا ما نیاز داریم jaws را که مثلاً یه فرد بینا روی کامپیوترمان از کار انداخته دوباره راه اندازی کنیم که اگه برنامه ای داشته باشیم که اول اسمش j باشه مانند jet audio و… ممکن است در اجرای مجدد jaws دچار مشکل بشیم برای این مواقع ما به کلید میانبر احتیاج داریم که به دلخواه خود به شرح زیر عمل میکنیم.
دقت کنید این کلید میانبر در هر صفحه یا پنجره ای در ویندوز باشید برای شما عمل میکند.
بنده برای اینکه در مواقعی که دست راستم مشغول است بتوانم تکدستی با دست چپ jaws را اجرا کنم برای خود کلیدهای control+shift+z را به عنوان کلید میانبر فعالساز jaws تعریف کردم و برای از کار انداختن آن که یه فایلی توسط آقای جواد حسینی در اختیار بچه ها قرار گرفته بود برای اجرای آن در مواقعی که jaws هنگ کرده کلیدهای control+shift+x را تعریف کردم.
برای ایجاد کلید میانبر ابتدا از فایل اجرایی برنامه در desktop میانبر یا همان shortcot تعریف میکنیم که jaws خودش پیشفرض تعریف میکنه و یه آیکن به نام مثلاً jaws15 ایجاد میکنه.
خوب روی shortcot برنامه که در دسکتاپ هست alt+inter را بزنید تا peropertys باز بشه دوبار کلید tab را بزنید که میگه:
shortcot key edit
اینجا کلید میانبر دلخواه خود را که با کلیدهایی مانند کنترول یا شیفت یا alt شروع میشه با حرف مورد نظر خود تایپ کنید.
بدون اینکه بعد تایپ دستتون به کلیدی بخوره چند بار کلید tab را بزنید و ok کنید.
۴- چه کار کنیم تا jaws یه سری کلیدها را اعلام نکند یعنی فرض کنید شما کلید tab را میزنید اما چون گفتن زیاد jaws صداش اذیتتون میکنه میخواین tab عمل کند اما jaws نگوید tab.
** خوب این گزینه را تا آخر نخونده عمل نکنیدا)*
برای این تنظیمات برنامه jaws را اجرا کرده در منوی utilitys گزینه setting senter را بزنید و با جهت پایین گزینه keyboard را پیدا کرده با جهت راست باز کنید و با جهت نمای پایین گزینه manage keys lable را پیدا کرده با کلید space باز کنید.
در صفحه باز شده یکی یکی گزینه ها را میاره مثلاً نوشته add+speak اگه روی این گزینه یک بار کلید space را بزنید میشه: add key lable++mute mute.
که به دلخواه خود میتونید صداشو ببرید.
مثلاً کلیدهایی مانند inter یا kaps locke یا tab یا کلیدهای f =f1…..f12= یا کلید space یا home و end و page op و page down و…و..و… را mute کنید.
اینجا دوتا نکته را باید توجه کنیم:
اول اینکه کلیدهایی که باهاش آشنایی ندارید را mute نکنید.
دوم این که یه سری کلیدها مانند shift یا control و یه سری کلیدهای دیگه که خودش پیشفرض mute تعریف شده و کاربر قادر به تغییر آن نیست مانند:
control key lable +mute control+always speack
یعنی این همیشه بیصدا هست اگه دقت کنید یه سری کلیدها مانند کنترل یا شیفت را اگه بزنید عمل میکنه اما jaws اسمشو نمیگه.
۵- خاموش کردنی موقتی صدای jaws مخصوصاً برای اونایی که کار صدا برداری استدیویی انجام میدهند.
این گزینه در jaws 15 و ازآن بع بعد با کلیدهای insert+space و در صفحه باز شده با فشردن کلید s فعال میشه یعنی صدای jaws خاموش میشه و با اجرای دوباره ی همین فرمول میشه فعالش کرد.
اما اونایی که هنوز از ورژنهای قبلی jaws استفاده میکنید میتونید با فشردن insert+8 =ردیف پایین کلیدهای f= گزینه difalt.jkm jaws را فعال کرده با انتخاب گزینه ی difalt و یکبار زدن کلید tab در پنجره جاری گزینه
mute synthesizer
دقیقاً این گزینه را پیدا کنید =میتونید حرف m را هم وارد کنید تا زودتر بهش برسید=
کلید application را بزنید گزینه add key stroke را بزنید میانبر دلخواه خود را تایپ کنید tab بزنید تیک گزینه desktop را بردارید تا همه منوها براتون جواب بدهد ok کنید.
۶- چکار کنیم jaws موقع تایپ حروفات را نگوید؟
اونایی که تایپشون خوبه میتونند این گزینه را بکار گیرند.
برای این تنظیم در پنجره اصلی برنامه jaws منوی help و startup wizard را باز کرده در تب سوم یعنی typeing ekow با جهت نماهای بالا یا پایین گزینه off را انتخاب کرده و چند بار next و در پایان ok کنید.
۷- تعریف اسپیکر جداگانه برای jaws و برنامه های دیگر روی ویندوز:
فرض کنید ما در استدیویی صدابرداری میکنیم اما نمیخواهیم طرف مقابل صدای jaws براش پخش بشه میتونیم خروجی jaws را از مدیا یا رکوردر و هر برنامه میکس دیگه جدا کنیم فرضاً jaws از هدفون پخش شود و سایر برنامه های از کارت صوتی جانبیمون.
برای اینکار در برنامه jaws در پنجره utility گزینه sound card را اجرا کرده متناسب با کارت صوتی موجود خود عمل کنید.
۸- روش از کار انداختن بروز رسانی یا همان update اتوماتیک jaws که اگه تأییدش کنید کرک jaws را هم از کار میندازه.
در منوی اصلی برنامه basics را باز کنید با چند بار زدن کلید تب تیک گزینه automatic notification of update را با کلید space بردارید و ok را بزنید.
۹- روش فعالسازی بلاک کدها:
Block quote یا نقل قول، بخشی از صفحه ی اینترنتی است که برای گذاشتن یک نقل قول یا یک تکه عبارت از آن استفاده میشود و در JAWS های ۱۴ به قبل، میتوانستیم بافشار حرف Q در صفحاتی که نقل قول داشتند، بر روی آن قرار بگیریم. اما حالا چه؟ حالا چنانچه حرف Q را بفشاریم، بر روی منطقه ی اصلی صفحه قرار میگیریم یا صفحه خوان JAWS محترمانه اطلاع میدهد که منطقه ی اصلی ای برای این صفحه، وجود ندارد. آیا شرکت سازنده ی این صفحه خوان، تصمیم گرفته یکی از امکانات مفید محصول پرطرفدارش را در نسخه ی جدیدتر حذف کند؟ … . . . . درست حدس زدید. البته که خیر. اتفاقی که در نسخه ی ۱۵ برنامه ی JAWS افتاده این است که این فرمان، فقط از فهرست فرمانهایی که کلید میانبر داشته اند حذف شده است. کافیست شما به لیست فرمان های حرکت سریع JAWS سری بزنید تا امکان از دست رفته را بازگردانید. آموزشی که برای شما تدارک دیده ام، در مورد فرمانهای دیگر حرکت سریع نیز صدق میکند. جهت اختصاص کلید مورد نظر خود به BlockQuote یا فرمانهای دیگر، این مراحل را دنبال کنید:خوب بریم سراغ فعال کردن این حالت که خیلی وقتا هم لازمه به کار بگیریمش.
در حالتی که صفحه خوان JAWS15 و به بالا برو تا ورژنهای بعدی خَخ.
فعال است، کلیدهای Insert+F2 را فشار دهید تا لیست برنامه های مدیریتی امکانات JAWS ظاهر گردد.
حرف N را فشار دهید تا گزینه ی Navigation quick keys را پیدا کنید و با کلید Enter گزینه را باز کنید.
حرف B را فشار دهید تا BlockQuotes را بیابید.
کلید Tab را فشار دهید تا دکمه ی Edit Key Assignment را پیدا کنید و با Enter فعالش کنید.
حرف Q را وارد کنید (دقت داشته باشید اینجا حروف اضافه وارد نکنید).
با کلید Tab دکمه ی OK را بیابید و با کلید Enter فعالش کنید.
دوباره با کلید Tab دکمه ی OK را بیابید و با کلید Enter فعالش کنید.
۱۰-
و اما در آخر یه کاربرد jaws در ویندوز xp بود یادم رفته اونم اینه که در xp از ولوم کنترول نمیشد ولوم jaws را بالا پایین کرد بنده برای این کار از کلیدهای insert+home و insert+end استفاده میکردم اما یادم نیست از کجا تعریف میکردم اگه از دوستان اینو بلده لطف کند برای کاربران xp در کامنتها بنویسد.
در آخر از همه دوستان التماس دعا دارم.
در امان الله.

درباره جواد نوعی

به نام خدا سلام. بنده جواد نوعی در مذهب شیعه =اسلام= اهل شهر اردبیل و نابینای مطلق هستم. از سنین کودکی =8 سالگی= همان ابتدای مدرسه در زمینه موسیقی فعالیت دارم و از سال 87 هم به کامپیوتر روی آوردم و آخرش هیچ چی دیگه تا پیش دانشگاهی خواندم ولی چون پارت مارت نداشتم نتونستم تإمین کنم ترک تحصیل کردم و حدود 9 ساله با لطف ایزد منان، برای زنده ماندن چالش میکنم. در حال حاضر 4 سال است که در انجمن نابینایان شهر اردبیل مشغول آموزش موسیقی و کامپیوتر نابینایان هستم و همچنین برای کیبردهای سری korg و yamaha یه سری برنامه هایی طراحی کرده ام و الان هم مشغول ساخت حرفه ای موزیکهای پلیبک به درخواست خوانندگان صدا سیمایی هستم. البته ادعای معلمی نمیکنم من همیشه از دیگران یاد میگیرم. اکنون هم افتخار آنرا دارم که عضو این وبسایت در محضر دوستان و کاربران عزیز خدمتگزار هستم و همچنین لازم به ذکر است علت فعالیت من اینجا این نیست که فقط برای خودم اطلاعات جمع آوری کنم بلکه هرچیزی که از این وبسایت و سایر مراکز فعالیت نابینایان دستم میرسد به خدا بدون هیچ چشم داشت و رایگان حتي بدون اینکه یه سری افراد خبر داشته باشند، و یا درخواست کنند، در اختیارشان میزارم و حتي از دوستانم که واقعاً دستشونو فشرده ام بهم خیانت کرده اند دریغ نمیکنم لذا، هر پرسشی که در این سایت مطرح میکنم اگر کسی جواب میدهد مطمئناً نه فقط به من بلکه به چندین نابینا و همنوع دیگر خود که به اینترنت دسترسی ندارند پاسخ داده و مشکلشو حل کرده. با یه سری فرصتهایی که دستم اومده میتونستم هیلی وقتها سودجویی هم کنم حتي کسی هم نمیفهمید حتي با امکاناتی که در دست داشتم اگر میخواستم استفاده کنم و یا بفروشمش خیلیا هم نیاز مند بودند تا الان میلیونها پول نسیبم شده بود، اما در این میان خدای خود را گواه و شاهد گرفته و نه از روی ترحم بلکه انجام وظیفه نموده ام. نمیخوام فضایی توخالی درست کنم اما واقعاً از دست یه سری افراد دلم پره همینجا نوشتم. تا کنون سه پایگاه فعالیتی در اینترنت با فعالیت شخصی خودم راه اندازی کرده ام: اولی پایگاه اینترنتی WWW.golsanmusic.ir با ارائه فضای رایگان آپلود فایلهای هنری، برای استقبال و معرفی بیشتر هنر موسیقی معلولان به جامعه بود که با عدم استقبال و همکاری نابینایان مواجه شدم جمعآوری کردم ،و دومی www.hoseynienet.blogfa.com برای فعالیتهای مذهبی و دانلود نوحه های کامل آذری سومی www.javadorg.blogfa.com برای دانلود برنامه های =کیبرد= شخصی که خودم طراحی کرده ام. امیدوارم بتوانم قدمی کوچک در راستای خدمت به همنوعانم بردارم.
این نوشته در آموزش, مسائل مربوط به نابینایان عزیز ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

21 دیدگاه دربارهٔ «تنظیمات مهم jaws که هر کاربر نابینا باید یاد بگیرد:»

  1. بهنام نصیری می‌گوید:

    سلام بر آقا جواد نوعی
    واقعا جامع بود
    خیلی عالیه
    ممنون

  2. محمدحسین ملکی می‌گوید:

    سلام آقا جواد گل تشکر کامل و جامع بود یاحق ‏

  3. یاسمین می‌گوید:

    سلام آقای نوعی.
    وای عالیتر از این نمیشد.
    مدیران اگر امکان دارد این پست را سنجاق کنید.
    تشکر.

  4. علی می‌گوید:

    سلام.
    به به به به آقا جواد گل.
    آقا کمتر اینجاها میبینمت.
    خععععیلی ماهی به ولاه.
    پست عالی بود.
    منم با نظر خانوم یاسمین موافقم به نظرم سنجاقش کنن بهتره.

  5. مرتضی می‌گوید:

    درود.
    از لطفتون آقا جواد سپاس گذارم.

  6. جواد نوعی می‌گوید:

    از یکایک دوستان سپاسگزاری میکنم شرمنده یکی یکی کامنتها را نتونستم جواب بدم به همین خاطر در این کامنت دست بوس همه ی بزرگواران بودنم را اعلام میکنم.
    بنده کاری نکردم از روی وظیفه پست گذاشتم.
    انشا الله به درد بخور باشه.
    موفق باشید.

  7. جواد نوعی می‌گوید:

    یه اشتباه چاپی در گزینه ی ۱ شناساندن حروف فارسی بود که با عرض پوزش اصلاح میکنم برای برداشتن تیک به جای tab از space استفاده میشه:
    این هم متن کامل:
    ۱- شناساندن زبان فارسی به jaws تا در مخصوصاً محیط internet explorer اول هر جمله فارسی کلمه fa را نگوید مثل جمله ی: faبرای مشاهده پست اینجا را کلیک کنید.
    یا faگوگل.
    برای اعمال این تنظیم jaws را اجرا میکنیم و از منو utilitys را باز کرده روی گزینه setting senter کلیک میکنیم در منوی باز شده با جهت نماهای پایین text processing
    را انتخاب کرده با جهت نمای راست چند بار زده روی گزینه jeneral چند بار جهت نمای پایین را زده روی گزینه detect languages یک بار کلید space را میزنیم تا تیکش

  8. سعید پناهی می‌گوید:

    عرض سلام و خسته نباشید بر دوست گران قدرم, آقا جواد گل.
    آقا جواد واقعا خععععععععععععییییییییییلییییییییییییییی جامع, کامل, دقیقن و هر چی بگی بود دیگه خخخخ.
    کلا مرسی دمه شما گرم.
    و امیدوارم بیشتر شمارو اینجا ببینم.
    موفق باشی آقای نوعی.

  9. زهرا آيت می‌گوید:

    سلام. تشکر میکنم از پستتون.
    منم با اینکه خیلی وقته جاز استفاده نکردم ولی تجدید خاطره ای بود از زمان کار کردنم با جاز که یادش بخیر.
    چطوری میتونم باهاتون در ارتباط باشم سؤالی داشتم درباره جاز یا ویندوز بپرسم؟
    بازم تشکر میکنم پستتون خیلی کامل بود.

  10. جواد نوعی می‌گوید:

    مسی بخاطر لطف یکا یک دوستان نسبت به این حقیر.
    بنده آدرس ایمیلم javadorg در دامنه gmail هست و مبایلم هم +۹۸۹۱۴۴۵۴۰۵۳۹٫
    البته دوستان دیگه تخصصیتر از بنده کارهای jaws و ویندوز را میدونند اگه جوابی را بدانم حتماً راهنمایی میکنم.
    موفق باشید.
    ضمناً اینکه بنده یکی یکی کامنتها را جواب نمینویسم به پای بی ادبی نزارین والا گرفتاریم زیاده بهمین خاطر در یک کامنت جواب چند نفر را مختصر مینویسم.
    خوش باشید.

  11. سیتا می‌گوید:

    سلام خیلی تشکر از انتشار این پست. راستی من یک سوال دارم من خیلی دوست دارم که بچه های نابینای همشهریم کامپیوتر یاد بدم اما چون من هم از بینایی و هم از نرم افزار نابینایی استفاده میکنم. حالا موندم که چطوری به یک نابینا آموزش بدم. آخه من بیشتر جاها فنون نابینایی را یا سختمه بکار ببرم یا هم چون بلد نبودم به همون بینایی اکتفا کردم الان خواهشم از شما و سایر دوستان که این کامنت رو میخونن این هستش که بهم بگین که از چه کتاب یا جزوه یا چه راهی استفاده کنم که به یک همنوع آموزش بدم که وارد دنیای کامپیوتر و مجازی بشه. سپاس از شما.

    • جواد نوعی می‌گوید:

      سلام
      با سپاس از اینکه هستین.
      به نظر بنده بهترین راهش تجربه از نزدیک است یعنی سعی کنید یه دوره ی کوتاه مثلاً ۵ ۶ جلسه ای با یه نفر نابینای مطلق که کامپیوتر و صفحه خوان را خوب بلد باشه و کار کرده پیشش برین اون وقت بهتر میتونید با نحوه کارکرد یه نابینای مطلق با کامپیوتر از نزدیک آشنا بشین و بعد همان شیوه را برای خودتون و سایر نابینایان میتونید به کار بگیرید.

  12. زهرا آيت می‌گوید:

    سلام. به نظر من برای آموزش به نابیناها روش خاصی وجود نداره.
    همین که برنامه ای گرافیکی نباشه و محیطش برای نابیناها توسط صفحه خوانها خونده بشه و نحوه آموزش بر اساس کیبورد باشه به نظرم بیناها هم راحت میتونن به ما آموزش بدن.
    آموزشهای مختلفی وجود داره از انجمن موج نور گرفته تا آموزشهای آقای راشاد و آقای رستمی تا آموزشهای رایگانی که بچه ها خودشون تلاش میکنن و داشته هاشونو رایگان در اختیار همنوعاشون قرار میدن به نظرم بستگی به چیزی که میخواین آموزش بدین یکی از این موارد رو انتخاب کنین.
    ضمنا دوستان دیگرم هستن که آموزش ضبط کرده باشن که اسامیشون خاطرم نیست البته منظورم آموزشهای غیر رایگانه که خاطرم نیست جز این چند نفری که نوشتم.
    وگرنه آموزشهای رایگان که خوشبختانه زیاده و خیلیها هستن داشته هاشون رو در طبق اخلاص میذارن به دیگران هدیه میدن.

  13. مهدی قادری می‌گوید:

    با سلام، یه سوال، من اینترنت اکسپلوررم آپدیت شد اینترنت اکس پلوررم ۸ بود ۱۰ شد، الان تو صفحات اینترنتی که برام باز میشه درصد نمیزنه، چه کنم آیا؟، اگه باید همون ۸ رو نصب کنم لطفا یه لینک دانلود ازش بدید ویندوزم هم ۷ هست، مرسی از پست، موفق باشید

  14. سیتا می‌گوید:

    سلام بر خانم آیت عزیزم. ممنون که نظر مفیدی برام دادین اما راستش من به این آموزش رایگان یا همون آموزش چند نفر که اسمشون رو آوردین رو از کجا میتونم پیدا کنم.
    این میل من هستش اگه قابل میل کردن هستش ممنون میشم برام بفرستین. سپاس بیکران گلم.
    sita2015baran@gmail.com

  15. شهاب می‌گوید:

    سلام جنابه نوعی من خیلی دوست داشتم به صورت کامل یاد بگیرم مرسی از شما .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *