طناب زنی ورزشی کم هزینه و پر فایده


- 281 بازدید

به نام خداوند سمیع و بصیر.

سلام و درود بر کاربران سایت (شب روشن ).
خوبید
خوشید
چه طورید?
بیشتر از این وقتتون ر نمی خوام بگیرم,
امروز در خدمتتون هستم با یک مطلب ورزشی ,ورزشی به اسم طناب زنی که همواره یک ورزش ارزان قیمت و در عین حال پر از فواید, پس توّجه شما را به مطلب زیر جلب می کنم .
طناب زنی، ورزشی کم هزینه و پرفایده
با طناب زدن در عین حال که عضلات بزرگ بدن را تقویت میکنیم، می‌توانیم چربی های اضافی بدن خود را نیز از بین ببریم.
به گزارش
گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران
، در طناب زدن دستگاه گردش خون و تنفس از راه فعالیت هوازی تقویت می شوند و آمادگی لازم را برای انجام فعالیت های روزانه به دست می آورد. کسی که فعالیت خود را
بر طناب زدن استوار کند، عضلات بزرگ و مهم بدن را درگیر می کند و این خود عملی اساسی در جهت تقویت عضلات بدن است.
هنگام طناب زدن، ضربان قلب افزایش می یابد به گونه ای که می توان ضربان را به ۱۶۰ تا ۱۸۰ ضربه در دقیقه رساند و میزان اکسیژن مصرفی نیز ۶۰ تا ۸۰ درصد، حداکثر
اکسیژن مصرفی و یا بیشتر مشاهده شده است.

*طناب بزنید، کالری بسوزانید
طناب زدن، یک راه بسیار عالی برای سوزاندن چربی های اضافه بدن است. طبق برآورد موسسات ملی سلامت آمریکا، هر ساعت طناب زدن، حدود ۵۷۰ کیلوکالری انرژی می سوزاند.

این ورزش مفرح از تنوع بسیاری در تکنیک ‌های ورزشی برخوردار بوده و حتی دارای فدراسیون جهانی است. جالب است بدانید که هر دقیقه طناب ‌بازی در یک فرد به‌ طور
متوسط باعث مصرف حدود ۱۰ تا ۱۲ کیلوکالری انرژی می ‌شود که این انرژی معادل انرژی مصرفی در ورزش دو با سرعت حدود ۱۰ کیلومتر در ساعت است که سرعت بالایی به حساب
می‌ آید.

*افزایش سلامت بدن
این ورزش باعث افزایش ظرفیت قلبی تنفسی شده و به دلیل فشاری که بر استخوان‌ های اندام تحتانی وارد می ‌کند، خاصیت ضد پوکی استخوان دارد و موجب تقویت عضلات و
تاندون‌ ها می‌ شود.

بسیاری از افرادی که دچار مشکلات طبی ناشی از بی ‌تحرکی هستند، می ‌توانند ناراحتی خود را به کمک طناب زدن درمان یا از بروز آن پیشگیری کنند.

طناب زدن برای افراد سالم ضرری نداشته اما توصیه می‌ شود کسانی که مشکل ارتوپدی اندام تحتانی و دارندگان پروتزهای پزشکی مختلف که امکان
جابه‌ جایی‌ شان وجود دارد، بدون مشورت پزشک معالج‌ شان طناب‌ بازی نکنند.

*شرایط مناسب برای طناب
اولین کاری که باید بکنید، انتخاب یک طناب پرش است که برای شما راحت باشد. طناب ممکن است، جنس های مختلفی مانند پلاستیک، نایلون یا الیاف پشمی داشته باشد که
طناب های پلاستیکی سریع تر هستند و ورزشکاران حرفه ای مانند بوکسورها از آن ها استفاده می کنند ولی برای شما جنس طناب تفاوت زیادی در عملکردتان ایجاد نمی کند.
پس مطابق سلیقه تان طناب خود را انتخاب کنید ولی یک مورد را حتما در خرید باید رعایت کنید و آن طول طناب است.

برای این که بفهمید طول طناب مناسب شما چه قدر است، یک پای خود را وسط طناب بگذارید، سپس دسته های طناب را بالا بیاورید، اگر طول طناب برای شما مناسب باشد، باید
تا وسط قفسه سینه تان بالا بیاید و در صورت بلندتر بودن یا کوتاه تر بودن، هنگام طناب زدن با مشکل مواجه خواهید شد.

و اما به جز خود طناب باید به نکات دیگری نیز توجه کنید؛ باید یک جفت کفش ورزشی مناسب داشته باشید به طوری که کفی مناسبی به خصوص در قسمت پنجه های پا داشته باشند.
کفش های بسکتبال و تنیس برای طناب زدن خوبند ولی کفش های دویدن ممکن است به پاهای شما فشار بیاورند. معمولا کفش ‌های که دارای کفی انعطاف ‌پذیر هستند برای این
منظور مناسب است.

بر روی سنگ و موزاییک طناب نزنید، چون که به پاها و مفاصل شما فشار زیادی وارد می کنند. یک تشک ورزشی، زمین چوبی، و حتی یک فرش، سطوح مناسبی برای طناب زدن هستند.

*روش صحیح
هر کس متناسب با توانایی هوازی ‌اش می ‌تواند برای خود برنامه‌ ای را در نظر بگیرد اما در غیر ورزشکاران ۵ دقیقه پیاده‌ روی و ۱ دقیقه طناب زدن به دنبال آن
مناسب است و فرد می ‌تواند این مجموعه (۵ دقیقه پیاده ‌روی و ۱ دقیقه طناب زدن) را به هر تعداد که می ‌تواند تکرار کند. اصولا این ورزش را می ‌توان یک روز در
میان انجام داد و رعایت تعادل در شدت، مدت و دفعه‌ های ورزش متناسب با وضع آمادگی جسمانی فرد ضروری است.

*انواع طناب زدن
شاید طناب زدن برای بعضی از شما مضحک باشد و شما را یاد ورزش های دوران کودکی تان بیندازد که به جز روش پایه ای جفت پا روشی که مانند دویدن است، روش های دیگری
نیز برای طناب زدن وجود دارد. برای سوزاندن انرژی بیشتر می توانید به جای این که به طور عمودی بالا و پائین بپرید، هنگامی که می پرید، پاهای خود را جفت کنید
و به یک طرف خم کنید(مانند حالت اسکی کردن در پیچ ها) و در پرش بعد پاهای خود را به طرف دیگر خم کنید.

در یک روش دیگر می توانید هنگامی که می پرید سعی کنید بیشتر بپرید و پاهای خود را در هوا تا جای ممکن از یکدیگر باز کنید. همچنین می توانید طناب را نچرخانید
بلکه آن را در دستان تان نگه دارید و سپس روی آن به جلو و عقب بپرید.

در روش سخت تر دیگر می توانید آن قدر بالا بپرید که با یک روش، دو بار طناب را بچرخانید. هنگامی که ضربان قلب تان خیلی بالا رفت و خسته شدید، ۲ دسته طناب را
در یک دست بگیرید و بدون این که بپرید، طناب را در طرفین خود بچرخانید و یا می توانید برای رفع خستگی سرعت طناب زدن خود را خیلی آهسته کنید.

همچنین یادگیری تکنیک فرود آمدن روی نوک انگشتان پا می ‌تواند صدمات احتمالی ناشی از این ورزش را به حداقل ممکن برساند.

با استفاده از وسایل ساده و ارزان قیمت برای ورزش در خانه، شاداب و با روحیه خواهید شد و برنامه ورزشی خود را برای تناسب اندام متنوع خواهید کرد.

*نکات مهم در طناب زدن

رعایت این نکات کمک می ‌کند به صورتی سرگرم‌ کننده و ایمن با طناب‌ زدن ورزش کنید:

دسته ‌های انتهای طناب را با آرامی اما محکم در دست بگیرید، آرنج‌ های ‌تان را نزدیک بدن‌ تان نگه دارید و شانه ‌های‌ تان را شل کنید، اندکی زانو‌های‌ تان را
خم کنید‌ و از مچ‌ های‌ تان برای تاب دادن طناب در قوسی ملایم در بالای سرتان استفاده کنید، سر و پشت ‌تان را هنگام پریدن مستقیم نگه دارید پشت‌ تان را به جلو
خم نکنید، طناب را با حرکت مچ های خود بچرخانید و نه با حرکت بازوهای تان، سر و گردن خود را مستقیم و رو به جلو نگه دارید و سعی کنید چشمهای تان به یک نقطه
در مقابل تان متمرکز شود، با بینی نفس بکشید نه با دهان، بیش از اندازه بالا نپرید،‌ چرا که ممکن است بر روی زانوها و قوزک ‌های پاهای ‌تان فشار بیاید و به
خاطر داشته باشید که طناب زدن می تواند به سرعت ضربان قلب تان را بالا ببرد، قبل از وارد کردن طناب زدن به برنامه ورزشی خود، با پزشک تان مشورت کنید.

*برنامه متنوع
شاید در ابتدا طناب زدن مداوم به مدت ۱۰ دقیقه برای شما هم سخت و هم خسته کننده باشد. برای تنوع می توانید در فواصل طناب زدن، حرکات شنا و یا بارفیکس را انجام
دهید.

برای نمونه یک برنامه در این جا آورده می شود:
۳دقیقه طناب بزنید.
یک دقیقه استراحت کنید و سپس هرچند تا که می توانید بارفیکس بزنید.
۳دقیقه دیگر طناب بزنید.
یک دقیقه دیگر استراحت کنید و سپس هر چند تا که می توانید حرکت شنا انجام دهید.
و در آخر ۳ دقیقه دیگر طناب بزنید.

با استفاده از وسایل ساده و ارزان قیمت برای ورزش درخانه در عین حال که شاداب و با روحیه خواهید شد، سلامت بدن خود را بالا برده و از بروز بیماری هایی همانند
پوکی استخوان جلوگیری کرده و همچنین تناسب اندام خواهید داشت.

یک نفر این پست رو پسندیده!

Print Friendly

درباره فرامرز کردی

سلام من فرامرز هستم
این نوشته در آموزش, علمی, ورزشی ارسال و , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

4 پاسخ به طناب زنی ورزشی کم هزینه و پر فایده

  1. سلام! ورودت رو به سایت خودت خوشآمد میگم مطلب جالبی بود خسته نباشی

  2. سلام.‏ به سایت خودتون خوش آمدید.‏ ممنون بابت پست جالبتون.

  3. بهنام نصیری بهنام نصیری می‌گوید:

    سلام فرامرز عزیز
    ممنون از پستت
    اما
    من هنوزم که هنوزه تو طنابزنی مشکل دارم
    خخخخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green