WPS چیست؟ آموزش صوتی غیر فعال کردن WPS برای جلوگیری از هک شدن وایرلس

 

سلام دوستان.

اگر دقت کرده باشید پشت اغلب مودم های وای فای یه دکمه WPS وجود داره . آیا می دونید کاربرد این دکمه چیه و اصلا چیکار میکنه ؟ من در این پست می خوام این تکنولوژی رو خدمت تون معرفی کنم و بگم که اصلا کاربردش چیه . این پست کاملا به زبون ساده نوشته شده بنابراین از خوندنش اصلا نترسید .

تکنولوژی WPS در شبکه های وای فای چیست ؟

لوگو Wi-Fi Protected Setup یا WPS

تکنولوژی تنظیم حفاظت شده وای فای یا  Wi-Fi Protected Setup  یا به اختصار WPS یک استاندارد برای تنظیمات امنیتی شبکه های وای فای هست که صرفا برای راحتی کاربران آماتور ساخته شده . تکنولوژی WPS قبلا با عنوان Wi-Fi Simple Config  یا « تنظیم ساده شبکه وای فای » نام گذاری شده بود . تکنولوژی WPS در سال  ۲۰۰۶ توسط وای فای اِلاینس ) معرفی شد . هدف از ساخت تکنولوژی WPS اینه کاربران آماتور که اطلاعات کمی درباره امنیت و شبکه دارن بتونن با دردسر کمتر یک ارتباط امن رو برقرار کنن . با استفاده از تکنولوژی WPS دیگه نیازی نیست که هر دفعه برای اتصال به شبکه وای فای رمز عبور تون رو وارد کنید .

سیستم عامل هایی که از WPS پشتیبانی می کنند

در حال حاضر سیستم عامل های ویندوز ، اندروید و بلک بری BlackBerry از این تکنولوژی پشتیبانی می کنن :

■ تکنولوژی WPS درسیستم عامل ویندوز

سیستم عامل مایکروسافت ویندوز با انتشار ویندوز ویستا ( سال ۲۰۰۷ ) از تکنولوژی WPS پشتبانی میکنه . ویندوز ویستا ، ویندوز ۷ ، ویندوز ۸ و احتمالا ویندوز ۱۰ ( تست نکردم )  از تکنولوژی WPS پشتیبانی میکنن .

■ تکنولوژی WPS درسیستم عامل اندروید

سیستم عامل اندروید از اندروید ۴.۰ یا بستنی حصیری Ice Cream Sandwich (سال ۲۰۱۱ ) از تکنولوژی WPS پشتیبانی میکنه . همه نسخه های اندروید ۴ و بالاتر امکان اتصال با WPS رو دارن .

■ تکنولوژی WPS درسیستم عامل بلک بری

سیستم عامل بلک بری از نسخه ۶ به بعد ( سال ۲۰۱۰ ) از تکنولوژی WPS پشتیبانی میکنه .

مزایای تکنولوژی WPS

■ تنظیمات خودکار نام شبکه وای فای SSID و کلید امنیتی WPA روی دستگاه ( مثلا لپ تاپ ) و مودم ( یا Access point )

■ WPS از اشتباه تایپی جلوگیری میکنه .

■ نیازی نیست کاربر نام شبکه وای فای یا SSID رو بدونه .

■ نیازی نیست کاربر رمز عبور شبکه وای فای رو بدونه .

روش استفاده از WPS

اتصال از به شبکه وای فای از طریق تکنولوژی WPS می تونه با ۴ روش مختلف انجام بشه . البته الان دو روش آخر یعنی NFC و USB دیگه منسوخ شدن و فقط برای اطلاعات عمومی تون نوشتم .

■ روش پین PIN یا رمز عبور

در روش پین PIN یا رمز عبور ، مودم یا Access Point یک پین کد ۸ رقمی تولید میکنه و کاربر باید این کد رو وارد کنه . شبکه های وای فای که از WPS با روش پین کد استفاده میکنن به شدت در معرض خطر هکر ها هستن چون هکر ها خیلی راحت می تونن این پین کد رو پیدا کنن .

■ با استفاده از دکمه WPS یا Push-Button-Connect

 

دکمه WPS

استفاده از دکمه WPS یا  Push button نسبت به روش پین کد به مراتب امنیت بیشتری داره . در این روش کاربر دکمه WPS روی مودم رو فشار میده و دستگاه مورد نظر ( مثلا لپ تاپ ) رو به مودم نزدیک میکنه . و اتصال به طور خودکار انجام میشه . استفاده از این روش بسیار ساده است و هر کسی می تونه باهاش کار کنه .

■ روش ان اف سی NFC یا Near field communication

در این روش اتصال بین مودم و دستگاه با استفاده از تکنولوژی NFC انجام میشه . مثه روش دکمه WPS کاربر باید دستگاه مورد نظر رو به مودم یا Access point نزدیک کنه تا اتصال برقرار بشه .

■ روش USB

در روش اتصال USB یک فلش درایو به دستگاه وصل میشه و تبادل داده ها توسط این رابط انجام میشه . البته این روش دیگه منسوخ شده .

مشکلات امنیتی تکنولوژی WPS

همونطور که خدمت تون عرض کردم تکنولوژی WPS با دو روش اجرا میشه که هر دو روش هم ایراد امنیتی دارن که هر کدوم رو به اختصار توضیح میدم :

■ هک WPS با روش بروت فورس Brute-force attack

خیلی خلاصه بگم که حمله بروت فورس با  Brute force attack یک روش برای باز کردن محتوای کد گذاری شده یا Encrypted است . در این روش هکر سعی میکنه تا با استفاده از الگوریتم های خاصی همه رمز های احتمالی رو امتحان کنه تا به نتیجه برسه . وقتی از WPS با روش پین کد استفاده میکنید یک عدد ۸ رقمی تولید میشه . هکر ها ظرف مدت چند ساعت می تونن همه اعدادی ۸ رقمی رو امتحان کنن . دوستانی که با برنامه نویسی آشنایی دارن می دونن که یه کامپیوتر با پردازنده ۶۲۰ هم می تونه در کنتر از ۱ میلی ثانیه یک عدد تولید کنه . بنابراین پیدا کردن پین کد مربوط به WPS شما کار سختی نیست ! در ضمن یک نرم افزار متن باز با عنوان Reaver که به راحتی می تونه شبکه تون رو هک کنه .

■ مشکل امنیتی WPS با روش Push button

با استفاده از دکمه WPS خطر کمتری شبکه شما رو تهدید میکنه اما باز هم یه ایراد وجود داره . اگر هکر به مودم شما نزدیک باشه خیلی راحت می تونه به شبکه وای فای شما وصل بشه . در صورتی که هکر نزدیک مودم باشه دو تا حالت پیش میاد .

چند نکته مهم درباره تکنولوژی WPS

■ اتصال به شبکه وای فای با WPS خیلی آسونه و نیازی به وارد کردن SSID و رمز وای فای نیست .

■ از WPS میشه تو ویندوز ، اندروید و بلک بری استفاده کرد .

■ سیستم عامل iOS شرکت اپل از تکنولوژی WPS پشتیبانی نمیکنه .

■ اکیدا توصیه میکنم از WPS استفاده نکنید چون اصلا امنیت نداره و به راحتی هک میشه  .

■ در بعضی مودم ها WPS به طور پیش فرض فعاله ، حتما غیر فعالش کنید .

■ اگر مجبورید از WPS استفاده کنید حتما با روش دکمه WPS اتصال رو برقرار کنید .

آموزش صوتی غیر فعال کردن wps در مدمهای tp link:

خب دوستان من آموزش صوتی غیر فعال کردن حالت wps را براتون آماده کردم,

قبلش بگم چون من مدمهای دیگه نداشتم, بلد نیستم تو اون مدمها wps را غیرفعال کنم ولی اگر خودتون بگردین تو طنزیمات وایرلس حتما پیداش میکنین.

شما دوستان عزیز میتونین این آموزشو به حجم ۹ مگ و با زمانی در حدود ۱۰ دقیقه از:

اینجا

دانلود کنین.

دوستانی که سایر برندهای مدم دارن, اگر روش غیر فعال کردن wps را بلدند حتما در اختیار دیگر دوستان قرار بدن.

موفق باشید.

 

درباره سعید پناهی

با سلام. بنده سعید پناهی هستم. متولد 9 اسفند سال 1375. از علایقم میتونم بگم به اینترنت, مبایل, موزیک, بازیهای نابینایی,گوش کردن به رادیو و نمایش رادیویی و و و خعععععیلی چیزهای دیگه اشاره کنم. کلا با همه چی حال میکنم. رفیق بازم, و رفیقهای ثمیمی را بیشتر از داداشهای نداشتم, دوست دارم. زاده ی استان زنجانم و از 1 سالگی در کرج یا همون استان البرز زندگی میکنم. در حال تحصیل در مقتع کارشناسی علوم تربیتی هستم. عاشق مطالعه صفحات اینترنتی هستم. پیگیر اخبار علم و فناوری هستم. به علاوه که در اسکایپ هستم, تو واتساپ و تلگرام و اینستا هم هستم. خخخ. کلا مسنجر بازم. فکر کنم هدفم کلا از اندروید خریدن همین بوده. اردیبهشت 92 با ی n73 وارد دنیای نت شدم. و اون وقتها 3g و این حرفا نبود با gprs آهنگ دانلود میکردم. بعد توسط معرفی یکی از دوستانم با سایتهای نابینایی آشنا شدم. بعد مهر ماه بود که دیگه ماهور خریدم, باورتون نمیشه من تا مهر 92 هنوز صفحهخان فارسی نداشتم. با این که از سال 83 پای کامپیوتر بودم. میدونین چرا؟ چون اون وقتها نت نمیرفتم. بعد از مهر ماهم اسکایپ نصب کردم و کم کم همه را add کردم و با همه آشنا شدم. عاشق گفت و گو تو اسکایپ بصورت صوتی هستم. کمو بیش چت هم دوست دارم. بعد اوایل آذر ماه بود که تصمیم گرفتم ی سایت بزنم, اول چنتا بلاگ تست کردم, خوشم نیومد. بعد کم کم بسرم زد, برم رو وردپرس. بعد به کمک آقای سعید درفشیان اینجارو بنا کردیم. روز 17 آذر 1392 بود که اینجارو بنا کردیم. اون وقتها زیاد اینجا کسی نمیومد. بعد دوستان کم کم با اینجا آشنا شدن. و الان هم که دیگه ی خانواده ی بزرگ شدیم به نام, شب روشن. اینجا ی سریها بهم مدیر ارشد هم میگن. اما خودم قبول ندارم. ی نو گرداننده میشه اسممو گذاشت. بیخودی هندونه تو پاچمون میکنن ههه. من تقریبن 10 درصد بینایی دارم. و از خط بریل استفاده میکنم. فقط 5 سال ابتدایی را در مدرسه ی پویا مخصوص نابیناها و کم بیناها درس خوندم. بعدش دیگه بصورت تلفیقی در مدرسه ی عادی مشغول به تحصیل شدم. راستی یادم داشت میرفت, جهت تماس با من میتونین از راه های زیر استفاده کنین. ایمیل: saeedpanahi2200@gmail.com اسکایپ: saeed-panahi تلگرام: https://telegram.me/sp1000 اینستاگرام: https://www.instagram.com/saeed10055/ خوشباشید.
این نوشته در آموزش, اینترنت, ترفند, دانلود, دسته‌بندی نشده, رایانه, صوتی, علمی, معرفی ارسال و , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

12 دیدگاه دربارهٔ «WPS چیست؟ آموزش صوتی غیر فعال کردن WPS برای جلوگیری از هک شدن وایرلس»

  1. رضا خطیبی می‌گوید:

    دانلود مکنم باز برمیگردم سعید میگم من چند روز پیش یک پستی را فرستادم برای باز بینی مخاستم ببینم چرا منتشر نشد

  2. رضا بخشی می‌گوید:

    سلام آقای پناهی، بابت آموزش دستتون درد نکنه. من خیلی دنبال این بودم که بدونم wps چی هست اما هیچ وقت به طور رسمی دنبالش نرفتم. اطلاعات خیلی خوبی بهم دادین. دستتون درد نکنه. موفق باشین.

  3. شهاب می‌گوید:

    سلام سعید میدونی با خودت هم امتحان کردیم نشد من این کارو انجام بدم از یوزر و پسوردم ایراد میگیره .
    مرسی از این آموزش بسیار مفید.

  4. بهنام نصیری می‌گوید:

    خخخخ
    حالا چرا کُردی
    باحال بود
    کاش Dlink رو هم میشد فهمید
    باهاش کلنجار رفتم نداشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *