به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی نابینایان (عصای سفید): مقاله ای مفصل در باره نابینایان


- 608 بازدید

کودک زیبای نابینای من
گر به تاریکی اسیری، وایِ من
دزد گیتی چشم زیبایت گرفت
روشنی از روز و شب هایت گرفت
لیک ایمان در دلت تابنده است
نور هستی در وجودت زنده است
در تو امید فراوان دیده ام
نغمه های شاد و خوش الحان دیده ام
روشنی بخش رهت علم است و درس
طفلک من از غم فردا مترس
در تمام زندگی او یار توست
او که آگه بر همه کردار توست
او چراغِ راهْ روشن می کند
از پلیدی هات ایمن می کند
گر نگاهت از شکوفایی تهی است
در وجودت شعله های زندگی است
قلب تو روشن تر از آیینه است
شوق و شور زندگی در سینه است
روز جهانی نابینایان (عصای سفید) گرامی باد

بنام یگانه هستیبخش یکتا و سلام, سلامی چو بوی خوش آشنایی.
سلام به شما تکتک دوستان و همراهان باصفا و باوفای
شب روشن
همانگونه که مستحضرید امسال روز جهانی عصای سفید یعنی ۲۳مهرماه یا همان ۱۵ اکتبر, مقارن میشود با آغاز ماه محرمالحرام که ماه عزای آقا سیدالشهداست, لذا من تصمیم گرفتم یک هفته قبل از ۲۳ مهرماه یعنی امروز ۱۶مهرماه مقاله ای نسبتاً جامع درباره این روز که برای ما نابینایان فرخنده و مبارک است تهیه و منتشر کنم.
در این مقاله که بنده از پایگاههای مختلف مطالب رو گردآوری کرده ام مطالبی در باب تاریخچه عصای سفید و قانون عصای سفید, پدیده ی نابینایی و تعامل فرد نابینا در برخورد با اجتماع و همچنین تعامل اجتماع در مقابل با فرد نابینا و همچنین شرحی مفصل در باره ی خط بریل که نماد استقلال ما نابینایان در امر سوادآموزی و به طبع آن طی کردن مدارج علمی میباشد بیان شده است.
پیشنهاد میکنم عزیزان بینایی که از این پایگاه بازدید میکنند حتماً مطالب مقاله حاضر رو از نظر بگذرانند و مطالعه بفرمایند چرا که میتواند به خیلی از پرسشهای این عزیزان در باب نابینایان پاسخ دهد و یا به اطلاعاتشان بیافزاید.
خب سخن کوتاه میکنم و با عرض تبریک البته پیشاپیش به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی نابینایان (عصای سفید) به شما دوستان و بزرگواران دعوت میکنم مطالبی رو که حقیر در همین راستا تهیه کردم رو مطالعه بفرمایید امیدوارم مورد پسند شما قرار گیرد و خصوصاً مفید فایده برای عزیزانی که مستقیم یا غیر مستقیم در تعامل با این عزیزان هستند قرار گیرد انشاالله.

روز جهانی عصای سفید

روز بیست سوم مهر ماه برابر با پانزدهم اکتبر، روز جهانی عصای سفید است. عصای سفید و خط بریل اینک به ملزومات غیرقابل چشم‌پوشی زندگی نابینایان بدل شده‌اند.
به ویژه خط بریل تحولی شگرف در بهبود موقعیت‌ نابینایان ایجاد کرده است.
با کمک عصای سفید و خط بریل حضور نابینایان در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی بیش از پیش پررنگ‌تر شده است. ابتکار استفاده از عصای سفید را جیمز بیگز انگلیسی
برای نخستین بار در سال ۱۹۲۱ میلادی بکار برد. وی که بر اثر یک سانحه بینائی خود را از دست داده بود، برای در امان بودن از خطر وسائل نقلیه، به هنگام رفت و
آمد در خیابانها از عصای سفید استفاده می کرد.
در سال ۱۹۳۷ دو نیک اندیش آمریکائی بنام دکتر پری و دکتر تن بروک بیانیه‌ای در حمایت از حقوق نابینایان ارائه کردند و مواردی از حقوق اجتماعی آنان را با ضرورت
رعایت فرصت‌های برابر برای افراد بینا و نابینا مورد بحث قرار دادند. نتیجه این بحث ها در سال ۱۹۵۰ به تدوین قانون عصای سفید و یا روز جهانی ایمنی نابینایان
منجر شد که در نشست مشترک سازمان یونسکو و شورای جهانی نابینایان به کشورهای جهان ابلاغ گردید. در بند، بند این قانون سهیم و دخیل کردن نابینایان در فعالیت
های اجتماعی و شغلی با رعایت ایمنی آنها گنجانده شده است.
اما دو عنصر اصلی در ورود نابینایان به فعالیت های اجتماعی و شغلی سهیم هستند. یکی خواندن و نوشتن و دیگری عصای بلند است. عصای بلند بعد از جنگ جهانی دوم به
عنوان یک وسیله کمک حرکتی برای نابینایان ابداع شد. فرد نابینا یا کم بینا عصا را بصورت قوس مانند حرکت می دهد، بطوریکه آهسته با نوک آن ضرباتی بر زمین می زند.
این عصای بلند به فرد این امکان را می دهد تا موانع و تغییراتی که بر سر راهش وجود دارد را تشخیص دهد.

روشندل یا نابینا یا کور؟

افراد عادی و مردم جامعه افراد دارای آسیبهای بینایی رو با الفاظی مختلف مورد خطاب قرار میدهند.
بعضیها غلو میکنند و شخص معلول رو بیش از حد بالا میبرند و آنان رو “روشندل” خطاب میکنند.
برخی افراد هم هستند که بعضاً از روی جهالت یا بعضاً کجفهمی یا اهانت به فرد معلول او را “کور” خطاب میکنند.
برخی افراد هم هستند که لفظ “نابینا” رو برای این افراد بکار میبرند.
به راستی کدامیک درست هست؟ روشندل؟ یا کور؟ یا نابینا؟
این جانب در یکی از مطالب نشریه قرآنی سپیده‌آفرین که به صورت فصلنامه برای افراد نابینا و نیمه‌بینا منتشر میشود, مطلبی در این خصوص خواندم که به نظرم درست هم مینمود, مطلب عیناً بعلت اینکه چند سالیست که از آن میگذرد در ذهنم نیست, اما مطلب به این مضمون میباشد.

لفظ روشندل نمیتواند در ارتباط با این افراد مصداق داشته باشد, چرا که روشندل یعنی کسی که دل روشن و زلالی دارد, و چه بسیار بیناهایی که دلی سرشار از معرفت و روشنی نور الهی دارند. و این میتواند هم شامل بیناها و افراد عادی شود و هم نابینایان, بعبارت دیگر هر کسی این قابلیت و توانایی رو بالقوه در وجود خویش دارد تا از زمره روشندلان شود.
واژه کور یعنی هر آنکه چشمش بسته هست, اگرچه این واژه در میان نابینایان هم مصداق دارد اما نوعاً افراد عادی این لفظ رو اولاً در مورد افرادی هم که بعضی اوقات از بیناییشان با وجود بهره مندی استفاده نمیکنند هم به کار میبرند, مثل آنجایی که به یک فردی که عادی هم هست اما بهر دلیل زمین میخورد میگویند: فلانی مگه کوری؟ و ثانیاً معمولاً دیده شده که برخی افراد جاهل, از این لفظ برای اهانت و جسارت به فرد دارای آسیب بینایی استفاده میکنند. پس, بنابر این لفظ کور هم نمیتواند درست باشد.
اما بهترین و نزدیکترین لفظ به واقعیت همانا لفظ نابینا هست که میتواند مصداق یک فرد دارای آسیب بینایی باشد, بدون آنکه در حق وی اهانت یا در وصف وی غلوی شده باشد. نابینا هم یعنی کسی که نمیبیند و این افراد هم دقیقاً مصداق همین معنی هستند.

همسران معلول به ویژه نابینایان

به راستی, اجر و مزد همسران معلول و به ویژه همسرانی که با افراد نابینا ازدواج میکنند حالا چه زن یا مرد فرقی ندارد, چقدر هست؟ آیا نزد خدا معجور خواهند بود؟
این جانب در جایی مطلبی خواندم که به نظرم جالب آمد, لذا تصمیم گرفتم این مطلب رو در این مقاله هم قرار دهم: مطلب به این مضمون بود که:

آیا در محافل ما اینگونه که از همسران عزیزان جانباز یا عزیزان شهید تقدیر میشود, از همسر یک نابینا یا فرد قطع نخاعی یا افراد فلج یا کلاً معلول جسمی-حرکتی به همان اندازه تقدیر میشود؟
زن یا مردی که با کمال میل و به امید رضای خدا تمامی مشکلات و مسائل ریز و درشت زوج یا زوجه اش رو تحمل میکند, در حالی که اینها تنها و تنها نزد خداوند متعال ثبت و ضبط خواهد بود.
اگر دقیق شویم میبینیم در محافل وقتی از عزیزان جانباز صحبتی به میان میآید بلافاصله از همسر دلسوزش که با صبر و حوصله و برای رضای خدا سختیهای ناشی از جانبازیت رو متحمل میشود و نه تنها از سختیها سخنی نمیگوید که آن هم از سر بزرگواری و مناعت طبع اوست, بلکه اصلً سختیها را نمیبیند, یا آنکه در محافل, تا اسمی از عزیزان شهدا آورده میشود, بلافاصله از همسرش که دلسوزانه فراغ همسرش رو متحمل شده و بجای پرداختن به زندگی خود و تجدید فراش, با صبر و شکیبایی از فرزندانش که همانا یادگاری همسر شهیدش میباشد سرپرستی میکند و برای سربلندی آنان خود را به آب و آتش میکشد هم سخن به میان میآید و از او بعنوان یک همسری فداکار تقدیر میشود.
اما آیا از همسران افراد معلول یا افراد نابینا به همین اندازه تقدیر میشود؟ البته عزیزان من توجه داشته باشند که این جانب هرگز قصد خدای نکرده اهانت و جسارت به ساحت مقدس شهدای عزیز و همینطور جانبازان انقلاب و همسران بزرگ‌وارشون رو نداشته و ندارم. اما میخواهم بگویم که سختیها و مشکلات و مسائل دشواری رو که همسر یک معلول و بعضاً یک نابینا متحمل میشود اگر نگوییم بیشتر از آن عزیزان هست یقیناً کمتر هم نیست, زنان و مردانی که مشکلات ناشی از نابینایی همسرشان, مشکلات فقر نسبی یا تمام اقتصادی که این روزها متأسفانه در بین همه یا اکثریت نابینایان هست رو تحمل میکنند, خیلی از موارد شده که از علایق شخصی خودشان جهت استحکام زندگی مشترکشان میگذرند و سختیها رو بر خود هموار میکنند تا زندگی آبرومندانه ای داشته باشند, با وجود آنکه متأسفانه امروزه فساد اخلاقی در بین بیشتر افراد جامعه با کمال تأسف شیوع پیدا کرده لذا این همسران بزرگوار با وجود آنکه در معرض خطر قرار دارند هرگز سختیها و مسائل و مشکلات همسر معلول و خصوصاً نابینایشان موجب این نمیشود که اینان عفت و پاکدامنی رو از کف بدهند, به راستی این چنین همسرانی شایسته تقدیر نیستند؟
آیا سزاوار نیست که از همسران معلول خصوصاً عزیزان نابینا تقدیر و تشکری درخور به عمل آید؟
بیتردید, اجر و مزد اینچنین همسرانی نزد خدا اگر نگوییم بالاتر از همسران شهدا و جانبازان است یقیناً کمتر هم نیست.

قدرت خداوند

تحقیقات فراوانی نشان داده که بیش تر ما، ترس به خصوصی از نابینایی داریم. یکی از دلایل این ناراحتی این است که چشم های ما، بیش از حد آسیب پذیرند؛ مثلاً حس
شنوایی و مغز ما در جای امنی قرار دارند، در حالی که چشم ها به صورت نمایان و آشکارند. البته نکته جالب این است که نابینایی در بین معلولیت های دیگر، کم ترین
تعداد را دارد و این چیزی جز قدرت خدا بر حفظ این حسّ ظریف از آسیب های خطرناک نیست.

درمان و پیش گیری

بسیاری از نابینایی ها قابل پیش گیری هستند؛ زیرا نابینایی و کم بینایی، یا ارثی است یا غیر ارثی که هر کدام، پیش گیری و درمان مخصوص به خود را دارد. به عنوان
مثال در موارد ارثی، می توان با انجام مشاوره های پیش از ازدواج، از بروز آن ها جلوگیری کرد و در موارد غیر ارثی، می توان با مراجعه به موقع به پزشک متخصص و
رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی، از بروز آن جلوگیری به عمل آورد. پس بهتر است با توجه عملی به شعارِ «پیش گیری، بهتر از درمان»، زندگی ای سرشار از سلامت و نشاط
برای خود، خانواده و جامعه به ارمغان آوریم.

وظیفه پدر و مادر

سلامت فرزندان، برای پدر و مادر از اهمیت فراوانی برخوردار است. به همین دلیل اگر فرزندان دچار مشکل و معلولیتی مثل نابینایی شوند، بهار زندگی آن ها تبدیل به
خزان می شود و اگر این مشکل از طرف پدر و مادر و بی دقّتی آن ها باشد، با توفان ملامت های دیگران و شلاّق سرزنش ها مواجه خواهند شد. پس بر پدر و مادر ضروری
است که با انجام مشاوره های مختلف، استفاده از اطلاعات و جزوات مراکز مربوطه مثل بهزیستی، از معلولیت های فرزندان خود مثل نابینایی، ناشنوایی و… جلوگیری کنند.
آن ها می دانند که کسب اطلاعات پزشکی مربوط به سلامت فرزندان، حتی از تهیه غذا، پوشاک و مسکن آن ها مهم تر است.

وظیفه مهم مسئولان

از آن جایی که نابینایی و کم بینایی، در بسیاری از موارد به دلیل عدم دسترسی اطلاعات دقیق و عدم شناخت علل آن ها از سوی مردم به ویژه مردم روستاهای دورافتاده
و محروم است، اطلاع رسانی مردم از طریق رسانه ها، مطبوعات، مراکز بهزیستی و خانه های بهداشت روستاها اهمیت بیشتری دارد؛ از این رو شایسته است مسئولان و فرهیختگان
جامعه مردم را به یادگیری این مسائل ترغیب کنند؛ زیرا هزینه پیش گیری برای دولت و خانواده ها، بسیار کم تر از هزینه خدمات بعدی به نابینایان و کم بینایان خواهد
بود.

ترجمه قرآن به الفبای بریل

از جمله کارهای مهم و امید بخشی که توسط نابینایان صورت گرفته و روزنه امیدی در دل دیگر روشن دلان باز کرده است، اختراع خط بریل، تالیف و ترجمه کتاب، شعر، موسیقی
و… . غیره است؛ به عنوان نمونه، یکی از مسلمانان نابینای آمریکا، ترجمه انگلیسی قرآن کریم را براساس الفبای بریل تهیه کرده و نسخه هایی از آن را برای استفاده
نابینایان در اختیار کتاب خانه های مختلف قرار داده است. آن چه به روشن دلان قدرت و امید می بخشد، مواجه شدن با این گونه نوآوری هاست؛ نوآوری ها و اختراعاتی
که با هوش و امید و تلاش نابینایان ساخته شده است.

درس زندگی

تلاش و امید به زندگیِ نابینایان و رشد و پیشرفت آن ها در زمینه های مختلف اختراع، ترجمه، تألیف و فرصت های شغلی، علاوه بر این که سبب آرامش، احساس ارزشمندی،
عزّت نفس و استقلال خودِ نابینایان است، می تواند درس بزرگی برای افراد بینا باشد؛ چرا که آن ها با نداشتن نعمت بزرگی چون بینایی، ثابت کرده اند که می توانند
به زندگی خودکفا و همراه با عزّت خود ادامه دهند، مدارج علمی را بپیمایند یا در عرصه های ورزشی بدرخشند. آن ها به ما می آموزند که آن چه ملاک اصلی موفقیت است،
اراده و تلاش است. به ما می آموزند که چگونه در مقابل مشکلات کوچک و بزرگ زندگی بایستیم و فقط به قلّه پرافتخار موفقیت فکر کنیم. آن ها به ما می آموزند که دریای
زندگی با همه سختی هایشْ سرشار از شیرینی هاست.

زندگی مستقل

همواره باید در هنگام کار با نوجوانان و بزرگ سالانِ نابینا، احساس استقلال و نیز زندگی مستقل آنان حفظْ یا تقویت شود. اندیشه این که آن ها افرادی ناتوان هستند،
اشتباهی نابخشودنی است که ریشه در تجربه های خود ما دارد. ما فکر می کنیم چون در اتاق بی نورْ کاملاً ناتوان هستیم، پس آن ها هم که جایی را نمی بینند، مثل ما
درمانده اند، درحالی که آن ها چنین نیستند و احساس یک سانی با افراد بینا در موقعیت های کم نور یا بدون نور ندارند. ما باید بکوشیم با درک صحیح از آن ها و خواسته
های منطقی شان، زمینه زندگی ای مستقل را برای شان فراهم آوریم.

نابینا و شغل

یکی از مشکلات اساسی افراد نابینا، مسأله اشتغال آن هاست. باید توجه داشت که لزوما تمام نابینایانْ بدون شغل نخواهند ماند. حتی آن هایی که در میان سالی بینایی
خود را از دست می دهند، بی هیچ وقفه ای می توانند به کار و زندگی عادی باز گردند؛ بنابراین، بینایی تنها عامل موفقیت شغلی نیست، همان طور که نابینایی هم به
تنهایی عامل عدم پیشرفت در شغل و کسب و فرصت های شغلی نخواهد بود. بیش تر اوقات، از دست دادن شغل یا فرصت های شغلی، به ارزشی بستگی دارد که توسط فرد به کار
داده می شود. استقلال اقتصادی و احساس امنیت مالی، رابطه ای تنگاتنگ با شغل دارد از نظر نابینایان کار برای کسب امنیت، احساس تعلق به دیگران، احساس اعتماد به
نفس، کسب احترام و احساس خودشکوفایی است. بدون تردید کسب فرصت های شغلی توسط نابینایان، موجب می شود که آنان از زندگی یک نواخت فاصله بگیرند؛ بنابراین، توجه
مسئولان و اولیا و مربیان به این امر بسیار مفید خواهد بود.

پدر شعر فارسی

رودکی از جمله افرادی است که در عمل به اثبات رسانده که نابینایی، مساوی شکست و خزان زندگی نیست. او نابینایی است که در عرصه شعر، سخن و هنر درخشید و به تعبیر عالمان
ادب فارسی، مقام پدر شعر فارسی را به خود اختصاص داد. او در سال ۲۶۰ ق در «رودک» روستایی از ماوراءالنهر و نزدیک سمرقند به دنیا آمد. در هشت سالگی حافظ کل قرآن
شد و در تلاوت آیاتْ مهارتی خاص پیدا کرد. این نابینای پرتلاش و باذوقْ با تسلط بر زبان عربی، کلیله و دمنه را به نظم درآورد. ترانه های نغز و حکیمانه و ماندگاری
از او برجای مانده و در افکار و آثار سخنورانی مثل فردوسی، سعدی، جامی و دیگران، تأثیر ژرفی از این شاعر و هنرمند پرتوان مشاهده می شود.

نکته سنجی یک نابینا

مردی از اهل بصره می گوید: در سفری در شبی تاریک، به روستایی رسیدم، ناگهان نابینایی را دیدم که چراغی در دست دارد و کوزه ای پر از آب بر دوش نهاده و به خانه
اش می آورد. تعجب کردم و سر راهش را گرفتم و به او گفتم: ای نابینا، با این که شب و روز تو برابر است. این چراغ را برای چه به دست گرفته ای؟ او در پاسخ گفت:
«تا کوردلی مثل تو پهلو به من نزند و کوزه مرا نشکند».

ابوبصیر و امام صادق علیه السلام

ابوبصیر که یکی از شاگردان پاک و باصفای امام صادق علیه السلام است، نابینا بود، ولی نابینایی او هیچ گاه مانع نشد تا از الگوی کاملی هم چون امام صادق علیه
السلام بی بهره بماند. او بسیاری از مواقع خدمت امام می رسید و از سرچشمه زلال امامت ایشان، شهد معارف می نوشید. وی با نابینایی ظاهری خود، کراماتی از ائمه
علیه السلام دید که بسیاری از افراد بینا از آن بی بهره بودند. او از جمله افرادی بود که به دلیل تهذیب نفس و صفای باطن، بشارت بهشت را از امام صادق علیه السلام
دریافت کرد.

نابینای مبارز

آن چه انسان را به اوج موفقیت می رساند، گوهر اراده، خواستن و تلاش است. معلولیت های ظاهری و بدنی، مانع جدّی ای برای رشد و ترقی به شمار نمی آید و نمی تواند
انسان را از راه حق و حتی جهاد در راه خدا بازدارد. از جمله افراد نابینایی که این گفته با عمل خویش را ثابت کرده، ابن امّ مکتوم است. وی از یاران و مؤذّن پیامبر
صلی الله علیه و آله بود که همراه با پیامبر صلی الله علیه و آله به مدینه مهاجرت کرد و در جنگ بدر نابینا شد. وی با وجود نابینایی اش، در برخی از جنگ ها مانند
احد و خندق شرکت داشت و در جنگ قادسیه نیز پرچم دار سپاه بود. به گفته مفسّران، سوره عَبَسْ درباره وی نازل شده است.

نظرهای نادرست

عدم شناخت صحیح از دیگران، در نوع برخورد با آن ها مؤثر خواهد بود. در مورد نابینایان نیز گمان های نادرستی بین مردم شیوع دارد که باعث برخوردهای نامناسب با
آن ها می شود؛ گمان هایی چون: افراد نابینا دارای یک حسّ اضافی هستند که آن ها را قادر می سازد تا مانع روبه رو را تشخیص دهند؛ نابینایان در حواس دیگر قوی تر
هستند؛ آن ها از استعداد موسیقی برتری برخوردارند؛ افراد نابینا ناتوان و وابسته به دیگران هستند؛ کودکان نابینا به طور خودکار توانایی بیش تری در تمرکز و دقت
دارند و شنوندگان بهتری هستند. با اصلاح نظرات و شناخت دقیق تر از شرایط نابینایان، می توان به آن ها کمک کرد، بدون این که بی جهت، آنان را مورد ترحم قرار دهیم
و یا این که با دل سوزی بی مورد، باعث بر هم زدن استقلال و احساس اعتماد به نفس آن ها شویم.

چگونگی رفتار با نابینایان

نوع رفتار با نابینایان در جامعه، می تواند در سرنوشت آن ها و حالات روحی و روانی شان تأثیرات متفاوتی بگذارد. برای رفتار و تعامل با نابینایان، باید از یک
سری نکات غافل نبود؛ از جمله آن ها این که واقع بین باشیم و به آن ها بفهمانیم که با دیگران هیچ گونه تفاوتی ندارند؛ آن ها را با نام صدا بزنیم و وقتی به آن
ها نزدیک می شویم، به نحوی آن ها را از حضور خود آگاه کنیم و اگر احتمال می دهیم ما را نشناسد، بهتر است خود را دقیق به آن ها معرفی کنیم؛ از کمک هایی که به
استقلال و خودکفایی آن ها لطمه می زند، جدا بپرهیزیم. نباید با ترحم های بی خود و یا مهر و علاقه و احساس بی مورد، باعث رنجش آن ها شد؛ برای راهنمایی آن ها،
از کلمه هایی مثل آن جا، این جا، کمی آن طرف تر و غیره استفاده نکنیم، بلکه باید از کلمات دقیق و با معنای روشن استفاده کرد؛ هنگام صحبت با آن ها روبه رویشان
بنشینیم؛ از جابه جایی وسایل آن ها بدون اجازه شان بپرهیزیم؛ از او بخواهیم در فعالیت های مختلف شرکت کنند و والدین، اطرافیان و مربیان را از طریق آموزش های
لازم و برنامه های مشاوره، با مسائل نابینایان آشنا ساخت.

نویسنده نابینا برای نابینایان

اولین نابینایی که در خصوص نابینایان کتاب نوشت، «رودِنْباخ» بود. او چندین کتاب در خصوص زندگی نابینایان نوشت و در کتاب هایش، ضمن ارائه اطلاعات بیش تر و عمیق
تر از زندگی نابینایان، نظر عمومی مردم و به ویژه مسئولان را تغییر داد و آنان را وادار به تعمق و تأمل بیش تر در خصوص این گروه اجتماعی و حضور فعّال آنان در
زندگی نمود.

نابینا و اطرافیان

روان شناسان معتقدند که نابینا سعی دارد مستقل باشد. دوست ندارد مورد ترحم واقع شود. او می خواهد اعلام کند که مثل بقیه انسان ها می تواند از استعدادهای خدادادی
خود استفاده کند و به رشد و کمال برسد؛ بنابراین، از اطرافیان و مربیان می خواهد که اجازه دهند خود او اداره امور خود را به عهده بگیرد و جای وسایل خود را انتخاب
کند و در این میان، مربیان و اطرافیان تنها از دور مراقب آن ها باشند که خطر جدی ای آن ها را تهدید نکند.

نابینا و مذهب

نابینایان، بیدار دلانی هستند که خدای بزرگ را از درون می یابند و با او به نجوا می نشینند. «رودِنْباخ» اولین نابینایی که در خصوص نابینایان کتاب نوشته است،
در مورد نابینایان و مذهب چنین می نویسد: «باید دانست که عده زیادی از نابینایان، بدون این که در عبادت گاه ها و صومعه ها به سر برند، مذهب را یگانه راه و بهترین
وسیله برای توسل به خدا و تسکین آلام و مشقات خود می دانند؛ پس ارتباط آنان با خدای خود حقیقی و دور از هرگونه ریا و تظاهر است».

خط بریل و مخترع آن

لوئی بریل ( Louis Braille) آموزگار، آهنگساز و نوازنده چیره دست پیانو و مخترع خط بریل است که به طور گسترده‌ای در دنیا توسط نابینایان برای خواندن و نوشتن
استفاده می‌شود.
در کودکی به دلیل فرورفتن درفش زین‌دوزی به هنگام بازی چشمش آسیب دید. نخست کم بینا و سپس نابینا شد. اما با کمک و راهنمایی یک کشیش محلی آرام آرام به سوی تحصیل
سوق داده شد.
در نوجوانی با استفاده از خط ابداعی یک نظامی فرانسوی، و با اصلاح و مناسب‌سازی آن موفق به ابداع خط بریل گشت. نخست با مخالفت مسؤولین مدرسه نابینایان پاریس
روبرو شد اما بعدها با یاری معاون مدرسه خط بریل به طور رسمی به جهان معرفی گردید.
در میانه راه زندگی با بیماری روبرو شد که سل تشخیص داده شد. سر انجام در ۴۳ سالگی، در  ۶ ژانویه ۱۸۵۲ میلادی در پاریس درگذشت. پیکرش را در گورستان پانتئون
به خاک سپردند. چندی بعد جسدش را به زادگاهش کپوری منتقل کردند. با گذشت چند سال از مرگ او خط ابداعی وی بطور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت و به یادبود
وی
خط بریل نامگذاری شد.

خط بریل چیست

خط بریل (Braille) که در سال ۱۸۲۱ توسط لوئیس بریل ابداع شد، روشی است که به طور گسترده‌ای در دنیا توسط نابینایان برای خواندن و نوشتن استفاده می‌شود.
هر کاراکتر یا سلول بریل از شش نقطه تشکیل شده که در یک مستطیل به صورت ۲ ستون سه نقطه‌ای کنار هم قرار می‌گیرند. هر سلول می‌تواند دو حالت برجسته یا غیر برجسته
داشته باشد که جای‌گشت این دو حالت در شش نقطه مجموعاً ۶۴ حالت مختلف را ایجاد می‌کند. بدین ترتیب امکان نوشتن کلیه حروف الفبا، اعداد و علایم ریاضی، همچنین
علایم نگارشی چون ویرگول، نقطه و … فراهم می‌آید.
جهت ارجاع و نامگذاری، این نقطه‌ها را به ترتیب شماره‌گذاری می‌کنند. در زبان‌های راست به چپ، به طور استاندارد نقطه‌های سمت راست از بالا به پایین شماره ۱
تا ۳ و نقطه‌های سمت چپ، از بالا به پایین شماره ۴ تا ۶ را دارند. مثلاً برجسته بودن خانه‌های ۱-۳-۴ یعنی خانه بالا سمت راست، پایین سمت راست و بالا سمت چپ
نماد حرف “م” یا در انگلیسی حرف m می‌باشد.

آموزش مهمترین علائم در خط بریل

در اینجا قصد داریم شیوه نگارش یا نوشتن علائم و حروف رو در خط بریل رو جهت آشنایی شما قرار دهیم. البته قبل از شروع دو مطلب رو متذکر میشم. اولاً: اصولاً جهت
راحتی کار آموزش به جای بیان نقاط ایجاد کننده هر حرف یا علامت از اعداد ریاضی بهره میگیرند یعنی به جای آنکه بگویند حرف ل نقاط ۱, ۲, ۳ میباشد میگویند حرف
ل ۱۲۳ میباشد یعنی نقاط ۱ ۲ ۳٫ ما هم مانند همه در این آموزش از همین روش ریاضی بهره میگیریم و نقاط مربوط به هر حرف رو به صورت اعداد ریاضی بیان میکنیم. ثانیاً:
بعضی علائم با ایجاد نقاط در دو خانه به وجود میآیند یعنی برای ایجاد آنها ابتدا لازم است در یک خانه نقاطی و سپس در خانه بعدی نقاطی دیگر رو ایجاد نماییم که
ما اعداد هر خانه رو بصورت دو عدد جداگانه میآوریم مثلاً اگر بیان شد: ۱۲۳ ۱۳ یعنی ابتدا در یک خانه نقاط ۱, ۲, ۳ و در خانه بعد نقاط ۱, ۳ رو برای درج آن علامت
استفاده میکنیم. خب, اینک میپردازیم به آموزش این خط با سابقه و مفید. آموزش خط بریل در اینجا با۱۱۸ تا از علائم مهم در خط بریل که شامل: اعداد، حروف و علامت‌های
فارسی و انگلیسی هستند و معادلِ بریلِ آن‌ها آشنا می شوید.

حروف فارسی در بریل

شامل ۳۳ حرف فارسی: ابتدا حرف مورد نظر و بعد نقاط آن به صورت عددی ارائه میگردد. لازم به تذکر است که در نوشتن حروف فارسی بخط بریل برخلاف بینایی, ما حروف
کوچک و بزرگ نداریم و همه به یک سبک نوشته میشوند.

  1. آ ۳۴۵
  2. ا ۱
  3. ب ۱۲
  4. پ ۱۲۳۴
  5. ت ۲۳۴۵
  6. ث ۱۴۵۶
  7. ج ۲۴۵
  8. چ ۱۴
  9. ح ۱۵۶
  10. خ ۱۳۴۶
  11. د ۱۴۵
  12. ذ ۲۳۴۶
  13. ر ۱۲۳۵
  14. ز ۱۳۵۶
  15. ژ ۳۴۶
  16. س ۲۳۴
  17. ش ۱۴۶
  18. ص ۱۲۳۴۶
  19. ض ۱۲۴۶
  20. ط ۲۳۴۵۶
  21. ظ ۱۲۳۴۵۶
  22. ع ۱۲۳۵۶
  23. غ ۱۲۶
  24. ف ۱۲۴
  25. ق ۱۲۳۴۵
  26. ک ۱۳
  27. گ ۱۲۴۵
  28. ل ۱۲۳
  29. م ۱۳۴
  30. ن ۱۳۴۵
  31. و ۲۴۵۶
  32. ه ۱۲۵
  33. ی ۲۴

علامت‌های نگارشی در بریل

شامل ۲۰ علامت نگارشی, ابتدا علامت و بعد نقاط آن بصورت عددی ارائه میگردد.

  1. . (نقطه) ۲۵۶
  2. ، (کاما) ۲
  3. ؛ (نقطه ویرگول) ۲۳
  4. ؟ (علامت سؤال) ۲۳۶
  5. !(علامت تعجب) ۲۳۵
  6. -(تیره) ۳۶
  7. ((پرانتز باز) ۲۳۵۶
  8. )(پرانتز بسته) ۲۳۵۶
  9. ‘(آپاسترفی) ۳
  10. @(علامت ات ساین برای نوشتن آدرس ایمیل) ۴
  11. /(اسلش) ۳۴
  12. \(بک‌اسلش) ۱۲۵۶
  13. _(زیر خط) ۴۵۶
  14. «(گیومه باز) ۵ ۲۳۶
  15. »(گیومه بسته) ۵ ۳۵۶
  16. “(کوتیشن) ۵ ۲۳۶
  17. “(کوتیشن) ۵ ۳۵۶
  18. :(دو نقطه) ۵ ۲۵
  19. *(ستاره) ۲۴۶ ۱۳۵
  20. |(خط عمودی) ۳۴۵
علامت‌های ریاضی در بریل

شامل ۱۵ علامت از علائم ریاضی, ابتدا علامت و سپس نقاط آن به صورت عددی ارائه میگردد.

  1. <(کوچکتر از) ۵ ۱۳۵
  2. >(بزرگتر از) ۵ ۲۴۶
  3. ^(توان) ۵ ۳۴۶
  4. %(درصد) ۲۵ ۱۲۳۴
  5. +(جمع) ۵۶ ۲۳۵
  6. -(تفریق) ۵۶ ۳۶
  7. ×(ضرب) ۵۶ ۲۳۶
  8. ÷(تقسیم) ۵۶ ۲۵۶
  9. =(مساوی) ۵۶ ۲۳۵۶
  10. )(پرانتز باز) ۵۶ ۱۲۶
  11. ((پرانتز بسته) ۵۶ ۳۴۵
  12. [(کروشه باز) ۵۶ ۱۲۳۵۶
  13. ](کروشه بسته) ۵۶ ۲۳۴۵۶
  14. {(آکولاد باز) ۵۶ ۲۴۶
  15. }(آکولاد بسته) ۵۶ ۱۳۵
سایر علامت‌ها در بریل

شامل ۱۳ علامت, ابتدا علامت مورد نظر و سپس نقاط آن بصورت عددی ارائه میگردد.

  1. َ(فتحه) ۵ ۲
  2. ِ(کسره) ۱۵
  3. ُ(ضمه) ۱۳۶
  4. ً(تنوین نصب) ۵ ۲۳
  5. ٍ(تنوین جر) ۳۵
  6. ٌ(تنوین رفع) ۲۶
  7. ء ۳
  8. ئ ۱۳۴۵۶
  9. ؤ ۱۲۵۶
  10. ه ۱۶
  11. ّ(تشدید) ۶
  12. أ ۵ ۳۴
  13. ساکن ۲۵ ۲۵

اعداد در بریل

توجه: در خط بریل همیشه قبل از نوشتن اولین عدد, علامتی تحت عنوان علامت ریاضی که نقاط آن در لیست ذیل آمده ایجاد میشود تا اعداد از حروف فارسی و انگلیسی متمایز
گردند. مثال برای نوشتن عدد ۳ ابتدا علامت ریاضی و بلافاصله در خانه بعد عدد ۳ ایجاد میشود اما برای نوشتن عدد ۴۵۶ ابتدا علامت ریاضی و سپس به ترتیب اعداد ۴
و ۵ و ۶ نوشته میشوند. شامل ۱۱ علامت, ابتدا علامت مورد نظر, سپس نقاط آن بصورت عددی ارائه میگردند.

  1. علامت ریاضی ۳۴۵۶
  2. ۱ ۱
  3. ۲ ۱۲
  4. ۳ ۱۴
  5. ۴ ۱۴۵
  6. ۵ ۱۵
  7. ۶ ۱۲۴
  8. ۷ ۱۲۴۵
  9. ۸ ۱۲۵
  10. ۹ ۲۴
  11. ۰ ۲۴۵

حروف انگلیسی در بریل

توجه: در نوشتن حروف انگلیسی همیشه قبل از حروف کوچک نقاط ۵۶ و قبل از حروف بزرگ نقطه ی ۶ ایجاد میشود. شامل ۲۶ حرف انگلیسی, ابتدا حرف مورد نظر, سپس نقاط بصورت
عددی ارائه میگردد.

  1. A 1
  2. B 12
  3. C 14
  4. D 145
  5. E 15
  6. F 124
  7. G 1245
  8. H 125
  9. I 24
  10. J 245
  11. K 13
  12. L 123
  13. M 134
  14. N 1345
  15. O 135
  16. P 1234
  17. Q 12345
  18. R 1235
  19. S 234
  20. t 2345
  21. u 136
  22. v 1236
  23. w 2456
  24. x 1346
  25. y 13456
  26. z 1356


روز بیست و سوم مهر، روز عصای سفید است؛ روزی که روشن دلان جهانْ طراوت، پویایی و نشاط را به جویبار زندگی فرامی خوانند. در این روز روشن ضمیران فریاد می دارند:
ما هم تپیدن قلب زندگی و زدن نیض طبیعت را احساس می کنیم. ما حتّی می توانیم با همین چشمان به ظاهر بسته خویش، در زلال شعور و صفای فطرت خدایی مان، جلال و جمال
حضرت حق را بنگریم. می توانیم با چشم لامسه خود با همه کس و همه چیز سخن بگوییم و حتی با تأمل در گردش حکیمانه چرخ روزگار، به مهمانی همه نشانه های خلقت برویم.
عصای سفید چونان پرچمی است که به نشان استقلال در دست روشن دلان به حرکت درمی آید و آینه ای است که قدرت و نعمت خدایی را به تماشای تأمل و تفکر دیگران می گذارد.
این روز بر تمامی روشن دلان عزیز ایران اسلامی مبارک باد.

۴ نفر این پست رو پسندیدن!

Print Friendly
مهدی عزیززاده

درباره مهدی عزیززاده

بنام خداوند بخشنده مهربان ضمن عرض سلام و درود به خدمت بازدید کنندگان این جانب: مهدی عزیززاده خرمی هستم این جانب در روز شنبه مورخ 5 آبانماه سال 1363 هجری شمسی، 27 اکتبر سال 1984 میلادی و 2 صَفَر سال 1405 هجری قمری در استان مازندران شهرستان آمل متولد شدم. از همان ابتدای کودکی من نابینا به دنیا آمدم. دوران ابتدائی را در مدرسه استثنائی دین و دانش آمل به پایان رساندم. سپس مقاطع راهنمایی و متوسطه و پیشدانشگاهی را مثل خیلی از همنوعانم در مدارس عادی سپری کردم. این جانب در سال 81 در آموزشگاه شهید مدنی آمل همگام با گروهی از همنوعانم مهارتهای ICDL را زیر نظر خانم نائیجیان گذراندم. و در پایان آن دوره در امتحان مربوطه این جانب با نمره عملی 100 و نمره تئوری 99 به عنوان نفر اول انتخاب شدم. بعد از آن چون آن زمان من کامپیوتری نداشتم به مدت 5 سال از رایانه به اجبار فاصله داشتم. بعدها در سال 86 با تهیه کامپیوتر و تهیه بستههای آموزشی و راهنمایی دوستان خصوصاً دوست و یار با وفایم آقای عادل اکبری توانستم اکثر مهارتها را بیاموزم. در همینجا بر خود لازم میدانم در وهله اول از سرکار خانم نائیجیان که مهارتهای پایه و اساسی کامپیوتر را به بنده آموختند و در وهله بعد از جناب آقای عادل اکبری که با صبر و حوصله در راه یادگیری مهارتهای بیشتر کُمَکَم کردند و از هیچ کوششی دریغ نکردند و حتی هنوز هم من از محضرشان درس میگیرم صمیمانه و متواضعانه تشکر و قدردانی کنم. این جانب در سال 87 در خانه نور جانبازان آمل به مدت 3 ماه به تدریس کامپیوتر به جانبازان عزیز شهرمان اشتغال داشتم. همچنین در سال 89 در مدرسه استثنائی شهرمان به تدریس رایانه به دانش‌آموزان پرداختم. هماکنون نیز گاهاً جسته و گریخته به طور خصوصی به برخی از بچهها کامپیوتر میآموزم یا مشکلاتشان را در این حیطه برطرف میکنم. این جانب پس از اتمام دوره پیشدانشگاهی در سال 82 در آزمون ورودی دانشگاه شرکت نمودم. و با رتبه 47747 مجاز به انتخاب رشته شدم اما در انتخاب رشته پذیرفته نشدم. با این حال امیدم را از دست ندادم و مجدداً در سال 83 در آزمون شرکت کردم و با رتبه 23000 موفق به پذیرفته شدن در دانشگاه پیام نور شهرستان محمودآباد در رشته الهیات و معارف اسلامی با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی شدم. و در سال 90 موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته فوق گردیدم. من یک فرزند دختر به نام مریم دارم. که خیلی هم دوستش دارم! الآن که دارم اطلاعات بخش شناسنامه ام رو بروز میکنم مریم خانُمَم کلاس دوم دبستان رو تمام کرده و انشاالله در مهرماه امسال به کلاس سوم دبستان خواهد رفت. یک برادر نابینایی هم دارم اما متأسفانه خواهری ندارم البته خیلی دوست داشتم خواهر داشته باشم چون اعتقاد قلبی من این است که خواهر نعمتی بزرگ است چرا که میتوان در کنارش یا با حرفهایش یا با قربان صدقه رفتن برادرهایش یک تسکین دهنده روح و جان برایمان باشد. البته ما برادرها هم باید هوادار خواهرمان باشیم. میتوانید از دو راه ایمیل و تلفن همراه با من در ارتباط باشید البته من نیز مانند اکثر دوستان نابینا تلفن گویا دارم و با پیامک هم مشکلی ندارم البته کاربر اِسکایپ نیز هستم. از افتخارات معنوی من تشرف 15 مرتبه به مشهد مقدس و 4 مرتبه به حرم حضرت معصومه (سلامالله علیها) و همچنین سفر روحانی کربلای معلا میباشند. از غذاهای محبوبم ماکارونی و خوراک جگر البته جگر سیاه است. من آدم زیاد احساسی نیستم اما خیلی زود به اشخاص دلبسته شده و به آنها وابستگی عاطفی پیدا میکنم. به مباحث کامپیوتری و خصوصاً آموزشی در این حیطه علاقه دارم و تا آنجا که بتوانم پیگیری میکنم. این جانب مدت یک سال در گروه تواشیح سبحان عضویت داشتم و هماکنون مثل خیلی از همنوعانم در قرائت قرآن و خوانندگی دستی دارم. راههای ارتباط با من: ایمیل: m.azizzadeh.amol@gmail.com تلفن: 09114140583 آیدی اِسکایپ: mehdi.azizzadeh.2014 شاد باشید و سرفراز. آخرین بروز رسانی: شنبه- 29 خردادماه سال 1395, ساعت- 18:20دقیقه و 46ثانیه.
این نوشته در آموزش, اطلاع رسانی, حرفای خودمونی, درد دل, روان شناسی, زندگینامه, شاد, شعر, علمی, گفت و گو, مسائل مربوط به نابینایان عزیز, معرفی ارسال و , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

10 پاسخ به به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی نابینایان (عصای سفید): مقاله ای مفصل در باره نابینایان

  1. سلام مهدی جان! این که پست نبود. بلکه خودش یه سایت بود. واقعا عالی بود مرسی

  2. سلام آقای عزیززاده.

    نمیدونم واقعا چجوری ازتون تشکر کنم.
    واقعا خدا قوت.
    هم شعر اول پستتون خیلی قشنگ بود و هم کل پستتون خیلی عالی بود.
    واقعا خسته نباشید.
    تا حالا جایی ندیده بودم که این قدر کامل و جامع و دقیق راجع به نابینایان توضیح داده بشه و مطالبی که واقعا به درد نابینایان میخوره گردآوری بشه.
    مطالبتون هم به درد خود نابینایان میخوره, هم دوستان کمبینا یا بینا که از این سایت بازدید میکنند به خیلی از سوال هاشون در مورد نابینایان پاسخ داده میشه, و خیلی مطالب مفید و قشنگی بود.
    واقعا من خودم خیلی خیلی لذت بردم و از طرف خودم, ی خسته نباشید ویژه خدمت شما میگم.
    واقعا مرسی که در مناسبتهای مختلف, با ویژه نامه های زیباتون, حال و هوای سایت رو دقیقا مطابق با مناسبت های جاری میکنید.
    واقعا ممنونم.
    منم به نوبه ی خودم, پیشاپیش روز عصای سفید رو به همه ی نابینایان تبریک و شاد باش عرض میکنم.

    • مهدی عزیززاده مهدی عزیززاده می‌گوید:

      سلام ابوالفضل جان.
      متشکرم از نظری که گذاشتی. منم خدمت شما و همه دوستان پیشاپیش روز جهانی عصای سفید رو تبریک میگم و مقارن شدن این روز رو با ایام عزای سیدالشهدا علیهالسلام رو به فال نیک میگیرم.
      انشاالله همه ما با تأسی از آن بزرگواران بتونیم زندگی موفق و در عین حال آبرو‌مندانه ای داشته باشیم.
      بازم ازت تشکر میکنم.

  3. وحید می‌گوید:

    سلام آقا مهدی بسیار مغاله ی مفیدی هست دستت درد نکنه خسته نباشی
    به تمام نکاتی که بیناها لازمه در مورد ما بدونن اشاره کردی و گفتنیها رو گفتی

  4. زهرا آيت می‌گوید:

    سلام.
    منم خدمت شما و همه روشندلان تبریک عرض میکنم.
    شعر اولش رو که خوندم واقعا معنوی و عالی بود.
    یه سؤال: چطوری میتونم ترجمه انگلیسی قرآن رو به خط بریل تهیه کنم؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایین.
    التماس دعا. اجرکم عند الله.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green