مهارت آشپزی برای نابینایان گام پانزدهم.

بسم رب نور.
صدای بال و پر جبرئیل می آید / شب است و ماه به آغوش ایل می آید
لب کویر پس از این ترک نخواهد خورد / که ساقی از طرف سلسبیل می آید
لباس خاطره را از حریر عشق بدوز / حلیمه! نزد تو فردی اصیل می آید

نگاه آمنه از این به بعد می خندد / چرا که معجزه ای بی بدیل می آید
عرض سلام و هزاران تبریک و تهنیت به مناسبت هفته وحدت و اعیاد با سر سعادت میلاد پیامبر اکرم صلی علی علیه وآله و همچنین میلاد امام صادق علیه السلام خدمت یکایک شما دوستان.
امروز قدری متفاوت میشیم و دیگه راجع به طرز پخت حرف نمیزنیم! اومدیم تا با هم یه چندتا نکته رو مرور کنیم.
یه زمانی با بچه ها یه گروه تشکیل داده بودیم و راجع به موضوعات مختلف حرف میزدیم و اندوخته هامونو در اختیار هم میذاشتیم..
«پاورقی: نمیدونم چرا این گروههایی که بچه ها تشکیل میدن هیچ کدوم به سامان نمیرسن اولش مثل تب تند همه شروع میکنن به پیام دادن و گرفتن بعدش یهووی همه معلوم نیست کجا غیبشون میزنه یا یه دعوا همه چی رو تموم میکنه میره پی کارش!!!!پایان پاورقی.»
خب برگردیم سر بحث خودمون توی این گروه ذکر شده یکی از موضوعات آشپزی بود. منم اومدم با کمک یکی دیگه از بچه ها تمام پیامهای مربوط بهش رو کپی کردم توی ورد و بعد ازش یه فایل مفید در آوردیم که حالا چندتا از نکاتش رو اینجا با شما دوستان عزیز به اشتراک میذارم.

نکاتی برای آشپزی نابینایان

  1. برای از بین بردن بوی بد مرغ هنگام پختن: بهتره که با دارچین پخته بشه یعنی وقتی مرغ رو با پیاز زیاد تفت میدید آخر سر یکم دارچین و زردچوبه هم اضافه کنید یکم تفت بخوره دیگه مرغ بوی بد نمیده. همچنین وقتی پیاز هویج فلفل و ادویه جات خوش بو توش باشه. البته اگه مرغ رو با زعفرون هم بپزید خوش مزه میشه ولی دارچین بوی بدش رو میگیره.
  2. برای سنجش روغن: نظر چند نفر از دوستان: یکی سوراخ کردن در روغن مایع و ریختن توی ظرف.. که از قلپ قلپ کردن و سبکی وزن بطری بعد از ریختن روغن متوجه میشه..
    دومی میگه: توی ظرف روی اجاق میریزه و با انگشت آروم ته ظرف رو چک میکنه و میزان رو میسنجه..
    دیگری: برای روغن ریختن پیمونه داره و از پیمونش بسته به نوع غذا استفاده میکنه. اگر غذا نیازش به روغن کم باشه نصف یا کمتر از نصف پیمونه و اگر نیازمند روغن بیشتر باشه یک یا بیشتر با همون پیمونه کوچیکی که داره.. روغن جامد هم که با قاشق کاملا مشخص هست و خود به خودی اندازش در میاد.
  3. نکاتی در باب سرخ کردن: وقتی میخواین سیبزمینی سرخ کنین و نمیدونین روغنتون داغ شده یا نه یه تیکه سیبزمینی رو آروم ببرید توش بذارید اگر جلزولز کرد یعنی روغن آماده سرخ کردن شده.
    موقعی هم که سیبزمینی کاملا سرخ بشه با قاشق که بهش بزنید صدای برخورد قاشق به یه چیز نسبتا خشک میتونه ما رو از سرخ شدنش مطمئن کنه.
    در مورد بادنجان: برای گرفتن سم و تلخیش نمک زیاد روش بریزین و بذارین ده دقیقه تا یه ربع بمونه وقتی آب زیادی پس داد اونو بشورید و بذارید هم نمکش بره و هم آبی که با شستن واردش شده. یا این که خشکش کنید.
    برای سرخ کردن: بادنجان بر عکس سیبزمینی وقتی سرخ بشه با قاشق نرمی و شل شدنش احساس میشه. وقتی هم با قاشق برش داریم وارفتگیش نشانی از سرخ شدنش هست. در حالی که موقعی که خامه سفت و صافه. همچنین سبکیش بعد از سرخ شدن مشخص کننده آماده شدنشه.
    اگر بادنجان سرخ شده روغن زیادی رو جذب کرده بود اونو توی سبد بندازین که روغنش بره یا زیرش دستمال بذارین که روغنش رو جذب کنه.
  4. آیا میشه هنگام سرخ کردن متوجه شد که روغن ماهیتابه تموم شده یا رو به اتمام هست؟:
    بله میشه. وقتی داریم سرخ میکنیم صدای سرخ شدن توی روغن خیلی مشخصه.. دیگه این که: مواد سرخ شدنی که روغنش کم باشه بوی سوختگی میگیره و همچنین لیظ بودن مواد هنگام سرخ شدنشون و کم شدن لزجی وقتی روغنش کم یا تمام شده باشه بهمون این امر رو نشون میده..
  5. در مورد درست کردن کوکو: بهتره بعد از رنده کردن آبش رو بگیریم و این کار رو با چلوندن سیبزمینی انجام میدیم که هم موادمون سفت بشه تا وا نره و هم بخشی از نشاستش رو دور بریزیم

خب دوستان امیدوارم این بخش هم مورد پسندتون واقع شده باشه.. تا توفیقی دیگه که اگر خدا قسمت کنه و گامی دیگه ، شما رو به یگانه ی هستی میسپارم.

درباره شفیعی

سلام شفیعی هستم فارغالتحصیل کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی ساکن شهرستان ایوان استان ایلام.
این نوشته در آشپزی, آموزش, اطلاع رسانی, ترفند, حرفای خودمونی, سرگرمی, گفت و گو, مسائل مربوط به نابینایان عزیز, معرفی ارسال و , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

12 دیدگاه دربارهٔ «مهارت آشپزی برای نابینایان گام پانزدهم.»

  1. باران می‌گوید:

    سلام خانم شفیعی جان . . . این بار هم پست خوبی بود موفق باشید

  2. سلام.
    ممنون خانم شفیعی.
    نکات مفیدی بودند.
    خسته نباشید.
    هفته ی وحدت رو هم تبریک میگم.

  3. امیر رضا رمضانی می‌گوید:

    سلام
    مرسی از شما
    عین همیشه مفید و کامل بود

  4. ali.gentleman می‌گوید:

    درود مطالب خوبی بود لطفا اگه امکانش هست مطالبی هم در مورد روشهای تمیز کردن و تیکه کردن و انواع روشهای پخت ماهی بیان کنید

    • شفیعی می‌گوید:

      سلام راستش من که جنوبی یا شمالی نیستم که با ماهی سر و کارمون زیاد باشه حتی مامانم هم وقتی میخرن تمیز شده و تیکه تیکه شده میخرن. ولی حتما از دوستان خوزستانیم میپرسم و در گامهای آینده انشا الله میذارم.. ممنون از حضورتون

  5. حسین آذری می‌گوید:

    سلام ممنون نکات خوبی بود که اشاره شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *