پیوند مهدویت و ماه رمضان


- 167 بازدید

از بهترین ایام و اوقات دعا برای امام عصر (عج) ماه مبارک رمضان به خصوص در شب‌های آن ماه شریف است زیرا که این ماه بهار دعا کردن است و این هم بهترین دعاهاست
از همین رو از خود آن حضرت (عج) امر و اهتمام به دعای افتتاح در شب‌های این ماه رسیده است، بنابراین از خواندن آن غافل مشو که جدا دعایی است نفیس و جامع مطالب دنیا و آخرت.
در اقبال و زادالمعاد از امام چهارم (ع) و فرزندش ابوجعفر باقر (ع) روایت آمده که اولش چنین است: خدایا این ماه رمضان است… از تو می‌خواهم
که جانشین محمد و وصی محمد (ص) و قیام کننده به عدالت از اوصیاء محمد (ص) که درودهایت بر او ایشان باد را یاری نمایی، یاریت را بر آنان معطوف بدار.
در این ایام و نیز همه روزه باید از خدا طلب کنیم که حجت بن الحسن علیه و علی آبائه السلام) در این ساعت و هر ساعت سرپرست و نگهدار و یاور راهنما و پیشوا و مددکار باش تا اینکه او را در زمین خویش مطاع گردانی و در آن دورانی طولانی بهره مند سازی
نکته هایی از حجت الاسلام محمد ابراهیمی، کارشناس و مدرس مباحث مهدوی در گفت و گو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان
در این ماه مبارک برای ارتباط با امام عصر(عج) اولا باید ترک گناه داشت و در کنار اینکه اعضا و جوارح ما روزه است زبان ما نیز اشتغال به دعا داشته باشد آن هم دعا برای فرج
در این ماه طبق روایات ائمه علیهم السلام دو کار اساسی به ما سفارش شده است؛ نخست اینکه  در ماه مبارک رمضان مراقب باشیم گناه نکنیم، یعنی اولویت ترک گناه است.
 نکته دوم مورد تاکید در ماه مبارک رمضان، سفارش به خواندن دعای فرج است و این تاکید برای قرائت دعای فرج نشان میدهد که بین ماه مبارک رمضان و امام عصر علیه السلام ارتباطی ویژه وجود دارد. اما اینکه این ارتباط چگونه است، جای تامل و بحث دارد.
حدیثی از امیرالمومنین علیه السلام و سایر ائمه علیهم السلام نقل شده است که میفرمایند: انتظار فرج برترین اعمال است.» انتظار فرج نیز طبق فرمایش علما، عملی است که با اعضاء و جوارح انجام میشود و گل سرسبد آن نیز ترک گناه و معصیت است.
وقتی شیعه ای اهل معصیت نباشد، می تواند هم با امام عصر علیه السلام و هم با ماه مبارک رمضان ارتباط برقرار کند. چون کسی که منتظِِر امام (عج) است، انتظارش باید عملی باشد نه قولی (گفتاری). صرف دعا کردن خوب است ولی کارگشا نیست بلکه عمل می خواهد و اولین عمل، ترک گناه است. وقتی گناه را ترک کنیم قطعا دل امام زمان (عج) از ما شاد و راضی است و با خرسندی امام (ع) از ما درهای بهشت نیز بر روی ما گشوده می شود.
روایتی از پیامبر اعظم صل الله علیه و آله نقل شده که می فرمایند: «هر کس بعد از هر نماز واجب در ماه مبارک رمضان دعای اللهم ادخل علی اهل القبور السرور… را بخواند، خداوند گناهان او را می بخشد.» وقتی این دعا را در کنار چشم انداز روایات از عصر ظهور قرار می دهیم می بینیم که این دعا که بیانگر درخواست ها و آرمان های والای انسانی است و بزرگترین اهداف یک انسان الهی را تشکیل می دهد، عملا در دوران غیبت محقق نمی شود و امکان تحقق ندارد، مگر اینکه در عصر ظهور و در زمانی که دولت کریمه مستقر می شود به وقوع بپیوندد.
یکی از فرازهای این دعا این است «اللهم ادخل علی اهل القبور السرور» از امام صادق علیهالسلام روایت شده که فرموند:«گویا می بینم که قائم ما علیه السلام در پشت کوفه قیام کرده و خداوند مومنانی را که انتظار ظهور داشته اند ولی از دنیا رفته اند، ظاهر کرده و آنها بشارت ظهور را به هم می دهند و کسانی که درخواست داشته اند که در رکاب امام زمان باشند خداوند این توفیق را نصیب آنها می کند.»
در بخش دیگری از این دعا آمده است «اللهم اغن کل فقیر؛ خداوندا همه فقیران را بی نیاز فرما» ولی تحقق بی نیازی فقیران نیز در عصر غیبت، امکانپذیر نیست. چرا که ریشه کن شدن فقر و برپایی عدالت و رفاه اجتماعی نیازمند اکسیر عدالتی است که خود، عادل به تمام معنا باشد و بتواند عدالت را در همه سطح زمین برقرار کند و این محقق نمی شود مگر در عصر ظهور.
 در عصر غیبت نیز شاید حاکمی باشد که بخواهد عدالت را برقرار کند به عنوان مثال در جامعه خود ما که مقام معظم رهبری دغدغه خاصی برای ریشه کن شدن فقر و برقراری عدالت اجتماعی دارند و دستوراتی نیز در این رابطه میفرمایند، اما در پایین دست و در اجرا برخی به هر دلیل مانع اجرای این فرامین می شوند. لذا این عدالت محقق نمیشود
تاکید بر خواندن دعای فرج در شب های قدر نیز نشان می دهد که باید ارتباط خاصی میان امام عصر (عج) و ماه رمضان وجود داشته باشد.
همچنین در شب عید فطر نیز بر خواندن دعای فرج یا زیارت های امام زمان (عج) سفارش شده و علاوه بر آن دعای ویژه امام عصر (عج) در روز عید فطر را نیز داریم.
امام صادق علیه السلام فرمودند: «برای فرج بسیار دعا کنید چرا که گشایش کار شما نیز در فرج است
دکتر میثم امانی/سایت بهبهان امروز
درباره نسبت میان ماه رمضان و امام عصر (عج) به دو گونه میتوانیم نظر بیندازیم: رویکرد عقلی که فلسفی عرفانی است و رویکرد نقلی که مبتنی بر آیات و روایات است که به بیان خلاصه برخی از این موارد پرداخته میشود
نقل شده است که در هر شب از ماه مبارک رمضان، دعای موسوم به دعای افتتاح خوانده بشود. دعای افتتاح به طور کلی سه محور دارد: تحمید، استغفار و استدعا و در فرازهای پایانی که استدعاست، اختصاص به دعا درباره حضرت ولی عصر (عج) دارد و دعا یا برای خود امام عصر (عج) است و یا دعا برای حل امور به دست امام عصر (عج) است
دعای بعد از هر نماز واجب
۱۴ فراز دارد که در هر یک، رفع یکی از از ابتلایات و گرفتاری ها خواسته شده است.
سوال اینست که نسبت دعای یاد شده با وجود حضرت ولی عصر (عج) چیست؟ به نظر می رسد از دو جهت، نسبت خواهند داشت:
اول اینکه گفته اند تحقق کامل دعای یاد شده ، زمان ظهور حضرت ولی عصر (عج) خواهد بود ( گفتگوی حجت الاسلام رمضان علی زاده، سایت شبستان و نیز انتظار در بهار قرآن، ص۵) در حقیقت، علت اینکه تا کنون فرازهای دعای یاد شده، برآورده نشده است، اینست که که ظرف تحقق آن، عصر ظهور است بنابراین دعای یاد شده، به منزله دعای ظهور است. انگار دعا می کنیم خداوند ظهور حضرت ولی عصر (عج) را با تمام لوازم و اثار وجودی اش به تحقق برساند.
دوم اینکه گفته اند دعای یاد شده، بعد نماز واجب یومیه خوانده بشود، سرّش شاید اینست که واجبات دینی را به ححل مشکلات دیگران گره بزند و حل مشکلات دیگران را ثمره واجبات دینی قرار بدهد. به بیانی دیگر شاید خواسته اند با این دعا و با تلاش در جهت عملی ساختن فرازهای چهارده گانه دعا، بتوانیم گامی در تحقق فرج امام عصر (عج) برداریم و بدین وسیله به ظهور ایشان نزدیک بشویم.
بی تردید، انسان با تلاش در جهت عملی ساختن فرازهای چهارده گانه دعای یادشده، به یک منتظر واقعی تبدیل خواهد شد.
نقل شده است که شب بیست و سوم ماه رمضان، دعای « اللهم کن لولیک» خوانده بشود و نیز در حال سجده، در حال قیام، در حال قعود، در هر حال و در تمام ماه رمضان و هرگاه امکان داشت و هرگاه در طول عمر خویش یادت بیاید دعای « اللهم کن لولیک» چنانچه معلوم است، یک زمان اختصاصی دارد، شب ۲۳ ماه رمضان و یک زمان اشتراکی؛ آنچه مد نظر ماست، طمان اختصاصی آنست. اینکه گفته شده همیشه خوانده بشود، به این دلیل است که دعا، در فرج حضرت ولی عصر (عج) تاثیر دارد؛ اینکه گفته شده ماه رمضان خوانده بشود به این دلیل است که ماه رمضان، ماه استجابت دعاست و استجابت آن قطعی خواهد بود و اینکه گفته شده شب بیست و سوم ماه رمضان خوانده بشود شاید به این دلیل است که شب بیست و سوم در تقدیر امور بندگان ظهور بیشتری دارد لذا تقدیر شدن فرج امام عصر (عج) در این شب، ظهور بیشتری خواهد داشت
روایاتی وجود دارد که نشان می دهد مقدرات هرساله، در شب قدر ، بر « ولی امر» در زمان خویش نازل می شود و به تعبیر امام علی (ع) ، آنان « ایمه محدثون » اند.
وجود معصومین ظرف نزول مقدرات است و به واسطه آنان است که مقدرات تقدیر می شود و بعد ساری و جاری ؛ در عصر ما، وجود حضرت ولی عصر (عج)، ظرف مقدرات است
روایاتی وجود دارد که نشان می دهد ولایت امام علی و ایمه معصومین (ع) در شب قدر ، مقدر شده است در شب قدر، که قرآن کریم بر رسول الله (ص) نازل شده است، ولایت معصومین به عنوان ثقل قرآن کریم و بطن آن نازل شده است.
روایاتی وجود دارد که نشان می دهد شان نزول سوره قدر، رویای پیامبر بوده که حضرت، خواب دیده اند ملک ایشان به دست بنی امیه افتاده است لکن با نزول سوره قدر، به حضرت وحی کرده اند شب قدری که تو داری، برتر از حکومت بنی امیه است؛ حکومت بنی امیه اگر سالیانی بپاید، سرانجام زوال خواهد یات اما ولایت و وصایت نبوی، الی یوم القیامه برقرار خواهد ماند
روایاتی وجود دارد که نشان می دهد سوره قدر، دلیل اثبات امامت معصومین است. امام صادق (ع) فرموده اند شیعیان با سوره قدر، مخاصمه بنمایند چون حجت الهی بر بندگان خویش بعد رسول الله (ص) است
ملایکه و روح که در شب قدر نازل می شوند، وجود مجرده دارند نه مادی،وجود مجرده نمی تواند بر وجود مادی ازل بشود بلکه باید بر وجود مجرده نازل بشود،محل نزول ملایکه و روح، باید متناسب با شان وجودی آنها باشد، قلب انسان کامل، وجود مجرده است و متناسب با شان وجودی نزول کنندگان،
پس ملایکه و روح بر قلب انسان کامل نازل خواهند شد ، انسان کامل در حال حاضر، ، وجود حضرت ولی عصر (عج) است پس تنزل ملایکه و روح بر قلب حضرت ولی عصر (عج) است و بدین استدلال، وجود ایشان و نیز شان وجودی ایشان اثبات می شود.
روایاتی وجود دارد که نشان می دهد « لیله القدر» برای وجود امیرالمومنین و ایمه معصومین (ع) است بنابرین شب قدر، که قرآن در آن شب نازل شده ، ادراک پذیر همگانی نیست و برتری وجودی دارد، اختصاص به وجود امام علی و ایمه معصومین)ع) خواهد داشت و اکنون لیله القدر، اختصاص به وجود حضرت ولی عصر (عج) خواهد داشت.
روایاتی وجود دارد که نشان می دهد « مطلع الفجر» ، خروج حضرت ولی عصر (عج) است ( تفسیر فرات کوفی، ج۱ف ص۵۸۳ و کنزالدقایق، ج۱۴ ، ص۳۷۲) در این روایت، لیله
القدر را وجود فاطمه زهرا (س) دانسته اند و مطلع الفجر، را زمنان قیام حضرت ولی عصر (عج). شاید می خواهد بگوید وجود فاطمه زهرا (س) سلام است و تا آنگاه که قیام مهدوی رخ بدهد، همواره سلام خواهد بود ولی مخفیانه ، چنانچه منزلت شب قدر، مخفی است و در زمان حضرت ولی عصر (عج) که عقل ها، کامل می گردد، سلام فاطمه زهرا (س) آشکارا خواهد شد، منزلت او روشن خواهد گشت و برتری او را همگان خواهند فهمید و شاید می خواهد بگوید « فجر» ، وجود حضرت ولی عصر (عج) است. روایت می گوید منظور از « فجر» که آیه اول سوره فجر است، وجود حضرت ولی عصر (عج) است چنانچه صبح، تاریکی ها را می شکافد، وجود حضرت ولی عصر (عج) تاریکی پیش از خود را خواهد شکافت: تاریکی ظلم، تاریکی جهل، تاریکی کفر.

روزه بدون ولایت حضرت ولی عصر (عج) مقبول نخواهد بود. در روایت آمده است که اسلام بر پنج چیز، بنا شده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت و به هیچکدام ندا
داده نشده، چنانچه به ولایت ندا داده شده است؛ مردم آن چهار را گرفتند و این یک را نهادند در روایت دیگر بیان می کند که ولایت از آن چهار، برتر است چون ولایت ، کلید آنهاست و والی ، دلیل بر آنها؛ اگر انسان شب نماز بگذارد، روز، روزه بگیرد، تمام مال خویش را صدقه بدهد و تمام عمر خویش را حج برود
ولی ولایت ولی الله را نشناسد که او را دوست بدارد و جمیع اعمالش با راهنمایی او باشد، هیچ ثوابی گردن خداوند نخواهد داشت و اهل ایمان نخواهد بود در روایت دیگر آمده است که ولایت علی بن ابی طالب (ع) واجب است همانند چهار واجب دیگر
روایت دیگر می گوید هر کدام از آن چهار واجب، رخصت دارند ول ولایت رخصت ندارد و واجب لازم است همچنین اولین چیزی که در قیامت سوال می شود نماز است، بعد به ترتیب زکات و روزه و حج و ولایت و چنانچه به ولایت اقرار نماید، آن چهار واجب او پذیرفته می شود وگرنه رد خواهد شد
از این بیان به دست می آید که اولاً روزه حقیقی، روزه ای است که معرفت حضرت ولی عصر (عج) و اطاعت ایشان را به همراه داشته باشد و به همراه آن باشد. اگر کسی روزه بگیرد ولی امام عصر خویش را نشناسد و در اطاعت او نباشد، روزه اش حقیقی نیست.
ثانیاً ارزش معرفت حضرت ولی عصر (عج) و اطاعت او بالاتر از روزه است نه به این معنی که روزه به خودی خود، ارزش ندارد؛ روزه اگرچه ارزش نفسی دارد ولی ارزش نسبی آن که باعث روزه حقیقی است، تنها به واسطه ولایت امام عصر (عج) مشخص خواهد شد. انسان باید بیش از روزه و پیش از روزه به فکر معرفت مهدوی و اطاعت مهدوی باشد
ثالثاً کسی که روزه اش بدون قبول ولایت امام عصر (عج) است ثواب نخواهد داشت و تنها رنج گرسنگی و تشنگی را خواهد چشید. به مصداق « من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه»، روزه او، روزه جاهلیت خواهد بود نه روزه اسلام. لازم است
دقت شود که معرفت و اطاعت، مراتب و درجات دارد و به همین منوال، میزان مقبولیت و میزان ثواب آن مراتب و درجات خواهد داشت.
در روایت نبوی آمده است که دعای روزه دار وقتی افطار می کند، رد نخواهد شد و نیز آمده است که در مواقع نماز، دست خود را به دعا کردن بالا ببرید زیرا برترین لحظاتی است که خداوند نظر رحمت به بندگان خویش خواهد انداخت و دعای آنان را استجابت خواهد کرد
امام صادق (ع) فرموده اند: بر شما باد به تسلیم و رجوع به سوی ما، انتظار امر ما و امر شما و فرج ما و فرج شما
شاید معنای فرج ما اینست که غیبت امام عصر (عج) در همین عصر غیبت کبری برای شخصی خاص، ظهور بشود و حضرت برای شخصی خاص، ظهور فردی بیابند چنانچه احوال او پیش از ظهور و پس از ظهور تفاوت نکند
و شاید معنای فرج ما اینست که گشایش امور ما از طریق دعا برای فرج امام عصر (عج) است و اگرچه فرج کامل در عصر ظهور است ولی فرج نسبی، شاید به واسطه دعای فرج، در عصر غیبت، به شخصی خاص تعلق بگیرد

یک نفر این پست رو پسندیده!

Print Friendly

درباره ثنا

به نام الله مهربان خدایی که با نهایت لطف و رحمتش زندگی بخشید و قطعه ای از پازل هستی قرارم داد امید که آنی بشوم که او دوست دارد. همو که راههای تازه و درهای پیروزی را با کلیدهای طلایی مهرش میگشاید و آدمی را با دوستی مهربانی تلاش در راهش و توکل به خود به موفقیتهای چشمگیر میرساند.لیلا غلامی هستم ساکن شهرستان دوست داشتنی و خوب جهرم نابینا لیسانس روانشناسی و در مسیر موفقیتم با تکیه بر خدای بزرگ که درسهایی به من داد که متوجه بشم بهترینم خودش هست و عالیترین زندگی برام در دست خودش و من هرچه از او درس میگیرم بیشتر از نعمت هاش و زندگی لذت میبرم.خدایی که با همه وجود فهمیدم اگر قدمی برداری و حرکتی کنی قدمهای پر برکتش رو برات بر خواهد داشت و اگر دریچه ای از سمت نور رو گشودی درهای رحمتش رو پیاپی به سمتت باز خواهد کرد.جستجوگر و حقیقت طلبم دغدغه های من روشن شدن حق نابودی باطل در همه ابعاد زندگی و علم و پیروزی حقیقت و راستیهاست.برخی فعالیتها علایق و افتخارات مهم:انتقال پیامهای مهم در جهت هدفی مهمتر.فعالیتهای قرآنی و فرهنگی مجازی و بیرونی.شناخت مبانی روانشناسی حقیقی مهدویت طب سنتی اسلامی و خودشناسی.استفاده از رسانه های جمعی منور کتابها و مقالات و برنامه های متنوع و مفید.و مهمتر اینکه یادگار شهیدم داییهایی که دوستان قدیمی و تازه من هستند آشنایانی مهربون و خانواده ای با درک هوادار و دلسوزی دارم و امامی که همه جا و همه وقت در نهایت محبت مرا میفهمد و اگر چشمهای زخم خورده از تیر خطاهای خود و بیگانه به سمتمان را از این آلودگی پاک کنیم میفهمیم که او و خاندان پاکش و کلام خدایش با تک تک ما چنینند...
این نوشته در اطلاع رسانی, مذهبی ارسال و , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

4 پاسخ به پیوند مهدویت و ماه رمضان

  1. سلام! واقعا مطلب آموزنده ای بود. به امید ظهور آقا امام زمان

  2. ثنا می‌گوید:

    سلام ممنون انشا الله همین روزها

  3. زهرا آيت می‌گوید:

    سلام! خیلی عالی و کامل بود خوش به حالت التماس دعا.
    خدا کنه ما هم در اون دوران زندگی کنیم و الآن بتونیم زمینه ساز اون دوران باشیم!
    همیشه با معرفت و محبت و اطاعت امام باشیم.

  4. ثنا می‌گوید:

    سلام دوست عزیزم ممنون آرزوی قلبی منم همینه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green