با این خوراکیهای لذیذ، حافظه ی خود را تقویت کنید


- 1,928 بازدید

پژوهش‌ها نشان می‌دهد ‌‌مواد غذایی دارای آنتی‌اکسیدان و امگا۳ (از میوه‌جات گرفته تا ماهی‌ها) برای تقویت حافظه مفید است.
در مقاله زیر به شش ماده غذایی مناسب برای رشد بخش خاکستری مغز و تقویت حافظه اشاره می‌کنیم.

 

 

گردو، ضد تخریب

بر اساس پژوهش‌های گذشته، مصرف مواد غذایی حاوی گردو، فرآیند تخریب در مغز موش‌های صحرایی را کاهش داد. رژیم‌های غذایی حاوی گردو باعث تاخیر در فرآیند پیری، تخریب مغز و در نتیجه تقویت پردازش اطلاعات می‌شود. گردو حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است که بر اساس نظر برخی‌ محققان به از بین رفتن اثر رادیکال‌های آزاد روی دی‌ان‌ای سلولی منجر می‌شود.

 

 

هویج، ضد التهاب

مدت‌هاست ‌هویج را برای چشم مفید می‌دانند، اما ‌ اکنون مشخص شده‌ خوردن هویج برای مغز نیز مفید است. هویج دارای مقادیر زیادی از ترکیبی به نام «لوتئولین» است که به کاهش التهاب و تخریب سلول‌های مربوط به حافظه منجر می‌شود.
در این مطالعه همچنین مشخص شده ‌ مصرف حداقل ۲۰ میلی‌گرم لوتئولین در رژیم غذایی روزانه به کاهش التهاب مغزی در موش‌ها منجر می‌شود. این ترکیب همچنین باعث تقویت حافظه موش‌ها و افزایش آن تا رسیدن به سطح حافظه موش‌های جوان شده است.
این ترکیب در روغن زیتون، فلفل و کرفس نیز یافت می‌شود.

 

 

توتفرنگی و زغالاخته، منبع ویتامین

توت سرشار از ویتامین‌های مورد نیاز برای مغز است. مطالعه‌ای که بین عده‌ای از افراد میانسال با مشکلات خفیف حافظه‌ای انجام شد، حاکی از افزایش یادگیری و توانایی به یادآوری در افرادی بود که به مدت ۱۲ هفته آب زغال‌اخته وحشی نوشیده بودند. در این افراد علائم افسردگی نیز کاهش یافته بود.
پژوهشگران معتقدند‌ زغال‌اخته و توت‌فرنگی حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است که باعث کاهش تخریب سلول‌های مغزی و افزایش قدرت سیگنال‌دهی مغز می‌شود.

 

 

ماهی، ضد فراموشی

گر چه تحقیقات جدید حاکی از این است که غذاهای حاوی روغن ماهی اثری بر تقویت حافظه افراد مبتلا به آلزایمر ندارد، مطالعات دیگری نشان می‌دهد ‌خوردن گوشت ماهی دارای امگا۳ ممکن است باعث کاهش افت حافظه بازشناختی (پدیده‌ای طبیعی که در افراد سالم نیز با افزایش سن رخ می‌دهد) شود. افراد بالای ۶۵ سالی که به مدت شش سال به میزان دو وعده در هفته ماهی مصرف می‌کنند و افرادی که یک وعده در هفته ماهی می‌خورند، به‌ترتیب ‌۱۳ و ۱۰ درصد کمتر از افرادی که در این مدت به طور منظم ماهی مصرف نمی‌کنند، دچار افت حافظه بازشناختی شده‌اند. غذاهای حاوی ویتامین B12 نیز از آلزایمر جلوگیری می‌کند.

 

 

اسفناج، ضد تنبلی

به نظر می‌رسد این گفته همیشگی مادران که «اسفناج بخورید» در صفحات کتاب‌های علمی نیز به چشم می‌خورد. سبزیجات دارای سبزبرگ حاوی ویتامین C و E است که به تقویت حافظه کمک می‌کند.

بر اساس پژوهش‌ها، تغذیه با رژیم غذایی حاوی ویتامین E در موش‌های صحرایی باعث افزایش فعالیت مغزی به میزان ۵۰۰ تا ۹۰۰ برابر (میزانی مساوی با رهاسازی دوپامین در مغز) می‌شود. دوپامین واسطه‌ای شیمیایی برای درک احساس لذت در مغز است که جریان اطلاعات در بخش‌های مختلف مغز را کنترل می‌کند. علائم نقص دستگاه حرکتی و نقایص وابسته به افزایش سن حافظه پس از تغذیه با غذاهای حاوی اسفناج، توت‌فرنگی و زغال‌اخته در موش‌های صحرایی از بین می‌رود.

 

 

قهوه و چای، تقویت حافظه

جدا از نقش قهوه و چای در افزایش هوشیاری، تحقیقات نشان می‌دهد ‌ این دو نوشیدنی باعث جلوگیری از آلزایمر و تقویت حافظه بازشناختی می‌شود.محققان پس از دستکاری ژنتیکی موش‌ها به آنها قهوه کافئین‌دار خوراندند. موش‌ها به آلزایمر مبتلا نشدند یا سرعت پیشرفت بیماری‌شان بسیار کاهش یافت.

پژوهش دیگری در افراد ۵۵ سال به بالا نشان می‌دهد‌ کسانی که چای می‌نوشند از کسانی که چای نمی‌نوشند، عملکرد بهتری در آزمون‌های حافظه و توانایی بیشتری در پردازش اطلاعات دارند.

 

 

 

 

منبع

 

  • منبع:jamejamonline.ir

 

 

 

۴ نفر این پست رو پسندیدن!

Print Friendly, PDF & Email



  • درباره ابوالفضل سعيديفر

    ِی کریمی که بخشنده ی عطایی، و ِی حکیمی که پوشنده ی خطایی، و ِی صمدی که از ادراکِ خلق جدایی، و ِی احَدی که در ذاتُ صفات، بی همتایی، و ِی خالقی که راهنمایی، و ِی قادری که خدایی را سزایی؛ جانِ ما را خود دِه، و دلِ ما را هوای خود دِه، و چشمِ ما را ضیای خود دِه، و ما را آن دِه که آن بِه، و مَگُذار ما را به کِهُ مِه. به نامه خدا. ابوالفضله سعیدیفر، متولده ساله 1380 هستم. در شهرستانه ساوه، واقع شده در استانه مرکزی زندگی میکنم. هم اکنون، مشغول به تحصیل در پایه ی دهم هستم. علایقه من، خدمت به همنوعان، آموختنه زبانه انگلیسی، خواندنه اشعاره زیبا، رمان و فیلمهای جذاب، یادگیریه بیشتره کامپیوتر و موبایل و تا حدودی بازیهای کامپیوتری هستند. از اینکه در کناره شما هستم، خرسندم و آرزوی پیروزی، موفقیت، شادکامی، سربلندی، سر افرازی و عاقبت بخیری برایه همه ی شما، دوستانه محترم دارم. راههای ارتباطی، تنها در صورته نیاز: ایمیل: abolfazl.saeedifar80@gmail.com اسکایپ: abolfaz122l . خدانگهدار.
    این نوشته در پزشکی و سلامت, دسته‌بندی نشده, علمی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

    10 پاسخ به با این خوراکیهای لذیذ، حافظه ی خود را تقویت کنید

    1. زهرا دلیر می‌گوید:

      سلام
      از مطالب خوبتون ممنون.
      پاینده باشید.

    2. امیر مهدی می‌گوید:

      وایییی خیلی جالب بود.

    3. سلاااااام ابوالفضل جان مرسی خیلی جالب بود

    4. فرشته می‌گوید:

      زغال اخته مییییییییییییییییخاااااااااااااااااااااااااااآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآاااااااااااااااااااااااااااااااااآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآم!
      راستی سلام!
      مرسی از پست بسیار مفیدت!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green