منابع تامین و حفظ کلسیم


- 1,005 بازدید

کلسیم را عموماً می شناسید و می دانید که در استخوان ها وجود دارد و کمبود آن موجب پوکی استخوان می شود و اطلاع دارید که  کلسیم به میزان فراوان در شیر وجود دارد . .
نکته شب روشنی:
منظور ما از شیر خالص و طبیعی بودن اونه
شیری که از حیوانی باشه که تغذیه سالمی داشته باشه علوفه و غذاهای مناسب و اون چیزی رو که خدا براش قرار داده مصرف کرده باشه نه مثلاً ضایعات کشتار گاه
و به طور طبیعی رشد کرده باشه و رنگ طبیعی داشته باشه
همین طور گوشت حیواناتی مصرف بشه که خودش به طور طبیعی رشد کنه نه با آمپولهای هورمونی
زیاد شدن شیر این حیوانات در غیر این صورت ارزش خاصی نداره
عاملی که موجب افزایش جذب کلسیم می شود ویتامینD است ،
دریافت کلسیم کافی ، اثرات مثبتی در کاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون دارد
 تنظیم میزان کلسیم بدن ، بر عهده هورمونهایی است که از غده تیروئید ترشح می شوند.
* کلسیم عامل استحکام استخوانهاست. کلسیم کافی باید در غذای نوجوانان قبل از بلوغ وجود اشته باشد تا استخوانها تراکم مناسبی بیابند و در سالمندی به پوکی استخوان مبتلا نشوند.
* کلسیم برای عملکرد عضلات ضروری است و تا کلسیم وجود نداشته باشد حرکت امکان پذیر نمی باشد .
* انتقال پیامهای عصبی با واسطه یون کلسیم صورت می گیرد.
* کلسیم در یکی از مراحل انعقاد خون دخیل است.
این بیماری ها در اثر کمبود ویتامین Dنیز بروز می کند، پساگر می خواهید استخوانهای محکمی داشته باشید بهتر است مراقب مصرف ویتامینD هم باشید.
کمبود شدید کلسیم، انقباض شدید عضلات به حالت کزاز را به دنبال دارد که ابتدا به صورت  گرفتگی عضلات دیده میشود. البته این حالت کمتر رخ می دهد و آنچه ما بیشتر از کمبود کلسیم دیده ایم، پوک شدن استخوانها در سنین بالاست که برای جلوگیری از آن باید از نوجوانی به فکر باشیم.
کلسیم از راه پوست هم به هدر می رود فعالیت زیاد در حرارت بالا و تعرق زیاد، دفع پوستی کلسیم را افزایش می دهد
میزان مورد نیاز کلسیم روزانه ۸۰۰ تا۱۲۰۰میلی گرم است.
برای جلوگیری از ابتلاء به استئوپروز چه باید بکنیم ؟
· دریافت کلسیم، و ویتامینDباید در حد استاندارد باشد.
· نباید سیگاربکشیم.
· نباید قهوه و چای بیش از حد مصرف کنیم.
· نباید دیورتیک (داروهای مدر) بیش از حد مصرف کنیم.
· باید بیشتر خود را در معرض خورشید قرار دهیم تا ویتامین  Dدر زیر پوستمان تولید شود.
· در هر سنی که هستیم دست از ورزش کردن و فعالیتهای بدنی برنداریم، چراکه کم تحرکی استخوانها را پوک می کند.
· مصرف کافی منابع ویتامین Dرا فراموش نکنیم.
منابع کلسیم کدامند؟
شیر و نیز ماست پنیر کشک و دوغ هم چون از شیر تهیه می شوند کلسیم قابل توجهی دارند.
نکته شب روشنی:
ماست همون طور که خواهید خوند بعلت طبع سرد و تری که داره زیاد مناسب هر طبع و هر وقتی نیست پس برای بهره مندی از کلسیم موجود در اون و مورد نیاز بدن باید چند شرط داشته باشه
طبیعی باشه و واقعً ماست باشه
و از شیری گرفته بشه که اونم به گفته قرآن لبنً خالصً باشه
کسی که طبع سردی داره زیاد مصرف نکنه که به استخوانهاش ضرری وارد نشه مخصوصً شبها و افرادی با طبع متعادل تر هم احتیاط کنند ولی حتمً از مصلحاتش استفاده بشه
مثل مواد گرمی که طبعش رو معتدل میکنن و ویتامین دی و کلسیوم هم دارن:نمک طبیعی پونه گردو کشمش کنجد دونه های گیاهی دیگه و غیره
پنیر و بقیه دوستان و برادران ماستم تقریبً همین شرایط رو دارن
ماهی نیز منبع خوبی برای کلسیم است ماهی هایی چون ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین مقدار مناسبی کلسیم دارند.
نکته شب روشنی:
ماهی در فصلهای معتدل مصرف بشه بهتره و نه سرد به ویژه شب مصرف نشه و همراه و بعدش حتمً موادی با طبع گرم مثل خرما شوید پلو ارده عسل و غیره مصرف بشه مخصوصً سرد مزاجها
بیشتر سبزیجات سبز رنگ کلسیم زیادی دارند :
روناس، اسفناج، کلم، کلم بروکلی، جعفری. بادام هم کلسیم زیادی دارد که با کشمش و انجیر و خرمای خشک، میان وعده هایی مناسب و مقوی هستند.
فسفر همراه کلسیم  استحکام بخش استخوانهاست.
اگر فسفر وجود نداشته باشد حیات امکان پذیر نیست. به همین دلیل است که خداوند عنصر فسفر را به وفور در مواد غذایی قرار داده است.
گوشتها لبنیات حبوبات دانه هایی مثل بادام و تخم مرغ نیز محتوی فسفر هستند.
ویتامینD به جذب فسفر همانند کلسیم کمک می کند.
لازم به ذکر است که مصرف بیش از اندازه فسفر موجب کاهش جذب کلسیم می شود . زیرا این دو عنصر در ورود به سلولهای روده رقابت می کنند. میزان فسفر در خون ، توسط هورمونی به نام پاراتورمون کنترل می شود.
کمبود فسفر در انسان نادر است ولیکن در اثر مصرف بعضی داروها جذب فسفر کاهش می یابد مثل آنتی اسیدهایی که برای معده درد تجویز می شود ، ( مثل ئیدروکسید آلومینیوم ) و در طولانی مدت موجب کمبود فسفر می گردند ، البته در افرادی که مبتلا به هیپرپاراتیروئیدیسم ( بزرگ شدن غده پاراتیروئید) هستند و در کودکان نارس احتمال کمبود فسفر وجود دارد.
علائم کمبود فسفر از اختلال در عملATP انرژی زا شروع می شود. در اثر کمبود فسفر ، اختلال عصبی، اسکلتی خونی و کلیوی به جود خواهد آمد.
عاطفه نادری کارشناس تغذیه گفت: کنجد یکی از منابع بسیار مفید برای جذب آهن، روی و مخصوصاً کلسیم به حساب می‌آید و افرادی که به مصرف شیر رغبت ندارند می‌توانند از کنجد برای تامین کلسیم استفاده کنند.وی اظهار داشت: دانه کنجد دارای ۲۰ تا ۲۵ درصد پروتئین، ۵۰ درصد چربی و به نسبت مساوی اسید لینولئیک و اسید اولئیک است.
وی تاکید کرد: مصرف کنجد نه تنها موجب افزایش کلسترول خون نمی شود، بلکه موجب کاهش کلسترول بد خون نیز می‌شود و مخلوط کردن کنجد با سایر غذاها موجب غنی‌تر شدن آنها می‌شود.
نادری ضمن اشاره به اینکه مخلوطی از کنجد و غلات کامل مثل گندم و جو پرک شده دارای ارزش غذایی بالایی است، گفت: مادرانی که از بدغذایی کودک خود شکایت دارند و کودک آنها علاقه‌ای به مصرف گوشت و شیر ندارد می‌توانند با تلفیق برنج و حبوباتی مثل عدس، سویا، ماش و کنجد بخش زیادی از پروتئین و مواد معدنی مورد نیاز کودکان درحال رشد خود را تامین کنند.
این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: در شروع تغذیه تکمیلی کودکان، افزودن کنجد آسیاب شده و تهیه حریره کنجد در کنار حریره بادام نیازهای کودک را برطرف خواهد کرد و در کودکان بزرگتر جایگزین کردن کنجد و بیسکویت‌های کنجدی به جای میان وعده‌های بی ارزش مانند پفک بسیار مفیدتر و سالمتر و دارای ارزش غذایی بیشتری خواهد بود.
چند راه درمانی طبیعی دیگر
۱-پودر سنجد:هسته سنجد هم باید همراه سایر اجزای آن پودر شده مورد استفاده قرار گیرد
روزانه ۲الی ۴ قاشق مرباخوری پودر سنجد رابا یک لیوان شیر محلی میل کنید
پودر هسته آن باعث تقویت استخوانهاست خصوصا کسانی که از ضعف و درد ساق پا شکایت دارند
همین طور نیز به اضافه عسل طبیعی
مصرف سنجد در برخی افراد موجب یبوست میشود که همراه با شیر یا مصرف روزانه حداقل هفت عدد انجیر خشک مرتفع خواهد شد
۲- رازیانه:عرق یا گیاه آن  
مرزه/ پونه / کلم /کنجدو روغن آن  / زیتون / خرما / انجیر / قلم گاو و گوسفند /نخود آبگوشتی نیز سرشار از کلسیم هستند
از روغن کنجد جهت سرخ کردن غذای خود استفاده کنید این روغن ضرری برای افراد مبتلا به چربی خون بالا ندارد افرادی که ضعف عضلات و تخریب غضروف دارند هرگز از روغن نباتی استفاده نکنند!.
۳- تابش آفتاب صبحگاهی به کتف ها به مدت حداقل نیم ساعت در روز تا چهل روز
۴-مصرف کاچی حداقل پنج قاشق غذاخوری در روز تا چهل روز باعث
تقویت استخوانهای کتف و کمر و ساق میشود
نکته شب روشنی:اگر کاچی با مواد طبیعی مصرف بشه به جای روغن نباتی شکر و غیره در ظرف مناسب با روغن طبیعی و شیره یا شکر قهوه ای و شیرین کننده طبیعی و مواد مناسب
۵-ورزش و پیاده روی و داشتن برنامه منظم و مداوم پیاده روی باعث تقویت استخوانها و عضلات و رباطها و باعث شادابی جسم و روح میشود ثابت شده که افراد افسرده بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند
۶-ماست و چای برای استخوانها بسیار مضر بوده از مصرف آنها حتی الامکان خودداری کنیداین گفته طب غربی که ماست سرشار از کلسیم بوده و برای جلوگیری از پوکی استخوان مفید است اشتباه میباشد ماست به خاطر اسیدی بودن و طبع سردی که دارد برای استخوانها مضر بوده کلسیم موجود در ان کارایی برای جلوگیری از پوکی استخوان ندارد خصوصا در افراد با طبع سرد مصرف آن ممنوع میباشد
نکته شبروشنی:اگر ماست طبیعی با شرایط مناسب”سعی شود به صورت چکیده” و با مصلحات واقعی مصرف میکنید به جاش خوبه
۷-پودر پوست تخم مرغ خام را دور نریزید بلکه آنرا تمیز شسته خشک کنید سپس پودر و الک نمایید آرد آنرا با پنج برابر عسل مخلوط کرده روزی چند نخود از آن میل نمایید در افراد مبتلا به فشار خون بالا و سنگ کلیه توصیه نمیشد
۸-در افراد سالم توصیه میشود حداقل هفته ای یک بار مفاصل خود را با روغن کنجد بادام تلخ یا سیاهدانه چرب کنند
و استخوانهای خود را همیشه گرم نگه دارند                                                                           منابع:
ایسنا
سایت تجارب طب سنتی
دانشنامه رشد

۴ نفر این پست رو پسندیدن!

Print Friendly, PDF & Email



  • درباره ثنا

    به نام الله مهربان خدایی که با نهایت لطف و رحمتش زندگی بخشید و قطعه ای از پازل هستی قرارم داد امید که آنی بشوم که او دوست دارد. همو که راههای تازه و درهای پیروزی را با کلیدهای طلایی مهرش میگشاید و آدمی را با دوستی مهربانی تلاش در راهش و توکل به خود به موفقیتهای چشمگیر میرساند.لیلا غلامی هستم ساکن شهرستان دوست داشتنی و خوب جهرم نابینا لیسانس روانشناسی و در مسیر موفقیتم با تکیه بر خدای بزرگ که درسهایی به من داد که متوجه بشم بهترینم خودش هست و عالیترین زندگی برام در دست خودش و من هرچه از او درس میگیرم بیشتر از نعمت هاش و زندگی لذت میبرم.خدایی که با همه وجود فهمیدم اگر قدمی برداری و حرکتی کنی قدمهای پر برکتش رو برات بر خواهد داشت و اگر دریچه ای از سمت نور رو گشودی درهای رحمتش رو پیاپی به سمتت باز خواهد کرد.جستجوگر و حقیقت طلبم دغدغه های من روشن شدن حق نابودی باطل در همه ابعاد زندگی و علم و پیروزی حقیقت و راستیهاست.برخی فعالیتها علایق و افتخارات مهم:انتقال پیامهای مهم در جهت هدفی مهمتر.فعالیتهای قرآنی و فرهنگی مجازی و بیرونی.شناخت مبانی روانشناسی حقیقی مهدویت طب سنتی اسلامی و خودشناسی.استفاده از رسانه های جمعی منور کتابها و مقالات و برنامه های متنوع و مفید.و مهمتر اینکه یادگار شهیدم داییهایی که دوستان قدیمی و تازه من هستند آشنایانی مهربون و خانواده ای با درک هوادار و دلسوزی دارم و امامی که همه جا و همه وقت در نهایت محبت مرا میفهمد و اگر چشمهای زخم خورده از تیر خطاهای خود و بیگانه به سمتمان را از این آلودگی پاک کنیم میفهمیم که او و خاندان پاکش و کلام خدایش با تک تک ما چنینند...
    این نوشته در پزشکی و سلامت, علمی ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

    4 پاسخ به منابع تامین و حفظ کلسیم

    1. سلام مرسی دستتان بابت این پست عالی درد نکنه

    2. شهاب می‌گوید:

      سلام خانوم ثنا رسیدن بخیر یه مدت کم پیدا بودید
      ولی مرسی از این پست مفید و عالی

    3. ثنا می‌گوید:

      سلام ممنونم از لطف شما بودمو هستم ولی زیاد وقت نمیکنم سر بزنم اون موقع امتحانا بود که بازیگوشی میکردمو زیاد پیدام میشد البته کم سعادتیه و قطعً حواسم به مطالب زیبای دوستان و آماده کردن پستهام هست

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green