عصبانیت


- 716 بازدید

همه می دانیم عصبانیت چیست و همه ما آن را احساس کرده ایم. یا به صورت یک ناراحتی ناگهانی یا به صورت یک خشم و غضب تمام و کمال. عصبانیت یک احساس کاملاً طبیعی

و حاکی از سلامتی است. اما وقتی کنترل آن از دست برود و مخرّب شود، می تواند مشکلاتی را ایجاد کند؛ مشکلاتی را در محل کار، در روابط شخصی و در کل زندگی و می
تواند این احساس را در شما به وجود آورد که گویی شما تحت تأثیر یک احساس غیر قابل پیش بینی و بسیار قدرتمند قرار دارید. این مقاله قصد دارد به شما کمک کند تا
عصبانیت را کاملاً درک کرده و آن را کنترل نمایید.
عصبانیت چیست؟
طبق نظر دکتر چارلز اسپیلبرگر، روانشناسی که مطالعه عصبانیت را به صورت تخصصی انجام می دهد، عصبانیت یک حالت احساسی است که شدت آن از ناراحتی جزیی تا خشم بسیار
شدید و جنون متغیر است. مثل سایر احساسات، با تغییرات روانی و بیولوژیکی همراه است. وقتی عصبانی می شوید، ضربان قلب و فشارخون و همین طور سطح هورمون های انرژی،
آدرنالین و نورآدرنالین، بالا می رود.

عصبانیت می تواند سبب بروز مشکلات خارجی و داخلی در بدن شود. ممکن است شما از فرد خاصی (مثلاً یک همکار یا سرپرست) یا یک اتفاق (ترافیک سنگین، پرواز لغوشده)
عصبانی شوید. ممکن است عصبانیت شما به علت نگرانی یا فکر و خیال در باره مشکلات شخصی تان ایجاد گردد و خاطره حوادث و اتفاقات تکان دهنده یا ناراحت کننده می
تواند احساس عصبانیت را در شما به وجود آورد.

دلیل عصبانیت زیاد شما چیست؟ آیا مشکلی درونی شما را اینگونه زود عصبی می کند یا اینکه به دلیل مشکل روحی و روانی عصبانیت شما ظاهر می شود؟ در ادامه خواهید
خواند که دلیل عصبانیت شما کدام است.

به طور کلی عصبانیت مىتواند عوامل گوناگونى داشته باشد از جمله: ۱- حسادت، ۲- کم حوصلگى و کم ظرفیتى، ۳- ضعف و ناتوانى مزاج، ۴- عدم اعتماد به نفس و خودکمبینى،
۵- حساسیتهاى افراطى، ۶- منفىبافى و سوء ظن به دیگران، ۷- همانندسازى و تقلید از والدین، همسالان و همکلاسان و… .

مهارتهای کنترل عصبانیت را بیاموزید تا استرس را در خود کاهش دهید. یکی از بزرگترین موانع در راه تحقق موفقیت شخصی و شغلی عصبانیت می‌باشد… 

چگونه عصبانیت خود را کنترل کنیم؟
۱- فکر کردن
یک نفس عمیق بکشید و تا شماره ۱۰ بشمارید. اندیشیدن و تفکر به شما اجازه می دهد نفس بکشید، آرام بگیرید و سپس به موقعیت برگردید و به جای تصمیم حساب نشده، منطقی
رفتار کنید. حتی ممکن است باز تصمیم به فریاد کشیدن بگیرید، ولی این کار را با اطمینان انجام خواهید داد.

۲- گذشت و بخشش
عصبانیت معمولا باعث تنفر می شود. تنفری که می تواند با بخشش کاملا از بین برود. شما مجبور نیستید در لحظه فردی را که به صورت رو در رو با او در بحث و مشاجره
هستید بخشیده و سکوت کنید. بلکه بخشیدن به هر طریق و در هر زمان حتی هنگام عصبانیت نیز از درون شما را آرام می کند.
۳- کنترل خشم
اگر شما فردی عصبانی هستید که خشم و غضب در تمام لحظات همراه شماست و این ویژگی بر زندگی خصوصی شما تاثیر سوء گذاشته است، آگاه باشید که شما بیشتر از هر شخص،
به مشاوره با روانشناس نیازمندید.

۴- درمان
گاهی وقت ها عصبانیت و خشم ما آنقدر ممتد و ریشه ای است که حتی خودمان باور نمی کنیم که این رفتار ما غلط و غیر عادی می باشد. در این زمان مشاوره، تنها راه
تشخیص علت خشم و ارائه راه هایی برای کنترل آن است.

۵- خلاقیت
برای رها شدن از خشم خلاق باشید. جیغ بزنید و یا یک بالش را پرتاب کنید، نرمش کششی انجام دهید، روزنامه های قدیمی را پاره کنید، یک توپ را با دست فشار دهید
و یا آن را به سمت دیوار پرتاب کنید و یا به آن لگد بزنید. شاید به نظر شما این کارها مسخره باشد. ولی همین کارهای ساده می تواند از اتفاقات بسیار بزرگ و وحشتناک
جلوگیری کند.

منبع: tebyan.net

یک نفر این پست رو پسندیده!

Print Friendly, PDF & Email



  • درباره ابوالفضل سعيديفر

    ِی کریمی که بخشنده ی عطایی، و ِی حکیمی که پوشنده ی خطایی، و ِی صمدی که از ادراکِ خلق جدایی، و ِی احَدی که در ذاتُ صفات، بی همتایی، و ِی خالقی که راهنمایی، و ِی قادری که خدایی را سزایی؛ جانِ ما را خود دِه، و دلِ ما را هوای خود دِه، و چشمِ ما را ضیای خود دِه، و ما را آن دِه که آن بِه، و مَگُذار ما را به کِهُ مِه. به نامه خدا. ابوالفضله سعیدیفر، متولده ساله 1380 هستم. در شهرستانه ساوه، واقع شده در استانه مرکزی زندگی میکنم. هم اکنون، مشغول به تحصیل در پایه ی دهم هستم. علایقه من، خدمت به همنوعان، آموختنه زبانه انگلیسی، خواندنه اشعاره زیبا، رمان و فیلمهای جذاب، یادگیریه بیشتره کامپیوتر و موبایل و تا حدودی بازیهای کامپیوتری هستند. از اینکه در کناره شما هستم، خرسندم و آرزوی پیروزی، موفقیت، شادکامی، سربلندی، سر افرازی و عاقبت بخیری برایه همه ی شما، دوستانه محترم دارم. راههای ارتباطی، تنها در صورته نیاز: ایمیل: abolfazl.saeedifar80@gmail.com اسکایپ: abolfaz122l . خدانگهدار.
    این نوشته در دسته‌بندی نشده, روان شناسی ارسال و , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

    14 پاسخ به عصبانیت

      • سلام سید.
        دست تو هم نقرهههههههههه.
        راستی من دارم با سعید صحبت میکنم که از این به بعد هروقت تو اول شدی به تو مدال طلا رو ندیم.
        آخه اینجوری حق بچه ها زایع میشه.
        یکی مثل تو که تا پست منتشر میشه فورا اس ام اسش واست میاد و زود میای طلا رو میگیری میری؟
        یکی هم مثل بچه های دیگه که از آخر اول میشن.
        حد اقل اگه امیر auto comment رو به همه میداد باز ی چیز.
        خخخ.
        شکلک شوخی با سید.

    1. علیرضا نصرتی می‌گوید:

      سلام ممنون دستت طلا ابوالفضل راستی مدال نقره رو رد کن بیاد

    2. علیرضا نصرتی می‌گوید:

      خودم خخخخ خخ خخ خخ خخ

    3. شهاب می‌گوید:

      سلام ابوالفضل مرسی از این نوشته ی زیبا .
      انشا الله که بتونیم در مواقع سخت عصبانیت خودمون رو کنترل کنیم .

    4. سلام شهاب. مرسی که هستی.
      آره واقعا انشا الله بتونیم در مواقع سرنوشت ساز عصبانیتمون رو کنترول کنیم.
      چون همه چیز به ی جمله ی ما بستگی داره دیگه. اگه نتونیم از پس عصبانیت بر بیاییم کلا کارمون خراب میشه.

    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green