راههایی برای تقویت استخوانهای بدن


- 588 بازدید

بیماری‌های استخوان منتظر نمی‌مانند تا در ۵۰ سالگی به فکر تقویت استخوان هایتان بیفتید. از هر ۵ نفر یک نفر دچار پوکی استخوان تمام عیار می‌شود. 

شاید ساده باشد که در جوانی، تقویت استخوان‌ها را نادیده بگیرید. با این حال بیماری‌های استخوان منتظر نمی‌مانند تا در ۵۰ سالگی به فکر تقویت استخوان‌هایتان
بیفتید.

در یک مدل سازی استخوان زنده، فیزیو لوژیست‌ها ساختار و شکنندگی استخوان‌ها را بررسی کردند. آنها تخمین زدند که انسان در طول حیات خود حدودا ۱۱ بار اسکلت خود
را باز سازی می کند. در جوانی ما شکل جدیدی از استخوان را سریعتر شکل می‌دهیم و سریعتر استخوان‌های پیر شده را از دست می‌دهیم. در این شرایط در سنین ۲۵ الی۳۰
سالگی، انسان از بیشترین تراکم استخوان برخوردار است و از این پس به آرامی این تراکم را از دست می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد، نیمی از زنان ۵۰ سال به بالا در ایالات متحده که دچار شکستگی لگن می‌شوند، مبتلا به ضعف استخوان هستند. و از هر ۵ نفر یک نفر دچار پوکی
استخوان تمام عیار است.

تاکنون دارو‌های زیادی چون فوزاماکس، اکتونل و … برای پیشگیری از پوکی استخوان به کار برده شده اند. با این حال مصرف بیش از ۵ سال از این داروها می‌تواند
تاثیر منفی داشته باشد.

اما خبر خوب این است: هرگز خیلی دیر نیست! البته خیلی هم زود نیست. همواره با تغییر در سبک زندگی، می‌توان از ابتلا یا پیشرفت ضعف و پوکی استخوان جلوگیری کرد.

امی لانو می‌گوید: در خانم‌ها، چگونگی ابتلای آنها به پوکی استخوان بعد از یائسگی، ارتباط تنگاتنگی با نوع مراقبت آنها از استخوان‌هایشان در دوران قبل از یائسگی
دارد.

او می افزید: درست مثل بیماری‌های قلبی یا دیابت نوع دو، تجمع نامراقبتی‌های روزانه بدن، خود را در پوکی استخوان نشان می‌دهد. 

اما چه کنیم تا استخوان‌های محکم تری داشته باشیم؟

۱-  از مصرف بیش از حد کلسیم بپرهیزید
تحقیقات نشان داده است، زنان ۱۹ تا ۵۰ ساله روزانه به ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم و زنان بالای ۵۰ سال به ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند. که از این مقدار ۵۰۰ تا ۸۰۰
میلی گرم آن از طریق غذا های لبنی تامین می‌شود. و مصرف بیش از اندازه کلسیم تاثیرات منفی بر سلامت استخوان و دستگاه گوارش خواهد داشت.

۲- تنها به لبنبات اکتفا نکنید
پنیر، ماست، بستنی و … بسیار اسیدی هستند اما بدن ما ترجیح می‌دهد کمی قلیایی باشد. برای همین با خوردن غذاهای اسیدی بدن کلسیم را از استخوان‌ها خارج کرده
و خاصیت اسیدی را تا حدی خنثی می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد، بهترین منابع کلسیم برگ‌های سبز گیاهان، کلم بروکلی، لوبیا سبز و این گونه سبزیجات هستند.

۳- از سویا استفاده کنید
مصرف کمتر مواد اسیدی، گوشت، شکر و نوشابه‌های گاز دار می‌تواند کلسیم بدن شما را تامین کند. سویا خواص زیادی برای شکل گیری استخوان دراد. سویا همچنین احتمال
ابتلا به سرطان در زنان را کاهش می دهد.

۴-  پاک سازی نمک!
سدیم باعث کاهش کلسیم در اوره می‌شود. بدن ظرفیت مصرف ۲۳۰۰ میلی گرم یا یک قاشق چای خوری نمک را دارد. اگر سنتان بیش از ۵۰ سال است یا فشار خون دارید، باید
کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم مصرف کنید.

۵- مصرف کافئین را کاهش دهید.
نوشیدن چای، قهوه و سایر مواد کافئین دار، جذب کلسیم را در بدن کاهش می‌دهد. بنابراین مصرف کافئین‌تان را به روزانه ۲ الی ۳ فنجان چای یا قهوه کاهش دهید.

۶- روی پا بایستید
تحرک بدنی، پیاده روی، شنا و ورزش های هوازی از عوامل بسیار تاتثیر گذار بر ساختار استخوان های بدن است.

*
*
*

منبع : yjc.ir 

۴ نفر این پست رو پسندیدن!

Print Friendly, PDF & Email



  • درباره ابوالفضل سعيديفر

    ِی کریمی که بخشنده ی عطایی، و ِی حکیمی که پوشنده ی خطایی، و ِی صمدی که از ادراکِ خلق جدایی، و ِی احَدی که در ذاتُ صفات، بی همتایی، و ِی خالقی که راهنمایی، و ِی قادری که خدایی را سزایی؛ جانِ ما را خود دِه، و دلِ ما را هوای خود دِه، و چشمِ ما را ضیای خود دِه، و ما را آن دِه که آن بِه، و مَگُذار ما را به کِهُ مِه. به نامه خدا. ابوالفضله سعیدیفر، متولده ساله 1380 هستم. در شهرستانه ساوه، واقع شده در استانه مرکزی زندگی میکنم. هم اکنون، مشغول به تحصیل در پایه ی دهم هستم. علایقه من، خدمت به همنوعان، آموختنه زبانه انگلیسی، خواندنه اشعاره زیبا، رمان و فیلمهای جذاب، یادگیریه بیشتره کامپیوتر و موبایل و تا حدودی بازیهای کامپیوتری هستند. از اینکه در کناره شما هستم، خرسندم و آرزوی پیروزی، موفقیت، شادکامی، سربلندی، سر افرازی و عاقبت بخیری برایه همه ی شما، دوستانه محترم دارم. راههای ارتباطی، تنها در صورته نیاز: ایمیل: abolfazl.saeedifar80@gmail.com اسکایپ: abolfaz122l . خدانگهدار.
    این نوشته در پزشکی و سلامت, دسته‌بندی نشده, علمی ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

    8 پاسخ به راههایی برای تقویت استخوانهای بدن

    1. سلام داداش! مرسی بابت پست جامع و کاملت. دستت طلا

    2. سلام موجی.
      خواهش میکنم. امیدوارم به درد بخوره.

    3. محمد حسین سلمانی می‌گوید:

      سلام دادا ابوالی جونم.
      میگم عزیزم خییییییـیییییییـیییییییـییییییـلی پستت جالب و با حال بود عزیز.
      راستی دوسته خوبم بگیر که اومد.
      میسیمیسیمیسیمیسیمیسیمیسیمیسیمیسیمیسیمیسیمیسیمیسیمیسیمیسیمیسیمیسیمیسیمیسیمیسیمیسی.
      راستی فدای تو.
      تشّکر از پسته خوبت.
      پس تا بعدا.
      فعلا بای.

    4. سلام محمد حسین. مرسی مرسی مرسی.
      منم پس باید بگم میسی میسی میسی میسی میسی میسی میسی میسی میسی.
      تشکر از تو.
      مرسی بابت کامنت.

    5. بهنام نصیری بهنام نصیری می‌گوید:

      hi ohn al ay kohm.
      aa lee bood.
      mer’r’r’r’r’r’r’r’r’r’r’r’r’r’r’r’r’r’r’r’r’r’r’rss’s’s’s’s’s’s’s’s’s’s’s’s’s’s’s’s’s’s’s’see’ee’ee’ee

    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green