تصویب برنامه جامع حمایت از افراد معلول

درود شب روشنیهای عزیز.

 

: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: برنامه جامع ۶۶ ماده ای حمایت از حقوق افراد معلول پس از توقف ده ساله با ۱۱فصل در هیات وزیران به تصویب رسید و بخش هایی از آن برای تبدیل شدن به قانون طی لایحه ای به مجلس شورای اسلامی می رود تا پس از تصویب اجرایی شود.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی ربیعی در جمع مدیران سازمان بهزیستی و افراد تاثیرگذار در سازمان های مردم نهاد که در محل این وزارتخانه برگزار شد، گفت: در نظام چند لایه تامین اجتماعی پوشش صد درصدی جامعه معلولان آورده شده اما با این وجود حدود ۱۰ سال معلولان منتظر قانونی جامع بودند که متوقف مانده بود که با همکاری و مشارکت خود معلولان و گروه های ذینفع در یازده فصل مصوباتی داشتیم که هریک از فصول آن امکانات جدیدی برای معلولان به همراه خواهد آورد.

وی ادامه داد: در برنامه جامع حمایت از معلولان، سالمندان نیز جزء گروه های هدف قرار گرفتند چرا که در کشور ۶ هزار سالمند مجهول الهویه وجود دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان ساخت: درفصل ابتدایی این لایحه فرد دارای معلولیت به شخصی اطلاق می شود که براساس طبقه بندی های بین المللی انواع معلولیت سازمان بهداشت جهانی با تایید کمیسیون پزشکی – توانبخشی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت سازمان بهزیستی کشور براثر اختلال و آسیب جسمی، حسی، ذهنی، روانی و یا توام با محدودیت قابل توجه و مستمر در فعالیت های روزمره زندگی و مشارکت اجتماعی مواجه است.

ربیعی افزود: چگونگی تشکیل کمیسیون های پزشکی – توانبخشی، تعیین نوع و شدت معلولیت و صدور کارت هوشمند معلولیت برای فرد دارای معلولیت، براساس آیین نامه ای خواهد بود که حداکثر سه ماه پس از تصویب این قانون، توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

وی گفت: فصل دوم این لایحه به مناسب سازی، دسترس پذیری و تردد و تحرک اختصاص دارد و دستگاه های متولی صدور مجوز مکلفند ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت و استانداردها را در شرایط و الزامات صدور مجوز لحاظ کنند. همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف است در تمام طرح های آماده سازی و اجرای مجتمع های مسکونی به صورت انبوه و نیز طراحی و اجرای شهرهای جدید، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت را رعایت کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در بخش خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی بیمه ها را موظف کردیم پوشش بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان را به گونه ای تامین کنند که شامل خدمات توانبخشی و بهزیستی مورد نیاز این افراد شود. سازمان بهزیستی نیز مکلف است وسایل و تجهیزات توانبخشی و فن آوری های کمک زیستی تسهیل کننده زندگی افراد دارای معلولیت را با رعایت استانداردهای لازم و با اولویت تامین از تولیدات داخلی با بهای مناسب و منطبق با توان خرید مصرف کنندگان در اختیار آن ها قرار دهد.

** ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای به خانواده ها به منظور همیاری صحیح آن ها از سوی سازمان بهزیستی

ربیعی خاطرنشان ساخت: در همین فصل از لایحه حمایت جامع از حقوق معلولان، سازمان بهزیستی مکلف شده با اولویت حمایت از نگهداری و مراقبت از افراد دارای معلولیت به ویژه افراد دارای معلولیت های اعصاب و روان، کم توانان ذهنی، جسمی و حرکتی شدید و افراد دچار معلولیت های چند گانه درکانون خانواده ازطریق ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای به خانواده ها به منظور همیاری صحیح آن ها با افراد دارای معلولیت و پرداخت حق پرستاری یا مددکاری به سرپرست ، همسر یا قیم این افراد، خدمات مراقبتی و نگهداری از افراد دارای معلولیت را از طریق مراکز وابسته به خود یا حمایت از مراکز بخش غیردولتی تامین کند.

وی به مکلف شدن وزارتخانه های ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اختصاص سهم عادلانه و متناسب افراد معلول و کمک هزینه به بخش عمومی غیردولتی ارایه دهنده خدمات ورزشی به افراد معلول از بودجه ورزش و امور فرهنگی و تفریحی کشور درفصل چهارم این لایحه اشاره کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان ساخت: بخش هایی از برنامه جامع حمایت از معلولین در دستورکار دولت قرار داشت که در۱۱ فصل به تصویب هیات وزیران رسید و از همین امروز قابل اجراست و بخش های دیگری از آن که نیازمند قانون است، پس ازتصویب مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهد شد.

ربیعی همچنین در خصوص مواردی که باید به تصویب مجلس برسد، گفت: چنانچه مجلس شورای تصویب کند از این پس معافیت یکی از فرزندان والدینی که خود دارای معلولیت بوده (هر دو یا یکی از آن ها دارای معلولیت باشند)و یا یکی از فرزندان آن ها که دارای معلولیت باشد از انجام خدمت نظام وظیفه معاف می شوند.

وی معافیت دائم مشمولانی که با معلولان دارای معلولیت جسمی و حرکتی ازدواج کنند را مشروط بر اینکه ده سال از استمرار ازدواج آنان گذشته باشد را نیز از جمله مواردی ذکر کرد که نیازمند تصویب مجلس است و برهمین اساس مشمولانی که با معلولان دارای معلولیت جسمی، حرکتی ازدواج کنند به صورت موقت از انجام خدمت نظام وظیفه معاف می شوند که این مورد نیز پس از تصویب مجلس اجرایی می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارآفرینی و تامین اشتغال را از دیگر فصول تصویب شده این قانون در هیات وزیران عنوان کرد و گفت: با وزارت مسکن و شهرسازی برای تامین مسکن ارزان قیمت و مناسب سازی شده معلولان به توافق هایی دست یافته ایم.

ربیعی تصریح کرد: براین اساس با وام های کم بهره تکلیف هایی برای نظام بانکی کشور ایجاد کردیم که امیدواریم طبق آن خانواده های دارای دو معلول به بالا تا سال ۹۵ صاحب خانه شوند.

وی حمایت های قضایی و تسهیلات مالیاتی برای معلولان و تامین معیشت و حمایت های اداری و استخدامی به اضافه برنامه های پیشگیری از بروز معلولیت را از دیگر فصل های این برنامه جامع دانست و گفت: به منظور هماهنگی بین دستگاه های مشمول درراستای فراهم شدن زمینه اجرای این قانون ونظارت برحسن اجرای آن و آیین نامه های اجرایی مربوط، شورای هماهنگی با حضور هفت وزیر و روسای سازمان های بهزیستی، صدا و سیما، بنیاد شهید، نماینده تام الاختیار رئیس قوه قضائیه، پنج نفر از افراد دارای معلولیت و سه نفر از کارشناسان برجسته امور افراد دارای معلولیت کشور تشکیل خواهد شد.

ربیعی خاطرنشان ساخت: تصویب این برنامه در هیات وزیران نیازمند تلاش های گسترده ای بود و یک سال به طول انجامید همچنین امیدوارم در دو سال باقی مانده از عمر دولت یازدهم زیرساخت های لازم برای اجرای کامل این برنامه فراهم شود.

وی نهادینه سازی این برنامه را یکی از آرزوهای دیرین خود بیان و از حمایت های ویژه حجت الاسلام والمسلمین روحانی و فراکسیون معلولین مجلس در این زمینه قدر دانی کرد.

پایان خبر.

اما ایشان تصریح نفرمودند کدام موارد دقیقا از تاریخ امروز به اجرا خواهد رسید.

 

منبع ایلنا تاریخ سه شنبه ۱۲ خرداد

 

درباره عطا

عطا هستم و دیگر هیچ.
این نوشته در اخبار, اطلاع رسانی, مسائل مربوط به نابینایان عزیز ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

12 دیدگاه دربارهٔ «تصویب برنامه جامع حمایت از افراد معلول»

  1. سلام
    ممنون بابت پست.
    خب اگه واقعا اجرایی بشه و اجرایی بمونه خوبه.
    ببینیم و تعریف کنیم.

  2. سلام عطاجان! من که چشمم آب نمیخوره. همیشه حق معلول به خصوص نابینایان خورده میشه

  3. سعید پناهی می‌گوید:

    سلام.
    بعید میدونم.
    به هر حال, ممنون.

  4. gentleman می‌گوید:

    درود جالب بود مرسی فقط چند سوال سن بازنشستگی معلولین و میزان خدمت اونا باید چقد باشه بعد اینکه آیا بخشنامه ای نیست که بشه با استفاده از اون از حقوق ما مالیات کم نشه بعدمهزان ساعت کاری معلولین چطوریه آیا از افراد عادی کمتره یا مساویه

  5. شهاب می‌گوید:

    سلام عطا جان .
    مرسی از اطلاع رسانیت .
    خسته نباشی

  6. امیر رضا رمضانی می‌گوید:

    سلام
    مرسی بابت پست
    اگه قرار بود تصویب بشه تا الآن شده بود رفته بود پی کارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *