روانشناسی/ توصیه هایی برای گذراندن شب های امتحان


- 561 بازدید

سلام.
فرا رسیدن ایام امتحانات رو به تک تک دانش آموزان و دانشجویان, مخصوصا اونایی که مثل خودم شب امتحانی میخونن تسلیت میگم.
خوندن این پست برا کسانی که امتحاناتشون شروع شده یا هنوز شروع نشده یا تموم شده فکر کنم خالی از لطف نباشه.
باشگاه خبرنگاران/ با نزدیک شدن به روزهای امتحان، رعایت کردن برخی نکات ساده می تواند تا حد زیادی در کاهش استرش و گرفتن نمره مطلوب دانش آموزان و دانشجویان موثر واقع شود.
علی عظیمی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی و مشاورتحصیلی گفت: اضطراب یعنی احساس نگرانی و دلشوره نسبت به یک عامل ناشناخته و مجهول که البته این اضطراب در حدکم قابل قبول است و حتی می تواند منجر به حرکت، برنامه ریزی و انگیزش شود.
وی با بیان اینکه دانش آموزان با دعا و توکل می توانند به آرامش برسند، اظهار داشت: اگر دانش آموزان و دانشجویان، مطالعه و برنامه ریزی مناسبی داشته باشند، اعتماد به نفس پیدا می کنند حتی دیگر به ظاهر، نگران امتحانات نیستند، همچنین برخی از آنها با موسیقی، کتاب خوانی، تغییرات رفتاری و محیطی سخت و نامطلوب را پشت سر می گذارند.

یک هفته به امتحانات دور فضای مجازی را خط بکشید
عظیمی بیان کرد: یک برنامه مطالعاتی مشخص و واقع بینانه همراه با حذف عواملی که باعث حواس‌پرتی انسان می شود، برای پشت سر گذاشتن یک امتحان عالی، بسیار کمک کننده است.
به گفته وی، کسانی که حتی در یک هفته مانده به امتحانات دست از استفاده افراطی از گوشی های هوشمند و فضای مجازی نمی کشند دیگر نباید توقع نمرات بالا در کارنامه خود را داشته باشند.

با این راهکار بر خستگی ذهنتان چیره شوید
این کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی با اشاره به خواب کافی و مورد نیاز برای انسان افزود: مطالعه دیروقت در شب های امتحان نباید باعث اختلال در هفت یا هشت ساعت خواب شبانه مورد نیاز یک جوان شود چرا که کامل نشدن خواب در طول شبانه روز، منجر به خستگی مغز می شود و درنهایت مشکل در یادگیری مفاهیم درسی و به حافظه سپردن دروس را در پی دارد.
این مشاورتحصیلی بیان کرد: از ۲۴ ساعت شبانه روز، بدن برای تجدید قوا به ۷ ساعت خواب نیاز دارد و در غیر اینصورت توانایی ذهنی و حافظه برای یادگیری کاهش یافته و خستگی چیره می شود.

ویتامین ها با استرس می جنگند
وی با اشاره به اهمیت تغذیه در روزهای قبل از امتحان عنوان کرد: دانش آموزان و دانشجویان باید استفاده ازغذاهای پرچرب و مواد کافئین دار مثل نوشابه، قهوه، نسکافه را در این مدت کنار گذاشته و به جای آن میوه جات و مواد حاوی آهن، ید، منیزیم و حتی شام سبک‌تر مصرف شو، درواقع مهمترین نکته برای کاهش استرس دانش آموزان و دانشجویان، پیروی از یک برنامه غذایی صحیح است.
این مشاورتحصیلی با بیان اینکه برای جبران افت قندخون استفاده بیشتر از مواد قندی اشتباه است، عنوان کرد: از آنجا که مواد قندی ساده، حالت تحریک پذیری فرد را بیشتر می کند، برای جبران افت قندخون باید از کربوهیدراتهای پیچیده مانند نان، برنج و ماکارونی به جای شربت، شکلات و آبمیوه استفاده کرد، همچنین برای کاهش استرس و تقویت حافظه نکته بسیار مهم، مصرف ویتامین های خانواده گروه B است که تاحد زیادی درغلات (به ویژه نان های سبوس دار) دیده می شوند.

میهمانی های افراطی کار دستتان می دهد
عظیمی، یکی از بهترین راههای جلوگیری از دغدغه ها و درگیری های ذهنی روزهای امتحان را خودداری از میهمانی و میزبانی های افراطی خانواده ها دانست و بیان کرد: تعامل مثبت با دیگر اعضای خانواده آرامش،صمیمیت و محبت را حاکم می کند و جز این در شلوغی و فضای پراسترس توام با بحث و جدل نمی توان تمرکز کرد.
وی درباره دیگر عوامل موثر برای پشت سر گذشتن راحت روزهای امتحان توصیه کرد: قبل از امتحان حتی المقدور با دوستان و همکلاسی های خود درباره درس و نحوه مطالعه آنها صحبت نکنید چون در اکثر موارد باعث ایجاد استرس بیشتر می شود.

۲ نفر این پست رو پسندیدن!

Print Friendly, PDF & Email



  • سعید پناهی

    درباره سعید پناهی

    با سلام. بنده سعید پناهی هستم. متولد 9 اسفند سال 1375. از علایقم میتونم بگم به اینترنت, مبایل, موزیک, بازیهای نابینایی,گوش کردن به رادیو و نمایش رادیویی و و و خعععععیلی چیزهای دیگه اشاره کنم. کلا با همه چی حال میکنم. رفیق بازم, و رفیقهای ثمیمی را بیشتر از داداشهای نداشتم, دوست دارم. زاده ی استان زنجانم و از 1 سالگی در کرج یا همون استان البرز زندگی میکنم. در حال تحصیل در مقتع کارشناسی علوم تربیتی هستم. عاشق مطالعه صفحات اینترنتی هستم. پیگیر اخبار علم و فناوری هستم. به علاوه که در اسکایپ هستم, تو واتساپ و تلگرام و اینستا هم هستم. خخخ. کلا مسنجر بازم. فکر کنم هدفم کلا از اندروید خریدن همین بوده. اردیبهشت 92 با ی n73 وارد دنیای نت شدم. و اون وقتها 3g و این حرفا نبود با gprs آهنگ دانلود میکردم. بعد توسط معرفی یکی از دوستانم با سایتهای نابینایی آشنا شدم. بعد مهر ماه بود که دیگه ماهور خریدم, باورتون نمیشه من تا مهر 92 هنوز صفحهخان فارسی نداشتم. با این که از سال 83 پای کامپیوتر بودم. میدونین چرا؟ چون اون وقتها نت نمیرفتم. بعد از مهر ماهم اسکایپ نصب کردم و کم کم همه را add کردم و با همه آشنا شدم. عاشق گفت و گو تو اسکایپ بصورت صوتی هستم. کمو بیش چت هم دوست دارم. بعد اوایل آذر ماه بود که تصمیم گرفتم ی سایت بزنم, اول چنتا بلاگ تست کردم, خوشم نیومد. بعد کم کم بسرم زد, برم رو وردپرس. بعد به کمک آقای سعید درفشیان اینجارو بنا کردیم. روز 17 آذر 1392 بود که اینجارو بنا کردیم. اون وقتها زیاد اینجا کسی نمیومد. بعد دوستان کم کم با اینجا آشنا شدن. و الان هم که دیگه ی خانواده ی بزرگ شدیم به نام, شب روشن. اینجا ی سریها بهم مدیر ارشد هم میگن. اما خودم قبول ندارم. ی نو گرداننده میشه اسممو گذاشت. بیخودی هندونه تو پاچمون میکنن ههه. من تقریبن 10 درصد بینایی دارم. و از خط بریل استفاده میکنم. فقط 5 سال ابتدایی را در مدرسه ی پویا مخصوص نابیناها و کم بیناها درس خوندم. بعدش دیگه بصورت تلفیقی در مدرسه ی عادی مشغول به تحصیل شدم. راستی یادم داشت میرفت, جهت تماس با من میتونین از راه های زیر استفاده کنین. ایمیل: saeedpanahi2200@gmail.com اسکایپ: saeed-panahi تلگرام: https://telegram.me/sp1000 اینستاگرام: https://www.instagram.com/saeed10055/ خوشباشید.
    این نوشته در روان شناسی, علمی, معرفی ارسال و , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

    1 پاسخ به روانشناسی/ توصیه هایی برای گذراندن شب های امتحان

    1. سلام! مرسی سعید جان بابت پست روانشناسی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green