مصاحبه ی سایت خبری به دخت با ۲ دوست همنوع ساعی در شبکههای پیامرسان اجتماعی.

به نام نامی دوست, که هرچه هست در ید قدرت الهی اوست.

سلام بر یکایک شما دوستان ارجمند.

صحیحست که چند روزیست از روز جهانی عصای سفید گذشته, اما به لحاظ اهمیت قابل توجه موضوع و اثبات منحصر به یک روز ندانستن گرامیداشت این روز که به نام ما معلولین بینایی ثبت شده و همچنین به دلیل تجلیل و قدرشناسی از افراد فعال و شایسته ی جامعه ی کوچک و محروم خودمان, ارسال این پست را بر خویش تکلیف دانسته و از مسؤولین ذیربط سایت شب روشن خواهش دارم که نسبت به انتشار آن تسریع نمایید.

درین مجال توجه شما را به مصاحبه ی سایت خبری به دخت با ۲ نفر از دوستان فعال همنوعمون در شبکه ی پیامرسان اجتماعی سروش که بمناسبت روز جهانی عصای سفید انجام شده است, جلب مینمایم.

کانال دنیای روشن، حاصل تجربیات زیستی نابینایان است.

٢٣ مهرماه روز جهانی نابینایان (عصای سفید) است.

به همین بهانه گزارشگر سایت خبری به دُخت, گفتگویی صمیمی با دو عزیز نابینا انجام داده و آنها از فعالیتی که مدتیست در حوزه کمک به زندگی نابینایان در فضای مجازی انجام می دهند، برای مان حرف زدند.

دنیای روشن، تلاشی مجازی در جهت بهبود زندگی نابینایان,؛

آقای محمد شریفی، دیپلمه, جوان نابیناییست که در زمینه ی فعالیتش برای نابینایان گفت:

“ما حدود ۹ ماه پیش  گروهی را در واتس آپ به نام “دنیای روشن” راه اندازی کردیم. ایده ایجاد این گروه از من بود. البته گروه های زیادی در واتس آپ بودند که فقط آموزش هایی در حوزه موبایل و کامپیوتر به نابینایان ارائه می دادند و ما تصمیم گرفتیم که گروهی را راه اندازی کنیم که غیر از این  آموزشها، مسائل دیگر زندگی روزمره ی نابینایان را نیز شامل شود و پس از مدتی کانالی را هم با نام دنیای روشن در سروش راه اندازی کردیم. مثلا هر روز هفته را به یک مبحث و آموزش اختصاص داده ایم. در روز شنبه آموزش و پرسش و پاسخ در رابطه با مباحث کامپیوتر و تلفن همراه را ارائه می دهیم. روز یکشنبه کارهای هنری دوستان را به اشتراک می گذاریم و دوستان در مورد توانایی های هنری خود حرف می زنند. روزهای دوشنبه آموزش آشپزی داریم و خانم ها تجربیات خود را بیان می کنند. روز سه شنبه را به عنوان روز ازدواج و تشکیل خانواده تعیین کرده ایم که معیارهای هر فرد را برای ازدواج به صورت کد در گروه میگذاریم و افراد از شرایط هم مطلع شده و در صورت تمایل به هم معرفی می شوند. البته چند هفته ای است که این برنامه ازدواج را راه اندازی کرده ایم و خانم ها بیشتر از آقایان داوطلب بوده اند. دلیل عدم تمایل آقایان نابینا هم به ازدواج، نداشتن کار است. روز چهارشنبه افراد نابینا و کم بینا در مورد مسائل روزمره و شخصی شان با هم صحبت می کنند. روز پنج شنبه آموزش زبان داریم و در روز جمعه گاهی بحث های آزاد و گاهی بحث های علمی و پزشکی را در گروه به اشتراک می گذاریم

بیکاری و عدم تمایل مردان نابینا برای ازدواج,؛

این جوان خوش ذوق اضافه کرد:

” مخاطبان اصلی ما نابینایان و کم بینایان هستند و خوشبختانه از استان های مختلف کشور به ما پیوسته اند و از برنامه ها و آموزش های ما بهره می برند. مثلا از بازخوردهای مثبت راه اندازی گروه و کانال دنیای روشن کمک به بسیاری از نابینایان و کم بینایان در زمینه ی استفاده از تلفن همراه یا برطرف شدن مشکلات آشپزی برای خانم ها بوده است. افراد نابینا مشکلات زیادی دارند که از جمله ی آنها می توان  به بیکاری آقایان نابینا و عدم رغبت آنها به ازدواج اشاره کرد.  همچنین برخی از نابینایان به دلیل ضعف مالی از خرید بسته اینترنتی و دسترسی به اینترنت محروم اند و نمی توانند حتی از آموزش ها و برنامه های مفید ما استفاده کنند و انجام بسیاری از کارهای ساده ی روزمره برایشان مشکل است.

آموزش های مختلف در قالب فایل های صوتی,؛

خانم ریحانه پروین کارشناس ارشد ادبیات, دوشیزه ای متین و  نابینا و با استعداد است که حدودا دو ماهیست در راستای اهداف مجموعه دنیای روشن فعالیت های بسیار ارزنده ای را برای نابیناها و کم بیناها ارائه می دهد و به گفته ی خودش بیش از ۱۰۰ فایل صوتی در زمینه ی آموزش های مختلف  برای نابیناها به اشتراک گذاشته است.

وی با تأکید بر اینکه ایده اصلی گروه دنیای روشن از آقای شریفی بوده، در مورد فعالیتش برایمان حرف زد,؛

” در گروه واتس آپ دنیای روشن،  بچه ها آموزش های مختلفی را به اشتراک میگذاشتند که خیلی هم خوب و مفید بود اما پس از مدتی مطالب آن ها از بین میرفت.

بنابراین ما تصمیم گرفتیم با مدیریت سروش، کانالی را با عنوان دنیای روشن راه اندازی کنیم تا آموزش ها و مباحث از بین نرود و بچه ها بتوانند همیشه از آن ها بهره ببرند. مثلا در مورد جهت یابی برای نابینایان که بسیار برایشان حیاتی و لازم است من آموزش هایی صوتی قرار می دهم تا یک فرد نابینا در هر جایی که هست بفهمد که مکانش را چطور پیدا کند و عصا بزند یا اینکه در مورد سوار شدن به پله برقی برایشان آموزش هایی را می گذاریم. از دیگر کارهای ما این است که به افراد بینا و نابیناها  آموزش می دهیم که به روش عقربه های ساعت همچون کشورهای پیشرفته جهت را یاد بگیرند . یعنی وقتی یک فرد بینا، همراه یک فرد نابیناست، می تواند با بیان کردن عقربه های ساعت فرد بینا را از وجود وسیله ای روی میز کار، داخل منزل و یا فروشگاه مطلع کند مثلا وقتی به فرد نابینا گفته می شود غذایت روی ساعت شش است او می فهمد که دستش را به جهت عقربه ساعت بچرخاند و غذایش را بردارد و دستش در جای دیگری نرود.

محتوای کانال حاصل تجربیات نابینایان است.

خانم پروین در ادامه گفتند:

“حتی اموری چون استفاده از جاروبرقی،  پاک کردن کله پاچه، درست کردن تخم مرغ و آموزش خط بریل را برای بچه ها به طور صوتی آموزش می دهیم و جالب است افراد بینا هم از آموزش های ما استفاده کرده و استقبال می کنند. یا مثلا به خانواده هایی که فرزند کوچک نابینا دارند آموزش می دهیم که با آرد و آب، خمیر درسته کرده و حروف الفبا را درست کنند و بچه ها این حروف را لمس کرده  و از این طریق در سواد آموزی مشکل کمتری پیدا می کنند. مشکل دیگری که مانع از ازدواج نابیناها می شود نگهداری از نوزاد است.

بعنوان مثال درمورد مشکلی مربوط بمراقبت از نوزاد ما یک روز در گروه این مبحث را مطرح کرده و به نتایج و پیشنهادات خوبی از طریق بحث و تبادل تجربیات دوستان نابینا و کم بینا رسیدیم و با ارائه ی راهکارها مشکل شان حل شد.

در واقع محتوای کانال حاصل صحبت ها و تجربیات زندگی خودم به عنوان فردی نابینا و دیگر بچه های نابیناست، که من آن ها را جمع آوری کرده و به طور صوتی در کانال در اختیار بقیه قرار می دهم.

جالب است که بدانید حتی از افغانستان هم مخاطب پیدا کردیم و مدیر مدرسه ای در هرات با من ارتباط برقرار کرد و گفت ما چارچوب آموزشی درستی در مدارس نداریم و آموزش های شما بسیار عالی است و ما از آن استفاده می کنیم.

یا یک نوعروس نابینایی که همسرش هم نابیناست به ما می گوید آموزش های شما در زندگی برای من بسیار مفید بوده است و حتی حاضر است در حد توان به ما کمک کند.

زندگی ام را بی منت وقف کمک به همنوعانم کرده ام.

خانم پروین از انگیزه خود برای کمک به افراد نابینا هم گفتند,؛

“با وجود محدودیت های مالی و مکانی ای  که در زندگی ام وجود دارد اما تمام زندگی ام را وقف کمک به همنوعانم کرده ام.

من حتی بسته اینترنت برای گذاشتن مطالب را نیز از هزینه ی شخصی خودم خریداری می کنم.

هرچند که شغلی نداشته و هیچ درآمدی ندارم. در واقع دلیل همراهی و همکاری من با آقای شریفی و دوستان دیگر، سختی هایی بوده که این سال ها با آن دست و پنجه نرم کرد ام و فکر می کنم با کمک من بسیاری از نابیناها نجات می یابند و میتوانند به جلو حرکت کرده و دوست نداشتم نابیناهای دیگر تجربیات تلخ  مرا در زندگی شان تکرار کنند.

هیچ ارگانی هم در این مدت از ما حمایت مالی نکرده جز اینکه مسئولین سروش به ما گفتند که کانال ما را تبلیغ می کنند و مدت کوتاهیست آن را رسمی کرده اند.

 

هنرمندان نابینایی که دیده نمیشوند.

این دوست عزیز نابینا درددلی هم داشت.

“ما هنرمندان نابینای زیادی داریم که مثلا با برای ما موسیقی، ترانه و مداحی گذاشته و کارشان فوق العاده است اما چرا تلاش و هنر آن ها دیده نشده و نمیتوانند در سطح پیشرفته فعالیت کنند؟ متأسفانه می بینیم که استعدادهای بسیاری از بچه ها دارد از بین می رود و دیده نمی شود.  بچه های نابینای ما بسیار خلاقند و ما این را از آموزش و هنرها و کارهای هنری ای که در اختیار ما می گذارند، متوجه می شویم.  در واقع کانال ما حاصل کار خود بچه های نابیناست و ما بشکل یک مجموعه در کنار هم برای کمک به بهبود زندگی نابینایان فعالیت میکنیم.

در خاتمه آقای شریفی و خانم پروین راههای استفاده از کانال سروش را اینگونه معرفی نمودند,؛

کانال دنیای روشن در شبکه ی اجتماعی سروش, کانالی آموزشیست که هدف از آن تهیه فایل‌های صوتی آموزشی برای بهبود زندگی نابینایان کم‌بینایان   و والدین گلشون است.

ما برای رسمی شدن کانال مسیر بسیار دشواری را پیموده ایم و آموزش ها را با تلاش شبانه روزی چند نفر از عزیزان همنوع تهیه کرده ایم.

این تلاشها همچنان ادامه دارد.

بنابرین از همه دوستان همدلی که این گزارش و پیام را مطالعه مینمایید, خواهشمندیم ما را یاری فرموده و حتما اطلاع رسانی کنید تا کانال خودتان کانال رسمی دنیای روشن بتواند به اهداف آرمانیک خود دست یابد و گره از کار بسیاری از عزیزانی که در زندگی به فراگیری این آموزشها نیازمندند باز شود.

از همه عزیزانی که ما را در این راه یاری می‌کنند بی نهایت سپاسگزاریم.

جهت پیوستن به کانال ما در سروش

پیام‌رسان یا اپلیکیشن سروش، ابزاری است مانند تلگرام که تمام قابلیت‌های تلگرام را داراست اما این اپلیکیشن محدودیتهای تلگرام را برای نابینایان ندارد و کار با آن بسیار راحت است.

این اپلیکیشن را میتوانید از گوگل، بازار و یا مایکت دانلود کرده و بر روی گوشی نصب کنید.

برای پیوستن به ما در کانال دنیای روشن در سروش ۲ راه وجود دارد.

  1. وارد پیام‌رسان سروش شوید دکمه سمت راست در بالای صفحه ی گوشی را انتخاب نمایید و وارد گزینه‌های آن شوید، گزینه در حال رشد را انتخاب کنید و وارد دسته های تخصصی شده به کانال دنیای روشن میرسید از آن جا روی دنبال کردن ضربه بزنید تا به ما بپیوندید.

 

۲. لینک زیر را لمس کنید.

http://sapp.ir/www.donyaye_roshan.ir

 

همچنین جهت پیوستن به گروه واتساپی دنیای روشن میبایستی پیامکی به شماره موبایل ۰۹۱۳۵۹۲۵۱۰۸ آقای محمد شریفی ارسال نمایید.

نویسنده مصاحبه: مشکات سخاوتی ۲۲.۷٫۱۳۹۶

ویرایش, تنظیم و تدوین, *سید کیان*

۲۷٫۷٫۱۳۹۶

خدا نگهدار و تا درودی دیگر بدرود.

درباره سید کیان

بنام نامی دوست که هرچه هست در ید قدرت اوست. سلام و درود بر همه ی شما همنوعان همدل عزیزم. من سید اسماعیل کیانی, نابینا هستم. متعهلم و دو فرزند دارم. متولدِ خردادماهِ سالِ 1354 خورشیدی هستم و روزگارانی بسی سخت از زندگی پرمرارت خویش را سپریکرده ام. اصالتا اهل استان چهارمحال و بختیاری هستم ولی از بَدوِ تولد تاکنون مقیم استان اصفهان میباشم. تنها دلیلم جهت حیاط دنیوی امید به کَرَمِ ابدی و ازلی خالق توانا خداوند یگانه و عشق و ایمان قلبیَم به ذات اقدسِ اوست. فردی معتقد و مقید به اصول و فروعِ کاملترین و شریفترین دین و آئینِ آسِمانیِ فرستاده شده بر ما از جانبِ حاکمِ دو جهان حَیِ منان توسطِ یکی از برترین بندگانش خاطَمِ انبیا >ص> دین اسلام ناب محمدی هستم و از افرادِ مشرک و منکرِ این حقایقِ یقینی بیزار و متنفرم. دیپلمِ ادبیات و علوم انسانی مدرکِ تحصیلیَمِ که در خردادماهِ سالِ 1375 خورشیدی اخذ نِمودَم. در کنکور دو مرحله ای شرکت کردم ولی متأسّفانه در مرحله ی دوم بعلتِ مشکلاتِ عدیده مخصوصا نداشتنِ منشی مناسب اقبالِ ادامه ی تحصیل را نیافتم. در امور قرآنی هم فعالیتهایی داشته و حافظِ آخرین جزءِ کلامُ الله هستم و درین زمینه چند رتبه ی استانی نیز بلطفِ خدا کسب کرده ام. علاقه ی وافری به موسیقی اصیل ایرانی دارم. ارتباط صمیمی و بی منت با همه ی همدلانِ همنوعَم از ارزشمندترین خواستههای حقیقی من بوده و موجب مسرت اینجانب میگردد. دلی دارم خریدارِ محبت, کزو گرمست بازارِ محبت. لباسی بافتم بر قامَتِ دل, ز پودِ محنتُ تارِ محبت. آدرس ایمیلم, sekiyaani@gmail.com درگاه ارتباطی من و شما میباشد. در پناه یکتا پروردگار محبوب خداوندِ جاوید همیشه شاد و موفّق باشید. انشا الله. خدا حافظ شما و تا درودی دیگر بدرود.
این نوشته در اطلاع رسانی, اینترنت, فناوری اطلاعات, مسائل مربوط به نابینایان عزیز, معرفی ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

6 دیدگاه دربارهٔ «مصاحبه ی سایت خبری به دخت با ۲ دوست همنوع ساعی در شبکههای پیامرسان اجتماعی.»

  1. بهنام نصیری می‌گوید:

    سلام. ممنونم جناب کیان. استفاده کردیم.

  2. مهدی بهرامی راد می‌گوید:

    سلام سید جان. خوبی ؟
    ممنون از تلاش دوستان و زحمتی که شما کشیدید. ان شاالله این فعالیت ها گسترده تر و فراگیر تر شود تا بیناها ببینند و بشنوند تا در سالهای آینده روز عصای سفید را به خاطر درک و بینششان به آنها تبریک بگوییم. موفق و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *