حال و روز این روزهای صفحه خوان Microsoft!

از سال ۲۰۰۰ به این سو، یکی از صفحه خوانهایی که شرکت Microsoft طراحش است و در هر نسخه ای از ویندوز هم در دسترس کاربران قرار گرفته صفحه خوان Narrator است. صفحه خوانی که پیشترها اصولاً همه کاربران به عنوان تیر آخر رویش حساب میکردند و هر جا که دیگر صفحه خوانهایشان مثل JAWS و NVDA از کار میافتاد به سراغش میرفتند. Narrator هم با آن صدای عجیب غریبش که با اسم Microsoft Sam در ویندوز عرضه شده بود، تو گویی از خوابی عمیق بیدار میشد تا به وظیفه اش عمل کند. Narrator البته کاربرد دیگری هم داشت و آن هم این بود که اصولاً میتوانست در عمیقترین لایه های ویندوز که صفحه خوانها نمیتوانستند کارمان را راه بیاندازند، صفحه ها را به شکلی دست و پا شکسته بخواند. بخشهایی مثل مراحل پایان نصب ویندوز یا درایورها. Microsoft اما به این حد از دسترسپذیری بسنده نکرده و خوشبختانه نسخه به نسخه این صفحه خوان را ارتقا داده است. در ویندوز هفت صدایی نسبتاً قابل قبول را در Narrator استفاده کرده و در نسخه تازه ویندوز یعنی ویندوز ۱۰ هم صفحه خوانی را که پیشتر صرفاً در وقت ناچاری مورد استفاده قرار میگرفت، به صفحه خوانی کاملاً قابل استفاده تبدیل کرده است. اگر قصد بروزرسانی ویندوزتان به نسخه ده را دارید حتماً به خاطر داشته باشید که پیش از آغاز فرایند بروزرسانی narrator را فعال کنید تا بعد از بالا آمدن نسخه جدید، صفحه خوان شروع به حرف زدن بکند. اگر این کار را نکردید هم هیچ جایی برای نگرانی نیست؛ چرا که به سادگی میتوانید با فشردن کلیدهای windows + CTRL + Enter، صفحه خوان را فعال کنید. صداهایی که Microsoft برای Narrator در ویندوز ۱۰ استفاده کرده بسیار مطلوب است و علاوه بر این، صداهایی هم برای موقعیتهایی مثل باز شدن لینک یا فعال کردن دکمه اختصاص داده است. آنچه در Narrator دیده میشود بیشتر ما را به یاد Voice over در mac میاندازد. کلید capslock به عنوان کلید مخصوص Narrator انتخاب شده و بیشتر فرمانهای Narrator با ترکیب این کلید با سایر کلیدها ساخته میشود. Scan mode، امکان دیگری است که به Narrator اضافه شده است. در این حالت که با insert + space فعال میشود و به صورت پیشفرض غیر فعال است، کاربران میتوانند با استفاده از این ترکیب آنرا فعال کنند. در پی فعال کردن Scan mode، کاربران نابینا میتوانند درست مثل سایر صفحه خوانها با استفاده از کلیدهایی مثل h یا t در بخشهای مختلف اینترنت حرکت کنند. Narrator به جایگاهی رسیده که میتوان آن را به عنوان صفحه خوان اول در نظر گرفت. البته به شرط آن که بتوان امکان پشتیبانی از نرم افزارهای مختلف را به آن اضافه کرد. درست مثل آنچه که در NVDA بر عهده افزونه ها یا در JAWS بر دوش script ها گذاشته شده است.

منبع: ایران سپید

درباره سعید پناهی

با سلام. بنده سعید پناهی هستم. متولد 9 اسفند سال 1375. از علایقم میتونم بگم به اینترنت, مبایل, موزیک, بازیهای نابینایی,گوش کردن به رادیو و نمایش رادیویی و و و خعععععیلی چیزهای دیگه اشاره کنم. کلا با همه چی حال میکنم. رفیق بازم, و رفیقهای ثمیمی را بیشتر از داداشهای نداشتم, دوست دارم. زاده ی استان زنجانم و از 1 سالگی در کرج یا همون استان البرز زندگی میکنم. در حال تحصیل در مقتع کارشناسی علوم تربیتی هستم. عاشق مطالعه صفحات اینترنتی هستم. پیگیر اخبار علم و فناوری هستم. به علاوه که در اسکایپ هستم, تو واتساپ و تلگرام و اینستا هم هستم. خخخ. کلا مسنجر بازم. فکر کنم هدفم کلا از اندروید خریدن همین بوده. اردیبهشت 92 با ی n73 وارد دنیای نت شدم. و اون وقتها 3g و این حرفا نبود با gprs آهنگ دانلود میکردم. بعد توسط معرفی یکی از دوستانم با سایتهای نابینایی آشنا شدم. بعد مهر ماه بود که دیگه ماهور خریدم, باورتون نمیشه من تا مهر 92 هنوز صفحهخان فارسی نداشتم. با این که از سال 83 پای کامپیوتر بودم. میدونین چرا؟ چون اون وقتها نت نمیرفتم. بعد از مهر ماهم اسکایپ نصب کردم و کم کم همه را add کردم و با همه آشنا شدم. عاشق گفت و گو تو اسکایپ بصورت صوتی هستم. کمو بیش چت هم دوست دارم. بعد اوایل آذر ماه بود که تصمیم گرفتم ی سایت بزنم, اول چنتا بلاگ تست کردم, خوشم نیومد. بعد کم کم بسرم زد, برم رو وردپرس. بعد به کمک آقای سعید درفشیان اینجارو بنا کردیم. روز 17 آذر 1392 بود که اینجارو بنا کردیم. اون وقتها زیاد اینجا کسی نمیومد. بعد دوستان کم کم با اینجا آشنا شدن. و الان هم که دیگه ی خانواده ی بزرگ شدیم به نام, شب روشن. اینجا ی سریها بهم مدیر ارشد هم میگن. اما خودم قبول ندارم. ی نو گرداننده میشه اسممو گذاشت. بیخودی هندونه تو پاچمون میکنن ههه. من تقریبن 10 درصد بینایی دارم. و از خط بریل استفاده میکنم. فقط 5 سال ابتدایی را در مدرسه ی پویا مخصوص نابیناها و کم بیناها درس خوندم. بعدش دیگه بصورت تلفیقی در مدرسه ی عادی مشغول به تحصیل شدم. راستی یادم داشت میرفت, جهت تماس با من میتونین از راه های زیر استفاده کنین. ایمیل: saeedpanahi2200@gmail.com اسکایپ: saeed-panahi تلگرام: https://telegram.me/sp1000 اینستاگرام: https://www.instagram.com/saeed10055/ خوشباشید.
این نوشته در آموزش, اینترنت, ترفند, رایانه, مسائل مربوط به نابینایان عزیز, معرفی, نرم افزار, نرم افزارهای نابینایان ارسال و , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

17 دیدگاه دربارهٔ «حال و روز این روزهای صفحه خوان Microsoft!»

  1. esteghlal می‌گوید:

    سلام ممنون از پستت خسته نباشید

  2. بهنام نصیری می‌گوید:

    control. control.
    tab. tab.
    plush button, to activate plush space bar.
    خخخخخ میدونم press هستا. ولی به یاد مایکروسافت سم.
    بگید. tab . . tab

  3. محسن غلامی می‌گوید:

    سلام. مطلب خوبی بود.
    البته من روی نریتور ویندوز ۱۰ خیلی کار کردم.
    خوب طبیعتاً از نسخه قبلیش بهتره ولی هنوز جای کار داره.
    من بیشتر به خاطر اینکه اکثر کلیدهایش با NVDA و Jaws تفاوت داشت و من باید ۴۰ ۵۰ تا کلید جدید رو یاد می گرفتم و بهش عادت کنم از خیرش گذشتم.
    در ضمن نریتور ویندوز ۱۰ فقط از صداهای مایکروسافت استفاده میکنه و باقی صداهای سپی ۵ رو نمیشناسه.
    پس امکان استفاده از ای اسپیک یا پارسآوا و از این دست رو با هاش نداریم.
    در ضمن اگه دوست داشتی این قسمتش رو اصلاح کن.
    نریتور ویندوز ۱۰ با کلید ویندوز اینتر فعال و غیر فعال میشه.
    کلید کنترل اضافی هست.
    فکر کنم نویسنده مقاله در ایران سپید هم به این نکته توجه نکرده.
    البته من این اطلاعات رو بر اساس ویندوز ۱۰ نسخه Anniversary Update میگم و شاید تو نسخه creators کلیدش متفاوت شده ولی بعید میدونم.
    موفق باشی.
    نمیای ولی وقتی میای سه چهارتا پست پشت سر هم می زنی.
    ماشا الله

  4. فریبرز کردلو می‌گوید:

    با سلام نریتور در آخرین سیستم عامل مایکروسافت یعنی ۱۰ خیلی بهتر شده ولی همچنان جای کار داره .

  5. حسین مهدوی می‌گوید:

    سلام لایک موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *