حذف اپلیکیشن‌هایی که از خدمات دسترس‌پذیری استفاده می‌کنند اما برای معلولین طراحی نشده‌اند از سوی google

حذف اپلیکیشن‌هایی که از خدمات دسترس‌پذیری استفاده می‌کنند اما برای معلولین طراحی نشده‌اند از سوی google

Google قرار است سختگیری‌هایی را در خصوص چگونگی استفاده‌ی توسعه دهندگان از «Accessibility services» یا خدمات دسترس‌پذیری اعمال کند. تا زمانی که توسعه دهندگان بتوانند google را قانع کنند که علت استفاده‌ی آنها از «Accessibility services» چیست و اپلیکیشنشان چطور به معلولین کمک می‌کند، مشکلی برای این اپلیکیشن‌ها پیش نخواهد آمد؛ اما توسعه دهندگان این موضوع را به اثبات برسانند، google به آنها مهلت خواهد داد تا تقاضایشان برای استفاده از خدمات دسترسپذیری را غیر فعال کنند و در صورتی که این اتفاق نیافتد، اپلیکیشن آنها از PlayStore یا فروشگاه play حذف خواهد شد.

اما خدمات دسترس‌پذیری دقیقاً چیست؟ خدمات دسترس‌پذیری در اپلیکیشن‌ها که از آن با عنوان A11Y هم یاد می‌شود در واقع امکانی است که در اپلیکیشن‌های مختلف شرایط استفاده‌ی کاربران با نیاز‌های خاص مثل نابینایان یا کم‌بینایان از این اپلیکیشن‌ها را فراهم می‌کند.

این طور به نظر می‌رسد که علت این تغییر رویه، بهره‌برداری‌های غیر متعارف از این قابلیت در اندروید است. اپلیکیشن‌هایی که از این قابلیت استفاده می‌کنند به آسانی ممکن است مورد سو استفاده‌ی توسعه دهندگان خراب‌کار قرار گیرند. به عنوان مثال اپلیکیشن‌هایی که از خدمات دسترس‌پذیری استفاده می‌کنند به سادگی ممکن است برای اهدافی نظیر نصب keylogger ها، باج‌افزار‌ها یا سرقت اطلاعات مورد استفاده قرار گیرند.

با هدف کنترل پیشگیری از اتفاقاتی از این دست، google از توسعه دهندگان خواسته تا چنانچه با اهدافی به غیر از ایجاد دسترسی برای معلولین از این خدمات استفاده می‌کنند، ظرف مدت یک ماه استفاده‌شان از این امکان را متوقف کنند. عدم رعایت این قانون جدید منجر به بسته شدن حساب‌های این توسعه دهندگان در Google play خواهد شد. آن دسته از توسعه دهندگانی که از خدمات دسترس‌پذیری با هدف معلولین استفاده می‌کنند فقط کافی است این مسأله را به گونه‌ای آشکار کنند تا از حذف احتمالی در امان باشند.

اما این تصمیم تازه با سند توسعه‌ی google در تناقض است؛ چرا که در این سند تأکید شده که توسعه دهندگان می‌توانند از خدمات دسترس‌پذیری با هدف تسهیل دسترسی معلولین استفاده کنند و افزون بر معلولین، می‌توان برنامه‌هایی را هم برای کسانی که به طور موقت نمی‌توانند به دستگاه اندرویدیشان دسترسی داشته باشند طراحی کرد؛ افرادی نظیر رانندگان یا آنها که از نوزادان مراقبت می‌کنند یا آنها که در مهمانی‌های شلوغ هستند ممکن است نیاز به چنین برنامه‌هایی داشته باشند. شاید لازم باشد برای این دسته از اپلیکیشن‌ها سیاست دیگری پیش گرفته شود.

این که این سیاست تازه چه تأثیری ممکن است بر هزاران برنامه‌ی موجود در google play بگذارد، چیزی است که زمان مشخص خواهد کرد. فعلاً آنچه مسلم است این است که توسعه دهندگان ۳۰ روز بیشتر برای اجرای این سیاست تازه فرصت ندارند
«Accessibility services»

درباره مهدی شکوهی

مهدی ترم ۵ رشته حقوق
این نوشته در اخبار, اطلاع رسانی, اندروید, اینترنت, فناوری اطلاعات, مسائل مربوط به نابینایان عزیز, نرم افزار ارسال و , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

2 دیدگاه دربارهٔ «حذف اپلیکیشن‌هایی که از خدمات دسترس‌پذیری استفاده می‌کنند اما برای معلولین طراحی نشده‌اند از سوی google»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *