تا قسمت هفتم منتشر شد/ تحلیل و مقایسه ای ۱۰۰ درصد بیطرف و بدون قضاوت بین تله لایت و بلایند گرام

با عرض سلام و وقت بخیر خدمت همه ی شما خوانندگان عزیز این پست.
همانطور که میدانید، اخیرا دو نرم افزار تللایت و بلایند گرام در خصوص دسترس پذیر کردن تلگرام منتشر شده که سر و صدای زیادی را در بین جامعه ی نابینایان ایجاد کرده. تقریبا این روزها هیچ نابینایی نیست که در زبانش تللایت یا بلایند گرام راه نداشته باشد.

من هم تصمیم گرفتم تحلیل جامعی از این دو نرم افزار ارائه دهم. لذا این دو نرم افزار را خریدم، و شروع به کار کردم.
قصد دارم تقریبا در چهار ساعت، این دو نرم افزار را بررسی کنم و شعار و عملم بیطرفی است.
فعلا در هفت قسمت به تحلیل این نرم افزار پرداختم.
البته پیش از اینکه فایلها را تقدیم کنم، ذکر یک نکته ضروری است.

آیا شب روشن در ادعای بیطرفیش ثابت ماند؟ یا نه.

اگر بخواهیم منطقی فکر کنیم، اصلا جای این سؤال در پست من نیست. چون، شب روشن خودش شخصیت حقوقی دارد و باید این شبهه را با نام کاربری مدیریت سایت شب روشن پاسخ داد. اما زیاد شدن پست را می طلبد که از حوصله ی شما عزیزان خارج است.

دکتر راشاد عزیز در کامنتی به ما این ایراد را وارد دانستند که چرا با اینکه تللایت منتشر شده بود، طبق ادعای بیطرفیتان خبر انتشار نسخه ی جدید را منتشر نکردید؟
پاسخ ایشان و در واقع حل این سوء تفاهم را در چند بند، به خدمت ایشان و عزیزان هم عقیده با ایشان که همگی دوستان ما هستند، میرسانیم.

پست معرفی تللایت توسط دوست عزیز سجاد رشیدی زده شده بود. بدیهی است که ایشان باید ادامه ی پست خود را پیگیر میشدند که نشدند. ضمنا علت اینکه ما در مورد پست سجاد عزیز، از سایت سلب مسئولیت کردیم این بود که اولا: نه ایشان و نه هیچیک از مدیران ما، برنامه را ندیده بودند و با آن کار نکرده بودند. بدیهی است که نمی توان مسئولیت چیزی را که نه دیده ایم و نه خود ناشر پست، ماهیت آن را لمس کرده است، پذیرفت.

  1.   سعید پناهی، کاملا در بطن پروژه ی بلایند گرام حضور دارد و کاملا طبیعی است که از بلایند گرامی که تِستِرَش است، بیشتر از تِلِلایتی که مثل چندین نفر عضو معمولی آن است خبر داشته باشد. بدیهی است که کسی که از چیزی خبر دارد، می تواند از روند پیشرفت آن گزارش لحظه به لحظه منتشر کند. ضمن اینکه ایشان طبق ادعای بیطرف بودن، تنها به معرفی بلایند گرام پرداخت و ما هیچگونه اظهار نظری در آن پست در مورد تِلِلایت نمیبینیم.
  2.   اگر سیروس شکاری عزیز، پست انتشار نسخه ی ۱٫۰ تِلِلایت را در شب روشن منتشر میکرد و ما پست ایشان را انتشار نمیدادیم، یقینا ادعای بیطرفی ما ساقط میشد. اما سؤال اینجاست که آیا عزیزان کادر تله لایت، به فکر انتشار پست در شب روشن افتاده بودند؟ بیشک و قطعا میپذیرید که نمیشد از هیچیک از کادر شب روشن انتظار داشت که پستی در مورد انتشار تللایت بزنند. چون در بطن کار نبودند.
  3.   اما این بدان معنا نیست که ما اصلا به فکر انتشار خبری از تللایت نبودیم. ما تصمیم داشتیم که مهلت تست بلایند گرام تمام شود، سپس هر دو نرم افزار را از مرحله ی خرید، مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. اما به محض اینکه خرید لایسنس در نسخه ی ۱٫۱ فعال شد، تصمیممان را عملیاتی کردیم و به ضبط این مجموعه پرداختیم.

امیدواریم دلایل ما برای تک تک عزیزان قانع کننده بوده باشد. و اینک دست توست. خواه پند گیر، خواه ملال.

پیشینه ی کار

پیش از من، جناب آقای سید محمد حسینی، شرح جامع و کاملی را به صورت متنی در سایت خوب محله ی نابینایان گذاشتند. پیشنهاد میکنم به اینجا هم سری بزنید و حتما استفاده کنید.

و اینک دانلود فایلها. به این قسمت تا پایان یافتن پست دائما سر بزنید.

ابتدا، خود نرم افزارها.

آخرین ورژن telelight, telelight v1.0 release را از اینجا دانلود کنید.
آخرین نسخه ی blindgram را از اینجا دانلود کنید.

و حالا، تحلیلهای ضبط شده.

  1.   قسمت اول: نصب و راه اندازی.
    مدت: ۱۴ دقیقه و ۱۱ ثانیه.
    حجم: ۱۳mb.
    دانلود قسمت اول
  2.   قسمت دوم: تحلیل صفحه ی اصلی دو نرم افزار.
    مدت: ۵ دقیقه و ۴۳ ثانیه.
    حجم: ۵٫۲۴mb
    دانلود قسمت دوم.
  3.   قسمت سوم: تحلیل منوی اصلی دو نرم افزار.
    مدت: ۶ دقیقه و ۲۵ ثانیه.
    حجم: ۵٫۸۸mb
    دانلود قسمت سوم.
  4.   قسمت چهارم: بررسی خرید دو نرم افزار.
    مدت: ۱۸ دقیقه و ۲۷ ثانیه.
    حجم: ۱۶٫۸mb
    دانلود قسمت چهارم.
  5.   قسمت پنجم: تحلیل تنظیمات blindgram و telelight, با محوریت blindgram.
    مدت: ۲۴ دقیقه و ۱۸ ثانیه
    حجم: ۲۲٫۲mb.
    دانلود قسمت پنجم.
  6.   قسمت ششم: تنظیمات blindgram و telelight, با محوریت telelight.
    مدت: ۳۷ دقیقه و ۲۰ ثانیه.
    حجم: ۳۴٫۱mb
    دانلود قسمت ششم.
  7.   قسمت هفتم: تحلیل نحوه خوانش پیامها، فروارد، پاسخ، ارسال و دریافت پیام صوتی در دو نرم افزار.
    مدت: ۲۴ دقیقه و ۴۱ ثانیه.
    حجم: ۲۲٫۶mb.
    دانلود قسمت هفتم.

سایر قسمتها به تدریج ضبط و اضافه خواهد شد.

تعصب، دشمن عقل است. بیطرف باشیم.

درباره بهنام نصیری

سلام من بهنام نصيري متولد 16/5/1371 از قزوين. دوران كودكي قبل از مدرسه رو مثل بيشتر ما نابيناها، با گريه و غم و نا اميدي اطرافيانم ميگذروندم كه ديگه ازش نگم بهتره. خيلي بد بود. پيش دبستاني (يا همون آمادگي خودمون) رو توي مدرسه استثنايي انديشه توي شهر صنعتي البرز (كه اصلا مخصوص نابيناها نبود و براي تمام معلوليتها غير از بينايي طراحي شده بود) گذروندم و كم كم پيشرفت كردم. ديگه همه باورم كرده بودن و دوستم داشتن. چون تو دوران بچگي، به بچه فوق العاده باهوش، شيرين و تو دل برو بودم. مثل بچگي همه شماها. زندگيمو خيلي راحت ادامه دادم. تا كلاس پنجم ابتدايي، تو مدرسه ناشنوايان باغچه بان قزوين، كه نابيناها هم همونجا درس مي خوندن، درس خوندم.سال پنجم و سه سال راهنمايي رو تو مدرسه نابينايان بياضيان و سال اول دبيرستان رو تو مدرسه شاهد پيامبر اعظم شهر خودمون (محمديه) ادامه دادم. سال دوم وارد شهيد محبي شدم و به خاطر افت معدل، سال سوم به قزوين برگشتم و تا آخر دوره پيش دانشگاهي، تو دبيرستان نمونه دولتي علامه جعفري مشغول به تحصيل شدم. سال 90 تو كنكور، با رتبه 1195 توي دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين، رشته فقه و حقوق قبول شدم و الان كه واستون مينويسم، کارشناس رشته فقه و حقوق اسلامی از دانشگاه هستم و معدل کارشناسیم هم 16.88 شد و کارشناسیمو تابستون 94 گرفتم. خوب از تحصيل كه بگذريم، بگم براتون كه من تو دوران مختلف زندگيم، به موسيقي و قرآن خيلي علاقه نشون مي دادم و توي هر دوش مقام زياد كسب كردم. فك نكنيد بيكارمو دنبال كار ميگردم! من از سال 90 تو هنرستان و دبيرستان كتاب مبين تو شهر قزوين، مشغول تدريس درس قرآن به بچه هاي هنرستاني و دبيرستاني (دوره اول) هستم. اونم به بچه هاي عادي! اگه ميخوايد يه كمم درباره شخصيتم بدونين، همين بس كه ميتونم با هر جور آدم كنار بيام، جوري كه از با من بودن معذب نباشه. تا دلتون بخواد شوخم. واسه همه شما آرزوی موفقیت می کنم. gmail: b.nasiri71@gmail.com skype: behnamnasiri.1371
این نوشته در آموزش, اخبار, اطلاع رسانی, اندروید, اینترنت, تلفن همراه, دانلود, صوتی, فناوری اطلاعات, مسائل مربوط به نابینایان عزیز, نرم افزارهای نابینایان ارسال و , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

18 دیدگاه دربارهٔ «تا قسمت هفتم منتشر شد/ تحلیل و مقایسه ای ۱۰۰ درصد بیطرف و بدون قضاوت بین تله لایت و بلایند گرام»

  1. سعید پناهی می‌گوید:

    سلام.
    خسته نباشید میگم بهنام جون.
    خیلی پست کامل, جامع و دقیقی هست.
    و بازم شعار من:
    درود بر کسانی که تعسبی عمل نمیکنند!

  2. سلام. منم طرفدار کیفیتم و میگم درود بر هر دو سازنده

  3. مهدی عزیززاده می‌گوید:

    سلام بهنام جان, خیلی پست مفیدی زدی, واقعاً این پست میتونه در انتخاب یکی از این ۲محصول که سازندگان هردو هم به نوعی برا تولیدشون زحمت کشیدند کمک کنه که اولاً از یه برنامه که تلگرام رو براشون دسترس‌پذیر میکنه چه انتظاراتی دارند؟ ثانیاً کدامین یک از این ۲برنامه انتظاراتشون رو بهتر برآورده میکنه؟ تللایت یا بلایندگرام؟ مجدد تشکر.

    • بهنام نصیری می‌گوید:

      سلام.
      ممنون از دیدگاهت مهدی جان.
      ولی من اصلا نمیخوام کسی از پستم نتیجه بگیره که یا بلایندگرام، یا تله لاینت. چون من دنبال این نیستم که تعیین تکلیف کنم. من، فقط ابهاماتی که طرفین از نرم افزارهای همدیگه دارن رو روشن میکنم. پس من نگفتم و نمیگم که کدوم بهتره. موشکافی کردم. شنونده میتونه با مراجعه به این تحلیلی که من رو صد در صد بیطرف بودنش حاضرم قسم بخورم، خودش تصمیم بگیره که کدوم نرم افزار، به عادات و سلایقش نزدیکتره.
      ممنون که هستی عزیز دل.

  4. علیرضا نصرتی می‌گوید:

    سلام. الان زدم دانلود بشن. به نظر من ما نابینایان به اونا کاری نداشته باشیم بذاریم رقابت دوستانشون رو داشته باشن بهتر از اینه که به خاطر دوتا برنامه که کار دوتاییشون یکیه با هم دعوا کنیم. هر دوتا برنامهیکی هستن ولی اگه ما کاری به سازنده هاشون نداشته باشیم و بهشون اجازه بدیم که برنامه هاشونو آپدیت کنن به خیر خودمونم هست چون اگه رقابت داشته باشن برنامه زود آپدیت میشه و ویژگیهای جدید میاد.

  5. مهدی شکوهی می‌گوید:

    با درود در قسمتی که تله لایت اسم گروه یا کانال رو واسه شما نصفه میخوند در گوشی من کامل میخونه مثل کانال شب روشن گوشی من j7 هست

  6. شهاب می‌گوید:

    سلام بهنام جان کارت حرف نداره یعنی بگم واقعا حرف نداره . نوشتنت هم عالی بود و دلایلت کاملا معقول و واقعی بودن داداش خسته نباشی من همش رو دانلود و کاملا گوش میدم .

  7. عباس می‌گوید:

    سلام از انتشار پست جامع شما متشکرم/ منتظر ادامه بررسی های شما هستیم. البته یه نکته کار هردو گروه ارزشمند است و قابل تجلیل و تمجید. مقایسه این دو نرم افزاار مثل مقایسه بین دو نرم افزار جاز و nvda است. هر کدوم یه مزایا و معایبی دارند. هر دوشون زحمت کشیدن حالا زمان و خدمات پشتیبانی شرکت ها نشون از بهتر بودن برنامه ها می ده.

  8. m.aliwerdi می‌گوید:

    سلام به نظرم هردو شرکت میبایست به خاطر زحمات بی دریغ بهنام جان هردو نسخه رو رایگان در اختیارش میذاشتند! به هر حال اومده زحمت کشیده تدوین و تنظیم پست و غیره سر انگشتی هم که بخوای حساب کنی چندین و چند ساعت زمان ازش گرفته! اون هم وقت زنده نه مرده! خودتون بهتر منظورم رو متوجه میشید!

  9. razi می‌گوید:

    سلام و خدا قوت خدمت شما مدیران محترم من رمز عبور برای تیم تاک میخوام

  10. سجاد رشیدی می‌گوید:

    پست معرفی تللایت توسط دوست عزیز سجاد رشیدی زده شده بود. بدیهی است که ایشان باید ادامه ی پست خود را پیگیر میشدند که نشدند. ضمنا علت اینکه ما در مورد پست سجاد عزیز، از سایت سلب مسئولیت کردیم این بود که اولا: نه ایشان و نه هیچیک از مدیران ما، برنامه را ندیده بودند و با آن کار نکرده بودند. بدیهی است که نمی توان مسئولیت چیزی را که نه دیده ایم و نه خود ناشر پست، ماهیت آن را لمس کرده است، پذیرفت. سلام خدمت دوستان عزیز در سایت شب روشن خب بهنام جان اومدم اینجا منم حرفی بزنم که امیدوارم ناراحت نشید میدونید چرا من پیگیر نشدم پیگیر پستم برای این که همون طور که برات پیام صوتی گزاشتم تو واتساپ و اونجا دلیلم رو گفتم فقط به خاطر همون بود که پست هام رو پیگیر نشدم شما پست من رو بعد از یک حفته هضف کردید در حالی که اگر پست مشکلی داشت میتونستید همون روز اول هضف کنید یا روز بعدش یا اصلا منتشر نکنید ولی شما با این کارتون آبرو من رو بردید بعضی از بچه ها میومدن تو پیوی بهم میگفتن که پستت چه ایرادی داشت که بعد از یک حفته هضف شد من چون جوابی نداشتم حرف رو عوض میکردم حالا این رو بیخیال بله دوست عزیز من فقط همین دلیلم بود که پست هام رو پیگیر نشدم وگرنه تو اسکایپ و تو تلگرام پیگیر این قضیه بودم ولی شمارو به همه یه مقدسات قسم این یه نسیت هست من رو مثل داداش خودتون بدونید از این ببعد کسیرو شرمنده نکنید حالا متوجه شدید که چرا پیگیر پستم نشدم اگر میخاید حساب کاربریم رو هم مسدود کنید اشکالی نداره این از لطف شما هست یا حق میدونم بهنام جان متوجه حرف من میشه چون واقعا خیلی معرفتش بالا هست که کاملا من رو درک میکنه به این کامنت فقط تو شخصی پاسخ میدم باز هم میگم از بهنام بدی ندیدم و همیشه هم براش آرزو موفقیت میکنم یا علی ضمنن گفتم پستم هضف شد منزورم اون پست تللایت نبود یه پستی دیگه بود بای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *