مختصر و مفید! شب روشن، با ۱۸۰ درجه تغییر. حتما بخوانید و دیگران را مطلع کنید.

با عرض سلام و وقت بخیر خدمت کاربران و خوانندگان محترم این پست.
اطلاعیه ی زیر، فرایند صورت جلسه ی مربوط به جلسه ی مورخ پنجم خرداد ۱۳۹۷ میباشد که در جمع مدیران انجام شد. لطفا حتما بخوانید.

سبب تشکیل جلسه

متأسفانه ما شاهد این هستیم که پس از اتفاقی که برای فایلهای ما در سایت افتاد، با وجود حمایتهای معنوی کاربران برای ماندن، پستهای کاربران رو به رکود گذاشت. از طرفی دیگر، با دسترس پذیر شدن تلگرام، اقبال نابینایان از سایت ما کم شد.

هزینه های سایت هم رو به فزونی گذاشت. سایت، بزرگتر میشد و هزینه ها بالاتر میرفت. پس جلسه گذاشتیم تا ببینیم چاره چیست؟!

نتیجه ی همفکریها

این روزها کمتر نابینایی میتوان یافت که در فضای مجازی باشد و نتواند به منابع عمومی مثل آهنگ، مطالب پزشکی، علمی و … دست یابد. با دسترس پذیر شدن تلگرام، انواع اطلاعات زیر دست نابینایان آمد. اطلاعاتی که خواندنشان از تلگرام، راحتتر از خواندن آنها در سایت است
به علاوه، ما قبلا میگفتیم که ممکن است کسی نتواند مطلب مورد نظرش را در سایتهایی که اصلا برای مرور نابینایان مناسب نیستند پیدا کند. اما حالا میبینیم که هر کس که کار با کامپیوتر را بلد نباشد، یا اصلا هر کس کامپیوتر نداشته باشد، لا اقل یک تلفن همراه در دست دارد.
میمانَد افرادی که در استانهای محروم هستند. همانهایی که مطالب شب روشن را میگیرند و به سایر نابیناهایی میدهند که حتی اینترنت ندارند. اما یک سؤال! فرد نابینایی که دسترسی به اینترنت ندارد، منتظرِ دریافتِ چیست؟ آیا برای او فرقی می کند که مثلا بلاک چین چیست؟ یا برای او فرقی میکند که بداند جدیدترین آهنگهای فلان خواننده آمده؟ منظور این است که آیا این افراد منتظر دریافت آهنگهای جدید یا خواص فلان و بهمانند، یا منتظر آموزش؟

نتیجه

با توجه به سنگینی تدریجی سایت و بالا رفتن هزینه ها و رکود و انجماد سایت که حتما احتیاج به بازبینی دلایل داشت، کادر مدیریت به نتیجه رسید که سایت شب روشن به یک سایت تخصصی محض، ویژه ی نابینایان مبدل گردد

موانعی که بر سر راه قرار دارد

سؤالی که بیش از ۲۰ دقیقه از وقت جلسه را به خود اختصاص داد را می توان بزرگترین مانع سر راه این تحول قرار داد. آن هم این است که برخورد سایت با پستهای عمومی چه میشود؟
با مشورت مدیران، این معضل را در سه احتمال برطرف کردیم.

  •   اگر کسی مطلب عمومی ای پیدا کرد که به نظرش خیلی جالب و مفید است، ولی به درد نابینایان نمی خورد، می تواند مطلب خود را به آیدی تلگرام @SP1000 ارسال کرده تا آن را با نام خودش در کانال تلگرامی شب روشن منتشر کند. اگر نتوانست از تلگرام استفاده کند، میتواند آن را به SHABEROSHAN.IR@GMAIL.COM و یا آی دی اسکایپ SAEED-PANAHI ارسال نماید.
  •   اگر عزیزی در سایت از قبل پست عمومی داشته باشد و آن پست را مفید میداند، عنوان یا لینک پستهای مربوطه را از طریق آدرسهایی که در بالا گفته شد به اطلاع ما بگذارند تا ما با نام خودشان در کانال قرار دهیم. لازم به ذکر است که معرفی این پستها باید تا پایان مهلت حذف پستهای عمومی که در انتهای این پست می آید، انجام گیرد. یعنی بعد از حذف پستهای عمومی، هیچگونه معرفی پستی پذیرفته نیست.
  •   ممکن است کسی تمام یا بخش زیادی از پستهایش عمومی باشد و اینگونه استنباط کنند که کادر شب روشن برای زحمات من ارزش قائل نشده. ما، ضمن عرض ارادت به این بزرگواران که ستون و سنگ بنای شب روشن بودند و هستند، تأکید میکنیم که به هیچ وجه، فراموشکار زحمات بی دریغ این دوستان برای شب روشن نیستیم. اما سر آغاز هر تغییر و تحول رو به جلو، ایثار و گذشتن از خود است. پیش قدم شما عزیزان، مدیر ارشد همین سایت، آقای سعید پناهی است. کسی که به جرأت میتوان بخش اعظمی از پستهایش را عمومی دانست. اما جالب است بدانید که او با آغوشی باز، این طرح را پذیرفت و مصممتر از همیشه ادامه میدهد.

تغییرات، جمعبندی و قوانین جدید

  1. کلیه ی پستهای عمومی غیر مرتبط با نابینایان حذف میگردد.
  2. از این پس، تنها پستهای مرتبط با حوزه ی نابینایان انتشار می یابد.

ویژگیهای یک پست مرتبط با حوزه ی نابینایان

برای اینکه یک پست به عنوان پست مرتبط با حوزه ی نابینایان به شمار آید، باید ویژگیهای زیر را داشته باشد.

  •   آثار آموزشی نابینایان: این آثار می تواند هر آموزشی باشد که مربوط به نابینایان شود. به طور کلی، هر آموزشی که برای نابینایان مفید باشد، در پستهای سایت می گنجد.
  •   آثار موسیقایی نابینایان: هر اثری که در هر بخش از آن یک نابینا هنرنمایی یا تنظیم یا تدوین کرده باشد، در سایت انتشار خواهد شد.
  •   آثار مذهبی نابینایان: مانند بند قبل.
  •   دلنوشته ها و متون دوستان نابینا.
  •   خاطرات.
  •   مسابقات: شرط برگزاری مسابقات این است که یا شرکت کنندگان و یا برگزار کنندگان آن، نابینا باشند.
  •   پستهای افراد بینا: ویژگی این پستها این است که باید با انتشار شان، فرهنگسازی مناسبی برای معرفی نابینایان به جامعه صورت گیرد. البته اگر این پستها، پرسشی از زندگی نابینایان را در بر بگیرد، انتشار بلامانع است.
  •   نرم افزارها: شرط قرارگیری نرم افزارها در سایت این است که اولا از لحاظ دسترس پذیری تست شده باشند و ثانیا، یا به راحتی در موتورهای جست و جو به دست نیاید و یا برای جامعه ی نابینایان، جدید و شناخته شده باشد.

به طور کلی، هر چیزی که به طریقی به نابینایان مربوط و متصل باشد، در این سایت انتشار می یابد.

تاریخ اجرای طرح

این طرح، از ساعت ۱۲ و ۱ دقیقه ی بامداد روز دوشنبه، بیستم خرداد آغاز میگردد. به این ترتیب، مهلت معرفی پستهای عمومی مفید توسط نویسندگان محترم پستها، تا تاریخ فوق خواهد بود.

نظرات شما مایه ی دلگرمی ماست.
طاعات قبول.
کادر مدیریت سایت شب روشن.

 

درباره مدیریت سایت شب روشن

این کاربر، هویت واقعی نداشته و صرفا از آن، برای اطلاعرسانیها و پستهای مدیریتی سایت استفاده میشود. www.shaberoshan.ir
این نوشته در اخبار, اطلاع رسانی, حرفای خودمونی, درد دل, مسائل مربوط به نابینایان عزیز ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.