نکات تغـذیه ‌ای برای روزه‌ داری در فـصل‌ گـرما


- 668 بازدید

سلام بر تمامی

شب روشنیای عزیز.

هدف ما از روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر اجر معنوی آن، بهره بردن از منافع جسمانی و روانی این ماه مبارک است. البته ماه رمضان امسال به دلیل مصادف شدن با روزهای گرم و طولانی تابستان دارای حساسیت و تحمل بیشتری است که با یک برنامه تغذیه ای درست هنگام افطار و سحر می توانیم بدون هیچگونه مشکلی از مزایای آن بهره ببریم و به مشکلاتی مانند ضعف بدنی، افت فشار، تشنگی و گرسنگی نیز دچار نشویم.

 

رعایت راهکارهای ساده تغذیه ای در افطار و سحر می تواند روزه داران را به منظور دریافت منافع بدنی و تسهیل بهره مندی از مزایای روحانی این ماه مبارک یاری کند زیرا یک فرد بیمار به درستی نمی تواند از برکات ماه رمضان فیض ببرد.

 

۱٫ برای اینکه کمتر هنگام روزه داری تشنه شوید بهتر است در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و همچنین غذاهای چرب و پرنمک که سبب تشنگی زیاد در طول روز می شود پرهیز کنید.

 

۲٫ سعی کنید از غذاهای آب پز شده و خورشت های آبدار و کم نمک استفاده کنید.

 

۳٫ خوردن مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه هنگام سحر سبب افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می شود.

 

۴٫ بعد از خوردن سحری، بهتر است هنگام مسواک زدن برای کاهش تشنگی و خشکی دهان، از حجم کمتری خمیر دندان استفاده کنید.

 

۵٫ سعی کنید در ماه رمضان میوه های آبدار و سبزیجات بیشتری مصرف کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.

 

۶٫ بهتر است هنگام افطار از مخلوط آبلیموی تازه با آب یا چای کمرنگ یا شربت خاکشیر به جای قهوه و چای پر رنگ استفاده کنید.

 

۷٫ خوردن ۸ تا ۱۲ لیوان آب از افطار تا هنگام سحر سبب می شود تا شما در طول روز کمتر دچار تشنگی شوید.

 

۸٫ برای اینکه بعد از خوردن افطار و سحری دچار سوزش معده و ترش کردن نشوید بهتر است از غذاهای سبک و کم چرب استفاده کنید. در ضمن مایعات را پس از اتمام غذا بخورید و بلافاصله بعد از خوردن سحری به رختخواب نروید.

 

۹٫ بهتر است افطار خود را با یک استکان آب ولرم یا یک فنجان شیر و عسل باز کنید و از خوردن غذا و شیرینی جات فراوان هنگام افطار بپرهیزید تا دچار سنگینی و مشکلات معده نشوید.

 

۱۰٫ سعی کنید وعده های غذایی مانند پلو و خورشت را دو ساعت بعد از افطار میل کنید تا هضم آن آسان باشد.

 

۱۱٫ برای جلوگیری از بروز یبوست و مشکلات روده، بعد از خوردن افطار آلو و انجیر خیس شده و میوه هایی همچون گلابی، هلو و هندوانه میل کنید.

 

۱۲٫ ورزش سبک و پیاده روی بعد از افطار به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک زیادی می کند.

 

۱۳٫ وعده سحری را به هیچ عنوان حذف نکنید زیرا ادامه دادن به این روال در طول ماه رمضان سبب افت بدنی و تحلیل عضلانی خواهد شد.

 

۱۴٫ نان و پنیر کم نمک با سبزی یا گردو با یک لیوان شیر از بهترین خوردنی ها برای سحر محسوب می شود زیرا علاوه بر حجم سبک دارای قوت بسیار است.

 

۱۵٫ برای اینکه در طول روز کمتر تشنه شوید بهتر است علاوه بر خوردن آب فراوان در فاصله افطار تا سحر، از کربوهیدرات هایی همچون نان و غلات و ماکارونی سبوس دار در وعده افطار و سحر استفاده کنید. این مواد سبب می شود گلیکوژن بدن در حد نرمال حفظ شده و فرد کمتر دچار تشنگی شود.

یک نفر این پست رو پسندیده!

Print Friendly, PDF & Email



  • سعید پناهی

    درباره سعید پناهی

    با سلام.
    بنده سعید پناهی هستم.
    متولد 9 اسفند سال 1375.
    از علایقم میتونم بگم به اینترنت, مبایل, موزیک, بازیهای نابینایی,گوش کردن به رادیو و نمایش رادیویی و و و خعععععیلی چیزهای دیگه اشاره کنم.
    کلا با همه چی حال میکنم.
    رفیق بازم, و رفیقهای ثمیمی را بیشتر از داداشهای نداشتم, دوست دارم.
    زاده ی استان زنجانم و از 1 سالگی در کرج یا همون استان البرز زندگی میکنم.
    در حال تحصیل در مقتع کارشناسی علوم تربیتی هستم.
    عاشق مطالعه صفحات اینترنتی هستم.
    پیگیر اخبار علم و فناوری هستم.
    به علاوه که در اسکایپ هستم, تو واتساپ و تلگرام و اینستا هم هستم.
    خخخ.
    کلا مسنجر بازم.
    فکر کنم هدفم کلا از اندروید خریدن همین بوده.
    اردیبهشت 92 با ی n73 وارد دنیای نت شدم.
    و اون وقتها 3g و این حرفا نبود با gprs آهنگ دانلود میکردم.
    بعد توسط معرفی یکی از دوستانم با سایتهای نابینایی آشنا شدم.
    بعد مهر ماه بود که دیگه ماهور خریدم,
    باورتون نمیشه من تا مهر 92 هنوز صفحهخان فارسی نداشتم.
    با این که از سال 83 پای کامپیوتر بودم.
    میدونین چرا؟
    چون اون وقتها نت نمیرفتم.
    بعد از مهر ماهم اسکایپ نصب کردم و کم کم همه را add کردم و با همه آشنا شدم.
    عاشق گفت و گو تو اسکایپ بصورت صوتی هستم.
    کمو بیش چت هم دوست دارم.
    بعد اوایل آذر ماه بود که تصمیم گرفتم ی سایت بزنم,
    اول چنتا بلاگ تست کردم, خوشم نیومد.
    بعد کم کم بسرم زد, برم رو وردپرس.
    بعد به کمک آقای سعید درفشیان اینجارو بنا کردیم.
    روز 17 آذر 1392 بود که اینجارو بنا کردیم.
    اون وقتها زیاد اینجا کسی نمیومد.
    بعد دوستان کم کم با اینجا آشنا شدن.
    و الان هم که دیگه ی خانواده ی بزرگ شدیم به نام, شب روشن.
    اینجا ی سریها بهم مدیر ارشد هم میگن.
    اما خودم قبول ندارم.
    ی نو گرداننده میشه اسممو گذاشت.
    بیخودی هندونه تو پاچمون میکنن ههه.
    من تقریبن 10 درصد بینایی دارم.
    و از خط بریل استفاده میکنم.
    فقط 5 سال ابتدایی را در مدرسه ی پویا مخصوص نابیناها و کم بیناها درس خوندم.
    بعدش دیگه بصورت تلفیقی در مدرسه ی عادی مشغول به تحصیل شدم.
    راستی یادم داشت میرفت,
    جهت تماس با من میتونین از راه های زیر استفاده کنین.
    ایمیل:
    saeedpanahi2200@gmail.com
    اسکایپ:
    saeed-panahi
    تلگرام:
    https://telegram.me/sp1000
    اینستاگرام:
    https://www.instagram.com/saeed10055/
    خوشباشید.

    این نوشته در دسته‌بندی نشده ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

    9 پاسخ به نکات تغـذیه ‌ای برای روزه‌ داری در فـصل‌ گـرما

    1. عباس می‌گوید:

      سلااام و درود خدمت سعید جان داداش دمت گرم که این مطلب رو گذاشتی ،ایول ایول ،مرسیییییی

    2. ستایش می‌گوید:

      لام طاعات و عبادات شما قبول؛ بینهایت ممنونم

    3. ثنا می‌گوید:

      سلام و ممنون خیلی خوب بود ولی من یه نکته مهم لازم میدونم درباره آب خدمت همگی شما بگم
      من خودم بیشتر از چهار پنج لیوان آب در طول افطار تا سحر نمیخورم مشکلی هم تو این سالها برام پیش نمیاد نمیگم حتمً با آب فراوان مخالفت میکنم اما همین خود من حتی با مصرف کمتر از اینی که اینجا گفته شده برای سلامتیم از آب جوشیده سرد شده استفاده میکنم این خیلی مهمه
      چون ما وقت کمی واسه خوردن داریم فقط معمولش هفت هشت ساعت و تازه احتمال داره قبل از سحر چند ساعت بخوابیم تو این مدت حجم زیادی از غذا نسبت به ماههای دیگه وارد معده ما میشه و اگه ما بخوایم وسطش هی آب بخوریم برامون ضرر داره
      این در صورتیه که بعدد از خوردن غذا خواب و آب خوردن بسیار ضرر داره
      پس بهتره بخاطر خودمون ااگه طاقت تشنگی نداریم از آبی استفاده کنیم که سنگین نباشه برای این کار بجوشونیم سرد که شد بذاریمش توی یخچال بعد استفاده کنیم تا جلو ضرر بیشتر رو بگیریم و بیشتر جهت رفع تشنگی از همون چیزایی که اون بالا گفت استفاده کنیم

    4. ثنا می‌گوید:

      ببخشید اینو هم فراموش کردم خیلی خوبه باز کردن روزه با یک لیوان آب جوش بهمراه یک دونه خرما یا مثلاً کمی عسل آب لیموی تازه و گلاب برا کمک به رفع عطش عالیه
      لحظه هاتون نورانی

    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green