هوای گرم، چه بخوریم؟ چه نخوریم


- 696 بازدید

هوای گرم: چه بخوریم چه نخوریم؟
روزهای گرم از راه رسیده است. دمای بیرون به ۳۰، ۴۰ درجه و حتی بیشتر هم می‌رسد. رطوبت و گرمای هوا روی شانه‌ها سنگینی می‌کند. این‌گونه هست که همه دنبال راهی
برای خنک شدن و خلاصی از این گرمای بی‌امان می‌گردند. یکی از مسائلی که با گرم شدن هوا مطرح می‌شود تغذیه است و اینکه چه بخوریم و چه نخوریم؟ فرقی نمی‌کند هوا
گرم باشد یا سرد. بدن انسان همیشه تلاش می‌کند دمای خود را حول‌وحوش ۳۰ درجه تنظیم کرده و نگه دارد. وقتی هوا گرم می‌شود بدن به وسیله‌ی سیستم تعریق، خود را
خنک نگه می‌دارد.
معمولاً زمانی که هوا خیلی گرم هست میل و اشتها به غذا کاهش می‌یابد اما در هر حال باید اصول تغذیه‌ی صحیح را رعایت کرد. با ما باشید تا مروری داشته باشیم بر
نحوه‌ی تغذیه‌ی درست در گرمای بی‌امان تابستان.
حجم کم، در چند وعده
بهتر است که روزانه چندین وعده غذا با حجم کم بخورید تا اینکه یک باره یک غذای سنگین و پرحجم میل کنید. بدن ما برای هضم غذاهای سنگین نیاز به انرژی بیشتری دارد
و وقتی هم که میزان انرژی مصرفی بالا می‌رود دمای درونی هم افزایش می‌یابد؛ یعنی اینکه بیشتر گرمتان خواهد شد. اگر می‌خواهید گرمای درون بدن را به اندازه‌ی
گرمای بیرون افزایش ندهید غذای کم حجم در چندین وعده از روز میل کنید.
مصرف برخی از پروتئین‌ها را محدود کنید
برخی از پروتئین‌ها مانند گوشت‌های قرمز باعث می‌شوند که بدن گرمای بیشتری تولید کند. توجه داشته باشید که هضم یک وعده غذای تهیه‌شده با مرغ و یا یک بشقاب حبوبات
انرژی کمتری از هضم استیک یا کباب و غیره می‌برد. اگر خیلی گرمتان هست غذاهای پُرپروتئین میل نکنید تا بدنتان زیاد به زحمت نیفتد.
به چربی‌ها «نه» بگویید
مصرف چربی‌ها آن هم به میزان زیاد باعث کاهش سرعت گوارش و هضم غذا می‌شود. در واقع چربی‌ها برای هضم و تجزیه شدن در بدن تلاش مضاعفی به بدن تحمیل می‌کنند. به
همین دلیل هم باعث می‌شوند دمای داخلی بدن بالا برود؛ یعنی اینکه مدام گرمتان بشود و به زمین و زمان بدوبیراه بگویید. مصرف مواد چرب را محدود کنید تا دمای بدنتان
بهتر کنترل شود.

هوای گرم,مواد غذایی سرشار از آب,گرمازدگی

مواد غذایی سرشار از آب را دریابید
هیچ‌چیز به اندازه‌ی مواد غذایی آبدار برای مقابله با گرمای بی‌امان تابستان مناسب نیست. توصیه می‌کنیم مایعات و مواد غذایی سرشار از آب بیشتری مصرف کنید مانند:
-شیر
– ماست طبیعی
– خیار
– گوجه‌فرنگی
– هندوانه، طالبی، خربزه
– شاه‌توت و توت‌فرنگی و میوه‌های ریز دیگر
– سیب
– هلو
– کیوی
– کاهو
– تربچه
– کرفس
– کدو مسمایی و غیره.

با افزودن این مواد غذایی به برنامه‌ی روزانه‌تان می‌توانید بهتر و بیشتر با گرمای هوا مقابله کنید. همچنین می‌توانید از آبمیوه‌های صد درصد طبیعی استفاده کنید.
سوپ‌های ولرم، انواع سالادهای خنک، پاستاهای سرد، تارت‌ها، غلات و توفو نیز جزو خوردنی‌های مناسب تابستانی هستند. حواستان باشد اگر می‌خواهید سالاد میل کنید
مصرف سس را تا می‌توانید کاهش دهید.

از آب لیموترش یا سرکه به عنوان چاشنی استفاده کنید. حتی می‌توانید به روغن زیتونتان آبمیوه یا آب لیموترش یا سرکه اضافه کنید. ماست هم گزینه‌ی خوبی برای خوردن
سالاد است. علاوه بر این تا می‌توانید مدت زمان پخت و پز و در کنار اجاق‌گاز بودن را محدود کنید. خود اجاق‌گاز منبع گرماست. غذاهای ساده و خنک تهیه و انرژی
کمتری صرف کنید.
ولرم بنوشید
صحرانشینان و بیابان‌گردان حرفه‌ای می‌دانند که برای مقابله با گرمای زیاد باید نوشیدنی‌های ولرم نوشید. برخلاف تصور عموم که با گرم شدن هوا به سمت نوشیدنی‌های
خنک و تگری می‌روند باید بدانید که این قبیل نوشیدنی‌های خنک شوکی به بدن وارد می‌کنند و به ناگاه دمای آن را پایین می‌آورند. برای همین هم بدن خیلی زود وارد
عمل شده و تلاش می‌کند دمای خود را به حد تعادل برساند. در نتیجه هم بیشتر گرمتان خواهد شد. توصیه می‌کنیم در گرمای زیاد از مصرف نوشیدنی‌های خیلی خنک و به
اصطلاح تگری بپرهیزید چون وضعیت را بدتر می‌کنند. نوشیدنی‌هایی با دمای ملایم بهترین گزینه‌اند.
خلاصه اینکه
به خاطر داشته باشید که در گرمای زیاد از مصرف زیاد مواد غذایی چرب، روغن زیاد و سرخ کردنی‌ها، قهوه، پنیرهای چرب، غذاهای سنگین و نوشیدنی‌های گازدار رنگ تیره
بپرهیزید.

۲ نفر این پست رو پسندیدن!

Print Friendly, PDF & Email



  • درباره ابوالفضل سعيديفر

    ِی کریمی که بخشنده ی عطایی، و ِی حکیمی که پوشنده ی خطایی، و ِی صمدی که از ادراکِ خلق جدایی، و ِی احَدی که در ذاتُ صفات، بی همتایی، و ِی خالقی که راهنمایی، و ِی قادری که خدایی را سزایی؛ جانِ ما را خود دِه، و دلِ ما را هوای خود دِه، و چشمِ ما را ضیای خود دِه، و ما را آن دِه که آن بِه، و مَگُذار ما را به کِهُ مِه. به نامه خدا. ابوالفضله سعیدیفر، متولده ساله 1380 هستم. در شهرستانه ساوه، واقع شده در استانه مرکزی زندگی میکنم. هم اکنون، مشغول به تحصیل در پایه ی دهم هستم. علایقه من، خدمت به همنوعان، آموختنه زبانه انگلیسی، خواندنه اشعاره زیبا، رمان و فیلمهای جذاب، یادگیریه بیشتره کامپیوتر و موبایل و تا حدودی بازیهای کامپیوتری هستند. از اینکه در کناره شما هستم، خرسندم و آرزوی پیروزی، موفقیت، شادکامی، سربلندی، سر افرازی و عاقبت بخیری برایه همه ی شما، دوستانه محترم دارم. راههای ارتباطی، تنها در صورته نیاز: ایمیل: abolfazl.saeedifar80@gmail.com اسکایپ: abolfaz122l . خدانگهدار.
    این نوشته در حرفای خودمونی, دسته‌بندی نشده, علمی ارسال و , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

    2 پاسخ به هوای گرم، چه بخوریم؟ چه نخوریم

    1. ثنا می‌گوید:

      سلام بسیار عالی بود بَهبَه یادمون باشه که ناهارهای تابستون فقط با
      غذاهای خنک که دلم میخواد بس خوشمزه هستند و می چسبه و بگم خلاصه درس این پست رو بخوام بنویسم مثل
      سالاد های با چاشنی طبیعی سوپ و آش های سبک نوشیدنیهای پر انرژی و مثلاً غذایی مثل کشک و خیار با مخلفاتش و به گفته دکتر فهیمی دوغ و توت

    2. abolfazl.saeedifar می‌گوید:

      salaum.
      merr c azz nazz aor ehh toon.
      al bat teh al aan keh ma heh ram ezz zoo neh val e aa reh bad yaa ghab leh ma heh ram ezzz zoon,
      ta bess toon na har ghazz aa ha yeh khoonak mess leh aabdow khee yaar bo kho reem khei li mi chass beh.
      mo vafag baasheid.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green