آموزش نوشتن سیستم عامل, قسمت سوم

سلام!
حالتون چه طوره؟
خوبین, خوب نیستین, خوشین؟
خیل خوب! از هر چیزی بگذریم, سخن نوشتن سیستم عامل خوشتر است!

اولا که میتونید bochs و nasm رو که لینک صفحه ی اصلیشونو تو آموزش قبلی داده بودمو, از
اینجا
دانلود کنید!
دوما میپردازیم به آموزشمون و من فقط تو این آموزش یه سری چیزو توضیح میدم!
MMU
مخفف memory management unit
که دو روش داره:
segmentation
که شامل یه سری جدول میشه که حافظه رو کنترل میکنن
paging
حافظه رو به قسمتای ۴ کیلوبایتی یا ۴ مگابایتی تقسیم میکنه
تو سی پی یوهای ۳۲ بیتی میتونه تا ۴ گیگو تقسیمبندی کنه و تو ۶۴ بیتی میتونه ۲۶۵ ترابایتو پیج بندی کنه
filesystem
از اسمش که پیداست یه روش برای سازماندهی فایلاست!
یعنی وقتی که ما سیستم عامل طراحی میکنیم, باید فایلارو هم سازماندهی کنیم!
tasking
خوب به تمام برنامه هایی که اجرا میشن یه task گفته میشه
حالا:
monotasking
به سیستم عاملایی گفته میشه که بتونن یه برنامه رو اجرا کنن!
فقط یه برنامه که برنامه های سیستم عاملم جذوشون میشه
multitasking
به سیستم عاملایی گفته میشه که بتونن بیش از یه برنامه رو اجرا کنن
هر برنامه ای میخواد باشه!
چه یکی, چه هزارتا!
فرقی نمیکنه که چندتا باشه!
threading
thread میادش سی پی یو رو بین برنامه ها و تمام توابع و دستورات یه برنامه به اشتراک میزاره
که:
spinlock
یه قفله که thread ها رو جدا میکنه
mutex
از طریق spinlock میاد یه thread رو قفل میکنه و دستوراتی که مال اونه رو اجرا میکنه
که اگه سیستم عاملمون در حالت multitasking به سر ببره, بهتره که از thread استفاده بشه!
فعلا اینا باشه که اصطلاحات خیلی پیشرفته میشه!
خوب با اجازه!

درباره امیر رضا رمضانی

من یه برنامه نویس کم بینام بیشتر تو بحث سیستم عامل و هوش مصنوعی و بازی و شبکه برنامه نویسی میکنم. همینطور تو موسیقی با کامپیوتر فعالیت میکنم. پیانو رو هم بلدم به لطف خدا به فیلمهای پلیسی و جنایی و بکش بکش علاقه زیادی دارم مخصوصا زمانی که خون ریخته بشه و کشتار شدید بشه. بیشتر سعی میکنم به بقیه خدمت کنم مخصوصا نابیناها از دست کسی ناراحت نمیشم ولی خیلی سریع از کوره در میرم C++ رو تو 12 سالگی و اسمبلی رو تو 16 سالگی یاد گرفتم رو سیستم عامل AmirOS که جنبه یه آموزشی برایه خودم داشت و گیم انجین advanced audio game engineکار کردم audio game kit نسخه اولش به صورت یه کتاب خونه C++ تحت لیسانس bsl-1.0 منتشر شده. و اگه زنده بودم و حوصله داشتم advanced audio game engine رو هم کامل میکنم و منتشرش میکنم از تحصیلاتم بگم که دورانه ابتدایی و راهنمایی و اول دبیرستان رو تو مدرسه یه خزائلی گزروندم و دوم دبیرستان تا پیشدانشگاهی رو هم رفتم تو عادی که اگه به تجربه یه من میخواید بدونید عادی خیلی بهتر از استثنایی برا من بود تو دبیرستان دیپلوممو علوم انسانی گرفتم و الآنم دارم تو دانشگاهه آزاده تهران جنوب مترجمی زبانو ادامه میدم در مورده علاقم به زبان تنها نکته ای که میتونم بگم اینه که خیلی زیاد از زبان خوشم میاد و همینجوری دوست دارم ادامه بدمش راستی: مدیر سایتم و میتونید با شماره 09194098098 و آیدی اسکایپ amir.ramezani1370 و ایمیله amir.ramezani1370@gmail.com با من در تماس باشید و نظرات, پیشنهادات, انتقادات و هر چی دل تنگتون میخوادش, در مورد هر چیز بگین.
این نوشته در آموزش, دانلود, نرم افزار ارسال و , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *