هشت راه حل عملی برای کاهش استرس


- 847 بازدید

در توضیح بد بودن استرس همین بس که به آن لقب «مرگ خاموش» را داده‌اند. و متاسفانه زندگیهای امروزی با استرس عجین شده اند و گویا راه گریزی هم از آن نیست.
در این مطلب قصد داریم هشت راه عملی برای کاهش استرس بیان کنیم.

نمی‌توان استرس را از زندگی‌های امروزی حذف کرد ولی می‌توان آن را مدیریت کرد. راه‌های مختلفی برای کاهش استرس وجود دارد. شاید لیست ۸ تایی زیر بتواند به شما
برای کاهش استرس کمک کند:

۱ – ورزش کردن

بهترین راه برای دفع و کاهش استرس، ورزش کردن و دویدن است. هورمون کورتیزول که در هنگام استرس در خون ترشح می‌شوند، برای آن است که به شما برای پیروزی در مبارزه
و نبرد ِ پیش ِ رو – که باعث استرس شما شده است – قدرت و توان لازم را بدهند. درنتیجه قلب سریع‌تر کار می‌کند و خون سریع‌تر به گردش درمی‌آید و شما توان بیشتری
برای مبارزه یا فرار از صحنه‌ی نبرد خواهید یافت. ولی داستان این است که این واکنش طبیعی بدن، برای زمانی مفید است که ما در صحنه‌ای خطرناک باشیم که مجبور به
مبارزه یا فرار باشیم.

در زندگی امروزی معمولاً این صحنه‌ها پیش نمی‌آیند ولی استرس هست و کورتیزول، کار ذاتی‌اش را انجام می‌دهد. قلب پرکار و جریان خون سریع‌تر می‌شود. ولی از آن‌طرف،
از نیروی حاصله، استفاده‌ای نمی‌شود. درنتیجه به بدن آسیب‌های جدی وارد می‌شود.

با ورزش و مخصوصاً دویدن، ما به تکمیل روند طبیعی ترشح کورتیزول و پرکاری قلب و … و بعد، دفع درست آن، کمک می‌کنیم و دیگر متحمل آسیب نخواهیم شد.

امتحان کنید. اگر استرس دارید، کمی بدوید و اثر جادویی آن را ببینید.

۲ – ارتباط با دیگران

یکی دیگر از چیزهایی که می‌تواند کمی به بازگشت آرامش رفته‌ی ما و دفع استرس کمک کند، ارتباط و صحبت با دوستان و افراد نزدیکی است که حس خوبی از ارتباط با آن‌ها
داریم.

شاید یک درد و دل ساده با یک دوست، بتواند به شما در کاهش استرس کمک کند.

۳ – ریلکس کردن و تصویرسازی

اینکه در یک گوشه‌ی ساکت و آرام بنشینیم. چشمانمان را ببندیم، تمرکز کنیم، سعی کنیم ذهنمان را خالی کنیم و به‌جای شلوغی‌های ذهنی، یک تصویر زیبا و آرامش‌بخش
را تصور کنیم، می‌تواند تأثیر فوق‌العاده‌ای روی ما بگذارد.

۴ – تنفس عمیق

در مورد ریلکس کردن گفتیم. شاید کمی هم‌خانواده با آن، تنفس‌های عمیق است. تنفس اگر با توجه و آرامش همراه شود، می‌تواند تأثیر خوبی در دفع استرس داشته باشد.
برای این کار، در ۴ ثانیه هوا را با بینی وارد ریه‌های خود بکنید. سپس ۷ ثانیه نفستان را حبس کنید و در ۸ ثانیه و از راه دهان، هوا را بیرون دهید. این کار را
حداقل ۵ بار تکرار کنید و در هنگام تنفس، فقط به صدای نفس کشیدنتان گوش دهید. تصور کنید که با هر نفسی که بیرون می‌دهید، تمام ناراحتی‌ها، استرس‌ها و تفکرات
منفی هم از خودتان دور می‌کنید.

کاهش استرس

کاهش استرس

۵ – ریشه‌یابی استرس

بعضی وقت‌ها اصلاً نمی‌دانیم که چرا دچار استرس شده‌ایم. بهتر است با خودمان صادق باشیم و با کمی دقت، کشف کنیم که چه موقعیتی این استرس را برای ما ایجاد کرده
است. شاید ترسی ناخودآگاه از برخورد نامناسب همکاران، شاید ناراحتی از ناتمام ماندن کارها و … دلیل اصلی استرس فعلی شما باشد که با آگاه شدن از آن، بهتر می‌توانید
آن را برطرف نمایید.

۶ – موسیقی

گوش دادن به موسیقی‌های آرامش‌بخش و معمولاً بی‌کلام یکی دیگر از راه‌های مؤثر در کاهش استرس است. پیشنهاد می‌کنم آهنگ‌های «یانی» و یا نوای زیبای استاد شجریان
را امتحان کنید.

۷ – جویدن آدامس

وقتی آدامس می جوید، سیگنالی به مغز ارسال می شود که معنی‌اش اینست : اوضاع آنقدر ها هم وخیم نیست ! طرف در حال خوردن است !

۸ – تمام کردن کارهای ناتمام

آقای دیوید آلن در کتاب Getting Things Done علت اصلی استرس را ناتمام ماندن کارها و بازماندن پرونده‌ی آن‌ها در مغزمان، می‌داند. اصولاً مغز پرونده‌ی هر چیز
ناقص و ناتمامی را تا تکمیل شدن آن، در گوشه از خودش باز نگه می‌دارد. در دنیای پرمشغله‌ی امروزی، این پرونده‌ها بسیار زیاد هستند و همین‌ها باعث استرس بیشتر
ما می‌شوند. باید به نحوی این پرونده‌ها را از ذهنمان خارج کنیم، تکلیفشان را روشن کنیم و در جای اصلی‌شان قرار دهیم تا مغزمان کمی نفس بکشد! ما در دوره
مدیریت زمان
روی تکنیک آقای دیوید آلن که به‌اختصار GTD نامیده می‌شود، به‌صورت مفصل و عملی کار می‌کنیم.

اولین کسی باشید که این پست رو میپسنده!

Print Friendly, PDF & Email



  • سعید پناهی

    درباره سعید پناهی

    با سلام. بنده سعید پناهی هستم. متولد 9 اسفند سال 1375. از علایقم میتونم بگم به اینترنت, مبایل, موزیک, بازیهای نابینایی,گوش کردن به رادیو و نمایش رادیویی و و و خعععععیلی چیزهای دیگه اشاره کنم. کلا با همه چی حال میکنم. رفیق بازم, و رفیقهای ثمیمی را بیشتر از داداشهای نداشتم, دوست دارم. زاده ی استان زنجانم و از 1 سالگی در کرج یا همون استان البرز زندگی میکنم. در حال تحصیل در مقتع کارشناسی علوم تربیتی هستم. عاشق مطالعه صفحات اینترنتی هستم. پیگیر اخبار علم و فناوری هستم. به علاوه که در اسکایپ هستم, تو واتساپ و تلگرام و اینستا هم هستم. خخخ. کلا مسنجر بازم. فکر کنم هدفم کلا از اندروید خریدن همین بوده. اردیبهشت 92 با ی n73 وارد دنیای نت شدم. و اون وقتها 3g و این حرفا نبود با gprs آهنگ دانلود میکردم. بعد توسط معرفی یکی از دوستانم با سایتهای نابینایی آشنا شدم. بعد مهر ماه بود که دیگه ماهور خریدم, باورتون نمیشه من تا مهر 92 هنوز صفحهخان فارسی نداشتم. با این که از سال 83 پای کامپیوتر بودم. میدونین چرا؟ چون اون وقتها نت نمیرفتم. بعد از مهر ماهم اسکایپ نصب کردم و کم کم همه را add کردم و با همه آشنا شدم. عاشق گفت و گو تو اسکایپ بصورت صوتی هستم. کمو بیش چت هم دوست دارم. بعد اوایل آذر ماه بود که تصمیم گرفتم ی سایت بزنم, اول چنتا بلاگ تست کردم, خوشم نیومد. بعد کم کم بسرم زد, برم رو وردپرس. بعد به کمک آقای سعید درفشیان اینجارو بنا کردیم. روز 17 آذر 1392 بود که اینجارو بنا کردیم. اون وقتها زیاد اینجا کسی نمیومد. بعد دوستان کم کم با اینجا آشنا شدن. و الان هم که دیگه ی خانواده ی بزرگ شدیم به نام, شب روشن. اینجا ی سریها بهم مدیر ارشد هم میگن. اما خودم قبول ندارم. ی نو گرداننده میشه اسممو گذاشت. بیخودی هندونه تو پاچمون میکنن ههه. من تقریبن 10 درصد بینایی دارم. و از خط بریل استفاده میکنم. فقط 5 سال ابتدایی را در مدرسه ی پویا مخصوص نابیناها و کم بیناها درس خوندم. بعدش دیگه بصورت تلفیقی در مدرسه ی عادی مشغول به تحصیل شدم. راستی یادم داشت میرفت, جهت تماس با من میتونین از راه های زیر استفاده کنین. ایمیل: saeedpanahi2200@gmail.com اسکایپ: saeed-panahi تلگرام: https://telegram.me/sp1000 اینستاگرام: https://www.instagram.com/saeed10055/ خوشباشید.
    این نوشته در آموزش, پزشکی و سلامت, روان شناسی ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

    2 پاسخ به هشت راه حل عملی برای کاهش استرس

    1. سلام سعید. خیلی مفید بود. فقط تایتلش رو درست کن.

    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green