مهارتهای آشپزی برای نابینایان، گام دوم

سرآغاز گفتار، نام خداست
که رحمت گر و مهربان، خلق راست

سلامی از سر دوستی، تقدیم به آنان که وجودشون مالامال از مهر و محبت و عطوفت هست.

دوستان و همراهان عزیز!
از این که این صفحه رو برای بازدید انتخاب کردید، صمیمانه ازتون تشکر میکنم و امیدوارم که مطالبش بتونه براتون مفید واقع بشه.

خب ما گام اول رو برداشتیم و اونجور که خودتون نوشتید خدا رو شکر مورد رضایت هم واقع شده بود. الآن با هم میریم سراغ گام دوم. در این مرحله قصد داریم تا با کمک هم مایعات و خصوصا روغن رو یه جوری اندازه گیری کنیم که نه کم بیاد، نه اضافه بریزیم، نه دستمون بخوره بهش، نه رو گازمون بریزه، نه خودمونو روغنی کنیم و چندتا نه دیگه که ماها دنبالش هستیم…

چگونگی میزان اندازه گیری روغن برای یک نابینا:

  1. راهی که خودم استفاده میکنم و تقریبا حدود نود و خورده ای درصد ازش راضیم: انتخاب یه پیمونه کوچیک که حدود یک قاشق یا بیشتر روغن رو در خودش جا بده. با این کار چند بار که به وسیله آب یا هر مایع دیگه که تمرین کردیم اندازه گیری میکنیم و دستمون میاد که بفهمیم پیمونه چقدر جا میگیره و برای مصرف چه اندازه مورد نیازمون هست.
    به این صورت که یه بطری خالی روغن رو میاریم مایعمون رو توش میریزیم بعد آروم آروم توی پیمونه انتخابیمون میریزیم حواسمونو خوب جمع میکنیم که ببینیم کی پر میشه… یکی دوبار یا بیشتر این کارو انجام میدیم چون مطمئنا برای بار اول دستمون نمیاد که بطری رو چقدر پایین بگیریم یا حواسمون نیست که کی سرش رو بلند کنیم و مایعها از پیمونه بیرون میریزن.
    وقتی این کار رو چندین بار با آب انجام دادیم تقریبی دستمون اومده چه میزان بطری رو خم کنیم و ممکن هم هست با احتیاطی هم که داریم زودتر از موعد مقرر سرشو بلند کنیم که در این صورت وزن اندک پیمونه و سر انگشتی که روی لبه پیمونه میذاریم این امر رو برامون روشن میکنه که پیمونه هنوز پر نشده.
    نکته: دوستانی که میگن نمیشه از سر انگشت استفاده کرد بدونن که بیناها هم گاهی برای کاراشون از تمام دستشون استفاده میکنن نه فقط انگشت… ضمن این که کسی که داره آشپزی میکنه مدام داره دستاشو هم بنا به دلایل مختلف میشوره و میکروبی هم توش نیست.
    و این که قرار نیست ما با پنجتا انگشت بریم تو پیمونه… فقط انگشت رو روی لبه پیمونه میذاریم که ببینیم روغن تا بالا اومده یا نه که اگر نیومده بود یه کوچولو دیگه هم سرش رو توی پیمونه میگیریم تا پرش کنیم…حواستون باشه که این کارو توی خود ظرفی انجام بدین که قراره توش روغن بریزین، نه بیرون ظرف و نه روی کابینت یا گاز. (چون ممکنه زیاد از حد بریزین و روغنهای اضافی به محیط اطراف یه سر و سامونی بدن ههه)
  1. بعضی از دوستان میگن سر بطری رو سوراخ میکنن و بطری رو توی ظرف پایین میگیرن تا وقتی که حس کنن روغن به میزان نیازشون توی ظرف بریزه… این دوستان حتما قبلا امتحان کردن چه مقدار زمان لازمه تا مثلا یک قاشق روغن ازبطری بیرون بریزه… چون در غیر این صورت متوجه نیستن که مقدار بیرون ریز روغن چقدر بوده و میزان مورد نیاز خودشون چقدره…ضمنا اونها از صدای قلوپ قلوپ بیرون اومدن روغن هم میتونن تا اندازه ای مقدار رو تشخیص بدن.
  2. یه راه دیگه هم اینه که سر روغن رو توی ظرف بگیریم و هر بار کمی بریزیم و بلند کنیم و مثلا بدونیم با دو یا سه بار انجام این کار روغن مورد نیاز رو ریختیم… این کار تبحر خاصی میخواد و نیازمند این هست که ما آشپز ماهری شده باشیم وگرنه واقعا این کار کمی سخته… من یکی با این کار همیشه یا روغنم کم میاد یا زیاد میشه که دیگه باید دورش بریزم.

خب حالا بریم سر غذای امروزمون که قبل از توضیح درباره اون باید یه نکته ای رو متذکر بشم.. اونم این که: قرار نیست اینجا دستور پخت غذا گذاشته بشه یا حد اقل فعلا چنین قراری نداریم.. چون ما اینجا میخوایم نکاتی رو یاد بگیریم که یه نابینا بتونه با استفاده از اونا به این مهارت وارد بشه. وقتی هم خودش تونست یاد بگیره میتونه دستور پخت هر غذایی رو از اینترنت یا از دیگران بگیره و با مهارتی که کسب کرده اون رو طبخ کنه. فعلا میخوایم آشپزی رو یاد بگیریم

و من هم سعی میکنم غذاهایی رو بذارم که بتونیم باهاشون خودمون رو بسنجیم.

طرز تهیه املت:

  1. یه پیاز کوچیک یا متوسط رو نگینی خورد میکنیم و سرخ میکنیم. حدود یک قاشق توش روغن بریزیم کافی هست.
  2. گوجه ها رو خوب شسته و پوستشون رو میکنیم( اگر روی گوجه آب گرم نزدیک به داغ بریزیم بهتر پوستش رو میشه کند) اونا رو ریز ریز خورد میکنیم و در ظرف میریزیم. کمی هم روش نمک میریزیم تا آبش رو بهتر و زودتر بیرون بده.
  3. گوجه ها رو روی پیاز سرخ شده که کمی هم زردچوبه و ادویه بهش زدیم میریزیم و میذاریم تا خوب بپزه و آبش تقریبا بخار بشه.
  4. روی این پیاز و گوجه پخته شده تخم مرغ میشکنیم و هم میزنیم و میذاریم کمی بپزه. بعد چند دقیقه املت خوش مزه ما آماده نوش جان شدن هست.
    با امید به این که این پست هم مورد پسندتون واقع شده باشه.

موفق و پیروز باشید.

درباره شفیعی

سلام شفیعی هستم فارغالتحصیل کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی ساکن شهرستان ایوان استان ایلام.
این نوشته در دسته‌بندی نشده ارسال و , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

18 دیدگاه دربارهٔ «مهارتهای آشپزی برای نابینایان، گام دوم»

  1. بهنام نصیری می‌گوید:

    سلام خانم شفیعی!
    اولا خیلی عالی بود. واقعا مشکلم حل شد
    دوم اینکه بابت تاخیر در انتشار ببخشید.
    زمانبندی کرده بودم اما نمیدونم چرا نشد
    شرمنده

  2. سلام سرکار خانم شفیعی.
    بسیار متشکرم از شما.
    این جلسه نیز, مثل جلسه ی اول بسیار جامع و دقیق و کامل بود.
    با تشکر از شما. خسته نباشید.
    مرسی.

  3. سلام بر خانم شفیعی بزرگوار! مرسی بابت انتشار پست. ضمنا بهنام, انتشار رو اشتباه نوشتی. خخخ.

  4. واااآآآآی!به بهنام خندیدم خودم بدتر گند زدم. شفیعی رو اشتباه شفیع۷ نوشتم. آخه با گوشی نوشتن همین طوره

  5. سلام ابوالفضل جان! آخه خونه نبودم. رفته بودم جایی

  6. امیر رضا رمضانی می‌گوید:

    سلام
    خوب, مشکل بزرگ داره کم کم حل میشه
    همین روغن ریختن پدر منو از بیخ درآورده
    هر کاریشم میکنم نمیتونم ست کنم
    خوب, این پستم واسه ریفرنس هست دیگه, یه سرکی بهش میکشم

  7. شهاب می‌گوید:

    سلام خانومه شفیعی مرسی از این آموزش بسیار مهم .
    خوشحالم که ادامه دار هست .
    تشکر .

  8. زهرا آيت می‌گوید:

    سلام.
    منم تشکر میکنم از مطالب مفیدتون.
    شما آیدی اسکایپ هم دارین که بتونم باهاتون در ارتباط باشم؟
    آخه سؤالاتم زیاده و توی کامنت نمیتونم بنویسم.

  9. ندا می‌گوید:

    سلام خانم شفیعی پست تون خیلی عالیه. یعنی هرچی بچه ها رو مستقل کنه عالیه امیدوارم موفق باشید و آموزش هاتون ادامه دار باشه. من شنیدم که توی برنامه های آشپزی تلویزیون یه وسیله ای بعضی از آشپزها دارند که باهاش داخل ماهیتابه روغن اسپری میکنند. اگر کسی بتونه از لوازم خانگی ها تهیه کنه فکر کنم مفید باشه. و اما اگه نتونه به نظر من میتونه یه دونه آبپاش بخره آبپاش مثل شیشه شیشه پاک کن میمونه که بعضی ها ازش برای تمیز کردن برگ گلها استفاده میکنند. میتونیم یکیشو بخریم و باهاش روغن اسپری کنیم داخل ماهیتابه هم میتونیم راحت بفهمیم چند بار فشارش دادیم و مقدار مورد نظرمونو دقیق تعیین کنیم و هم اگه دستمونو پایین یعنی داخل ماهیتابه بگیریم جایی را کثیف نمیکنه.
    راستی خانم شفیعی من برای پاک کردنی ها مشکل دارم مثلا نمیدونم برای برنج پاک کردن چه کار کنم خیلی ها بهم میگن هرچی که بسته بندی باشه تمیزه و اطمینان کن بدون پاک کردن ازش استفاده کن اما من نمیتونم اعتماد کنم شاید یه چیزی توش بود. واسه غذا کشیدن هم مشکل دارم مثلا مامانم تعداد گوشتها رو بین بشقابهای همه تقسیم میکنه اما من الله بختکی میکشم هرکی هرچی شانسش باشه میخوره. یکی بشقابش همش گوشته یکی همش مثلا لپه یا سبزی.

    • شفیعی می‌گوید:

      سلام بر ندای عزیز.
      از این که این پست رو خوندید و دونسته های خودتون رو هم در اختیار ما گذاشتید بی نهایت ممنونم.
      هدف از این پستها همینه چون من تجربیاتم اینقدر زیاد نیست که بتونم همه چیز رو خوب و در حد عالی توضیح بدم.
      این وسیله ای که میگید رو امتحان نکردم ولی سعیمو میکنم که تهیه کنم و اندازه گیری با اون رو هم تجربه کنم تا مقدار هر بار اسپری کردن هم دستم بیاد که چه اندازه هست.
      راجع به پاک کردن برنج و حبوبات انشا الله در گام سوم با هم حرف میزنیم.
      برای غذا کشیدن هم: ببینید ما وقتی میخوایم گوشت رو تفت بدیم مقدارش دستمون هست یا بهتر بگم تعدادشو میدونیم که چندتا هست… وقتی میخوایم غذا رو بکشیم اول با قاشق که مشخصتر هست گوشتا رو در میاریم و بین بشقابا تقسیم میکنیم بعد با ملاقه روش خورش رو میکشیم. یا این که همه خورش رو توی یه ظرف میکشیم و موقع کشیدن توی بشقاب دیگه هرکی میدونه چی برمیداره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *