مهارتهای آشپزی برای نابینایان، گام اول.

به نام حضرت دوست که هرچه داریم از اوست.

سلامی به گرمای خورشید تابستان تقدیم حضور عزیزانی که منت میذارن و این صفحه رو برای خوندن انتخاب میکنن.

دوستان عزیز! همون طور که از عنوان پست متوجه شدید، قصد کردیم تا با کمک خود شما در زمینه مهارت آشپزی برای نابینایان، قدمی هرچند کوچک برداریم. به امید این که با همکاری و همراهی شما بزرگواران بتونیم بخشی از یه مشکل رو حل کنیم.

قبل از این که بخوام درباره موضوع مورد نظرمون حرفی بزنم، لازم میدونم از شما گرامیان خواهش کنم که با حضورتون در کامنتها و بیان دیدگاههاتون و مطرح کردن انتقادات و پیشنهاداتتون ما رو از کم و کیف این بحث آگاه کنید تا بتونیم با کمک خود شما، راهی بهتر و کار مفیدتری ارائه بدیم. و نکته دیگه این که: ما از ابتداییترین امور شروع میکنیم تا اگر کسی در بینمون هست که هنوز نتونسته شعله گاز رو روشن کنه یا بعدها کسی میخواد شروعش با این پستها باشه بتونیم به اون هم کمکی کرده باشیم.

خب دوستان از هرچه که بگذریم سخن آشپزی خوشترست.

 

نکات مورد نظر در آشپزی:

وقتی میخوایم آشپزی کنیم و بار اولمون هست، باید به چند تا مسأله دقت زیادی داشته باشیم.

  1.   میدونیم که الان تقریبا همه اجاق گازها با فندکهای جرقه ای روشن میشن. اما هنوز گازهایی هستند که مجبوریم با کبریت اونها رو روشن کنیم. پس در گام نخست باید که اعتماد به نفس کافی رو در خودمون به وجود آورده باشیم و ترس از کبریت و آتیش رو کنار بذاریم تا بتونیم با کبریت کار کنیم.
  2.   قبل از روشن کردن کبریت، باید با دست، موقعیت ظرفی که روی شعله میذاریم و خود شعله رو خوب خوب بررسی کنیم میدونیم که شعله گازها، چهار میله هست که به صورت ضربدری قرار گرفتن و دایره ای وسط اونهاست و هنگامی که گاز رو روشن میکنیم، آتیش گرداگرد دایره و زیر میله های ضربدری رو روشن میکنه. پس باید ظرفمون رو طوری قرار بدیم که وسط زیر ظرفمون روی دایره شعله قرار بگیره و آتیش شعله هم اطراف زیر ظرفمون رو احاطه کنه. و بهتر اینه که قبل از روشن کردن، ظرفمون رو روی شعله تنظیم کنیم تا وقتی گاز روشن شد ترسی از سوختن انگشتانمون یا کج گذاشتن ظرف برامون وجود نداشته باشه.
  3.   حالا که ظرفمون رو تنظیم کردیم، با چوب کبریت خاموش، مسیری رو که میخوایم با چوب کبریت روشن طی کنیم تا به جایی برسیم که گاز ازش نشت میکنه و گاز رو روشن میکنه، تمرین کنیم و دستمون رو با چوب خاموش، حد اقل دوبار به اون نقطه برسونیم و برگردونیم. (دلیلش اینه که چوب کبریتها زود میسوزن و اگر مایی که نابینای مطلق هستیم توی کارمون اشتباهی کوچیک به سبب ناشی بودنمون پیش بیاد، چوبمون میسوزه و آتیش زود به انگشتمون میرسه. شاید هم چون دستمون رو اشتباه پیش میبریم، کبریت به ظرفمون برخورد کنه و شعله کوچکش زود خاموش بشه)
  4.   هیچ وقت سعی نکنیم قبل از کشیدن کبریت، گاز رو باز کنیم. چون گاز بلافاصله محیط رو پر میکنه و وقتی کبریت رو میکشیم، با سرعت غیر قابل کنترلی همون مقدار نشت شده که در اون اطراف هست میسوزه و معلوم نیست اگر مقدارش زیاد بوده باشه خدایی نکرده چه حادثه ای پیش بیاد.
  5. تبصره: کبریت رو خیلی بالا نگه نداریم و فاصلش با سطح بالای گازمون حدود ده سانتیمتر باشه بهتره تا رسوندنش به محل نشت گاز آسونتر صورت بگیره.
  6.   حالا که هم ظرف رو روی شعله تنظیم کردیم و هم مسیری رو که قراره با کبریت روشن بریم با کبریت خاموش رفتیم و تمرین کردیم و در ذهنمون مونده، بیاییم با کبریت روشن بریم. با دستی که جعبه کبریتش رو کنار گذاشتیم پیچ گاز رو باز میکنیم و کبریت روشن رو از همون مسیر تمرینی به زیر ظرف میبریم و وقتی روشن شد، دست حامل کبریت رو عقب میکشیم و خاموش میکنیم…

در پایان هم طرز تهیه کته ی سیب زمینی رو براتون میذارم چون هم خیلی ساده هست و هم خوش مزه:

طرز تهیه کته سیبزمینی

  1.   مقدار برنجی رو که بسته به تعداد افراد جدا کردیم، میشوریم و دوبرابر اون توش آب میریزیم. (اگر یک لیوان برنج رو برداشتیم، دو لیوان آب توش میریزیم.)
  2.   سپس به مقدار مورد نیاز، روغن و نمک میریزیم و سیبزمینی ها رو که از قبل، مکعب شکل خورد کردیم رو هم روی بقیه مواد میریزیم و روی اجاق میذاریم.
  3. نکته: برای کته بهتره سیبزمینی مکعبی خورد بشه نه خلالی و نه نگینی. چون ما اینجا قصد سرخ کردنشون رو نداریم و در صورتی که خلالی یا نگینی باشن، در هنگام دمکشیدن برنج، توی بخار له میشن اما مکعبهای کوچیک همچنان باقی میمونن و خوب میپزن.
  4.   سپس با شعله متوسط میذاریم بپزه. در این حین دو یا سه بار همش میزنیم. اما بیشتر از این هم نمیزنیم تا برنجهامون له نشن. وقتی مطمئن شدیم که آبش تمام شده، (که با قاشق زدن و یا از صدای اون میتونیم متوجه بشیم…) شعله رو کم میکنیم و دم کنی رو روش میذاریم و به مدت ده الی پانزده دقیقه میذاریم دم بیاد.

برای فهمیدن دم کشیدنش چند راه وجود داره.

  1.   دستمون رو خیس کنیم و آروم انگشت رو به قابلمه بزنیم. اگر جیز صدا داد، دم کشیده.
  2.   دم کنی رو برمیداریم و از بخار زیاد میفهمیم که دم اومده.
  3.   با قاشق کمی برمیداریم و میخوریم.

 

از این که پست اول به درازا کشید عذرخواهی میکنم و باز هم میگم منتظر انتقادات و پیشنهاداتتون هستیم.

به امید این که کاری مفید رو در پیش گرفته باشیم.

شاد و پیروز باشید.

 

درباره شفیعی

سلام شفیعی هستم فارغالتحصیل کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی ساکن شهرستان ایوان استان ایلام.
این نوشته در آشپزی, آموزش, ترفند, گفت و گو, مسائل مربوط به نابینایان عزیز ارسال و , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

20 دیدگاه دربارهٔ «مهارتهای آشپزی برای نابینایان، گام اول.»

  1. بهنام نصیری می‌گوید:

    سلام خانم شفیعی
    عالی بود
    واقعا لذت بردیم
    منتظر ادامه هستیم
    ممنون

  2. سلام بر سرکار خانم شفیعی بزرگوار! واقعا آموزشتان عالی بود. به این میگن آموزش

  3. امیر رضا رمضانی می‌گوید:

    سلام!
    عالی بودش
    هالا یه سؤال:
    اگه قابلمه نسوز باشه!, اون موقع دستتو بزنی به برنج صدا نمیده!, اون وقت باید چی کار کنیم تا بفهمیم دم کشیده؟

    • شفیعی می‌گوید:

      سلام برآقای رمضانی تشکر از شما.
      ما قرار نیست به برنج دست بزنیم هر قابلمه ای که باشه وقتی با دست خیس نوک انگشت رو به بدنه قابلمه بزنیم در صورتی که دم کشیده باشه صدا میده. چون این حالت به ما میگه تمام آبهایی که توی برنج بوده بخار شده و برنجمون دم اومده.
      از شما ممنون که تشریف آوردید و سؤالتون رو هم پرسیدید خوشحال میشم اگر کسی سؤالی براش هست بپرسه اگر بلد بودم جواب میدم و اگر هم بلد نبودم میرم میپرسم و سعی میکنم جواب رو براش پیدا کنم.

  4. بهنام نصیری می‌گوید:

    من یه سؤال میپرسم. اما اگه تو آموزشهای بعدی پاسخم هست، جواب ندین و بذارید واسه همون موقع.
    تو ریختن روغن مایع کنترل ندارم! بعضی اوقات زیاد میشه، بعضی اوقات کم. خب طبیعتا نمیشه با لامسه فهمید! غیر بهداشتی کاری میشه.
    چی جوری متوجه بشم که روغنم اندازهس یا زیاده یا کم.
    اگه سؤالم خنده داره ببخشید
    ما پسراییم دیگه
    آشپزیمون هم پت و مت بازیه

  5. زهرا آيت می‌گوید:

    سلام. منم تشکر میکنم.
    به نظرم بهترین و راحتترین راهی که بتونیم متوجه بشیم برنج دم کشیده اینه که ساعت بگیریم.
    مثلا من میدونم که بیست دقیقه زمان سپری بشه برنج دم میکشه.
    چند بار با کمک مامانم درست کردم ولی هر کاری میکنم ترسم به طور کامل از بین نمیره که بخوام تنهایی انجام بدم.

    • شفیعی می‌گوید:

      سلام ممنون زهرا جان که تشریف آوردید.
      زهرا جان برنجها متفاوت هستن و ساعت دم کشیدنشون هم متفاوت هست مثلا برنجهای هندی و پاکستانی دیرتر دم میکشن تا برنجهای ایرانی مثل برنج شمال یا برنجهای محلی که توی بعضی استانها برداشت میشن. پس از روی ساعت نمیتونیم دقیق اینو در بیاریم مگر این که نوع برنجمون رو بدونیم که دیر دم هست یا از همون برنجهایی هست که من میگم و اگر از برنجهای ایرانی باشه درصورتی که زمان دم کشیدنش رو زیاد بذاریم تقریبا میشه گفت شفته میشه.

  6. مهدی محمدقاسمی می‌گوید:

    سلام بر خانم شفیعی بزرگوار. ممنون از این پست بسیار مفید. راستش من کلا آشپزی تعطیلم بنا بر این از نکات کلی دیگه هم که در همه آشپزیها باید رعایت بشه یاد کنید و ضمنا ساده ترین غذا ها رو هم آموزش بدید تا شاید یه روزی هم من دست به این کار خطیر بزنم! با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما. تا بعد

  7. شهاب می‌گوید:

    سلام خانومه شفیعی بالاخره یکی همت کرد این آموزش رو بزاره ازتون ممنونم و خسته نباشید .

    • شفیعی می‌گوید:

      سلام بر آقای فروزش بزرگوار.
      من استارتش رو زدم امیدوارم در ادامه هم بتونم تجربیات مفیدی رو در اختیار دوستان قرار بدم همونطور که در پست هم گفتم با کمک کسایی که خودشون میخوان این مهارت رو یاد بگیرن یا کسایی که در این مورد خبره هستن میتونیم نتایج خوبی به دست بیاریم.

  8. سلام خانم شفیعی مرسی بابت زحمتی که برای انتشار این پست کشیدید و مرسی از این که به فکر نابینایان هستید.
    این قطعا یک پست مفیده چون خیلیها هنوزم با آشپزی مشکل دارند راستش خودم از آشپزی هیچی نمیدونم.
    بازم مرسی از شما.
    منتظر جلسات بعدی هستیم. تشکر.

    • شفیعی می‌گوید:

      سلام بر آقا ابوالفضل عزیز.
      خواهش میکنم. امیدوارم این پستها بتونه به یادگیری شما هم کمکی بکنه چون آشپزی برای آقایون هم لازمه و فقط خانمها نیستن که باید این مهارت رو یاد بگیرن آقایون هم بهش نیاز دارن تا اگر مجبور شدن تنها باشن گرسنه نمونن.
      انشا الله سعیم بر این هست که تجربیات خودم و دیگر دوستانم رو با بقیه به اشتراک بذارم امیدوارم بتونم کار مفیدی رو پیش ببرم.

  9. mohamadi می‌گوید:

    سلام رقیه. بحث جالبی رو مطرح کردی در واقع شروع خوبی داشتی برای این بحث، میدونی برای شروع از نقطه ی خوبی آموزش رو شروع کردی.
    نکات خوبی رو مطرح کردی ویژگی بارز پستت این بود که خیلی ملموس نوشته بودی.
    هر جایی که احساس کردی میتونم بهت کمک کنم در خدمتم. خیلی خوب بود ادامه بده بقیه ی که تو اون بسته به بچه ها دادیم رو کم کم بنویس اینجا تا همه استفاده کنن.
    بازم مرسی

    • شفیعی می‌گوید:

      سلام دوست خوبم ممنون که اومدی و خوشحالم که یکی از کسایی کارمو تایید میکنه که خودش هم توی این عرصه دستی داره.
      چشم حتما از اون بحثها هم استفاده میکنم مرسی که کمک میکنی انشا الله با کمک هم و بقیه دوستان بحث رو پیش میبریم باشد که مورد قبول واقع شود.

  10. فاطمه.م می‌گوید:

    سلام
    این یکی از بهترین پستهایی بود که خوندم. واقعا ممنون.
    موفق که هستید موفقتر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *