راهنمای خرید گوشی های لمسی برای نابینایان

به نام خدا
روایت ۱۵۷
راهنمای خرید گوشی موبایل برای نابینایان

این راهنما با توجه به توضیحات امید هاشمی و مشخصات فنی گوشی های موبایل مختلف تدوین شده تا مرجعی برای کمک به انتخاب گوشی موبایل مناسب برای کم بینایان و نابینایان با هر بودجه و شرایطی باشد. هنگام خرید گوشی موبایل لمسی برای نابینایان به نکات زیر توجه شود:

۱- گوشی های Apple برای نابینایان کاملاً قابل استفاده است ولی زبان فارسی گویا ندارد. گوشی های Android زبان فارسی گویا نیز دارد.
۲- گوشی هایی که اندروید آنها دستکاری شده، دسترس پذیری مناسبی ندارند. بهترین دسترس پذیری مربوط به مدل های سامسونگ گالاکسی و ال جی نکسوس می باشد.
۳- هر چه ورژن اندروید گوشی بالاتر باشد از لحاظ دسترس پذیری نیز بهتر است. اندروید ۴٫۴ بالاترین ورژن فعلی موجود است و از اندروید ۴٫۱ به قبل گوشی ها چندان دسترس پذیر نمی باشد. اندروید ۵ هم اخیراً آمده که توصیه می شود استفاده نکنید چون به اندازه اندروید ۴٫۴ دسترس پذیر نیست.

۴- بعضی گوشی های سامسونگ گالاکسی دارای یک دکمه Home فیزیکی هستند که برای جواب دادن تماس ها نیز به کار می آید و این نسبت به گوشی های ال جی که دکمه Home فیزیکی ندارند و تماس را با دو ضربه به صفحه نمایش جواب می دهیم یک مزیت به حساب می آید.

 

گوشی هایی که دارای اندروید ۴٫۴ هستند:
Samsung Galaxy Star 2 (245 Tomans(
Samsung Galaxy Ace 4 (340 Tomans)
Samsung Galaxy Ace 4 LTE
Samsung Galaxy Win Pro
Samsung Galaxy Grand 2 (826 Tomans)
Samsung Galaxy Avant
Samsung Galaxy K Zoom (1.2 million)
Samsung Galaxy J
Samsung Galaxy S5 mini (1.2 million)
Samsung Galaxy S5 (1.8 million)
Samsung Galaxy Alpha (2.2 million)
LG Nexus 4
LG Nexus 5 (1.2 million Tomans)

اطلاعات بیشتر درباره هر یک از گوشی ها را می توانید از سایت های مختلف مثلاً وبگاه زیر دریافت نمایید:
wwww.mobile.ir

چند یادآوری:

۱- بسیاری از گوشی هایی که اندروید ۴٫۴ ندارند نیز به قیمت و کیفیتشان می ارزند و می توان به خرید آنها فکر کرد، به شرطی که اندروید بالاتر از ۴٫۱ باشد.

۲- ممکن است بعضی گوشی ها اندروید ۴٫۳ یا ۴٫۴ نداشته باشند ولی برای آنها آپدیت اندروید جدیدتری آمده باشد که من در این باره خبر ندارم.
ضمناً خود من گوشی نکسوس ۵ گرفتم به قیمت ۱میلیون و ۱۵۰ هزار تومان که یک کیف شیک و اوریجینال ال جی نیز روی آن بود ولی با کرایه تاکسی و وقتی که برای خرید گذاشتم و کابل OTG و کیف کمری و محافظ صفحه نمایش که جداگانه خریداری شد، هزینه بالاتر رفت! اگر کسی خواست این گوشی را بخرد شماره تلفن نمایندگی رسمی را به او می دهم زیرا در بازار کمیاب است. فعلاً راجع به آن هیچ اظهار نظری نمی توانم بکنم ولی علت انتخاب این مدل به شرح زیر است:
ارزان ترین مدلی بود که هم اندروید ۴٫۴ دارد و هم OTG. منظور از OTG همان USB On The Go می باشد یعنی این امکان که بتوانیم صفحه کلید و فلش مموری های کامپیوتر را از طریق کابل OTG مستقیماً به گوشی وصل کنیم و مثلاً پیامک های طولانی را با صفحه کلید کامپیوتر بنویسیم. البته گوشی هایی که OTG ندارند نیز قادرند با صفحه کلید بلوتوث مرتبط شوند ولی من نوع USB را ترجیح می دهم چون بی نیاز از باتری و تنظیمات برای خاموش و روشن کردن است. گوشی اس ۵ مینی،  اندروید ۴٫۴ دارد ولی فاقد OTG است. گوشی اس ۴ دارای OTG می باشد ولی اندروید ۴٫۴ ندارد. البته شاید برایش آپدیت آمده باشد.

 

مسئله دیگر این که امید هاشمی گفت باید بررسی کنیم آیا امکانات دسترس پذیری اس ۵ در تمام گوشی های دارای اندروید ۴٫۴ هست یا نه؟! من می دانم یکی از امکانات اس ۵ یعنی خاموش کردن آسان صفحه نمایش در حین کار با تاک بک در گوشی نکسوس ۵ وجود ندارد. حدود ۴۰ درصد از باتری را صفحه نمایش مصرف می کند در حالی که ما نیازی به آن نداریم. اگر هم از طریق کم کردن نور گوشی بخواهیم صفحه را خاموش کنیم امکان روشن کردن فوری آن را در مواقعی که می خواهیم صفحه را به یک بینا نشان دهیم نخواهیم داشت. همچنین اس ۵ ضد آب است ولی نکسوس نیست. این مسائل برای من مهم هستند ولی نه آنقدر مهم که به خاطرشان ۶۰۰ هزار تومان هزینه اضافه بدهم.

 

جواد حسینی
انجمن پژوهشی آسیب های بینایی (راوی)
Research Association For Visual Impairments
www.IranRAVI.com

درباره جواد حسینی

من جواد حسینی متولد 14 آذر 1361 در شیراز و فارغ التحصیل رشته مهندسی آب دانشگاه آزاد شیراز هستم. به دلیل فامیل بودن والدینم از 20 سالگی بر اثر RP به تدریج نابینا شدم و به شهر شب های روشن پیوستم تا دوستان خوبی مثل شما پیدا کنم. چند سالی کارهای پژوهشی برای موسسات دانشگاهی انجام می دادم و اکنون حدود 9 سال است با موسسات بین المللی به عنوان مترجم و جهت ناشرین به عنوان گوینده و دوبلور فیلم های آموزشی فعالیت می کنم. از سال 87 یک شرکت و فروشگاه آنلاین دارم که با کلیک روی نام نوپندار می تونید اون رو ببینید. از سال 91 با سایت ایران راوی در خدمت نابینایان کشور هستم. اطلاعات بیشتر درباره جواد حسینی
این نوشته در آموزش, اندروید, تلفن همراه, حرفای خودمونی, گفت و گو, مسائل مربوط به نابینایان عزیز, معرفی ارسال و , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

6 دیدگاه دربارهٔ «راهنمای خرید گوشی های لمسی برای نابینایان»

  1. ملیسا می‌گوید:

    سلاااام بر جواد حسینی ممنونم از راهنمایی هایی که در اختیارمون گذاشتی اما اگه باز هم اطلاعاتی داشتی برا ما بزار که من که شدیدا دارم میتحقیقم که چی بخرم که همه چیزش عااالی باشه،،میسی میسی زیاااد خدافسی

  2. بهنام نصیری می‌گوید:

    سلام جناب حسینی
    آقا خیلی ممنون
    دستتون درد نکنه

  3. سعید پناهی می‌گوید:

    سلام آقا جواد.
    واقعا دستتون درد نکنه.
    تشکر.

  4. سلام جناب حسینی مرسی پست جامعی بود مرسی

  5. شهاب می‌گوید:

    سلام آقای حسینی عزیز
    بله داشتن دکمه ی home خیلی مهمه من الان سونی z 1 دارم که زیاد نمیتونم باهاش کار کنم و به سختی میتونم تماس رو پاسخ بدم
    مرسی از راهنماییتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *