مهارت آشپزی برای نابینایان گام ششم.

به نام آن که تن را نور جان داد

خرد را سوی دانایی عنان داد.

سلامی از سر مهر تقدیم به آنان که مظهر و الگوی مهربانیند.

فرا رسیدن ماه خون، ماه ماتم و عزای اهل بیت علیه السلام رو به یکایک شما عزاداران حسینی تسلیت و تعزیت عرض میکنم و از خدا میخوام که به هممون توفیق حسینی بودن و در راه اهل بیت قدم برداشتن رو عطا کنه. انشا الله.

توی پستهای قبلی خواسته بودم دوستانی که لطف میکنن و میخونن بگن چی رو لازمه توضیح بدم یا خودشون پیشنهادی اگر دارن مطرح کنن یا مهمتر از همه اینها ایرادات کار رو بگن که راهی رو برای بهتر شدنش پیش بگیریم.

اما ظاهرا دوستانمون فقط میخونن و راهی برای بهتر شدن ارائه نمیدن.

من هم با این تفکر که احتمالا کارم مورد پسند هست با روش قبلی مطالبی رو خدمتتون ارائه میدم. باشد که مثمر ثمر واقع شود.

امروز اومدیم با هم یه گام دیگه برداریم و یه غذایی رو درست کنیم که تقریبا نصف بیشتر بچه ها و گروهی از بزرگترا بهش علاقه داریم و گاهی چون فکر میکنیم آماده کردن و مخلوط کردن موادش کمی سخته زیاد سراغش نمیریم در حالی که خیلی خیلی آسون و راحته!.

خب انگار یه کم تونستین به غذای مد نظرمون پی ببرین!!!!

درسته امروز میخوایم با هم گام به گام پیش بریم و یه ماکارونی خوش مزه رو با هم طبخ کنیم.

 

طرز تهیه ماکارونی.

  1. اول از همه موادی رو که میخوایم توی ماکارونیمون بریزیم توی ظرفهای مختلف آماده میکنیم. مثلا پیاز رو نگینی توی یه ظرف خورد کرده کنار میزاریم سراغ سیبزمینی (اگه دوست داریم توش بریزیم )میریم و اونم نگینی خورد میکنیم. گوشت چرخ شده رو اگر در یخچال داشتیم قبلا باید بیرون آورده باشیم که یخش آب رفته باشه و اونم آماده سرخ شدن باشه. سویا هم در صورت نیاز توی آب میخیسونیم (ترجیحا آب گرم و نزدیک به داغ) تا زودتر خیس بخوره.(بعضیها فلفل دلمه ای، قارچ، و کدو، یا حتی کلم هم توش میریزن) در صورت تمایل هر کدوم رو هم که میپسندین به صورت نگینی خورد کرده و همه رو برای سرخ آماده میکنیم.
  2. ابتدا سیبزمینیها رو سرخ میکنیم و وقتی کارشون تموم شد اونا رو توی یه ظرف خالی میکنیم و مواد دیگه رو یکی یکی توی ماهیتابه میریزیم و بعد از تفت خوردن و سرخ شدن بیرون میاریم. (اول تمام مواد غیر از گوشت و سویا و پیاز)
  3. بعد از این که هر کدوم از اون موادی که در بالا گفتم رو سرخ کردین و بیرون آوردین در نهایت نوبت به گوشت چرخ کرده میرسه که اونو وقتی ریختین و چند دقیقه تفت خورد (سویا) رو اگر دوست داشتین توی ماکارونیتون باشه بهش اضافه میکنین و میذارین حسابی سرخ بشه و حواستون رو جمع میکنین که شعله زیاد نباشه تا خوب سرخ بشه. (شعله اگر بالا باشه زود به سوختگی نزدیک میشه در حالی که مغذش هنوز خام مونده)
  4. بعد از این که گوشت و سویا تا حدودی تفت خوردن و به سرخ شدن نزدیک شدن پیازها رو روشون میریزین و با پیاز خوب سرخ میکنین.
  5. وقتی خوب سرخ شدن مواد سرخ شده قبلی رو بهشون اضافه میکنین و همه رو با هم قاطی کرده روش ادویه، زردچوبه و فلفل و نمک میریزین.
  6. حالا که همه با هم مخلوط شدن اگر دوست داشتین روشون گوجه رنده شده رو میریزین و با اونم تفت میدین و سپس رب گوجه رو اضافه میکنین. (اگر هم نخواستین فقط رب رو میریزین و هم میزنین تا کامل با هم مخلوط بشن)
  7. حالا دیگه مواد ماکارونیتون آمادس و باید کنارش بذارین و ماکارونیها رو آماده کنین.
  8. ماکارونیها رو (اگر از اونهایی هستن که نیاز به خورد کردن دارن) خورد میکنین (من خودم اونها رو همیشه سه یا چهار تیکه میکنم)
  9. اونها رو توی آبی که از قبل گذاشتین و جوش اومده و نمک هم توش ریختین میریزین. کمی هم روغن میریزین تا ماکارونیها بجای این که به هم بچسبن روی هم سُر بخورن و بینشون چسبندگی نباشه.
  10. با چنگال هر چند دقیقه یه بار همشون بزنین تا زمانی که فکر کردین دیگه پخته شدن و آماده مخلوط با مواد سرخ شده هستن. (بعضیها در این مرحله برای این که رنگ ماکارونیشون بد در نیاد یا مثلا اگر کم رب ریختن بیرنگ نباشه توی آبی که ماکارونی رو ریختن کمی زردچوبه میریزن و بعد از این که اونا رو خوب هم زدن) نوبت به آبکش کردن میرسه. پس اونها رو آبکش میکنین و میذارین تا آب ماکارونیها بره.
  11. (این مرحله یکی از مراحلی هست که خیلیها شاید ازش میترسن.) اما خیلی راحت میشه اینم پشت سر گذاشت به این صورت که حالا ماکارونیهای آبکش کرده و مواد سرخ شده رو میارین تا با هم قاطی کنین. یه روش اینه که: ابتدا اگر میخواین ماکارونیتون ته داشته باشه سیبزمینی یا نون (از نوع نازک) ته دیگتون میندازین و لایه لایه ماکارونی و مواد رو قاطی میکنین. یعنی مثلا: یه لایه ماکارونی که ریختین یه مقدار از موادتون رو روش میریزین و با قاشق یا چنگال با اون لایه قاطی میکنین. بعد دوباره یه لایه دیگه ماکارونی رو گرداگرد قابلمه میریزین و مثل بار قبل یه کم دیگه از مواد رو باهاش مخلوط میکنین. به همین ترتیب همه مواد رو به خورد ماکارونیتون میدین.
  12. یه روش دیگه هم اینه که: همه ماکارونی رو توی قابلمه بریزین و مواد رو قاشق قاشق اضافه کنین و با هر قاشق یک یا دو بار همه ماکارونی رو هم بزنین تا جایی که تمام مواد رو باهاش مخلوط کنین و چیزی ته ماهیتابه نمونه.
  13. یه راه دیگه هم هست: توی خوابگاه یادمه دوستام (بینا بودن) مواد سرخ شده رو وسط ماکارونی میذاشتن و بعد از دم کشیدن اونو موقع سرو قاطی میکردن.
  14. خلاصه با هر کدوم از این سه روش که براتون راحتتر بود مواد و ماکارونی رو مخلوط میکنین و دم کنی روش میذارین و روی اجاق قرار میدین سپس شعله رو کم میکنین تا دم بیاد.
  15. در نهایت با روشی که برای دم اومدن برنج گفته بودیم (با دست خیس به قابلمه میزنین و در صورتی که جیز صدا داد، یا سرش رو برمیدارین و کمی ازش نوش جان میکنین، یا از بخار زیادی که با برداشتن سرش بیرون میاد)تست میکنین و در صورت آماده شدن نوش جان میفرمایین.

امیدوارم که مورد پسند واقع شده باشه.
در پناه حق سربلند و پیروز باشید.

درباره شفیعی

سلام شفیعی هستم فارغالتحصیل کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی ساکن شهرستان ایوان استان ایلام.
این نوشته در آشپزی, آموزش, اطلاع رسانی, ترفند, حرفای خودمونی, دسته‌بندی نشده, سرگرمی, گفت و گو, مسائل مربوط به نابینایان عزیز, معرفی ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

6 دیدگاه دربارهٔ «مهارت آشپزی برای نابینایان گام ششم.»

  1. سلام خانم شفیعی.
    دستتون درد نکنه خیلی عالی آموزش داده بودید.
    ممنون بابت مطالب مفیدی که برای ما میزارید. مطالبی که واقعا به درد ما نابیناها میخوره.
    فقط اگه امکانش وجود داشت, برای جلسه ی بعد, طرز تهیه ی سالاد علوییه یا قرمه سبزی رو آموزش بدید.
    بازم مرسی که تجربیاتتون رو در اختیار ما هم قرار میدید.

    • شفیعی می‌گوید:

      سلام بر شما آقای سعیدیفر بزرگوار. خواهش میکنم انشا الله برای همه مفید باشه.
      چشم حتما این غذاها رو هم در گامهای بعدی توضیح میدم فقط اگه اجازه بدین برای هفته بعد یه پست مناسبتی میذارم بعدش حتما غذاهای پیشنهادی شما رو هم مد نظر قرار میدیم.
      موفق و پیروز باشید.

  2. سلام خانم شفیعی واقعا عالی بود دستتان درد نکنه

  3. بهنام نصیری می‌گوید:

    سلام خانم شفیعی
    ممنون از پست عالیتون
    اما من همیشه خدا ماکارونیم شل میشه! همیشه
    اصلا از درست کردنش بیزار شدم
    نمیدونم کجاشو بد انجام میدم که شل میشه
    به هر حال ممنون

    • شفیعی می‌گوید:

      سلام بر آقای نصیری بزرگوار.
      شما وقتی ماکارونی رو توی آب میریزین خیلی میذارین که بپزه و این یکی از دلایل شل در اومدنش هست باید کمی از پختنش بمونه که موقع دم کشیدن با موادی که قاطیش میکنین پخته بشه. یه دلیل دیگه هم اینه که روی ماکارونیتون وقتی آبکش میکنین آب سرد نمیریزین، باید حتما ماکارونی رو موقع آبکش کردن کمی آب سرد روش بریزین که هم از شل شدنش جلوگیری بشه هم از له شدن توی بخارهایی که موقع دم اومدن تحمل میکنه در امان بمونه.
      انشا الله با رعایت این نکات دیگه شل در نمیاد.
      خواهش میکنم امیدوارم مفید واقع بشه.
      سربلند و پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *