طرز تهیه ماهی شکم پر, به همراه نکاتی که نابینایان باید بدانند.

بسم الله الرحمان الرحیم.
با سلام و احترام خدمت یکایک شما شب روشنی های محترم. امیدوارم حالتون خوب باشه. دوستان گرامی, در این پست آموزش ماهی شکم پر به همراه نکات کاربردی که لازمه نابینایان بدونیم رو آوردم . ان شا الله که به درد بخوره.

آموزش ماهی شکم پر به سبک شمالی

مواد لازم : ماهی سفید نیم کیلو. گردوی چرخشده: ۲قاشوق غذا خوری. سبزی خُرد شده شامل جعفری، گشنیز، چوچاق، نعناع، خالواش، تره: مجموعً ۲ قاشق غذاخوری . سیر : ۲ حبه. : پیاز رنده شده: یک عدد کوچیک. زرشک چرخ شده: نصف قاشوق غذا خوری. فلفل دلمه: یه تکه کوچولو..رُبِ آلوچه, ( سفید رنگ ) : یک و نیم قاشوق غذا خوری. روغن سرخ کردنی، نمک، فلفل، زعفران آب شده هر کدوم به مقدار لازم.

دوستان گرامی, قبل از آموزش, درمورد این غذا لازمه یاداوری کنم که: همانطوری که میدونید ماهی دریایی هم تو شمال هست هم جنوب کشور. ولی , نوع ماهی و مواد به کار گیری در غذای ماهی شکم پر کمی متفاوته. شنیدم جنوبی ها در این غذا با چند نوع ماهی جنوبی میتونن غذای شکم پر درست کنن , ولی فکر کنم ماهی هامور مجلسیتره. در گیلان هم با چند نوع ماهی شمالی این غذا رو درست میکنن,, ولی ماهی سفید مجلسیتره. توی دیگر استان های همسایه زیاد اطلاعاتی ندارم. ولی طرییقه ی درست کردن ماهی شکم پر و مزه و طعمش در همه جا تغریبً یه شکله. فقط بعضی مواد به کار رفته در این غذا باهم متفاوته! اون هم به این خاطره که فکر کنم همه جا همه ی مواد پیدا نمیشه. مثلا سبزی معطری که ما استفاده میکنیم( چوچاق و خولی واش), مختص مناطق شمالی کشوره. و یا جنوبی ها برای ترش کردن این غذا از تمر هندی استفاده میکنن؛ که مختص جنوبه! و ما شمالی ها به جاش از رُب آلوچه استفاده میکنیم, که درخت آلوچه یا همون گوجه سبز جنگلی مختص شمال کشوره! . البته این نوع ترشی آلوچه توی شهر های مختلف گیلان سلیقه ای هست, مثلا ما غرب گیلانیا رُب سفید آلوچه استفاده میکنیم. اما توی دیگر شهر های گیلان هم از رُب سیاه آلوچه و هم از رُب انار استفاده میکنن! و یا حتی بعضی جاها مواد رو به سلیقه خودشون کم و زیاد, و حذف و اضافه میکنن , مثلا تو انزلی به مواد داخل شکم ماهی اشپل اضافه میکنن اما ماها اشپل استفاده نمیکنیم. و ماها زرشک استفاده میکنیم اما بقیه استفاده نمیکنن. و حتی ماها از اکثر سبزی های معطر استفاده میکنیم اما بقیه شهر ها کم و زیاد میکنن. خخخ, خودم هم نفهمیدم چی میگم خودتون کشف کنید منظورمو! خلاصه اینکه چون من عملً ماهی شکم پر به سبک غرب گیلانی درست کردم, پس در این پست هم همین رو با نکات نابیناییش مینویسم؛ تا اگه شما بزرگواران در کامنت سؤالی پرسیدید, من بتونم طبق تجربیاتم جواب بدم.
طرز تهیه:
– پس از شستن و پاک کردن ماهی، به همون روشی که در پست قبلی توضیح دادم, شکمش رو با قیچی آشپز خونه، برش میدیم. تمام محتویات آن رو خالی میکنیم. فقط توجه بفرمایید که نباید کله ماهی بریده بشه.
برای اینکه حرارت راحت به گوشت و داخل مواد برسه؛ میتونید با چاقو روی پوست ماهی خراش ایجاد کنید! البته باید طوری خراشیده کنید که پاره نشه و مواد ازش خارج نشه؛ فقط یه کم خط خطی بشه کافیه.
پس از این مرحله, داخل و پوست ماهی رو با زعفران و فلفل و نمک مزه دار میکنیم و نیم ساعتی میذاریم تا مواد جذبش بشه. و در همین مدت انتظار میریم بقیه مواد رو آماده میکنیم.
سبزی رو خُرد میکنیم, میریزیم داخل یه ظرفی. گردو و زرشک رو پاک میکنیم و به اندازه لازم چرخ میکنیم؛ به سبزی اضافه میکنیم.
رُب آلوچه سفید ، نمک و فلفل رو بهشون اضافه میکنیم. پیازو فلفل دلمه و سیر رو هم رنده میکنیم، آبشو میگیریم, و بهشون اضافه میکنیم. سپس با قاشوق کاملا هم میزنیمشون و میریزیم داخل شکم ماهی. بعد با نخ سوزن تازه و تمیز دو طرف شکمش رو بهم میدوزیم.
سپس یه ماهیتابه نچسب رو میذاریم روی شعله زیاد تا داغ بشه. بعد بهش روغن اضافه میکنیم. بعد ماهی رو داخلش میذاریم, و چند دقیقه روی درجه حرارت زیاد میذاریم تا بخار کنه. بعد کاملً درجه حرارت رو کم میکنیم, و چند ساعتی با همین درجه حرارت کم روی شعله باشه تا مغز پخت بشه؛ تا مواد داخلش هم پخته بشه.
هرزگاه باید ماهی رو به طرف دیگش برگردونیم و چک کنیم تا هر دو طرف کاملً پخته بشه. حتی بسته به میزان درجه حرارت گاز, ممکنه تا ۳-۴ ساعت هم روی شعله بمونه. نهایتً شعله رو چند دقیقه زیاد میکنیم، تا سرخ بشه. بعد خاموش میکنیم.
نوش جونتان.
نابینایان گرامی نکته ۱: معمولً بیناها ماهی شکم پر رو در فر میپزن؛ چون زودتر و بهتر و راحتتر پخت میشه،. اما اگه با فر نمیتونید راحت کار کنید؛ با اجاق گاز معمولی هم میشه انجام داد..؛ هرچند زمان بر هست حتی با وجود اینکه ماهی کوچیک انتخاب کردم زمان زیادی روی شعله مونده؛ و همچنین باید همه طرفشو برگردونیم تا همه جا پخته بشه. پیشنهاد میکنم برای اینکه بتونیدماهی شکم پر رو راحت بپزید, اندازه ماهی رو کوچیک انتخاب کنید. چون اگه اندازه ماهی بزرگ باشه پختنش سخته! البته برای من سخت هست, شاید برا شماها اینطور نباشه.
نکته ۲: اگه میخواهید زودتر پخته بشه, میتونید مواد داخل شکم ماهی رو قبل از ریختن در شکمش؛ کمی در یه تابه تفت بدید بعد بریزید تو شکمش. که به نظر من این کار رو نکنید بهتره چون اگه از داخل شکمش پخت بشه خوشمزه هست. .
نکته۵: درمورد سلامتی ماهی- اگه سطح بدن ماهی ، لزج باشه؛ سالمه. اگه سطح بدن ماهی خشک باشه؛ فاسده. اگه پولک های بدن ماهی به بدن چسبیده باشه؛ و به راحتی کنده نشه؛سالمه. اگه پولک ها برجسته باشن؛ و به راحتی از بدن جدا بشن؛ فاسده. اگه با انگشت بدن ماهی تازه رو فشار بدیم؛ گودی اون زود از بین بره؛ سالمه. اما اگه ماهی کهنه باشه، گودی روی بدن ماهی تا مدتی باقی می مونه. . اگه ماهی رو به حالت افقی نگه بداریم؛ اگه تازه باشه,، به همان حالت باقی می مونه, ولی ماهی کهنه به حالت افقی نمی مونه, و از ۲ طرف خم می شه!
. اگه بوی ترشیدگی و بوی گندیدگی بده فاسده. حتی بوی گندیدگی ماهی فاسد با زدن سس، و ادویه و پختن هم از بین نمیره.
نکته۶: وقتی یخ ماهی رو آب می کنیم باید بلافاصله مصرف کنیم. و نباید ماهی که یخش رو آب کردیم مجددا فریز کنیم.
نکته۵: درمورد چرخ کردن گردو ؛ اولا پیشنهاد میکنم اگه از درخت خودتون گردو ندارید؛ از بازار گردو دانه ای بخرید اینا خوشمزه میکنن غذا رو. ولی چون گرونه و یا به هر دلیلی نتونستید, مغز گردوی بسته بندی شده بخرید, چون تمیزه و آشغالاش هم کمه.. ولی مغز گردو هایی که بسته بندی نیستن به نظرم دست خوردن؛ کثیفن, آشغال هم زیاد دارن.
درمورد سلامتی گردو, هم از راه طعم و بو میتونیم تشخیص بدیم ضمن اینکه با لمس کردن کاملا مشخصه که؛ اگه ساف باشه سالمه؛ اگه داخلش به حالت پودر مانند باشه کِرم توشه. اگه نرم, خیس, لزج, شل, و یا پژمرده باشه: رنگش تیره هست و خرابه, که غذا رو تلخ و خراب میکنه.
نکته۷> نحوه چرخ کردن گردو : بعد از پاککردن- اول فیش مولینِکس رو میزنیم؛ کاسه ی مولینِکس رو در جای خودش میذاریم, بعد تیغه اونو وصل میکنیم؛ بعد گردو رو میریزیم توی کاسه ی مخصوصش و دربشو میبندیم و فشارش میدیم , با یکی دو دور چرخ خوردن، برای ماهی شکم پر کافیه. چون لازم نیست خیلی له بشه. اما, من پیشنهاد میکنم شما هم مثل من گردوی ماهی شکم پر رو با دست آسیاب کنید؛ چون اینجوری خوشمزه میشه, ولی مولینِکس چربی و روغنِ گردو رو جذب میکنه!
نکته۸: درمورد دوختن پوست شکم ماهی: اگه دقت کنید با پختن ماهی مواد داخلش هم پخته و جمع میشه و به راحتی بیرون نمیریزه. به این خاطر حتی بیناها حتی اگه کمی مواظب باشن اگه ندوزن هم میتونن بپزن. و یا میتونن با استفاده از خلال دندان دو طرف پوستش رو بهم وصل کنن. ولی چون زمان برگردوندن ماهی به سمت دیگه, برای ما نابیناها یه کم سخته؛ ممکنه موادش بریزه. بنا بر این توصیه میکنم بدوزید. البته لازم نیست کاملا کیپ دوخته بشه؛ همین قدر که پوست بهم وصل بشه مواد رو حفظ کنه کافیه. درمورد نخ سوزن کردن و نحوه دوختنش هم نمیدونم چجوری برای دوستان عزیز نابینای مبتدی توضیح بدم چون این هم نیاز به آموزش داره امیدوارم بتونن حضوری از کسی یاد بگیرن.
نکته ۹: ماهی شکم پر خواص درمانی زیادی داره؛ به ویژه برای تقویت بینایی مفیده.
این غذا رو میتونیم با هر چیزی که باهاش سنخیت داره تزیین کنیم؛ مثل سیب زمینی, سبزی خوردنی,فلفل دلمه رنگی, نارنج و… به همراه سبزی پلو, و یا نان, ببریم سر سفره. نوش جونتون
. موفق که هستید؛ الهی! موفقتر بشید.
التماس دعا.

درباره یک شب روشنی

سلام. در یک روز زیبای زمستانی در یک خانواده ی با اصالت و سالم و اخلاق مدار, در یکی از روستاهای بسیار زیبا و سرسبز  گیلان متولد شدم, به دلیل خطای پزشکی مشکل بینایی پیدا کردم. چون ما ساکن روستا بودیم و من امکان رفتن به مدرسه استثنایی شهر رو نداشتم, برای ثبت نام کلاس اول ابتدایی به همراه پدرم به مدرسه عادی روستامون رفتم اما متاسفانه خانم مدیر مدرسه بخاطر شرایط بینایییم و عدم آگاهی از توانمندی یک نابینا من رو در مدرسه ثبت نام نکردند! من هم که با بچه های نابینای تحصیل کرده ارتباط نداشتم و از شرائط تحصیل یک فرد نابینا آگاه نبودم کاملا نا امید شده بودم. تا اینکه در آن سال مدیر مدرسه ی پسرانه جناب آقای نظری برای انجام کاری به منزل ما تشریف آوردند. جناب آقای نظری که جا دارد در اینجا کمال تشکر را از ایشان بنمایم وقتی متوجه شدن من بخاطر شرایط بینایی از تحصیل محروم شدم, بسیار ناراحت شدن, و به من و خانواده ام امیدواری دادن, که برای حل مشکلم به ما کمک خواهند نمود. تا اینکه به لطف و کمک ایشان در مدرسه ی روستامون ثبت نام شدم. از آنجا که من مشکل بینایی داشتم و نمیتونستم از کتب بینایی استفاده کنم با کمک خانواده ی بسیار مهربانم تمام کتب درسی رو حفظ و پیش مطالعه میکردم تا در کلاس به مشکلی بر نخورم.  از دانشآموزان بسیار فعال و با پشت کار و علاقمند به تحصیل بودم و با معدل بالا قبول میشدم, در سال دوم و سوم ابتدایی باز خانم مدیر مدرسه با ثبت نامم در مدرسه عادی شدیدا مخالفت میکردن و من به ناچار بعد از خواندن کلاس دوم ابتدایی ترک تحصیل کردم!  چون من از محروم شدن بسیار  ناراحت بودم و این خبر ناراحتیم از طریق همکلاسی هام به گوش خانم مدیر رسید, با گزشت 1 ماه از سال تحصیلی خانم مدیر پس از اینکه متوجه شدن که من موفق به ادامه تحصیل در مدرسه استثنایی نشدم, مجددا با ثبت نام من در مدرسه ی عادی موافقت کردند. هنگام تحصیل در کلاس پنجم ابتدایی بخاطر حل مشکلات تحصیلی ام از روستا به شهر مهاجرت کردیم و در مدرسه استثنایی مشغول تحصیل شدم , اما چون من تنها دانشآموز نابینای شهر بودم, و هیچ امکانات آموزشی ویژه نابینایان در اختیار نداشتند, در کنار دانشآموزان کم توان ذهنی و ناشنوا تحصیل کردم!. متاسفانه بخاطر نا آگاهی مدیر مدرسه ی راهنمایی و مسؤولین آموزش و پرورش شهرستان از توانمندی های یک فرد نابینا در تحصیل, در سه سال دوره ی راهنمایی هنگام ثبت نام در مدارس عادی با وجود معدل بالای 19 با مخالفت مسؤولین مواجه میشدم اما با اصرار خودم و خانواده مرا در مدرسه ثبت نام میکردند. اما در دوره ی دبیرستان چون توانمندی و تلاشم در تحصیل برای همه روشن شده بود خوشبختانه  این مشکلات را نداشتم,  و توانستم بدون هیچ امکانات و کتب تست کمک آموزشی, با حمایت خانواده ی زحمت کشم در رشته ی حقوق قضایی دانشگاه رشت پذیرفته شوم. بزرگترین مشکلم در طی تمام دوره ی تحصیلاتم در دسترس نداشتن حد اقل امکانات آموزشی ویژه ی نابینایان از جمله کتب درسی بود. از جمله علاقه مندیها و سرگرمی های من انجام کار های منزل, مطالعه, فعالیت فرهنگی در پایگاه بسیج شهرمون, فعالیت کامپیوتری,  و مسافرت میباشد. از نظر اعتقادی انسانی معتقد به دین مبین اسلام میباشم و به حجابم به عنوان بزرگترین ارزش یک بانوی مسلمان افتخار میکنم. من فردی شاداب و سرزنده هستم و در ارتباطات اجتماعی بسیار توانمند میباشم. با مشکلات نا امید نمیشوم, شرایط و مشکلات و محدودیتهای نابینایی رو کاملا پذیرفتم و همیشه با امکانات جایگزین محدودیت های بیناییم را پوشش میدم تا در انجام کارهام مستقل باشم, بسیار خانواده دوست هستم و برای آرامش و رفاه و لذت بخشیدن به زندگیم نهایت تلاش را میکنم, از تنبلی و راحت طلبی متنفرم,  و انسانی با شخصیت قاطع و بلند همت میباشم و توکل بر خدای بزرگ, اراده ی قوی و پشتکار را رمز موفقیتم در طول مراحل زندگی میدانم. در پایان از خانواده ی عزیزم که از ابتدای زندگی همواره همراه من بوده اند تشکر مینمایم و امیدوارم روزی بتوانم با مفید بودن در اجتماع زحمات فراوان این عزیزان را جبران بنمایم.
این نوشته در آشپزی, آموزش, پزشکی و سلامت, ترفند, حرفای خودمونی, درد دل, دسته‌بندی نشده, سرگرمی, طنز, مسائل مربوط به نابینایان عزیز, معرفی ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

15 دیدگاه دربارهٔ «طرز تهیه ماهی شکم پر, به همراه نکاتی که نابینایان باید بدانند.»

  1. عباس می‌گوید:

    سلام اول تشکر کنم بعد الآن برم پست رو بخونم. ممنونم…. ما رفتیم…

  2. عباس می‌گوید:

    سلام یه شب روشنی! تشکر از شما و آموزشتان. از اطلاعات پیرامونی هم که دادین بسیار سپاس گزارم….

  3. سلام! مرسی بابت آموزش خوبتان و نکاتی که گفتید

  4. مهدی بهرامی راد می‌گوید:

    سلام و عرض ادب
    امروز و الان دوشنبه ساعت هفت صبح که این کامنت را می نویسم و این پست را می خوانم, باید بگویم که روزه ام و با خواندن این پست گرسنه ام شد. روزه ام باطل شده است آیا؟ آخه بدجور دلم ماهی شکم پر خواست.

  5. esteghlal می‌گوید:

    سلام بسیار عالی بود ممنون خانمی

  6. سلام و درود بر کدبانوی شمالی شب روشن
    خوب که هستید به لطف یزدان دادآفرین
    خب واااای بازم یه غذای خووووش مزه من که عاشق و دیوونه ی ماهیم اونم از هر نوعش از قلیه ی ماهی جنوبی گرفته با ماهی شیر ذُبیدی ماهی شوریده هامور ویر سنگسر گرفته تا ماهی شکم پر تا سبزی پلو با ماهی که هنوز نخوردم و یه غذایی به نام لالک که با خورشت ماهی میخورن
    به هر حال مرسی کپی برابر اصل کردم توی ورد هر چند منِ احمد که چای هم بلد نیست درست کنه چه به آشپزی
    به هر حال مرسی بانو
    روزتون خوش و خدا نگهدار

  7. ali.gentleman می‌گوید:

    درود مثل همیشه عالی

  8. محسن غلامی می‌گوید:

    سلام.
    ممنون از آموزش های آشپزی زیباتون.
    درسته من زیاد آشپزی نمیکنم ولی به هر حال هر کس تو زندگیش یه مدتی مجبور میشه آشپزی کنه.
    و اون موقع این آموزش های کامل و مفید شما به کار خیلی ها میاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *