من و خلبانی, قسمته سوم

خب بازم سلام
اینبارم من اومدم با آموزشایه خلبانی و پرواز
امروز, میخوایم در مورده کنترلرایه پرواز یا flight controllers با هم سخن بگیم.
خب, این موجوداته غیر زنده چی هستن و چی کار میکنن

به صورته ساده و خلاصه باید بگم که کنترل هواپیما با این موجودات انجام میشه
خب اسم این موجودات غیر زنده چیان که بدونیم و هر کدوم چی کار میکنن:
قبل از هر چیزی, باید بگم که حرکت هواپیما به چندتا چیز وابستست:
۱٫ roll (حرکتش رو زمین که به رول شناخته میشه)
۲٫ pitch (منظور حجم صدا نیست منظور اینه که قسمت جلوی هواپیما چه قدر به سمت بالا یا پایین قرار داره)
۳٫ yaw (یا تغییر جهت)
اما اینا کنترلرایه پروازن:
۱٫ ailoren
۲٫ elevator
۳٫ rudder
نحوه کار هر کدومو حالا به وقتش میگم, ولی الآن یه خورده میپردازیم به اینکه اینا چه جوری هواپیمارو کنترل میکنن (فکر نکنید هر کدوم یه بخش از حرکتو در بر میگیره)
elevator یا آسانسور, (همون دمب هواپیما) میزان حرکت به سمت بالا یا پایینو کنترل میکنه که خب در نتیجه pitch تحت تاثیرش قرار میگیره
rudder چرخایه هواپیمارو کنترل میکنه که این برا حرکت رو زمین و چرخششون کاربرد داره (یه جورایی مثل فرمونه ماشین, منتها این بار با پدال)
البته rudder nose هارو هم به چپ یا راست میاره که رو هوام کاربرد داره (موقه ای که میخوام ترن کردنو یاد بدم میگم چه کاربردی داره)
و اما ailoren که رو زمین میشه گفت هیچ کاربردی نداره و رو هوا خیلی خیلی کاربرد داره
کاربردش چیه؟
کاربردش اینه که موقه یه ترن کردن حرف اول رو میزنه
خب ترن چه جوری انجام میشه؟
اول بزارید بهتون بگم bank angle چیه
bank angle زمانیه, که هواپیما به بغل یه خورده چپه میشه تا بتونه ترن رو انجام بده (زیادیش موجب stall شدن میشه)
امیر؟ stall چیه؟
سقوت آزاد رو بهش stall میگن که باید ریکاوری بشه
چه جوری ریکاوری میشه؟
اول بزارید بهتون بگم سقوت آزاد چه جوری اتفاق میفته تا بعد راه ریکاور کردنو بهتون بگم
تو چند حالت stall اتفاق میفته:
۱٫ هواپیما سرعت کافی رو نداشته باشه
۲٫ bank angle زیاد از حد
۳٫ pitch زیاد از حد که سرعت هواپیما رو کمتر از سرعت مینیموم برا بالا رفتن هواپیما کنه
خب حس stall شدن چه جوریه؟
اگه سوار هواپیما شده باشید میدونید که موقه ای که هواپیما داره فرود میاد به سمت جلو میاد ولی استال اینجوری نیستش
استال اینجوریه که هواپیما به پشت ول میشه و به سمت پایین میاد
قبل از هر چیزی بگم که اگه ریکاور نکنید همینجوری که دارید به سمت زمین تشریف میارید هواپیما میچرخه و تشریف فرما میشه به سمت زمین
چه جوری ریکاور کنیم؟
۱٫ هواپیمارو در حالته فول پاور قرار میدیم (اون وقتی که خواستم در مورد engine ها سخن بگم میگم فول پاور و اینا چی هستن)
۲٫ یوک (yoke) رو تا ته میدیم پایین تا ریکاور بشه
یوک یا yoke چیه؟
کاری که میکنه اینه که ailoren و elevator رو کنترل میکنه
کلایم و دیسندم با یوک انجام میشه (البته آتو پایلتم هست که بعضی از هواپیماها دارن)
خب. چه جوریه کار باهاش؟
اگه بیاریدش عقب nose میره جلو و همینجور elevator میاد به سمت پایین در نتیجه حرکت هواپیما به سمت بالا و به سمت جلو برعکسشو انجام میده
به سمت راست بیارید nose رو به سمت راست میاره که در نتیجه bank angle به سمت راست و به سمت چپم خب قاعدتا باید برعکسش باشه
(رو هوا رادرم موقه یه ترن به کمک ailoren میاد)
خب؟ سؤالی؟ جوابی؟ کامنتی؟ چیزی؟
من هستم
فعلا با اجازه

درباره امیر رضا رمضانی

من یه برنامه نویس کم بینام بیشتر تو بحث سیستم عامل و هوش مصنوعی و بازی و شبکه برنامه نویسی میکنم. همینطور تو موسیقی با کامپیوتر فعالیت میکنم. پیانو رو هم بلدم به لطف خدا به فیلمهای پلیسی و جنایی و بکش بکش علاقه زیادی دارم مخصوصا زمانی که خون ریخته بشه و کشتار شدید بشه. بیشتر سعی میکنم به بقیه خدمت کنم مخصوصا نابیناها از دست کسی ناراحت نمیشم ولی خیلی سریع از کوره در میرم C++ رو تو 12 سالگی و اسمبلی رو تو 16 سالگی یاد گرفتم رو سیستم عامل AmirOS که جنبه یه آموزشی برایه خودم داشت و گیم انجین advanced audio game engineکار کردم audio game kit نسخه اولش به صورت یه کتاب خونه C++ تحت لیسانس bsl-1.0 منتشر شده. و اگه زنده بودم و حوصله داشتم advanced audio game engine رو هم کامل میکنم و منتشرش میکنم از تحصیلاتم بگم که دورانه ابتدایی و راهنمایی و اول دبیرستان رو تو مدرسه یه خزائلی گزروندم و دوم دبیرستان تا پیشدانشگاهی رو هم رفتم تو عادی که اگه به تجربه یه من میخواید بدونید عادی خیلی بهتر از استثنایی برا من بود تو دبیرستان دیپلوممو علوم انسانی گرفتم و الآنم دارم تو دانشگاهه آزاده تهران جنوب مترجمی زبانو ادامه میدم در مورده علاقم به زبان تنها نکته ای که میتونم بگم اینه که خیلی زیاد از زبان خوشم میاد و همینجوری دوست دارم ادامه بدمش راستی: مدیر سایتم و میتونید با شماره 09194098098 و آیدی اسکایپ amir.ramezani1370 و ایمیله amir.ramezani1370@gmail.com با من در تماس باشید و نظرات, پیشنهادات, انتقادات و هر چی دل تنگتون میخوادش, در مورد هر چیز بگین.
این نوشته در آموزش ارسال و , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

10 دیدگاه دربارهٔ «من و خلبانی, قسمته سوم»

  1. رضا خطیبی می‌گوید:

    سلاااام امیر آلی بود راسی این ریکاوری در حالت سقوت آزاد فقت انجام میشه

  2. سلام! یه جوری آموزش میدی هرکی ندونه نابینایی فکر میکنه خلبان درجه ۱ هستی

  3. ارس می‌گوید:

    کلا زیر دیپلم توضیح بدی ملت یاد میگیرن!!!

  4. مهتاب می‌گوید:

    سلام .
    خوبی که ؟بَه بَه ،بَه بَه ،بَه بَه .
    بازم ادامه بدهید .

    س: آقای خلبان محترم آیا هواپیماهای مسافربری ،جنگی ،بدون سرنشین و…کارکردن باهاشون یه جوره ؟

    • امیر رضا رمضانی می‌گوید:

      سلام
      خب از اونجایی که هر کدوم برا یه کار خاصی ساخته شده باید بگم نه
      مثلا جنگنده برا مانور ساخته شده در نتیجه دیرتر میره تو سقوت آزاد و خیلی راحت میشه با همون yoke باهاش مانور داد در حالی که هواپیمای مسافر بری اینجوری نیست
      البته خیلی چیزا فرق میکنه حتی مثلا تو هواپیماهای مسافربری با انواع مختلف
      مثلا بوینگ ۷۳۷ و بوینگ ۷۴۷ و بوینگ ۷۷۷ خیلی با هم تفاوت میکنن با اینکه هر سه تا هواپیمای مسافر بری هستن و هر سه تاشونم ساخت بوینگن
      (موتوراشون, اندازه افرادی که سوارشون میشن, سیستمایه پروازشون مثل fmc و اینا)

پاسخ دادن به امیر رضا رمضانی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *