روش کار با Device Manager و تشخیص درایورهای نصب شده از نصب نشده ها مخصوص نابینایان:

به نام حق و با یاد حق و سلام بر گوینده ی حق و سلام بر سر دهنده در راه حق.
سلام دوستای گلم انشا الله حال و اهوال همگی میزونه.
خیلی وقتها ما نیاز داریم بفهمیم که روی کامپیوترمان چه سخت افزاری نصب شده یا مثلاً کارت گرافیکمون کامل نصب نشده و بازیها و صفحه خوان jaws برامون درست کار نمیکنه یا اصلاً میخوایم یه درایوی را از کار بیندازیم یا آپدیتش کنیم، باید در سیستممون دنبال گزینه مربوطه بگردیم.

همچنین،امروز باهم یاد میگیریم که در Device Manager بعنوان یک فرد نابینا، چطوری تشخیص بدیم درایورهای کامپیوتر ما نصب شده یا نه؟
معمولاً افراد بینا از علامت ارور یا همان رنگ گزینه ها میفهمند که کدام درایور نصب شده یا نشده.
خوب اول باید با روشهایی که میشه به Device Manager وارد بشیم را یاد بگیریم.
برای اینکار چند راه موجود است:
۱- ساده ترین راه برای افراد غیر حرفه ای از منوی start انتخاب گزینه control panel و در آنجا دنبال Device Manager بگردید و آنرا اجرا کنید.
این روش در ویندوزهای xp و win7 به کار میرود.
البته اگه منظره start ویندوزهای ۸ و ۸٫۱ و ۱۰ را هم به ویندوز ۷ تغییر بدهید اینکار به سادگی ممکن خواهد بود.
۲- در ویندوزهای ۷ و ۸ در propertys گزینه Computer یا This PC که با کلیدهای alt+inter فعال میشه، گزینه در صورتی که ویندوزتان کرک شده change setting براتون فعال خواهد بود انونو انتخاب کنید،
اینجا در سربرگ hardware devices که با کلیدهای alt+tab میارین گزینه را انتخاب کنید و سپس به قسمت Device Manager بروید.
۳- اگر از کاربران ویندوز ? یا ?.? هستید، می‌توانید با فشردن کلیدهای ترکیبی Windows Key + X طو انتخاب گزینه Device Manager وارد این بخش شوید
اگر کاربر ویندوز ? هستید، کلیدهای Windows Key + R را فشرده تا وارد بخش Run شوید؛ سپس تایپ کنید:
devmgmt.msc
براتون میاره.
و اما حالا که وارد Device Manager شدیم نیاز داریم که تشخیص بدیم چه درایوهایی نصب شده یا اینکه نصب، نشده!.
برای اینکار دو راه وجود داره:
اولاً وقتی Device Manager باز میشه یک منوی درختی میاره و بعد از باز شدن این پنجره باید یک بار کلید tab را بزنیم و با جهت نماهای چپ و راست گزینه ها را باز میکنیم یا میبندیم و با جهت نماهای بالا و پایین روی گزینه های موجود حکت میکنیم.
دستگاه‌های شناخته نشده را همگی در شاخه Other Devices مشاهده خواهیم کرد. چنین دستگاه‌هایی معمولاً دارای عناوین Unknown Device هستند، اما بعضی وقت‌ها هم ممکن است که دارای اسم دقیق‌تری از نام دستگاه باشد. به‌هرحال، چه نام دستگاه مشخص باشد و یا با همان عنوان Unknown Device قرار گرفته، مراحل کار همین است که در ادامه باهم یاد میگیریم
اولین و ساده ترین راه اینه که قبل از هر چیز گزینه others Devices را پیدا کنیم.
برای اینکار اگه حرف o را تایپ کنید براتون میاره.
مثلاً اینطوری نشون میده:
Other devices
اگه با جهت راست باز کنید:
one item
دوباره با جهت راست باز کنید:
Unknown device
و حالا نام سخت افزاری که شناخته یا نصب نشده:
Ports (COM & LPT).
و اما دومین روش اینکه اگه others را نتونستید بیارین با کلیدهای جهتی بالا و پایین گزینه ها را مرور میکنیم و روی هر کدام نوشته: Unknown device اون وقت متوجه خواهیم شد که فلان سخت افزار نصب نشده.
خَخ خَخ.
دروغ میگما چه زود باورتون شد؟
خَخ.
شوخی بسته اِِِِِِ.
حالا میخواهیم بدانیم که چه قطعاتی در کیس یا لپتاپمون نصب شده تا درایورهاشو نصب کنیم؟
یا اینکه بفهمیم مثلا CPU سیستم ما از چه نوعی است؟ میزان Ram و حافظه کارت گرافیک مان چقدر است؟
نرم افزارهایی وجود دارند که میتوانند مشخصات دقیق قطعات سیستم را به شما بدهند. ولی ما میخواهیم بدون هیچ گونه نرم افزار خاص و فقط از طریق ویندوز این اطلاعات را به دست بیاوریم.
یکیش تایپ فرمول
dxdiag
در ron هست و طی کردن مراحل خواسته شده که معمولاً چندتا next میخواد میزنیم و در نهایت یک فایل txt =متنی= در دسکتاپ ایجاد میکنه که هاوی مشخصات کلی سیستم ماست.
دیگری اینکه: از منوی استارت وارد Run شده و عبارت wmic را تایپ کنید.
حالا یک صفحه مشکی باز میشود. چند لحظه صبر کنید تا خط فرمان به صورت زیر درآید:
wmic:root\cli>
حالا برای فهمیدن مشخصات مادربرد کامپیوتر، عبارت Baseboard را تایپ کنید و Enter را بزنید. مشخصات مادربرد کامپیوتر شما و تمامی جزئیات آن به نمایش در می آید.
برای فهمیدن این که پردازنده سیستم شما چیست، عبارت CPU را تایپ کنید و Enter را بزنید تا مشخصات آن را ببینید.
برای اینکه لیست کل فرمان های این محیط را مشاهده کنید، عبارت ?/ را تایپ کنید و Enter را بزنید.

•یافتن Hardware IDs مربوط به Unknown Device
اکنون می‌بایست که دستگاه را شناسایی کنیم. بر روی دستگاهی که توسط ویندوز شناخته نشده است راست کلیک کرده و وارد Properties آن شوید.
open-properties-window-for-unknown-device-in-device-manager
با باز کردن پنجره Properties، می‌بینید که برای شما پیغامی به زبان انگلیسی نوشته شده که نشان دهنده‌ی عدم نصب بودن درایور صحیح برای دستگاه هست و شماره خطای آن، ?? می‌باشد.
windows-unknown-device-properties4
بر روی سربرگ Details کلیک کرده و سپس از بخش Property، گزینه Hardware IDs را انتخاب کنید.
بخش Property دارای اطلاعات بسیار کامل و مفصل از دستگاه ما هست، اما بخش مهم، همین Hardware IDs است.
find-out-what-an-unknown-device-is-via-hardware-ids
با انتخاب گزینه Hardware IDs، شما دنباله‌ای از کارکترهای نامفهومی را خواهید دید. مشاهده و خواندن این کارکترها به خودی خود هیچ اطلاعاتی را به شما نمی‌دهد، اما این کارکترها برای هر دستگاهی بصورت واحد است. در نتیجه، هر دنباله از این کارکترها، معین کننده نوع دستگاه است.
view-unknown-device-hardware-ids-in-device-manager
با کپی کردن این رشته و جستجوی آن در گوگل (یا هر موتور جستجوگر دلخواه خود) می‌توانید به نام دستگاه و نوع درایور مورد نیاز آن پی ببریم.
اگه مثلاً یه چنین چیزیو در اینترنت جستجو کنید، می‌بینید که با جستجوی رشته‌ی مورد نظر، متوجه شدیم که دستگاه یک Nexus 4 و یا Nexus 7 همراه با USB Debugging فعال است.
پس می‌بایست که درایور مربوط به ADB آن نصب شود.
perform-web-search-for-hardware-ids4
•نصب درایور
حال که متوجه شدید که این دستگاه ناشناخته چیست، می‌توانید با مراجعه به سایت سازنده آن، اقدام به نصب درایور مربوطه کنید.
برای نصب درایور بعضی از دستگاه‌ها ممکن است بتوانیم از خود ویندوز و اینترنت کمک بگیریم؛ کافیست با راست کلیک کردن یا همان کلید application بر روی دستگاه مورد نظرمان، وارد Update Driver Software… شویم.
search-automatically-for-updated-driver-software-via-windows-device-manager
با انتخاب گزینه Search automatically for updated driver software، ویندوز اقدام به جستجوی بانک اطلاعاتی خود می‌کند و درصورتی که داریور مناسبی را برای دستگاهتان پیدا کند، اقدام به نصب آن خواهد کرد

راستی برای غیر فعال کردن موقتی یه درایور در همان راست کلیکی که در بالا گفتم disable و برای پاک کردن یا غیر فعال کردن همیشگی remove را به کار میگیریم البته بعضی وقتا یه سری درایوها هم سمج تشریف دارند این طوری هم از کار نمیافتند یا اینکه ویندوز ۷ خودش زرنگی میکنه میشناسدش نمیدونم.

البته برای نصب درایورها چند روش موجود هست.
اولین روش استفاده از سی دی یا دیویدی موجود روی کامپیوترتون هست که موقع خرید میدهند.
دومین راه جست و جوی اتوماتیک که اکثراً باید سی دی درایور را داشته باشید، که در بالا توضیح دادیم.
سومین راه اگه سی دی موجود نبود آپدیت و یا جستجو در اینترنت.
چهارمین راه استفاده از درایور پک و مدیریت درایورهایی که امروزه اکثراً در بازار رواج پیدا کرده و همه خدمات کامپیوتری میفروشندش.
پنجمین راه و بهترین راه اگه هر کدوم از اینا نشد به من زنگ بزنید بیام تمام درایورهای کامپیوتر رومیزی و روپا یا همان لپتاپتونو نصب کنم تحویل بدم یه پولی هم نسیب من بشه البته اگه مثل خیلی وقتها از جان گذشتگیم نگیره یعنی خدمات ایگان ندم.
خَخ خَخ خَخ خَخ.
یه وقت پر رو نَشینا!!!
خوب زیادی سرتون درد نیارم التماس دعا دارم.
به امید آموزشی دیگر بدرود.

درباره جواد نوعی

به نام خدا سلام. بنده جواد نوعی در مذهب شیعه =اسلام= اهل شهر اردبیل و نابینای مطلق هستم. از سنین کودکی =8 سالگی= همان ابتدای مدرسه در زمینه موسیقی فعالیت دارم و از سال 87 هم به کامپیوتر روی آوردم و آخرش هیچ چی دیگه تا پیش دانشگاهی خواندم ولی چون پارت مارت نداشتم نتونستم تإمین کنم ترک تحصیل کردم و حدود 9 ساله با لطف ایزد منان، برای زنده ماندن چالش میکنم. در حال حاضر 4 سال است که در انجمن نابینایان شهر اردبیل مشغول آموزش موسیقی و کامپیوتر نابینایان هستم و همچنین برای کیبردهای سری korg و yamaha یه سری برنامه هایی طراحی کرده ام و الان هم مشغول ساخت حرفه ای موزیکهای پلیبک به درخواست خوانندگان صدا سیمایی هستم. البته ادعای معلمی نمیکنم من همیشه از دیگران یاد میگیرم. اکنون هم افتخار آنرا دارم که عضو این وبسایت در محضر دوستان و کاربران عزیز خدمتگزار هستم و همچنین لازم به ذکر است علت فعالیت من اینجا این نیست که فقط برای خودم اطلاعات جمع آوری کنم بلکه هرچیزی که از این وبسایت و سایر مراکز فعالیت نابینایان دستم میرسد به خدا بدون هیچ چشم داشت و رایگان حتي بدون اینکه یه سری افراد خبر داشته باشند، و یا درخواست کنند، در اختیارشان میزارم و حتي از دوستانم که واقعاً دستشونو فشرده ام بهم خیانت کرده اند دریغ نمیکنم لذا، هر پرسشی که در این سایت مطرح میکنم اگر کسی جواب میدهد مطمئناً نه فقط به من بلکه به چندین نابینا و همنوع دیگر خود که به اینترنت دسترسی ندارند پاسخ داده و مشکلشو حل کرده. با یه سری فرصتهایی که دستم اومده میتونستم هیلی وقتها سودجویی هم کنم حتي کسی هم نمیفهمید حتي با امکاناتی که در دست داشتم اگر میخواستم استفاده کنم و یا بفروشمش خیلیا هم نیاز مند بودند تا الان میلیونها پول نسیبم شده بود، اما در این میان خدای خود را گواه و شاهد گرفته و نه از روی ترحم بلکه انجام وظیفه نموده ام. نمیخوام فضایی توخالی درست کنم اما واقعاً از دست یه سری افراد دلم پره همینجا نوشتم. تا کنون سه پایگاه فعالیتی در اینترنت با فعالیت شخصی خودم راه اندازی کرده ام: اولی پایگاه اینترنتی WWW.golsanmusic.ir با ارائه فضای رایگان آپلود فایلهای هنری، برای استقبال و معرفی بیشتر هنر موسیقی معلولان به جامعه بود که با عدم استقبال و همکاری نابینایان مواجه شدم جمعآوری کردم ،و دومی www.hoseynienet.blogfa.com برای فعالیتهای مذهبی و دانلود نوحه های کامل آذری سومی www.javadorg.blogfa.com برای دانلود برنامه های =کیبرد= شخصی که خودم طراحی کرده ام. امیدوارم بتوانم قدمی کوچک در راستای خدمت به همنوعانم بردارم.
این نوشته در آموزش, اطلاع رسانی, ترفند, رایانه, مسائل مربوط به نابینایان عزیز, معرفی ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

14 دیدگاه دربارهٔ «روش کار با Device Manager و تشخیص درایورهای نصب شده از نصب نشده ها مخصوص نابینایان:»

  1. سعید پناهی می‌گوید:

    درود.
    آقا من همون روش ۵ را انجام میدم.
    فقط برای من از خود بگذرید, زیرا من پول ندارم.
    مرسی.

  2. سلام.
    مرسی بابت مطلب مفیدتون.
    به درد من خیلی خورد.
    تشکر.

  3. میلاد نصرتی می‌گوید:

    اونوقت سعید جان از اردبیل پاشه بیاد کرج پول هم ندی که ی چیزی از جیب بنده خدا رفته که ای بابا؟؟؟

  4. سلام جناب نوعی واقعا امروز گل کاشتید مرسی

  5. شهاب می‌گوید:

    سلام جواد جان .
    عالی و بسیار مفید خسته نباشی از این همه نوشتنه چیزهایی که واقعا عالی و بدرد بخور هستن تشکر .

  6. احمد جهاندار می‌گوید:

    سلام جوادجان:
    ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *