سلام.
خب پس از سالها, بلاخره بر آن شدم که بیام آموزشه دوم خلبانی رو بنویسم.
بیخیال بابا. کله صحر فاز پرواز و هواپیما برت داشته!.
امروز میخوام یه خورده از گواهی نامه ها, و بعدشم جعبه سیاه سخن بگم براتون (البته روش ساخت یه جعبه سیاهو توضیح نمیدم چون اونو دیگه من بلد نیستم)
اول میرسیم به گواهی نامه ها
برا پرواز تو ایرلاین, سه تا گواهی نامه رو پیشنهاد میکنن بگیریم:
- ppl (private pilot license)
- cpl (commercial pilot license)
- ir (instrument rating)
خب و اما توضیحاتشون:
۱٫ ppl یا private pilot license
این گواهینامه برا خلبانی شخصیه. خلبان میتونه هواپیماهای کوچیک مثل cessna یا tecnam رو باهاشون پرواز کنه.
۲٫ cpl یا commercial pilot license
این گواهینامه رو زمانی که خلبان میگیره, دیگه در عمل ppl که داشته رو باطل میکنه. چون با این گواهینامه دیگه اجازه خلبانی هواپیماهای سنگینم داره.
همینجور, ایرلاینا رو این گواهینامه حساسن و خلبان باید حتما و حتما این گواهینامه رو به علاوه یه ir داشته باشه.
۳٫ ir یا instrument rating
این گواهینامم برا ایرلاینا لازمه و نشون میده که این خلبانه خوب و دوست داشتنیه ما میتونه تو مقیتای مختلف با دستگاهایه هواپیما به خوبی کار کنه مثلا موقه یه مه و ابر و اینا
خب خب خب!.
میرسیم به جایه دوست داشتنیه ماجرا که میدونم خیلیا دوس دارن در موردش بدونن. جعبه سیاه!.
این موجوده جادویی که حتی اگه هواپیما منفجرم بشه این بابا اطلاعاتو تو حافظش نگه میداره و دو دستی تقدیم میکنه
خب اول از همه یه نکته: رنگش برعکس اون چیزی که میگن سیاه نیست و نارنجی تشریف داره
و یه نکته یه دیگه: جعبه سیاها تو انواعه هواپیماها فرق میکنن و ممکنه چیزایی که ضبط میکنن یه کم با هم متفاوت باشن ولی طبق استاندارد باید یه سری چیزارو ضبط کنن.
خب. جعبه سیاه به دو بخش تقسیم میشه:
۱٫ fdr یا flight data recorder
این قسمت تمامی پارامترای پرواز تو ۲۵ ساعت آخره پروازو مثل سرعت هواپیما و جهت پروازو ضبط میکنه و همینطور تمامی مکالمات رادیویی بین خدمه و برج و اینام ضبط میشه
قبلا اطلاعاته fdr رو نوارایه الکترومقناتیسی با یه هد ضبط میشد (هممون کاست گوش کردیم و میدونیم چی رو دارم میگم)
ولی الآن دیگه اینجوری نیست و تو جعبه سیاهایه جدید رو حافظه ضبط میشه.
۲٫ cvr (cockpit voice recorder)
این قسمت مکالماتی که تو کاکپیت هواپیما میشه (صحبتای کاپیتان و کمک خلبان) رو ضبط میکنه.
و اما میرسیم به قسمت جادویی: جایی که این دوتا مموری چیپ از هر نوع آتیشسوزی و انفجار و برخورد و اینا جانه سالم به در میبرن.
این حافظه ها تو یه بخشی به اسم CSMU (crash survivable memory units) قرار دارن که از این چیزا تشکیل شده:
۱٫ یه لایه آلمینیومی دور و بر حافظه ها
۲٫ یه بخش از همین CSMU از سیلیس خشک درست شده که مموری رو جلو آتیش سوزی مقاوم میکنه.
۳٫ باز رو همین بخشی که از سیلیس خشک درست شده یه لایه دیگم برا جلوگیری از حریق وجود داره
و اما اگه جعبه سیاه بیفته تو اقیانوس چی؟
یه بخشی به اسم under water locator beacon وجود داره که امواج فراصوت (۳۷٫۵ کیلوهرتز) رو میتونه تا ۱۴۰۰۰ فیتی منتشر کنه. که به محض تماس جعبه سیاه با آب این بخش فعال میشه و تا سی روز هر یه ثانیه یه بار امواج منتشر میکنه
خب. این بود از درس امروز. امیدوارم که مورد قبولتون واقع شده باشه
کلاس امروزم تموم شد.
سلام امیر مثل همیشه آلی بود اما چرا اینقدر دیییییر منتشر کردی
سلام.
خودمم نمیدونم.
یه هو میزنه به سرم که بیام یه آموزش بنویسم و این کارو میکنم.
از یه طرفه دیگم مشغله و هزار و یک درد سر دارم که نمیزارن بیام آموزشارو کامل کنم.
سلام امیر عالی بود
سلام.
ببینم سید کی میتونی یه کاپیتان بشی.
سلام امیر جان طاعات و عباداتت قبول. دمت گرم اطلاعات بسیار بسیار مفیدی رو به ما دادی. بد نیست یه پستی هم در حیطه ملوانی بزنی! مثلاً چندی قبل کشتی نفتکش سانچی براش اون حادثه بزرگ و دلخراش پیش اومد, خب برا خیلیها از جمله من جالب هست که با فضای کشتی و موارد فنیش تا حدودی آشنایی حاصل کنیم. دمت گرم.
سلام.
متاسفانه من هیچی از کشتی و اینا نمیدونم وگرنه آموزش ملوانی هم میذاشتم.
سلام .خوبی که ؟بَه بَه ,ادامه بده .
بازی خطرناکی رو شروع کردید !!