مهارت آشپزی برای نابینایان گام پنجم.

به نام خداوند باران، نقل و تگرگ،
نفس های باد و تپش های برگ.
سلام.
امروز هم خدا توفیق داد تا با یه بحث دیگه و برداشتن یک قدم دیگه در خدمت شما خوبان باشم.
حالا میخوایم بیایین کمک کنین تا با هم کوکو و کتلت یا شامی درست کنیم. اما حسابی حواسا جمع باشه تا نه بسوزن و نه خام بمونن. راستی دقت هم داشته باشین که چندتا توی ماهیتابه گذاشتیم و چندتا رو برگردوندیم و چقدرشون رو هنوز دست نزدیم. خب با این تفاسیر متوجه شدین که چه چیزایی رو مورد نظر باید داشت تا کوکو یا کتلت یا شامی خوب در بیاد و آماده نوش جان شدن بشه.

من اینجا کوکو رو که کمی کارش بیشتره توضیح میدم شما هم از این مجمل حدیث مفصل بخونید هههه.

طرز تهیه کوکو.

  1. به مقدار لازم (برای هر چند نفر که میخواین براشون کوکو درست کنین) سیبزمینی و پیاز رو رنده کنین.
  2. آبی که پس از رنده کردن پس داده رو بریزین و تقریبا بی آبش کنین.
  3. حالا میتونین یه گوجه رو هم توی موادتون رنده کنین. (این کار سلیقه ای هست بعضیها دوست ندارن بعضیها هم نبودش رو نمیپسندن)
  4. توی موادتون تخم مرغ رو بشکنین و هم بزنین. (بهتره دوتا بشکنین یا اگر دوتا همیشه شکستین حالا سه تاش کنین چرا که تخم مرغ بیشتر به وا نرفتن مواد توی ماهیتابه کمک میکنه)
  5. حالا حسابی همش بزنید و کمی آرد (مثلا یک یا دو قاشق ) بهش اضافه کنین.
  6. نمک، ادویه، زردچوبه و فلفل اگر دوست دارین رو هم از یاد نمیبرین.
  7. تا اینجای قضیه ما با بیناها یکی بودیم و اصلا از روش خود اونا استفاده کردیم و مواد کوکومونو آماده کردیم. اما حالا میخوایم بریم سرخش کنیم و مجبوریم روشهای خودمونو به کار ببندیم چون نمیتونیم مثل اونا ماهیتابه رو از کوکو پر کنیم و هر کدوم رو که فکر کردیم حرارت بهش نزدیکتر بوده و زودتر سرخ شده رو برگردونیم و بعد به ترتیب راجع به بقیه هم عمل کنیم. ما میخوایم واقعا مطمئن بشیم تا هم بتونیم دونه به دونه حواسمون بهشون باشه و هم همشون سرخ بشن به طوری که خامی و سوختگی نداشته باشن.
  8. بعد از این همه توضیحات وقتی به میزان نیاز توی ماهیتابه روغن ریختیم و گذاشتیم داغ شد شروع میکنیم و با قاشق از موادمون برمیداریم و توی ماهیتابه میذاریم. وقتی اولین قاشق رو ریختیم با پشت قاشق صافش میکنیم و بهش فشار میاریم تا از اون حالت گلوله ای در بیاد و گرد و پهن بشه. از اطراف هم با پشت قاشق کمی به طرف خود مواد میزنیم که زیادی از هم بازش نکرده باشیم. یعنی اونایی رو که با قاشق حس میکنیم دور شدن بر میگردونیم و به مواد موجود میچسبونیم. (اینا رو من دارم با نوشتن هی طول و تفسیر میدم و شما در موقع عمل تند تند انجام میدین که حرارت سرخش نکنه و یه قسمتش سوخته یه بخشیش سرخ شده و یه طرفش هم خام نمونه)
  9. نکته اصلی که این گام رو به خاطرش برداشتیم این هست که: ما نمیتونیم ماهیتابه رو مثل بیناها از کوکو پر کنیم چون نمیتونیم با چشم تشخیص بدیم کدومشون سرخ شدن و باید برگردونده بشن و کدوم حرارتشون کمتر بوده و هنوز باید به همون حال باشن تا سرخ بشن. پس باید راهی داشته باشیم که این کارو برامون آسون کنه… در این صورت ما میایم بجایی که ماهیتابه رو پر کنیم توی هر بار سه تا یا نهایتا چهارتا کوکو رو میذاریم. اینجوری میتونیم بهشون تسلط کامل داشته باشیم.
  10. وقتی کوکوها رو گذاشتیم بعد از چند دقیقه آروم با قاشق زیرشون میزنیم اگه سرخ شده باشن راحت قاشق زیرشون میره و روی قاشق جا میگیرن. اما اگه هنوز سرخ نشده باشن با فشار قاشق یه کمی از هم وا میرن و میشکنن. چون ما کم توی ماهیتابه گذاشتیم جاشون رو تقریبا حفظ میشیم و اگه زیر اولی زدیم دیدیم هنوز سرخ نشده دستمون رو میبریم اون طرفتر و اون یکیها رو امتحان میکنیم.
  11. وقتی اطمینان حاصل شد که سرخ شدن برشون میگردونیم و منتظر سرخ شدن طرف دیگشون میمونیم. نکته: سرخ شدن طرف دومشون راحتتر از بار اولی هست که توی ماهیتابه میذاریم. چون با سرخ شدن اولیه خودشو گرفته و نمیشکنه. و دیگه این که: در حین سرخ شدن روی کوکو هم سفت میشه و تا حدودی به سرخ نزدیکه.
  12. وقتی اونا رو بیرون آوردیم سری دوم رو میذاریم و به همین ترتیب عمل میکنیم تا همه موادمون رو سرخ کنیم. دلیل این که گفتم کوکو کمی سختتر هست این بود که: شامی رو چون موادش سفت هست میتونیم با دست برداریم اما مواد کوکو خیلی شلتر هست و اصلا قابلیت برداشتن با دست رو نداره…. راستی یادمون نره که برای شامی هم باید کم کم بذاریم تا بدونیم چندتا توی ماهیتابه هست و چندتاش رو امتحان کردیم که ببینیم سرخ شده یا نه؟.

روشی دیگر برای سرخ کوکو.

وقتی موادمون آماده شد توی ماهیتابه رژیمی که به میزان نیاز روغن ریختیم همش رو یکجا میریزیم و با قاشق یک دستش میکنیم و بعد از بستن درش اون رو روی اجاق میذاریم. بعد از مدت زمان مناسب که برای سرخ شدنش نیاز هست (و من چون با ماهیتابه رژیمی سرخ نکردم و نمیدونم چند دقیقه نیاز داریم) ماهیتابه رو برمیگردونیم تا طرف دومش هم سرخ بشه. به این صورت کوکوی ما که یک تیکه هست آماده نوش جان شدن میشه.
خب دوستان من به وعده خودم وفا کردم و یه کوکوی خوش مزه تقدیمتون کردم باشد که شما هم الان سیر شده باشین. هههه دوستان حالا هم من یه خواهش ازتون دارم و اونم این که: ممنون میشم اگر خودتون بگین چه چیزهایی رو توضیح بدم. چون من فقط دارم تجربیات خودم رو با توجه به سؤالاتی که قبلا بچه ها توی اون گروهی که گفتم پرسیده بودن توضیح میدم و نمیدونم چه چیزهایی بهتر و مفیدتر هست که باید اول گفته بشن.
در پناه حق شاد، پیروز و سربلند باشید.

درباره شفیعی

سلام شفیعی هستم فارغالتحصیل کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی ساکن شهرستان ایوان استان ایلام.
این نوشته در آشپزی, آموزش, اطلاع رسانی, حرفای خودمونی, سرگرمی, علمی, گفت و گو, مسائل مربوط به نابینایان عزیز ارسال و , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

9 دیدگاه دربارهٔ «مهارت آشپزی برای نابینایان گام پنجم.»

  1. سلام خانم شفیعی.
    دستتون درد نکنه واقعا عالی و مفید بود.
    ممنون از شما که به فکر همنوعان خودتون هستید.

  2. سلام خانم شفیعی مرسی مثل همیشه عالی جامع و کامل دستتون درد نکنه

  3. شفیعی می‌گوید:

    دوباره سلام به دوستان بزرگوار
    از این که این گام زودتر منتشر شد عذرخواهی میکنم.
    من فرستادم برای بازبینی اما به مدیران یادآوری نکردم که فعلا منتشر نشه و حالا اینی شد که شما زودتر از موعد مقرر پست رو میبینید.
    خلاصه ببخشین برای پستهای بعدی دیگه حواسمو جمعتر میکنم.
    موفق و سربلند باشید.

  4. مظاهری می‌گوید:

    سلااام, شفیعی مچکریم شفیعی مچکریم, کلی نوشتم راستش حسش نیست دوباره بنویسم, پرید, ولی منتظر گامهای بعدیت هستم,

    • شفیعی می‌گوید:

      سلام به مظاهری عزیز
      ههه از این اتفاقا برا خودم زیاد افتاده واسه همین همیشه قبل از زدن دکمه فرستادن یه کپی ازش میگیرم. البته اگه یادم بمونه.
      ممنون که هستی و نظر میدی. خب حالا که لطف میکنی میایی راهکار برای بهتر شدن هم بده.
      نه فقط مظاهری همه دوستانی که لطف میکنن میخونن خوشحال میشم راهکار برای بهتر شدنش هم بدن یا حتی بگن بهتر هست چه چیزهایی توضیح داده بشن.
      دوست خوبم موفق باشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *