Telelight یا تلگرام مخصوص نابینایان . آرزویی دست یافتنی در چند قدمی ماست .

توجه: سایت شب روشن در مورد محتویات ارائه شده توسط این پست، هیچ مسئولیتی را نمیپذیرد.
به نام خداوند بخشنده مهربان
سلام خدمت دوستان عزیز شب روشنی خودم.
تلگرام یا Telelight کاملا دسترس پذیر به زودی در اختیار دوستان نابینا قرار خواهد گرفت .

در طی گزارش های قبلی و ساخته شدن تلگرام به مرور زمان و دسترس پذیری اون
شش گزارش در اختیار دوستان قرار گرفته بود .
ولی با نهایی شدن این تلگرام یا Telelight منتظر هشتمین نسخه گزارشی و تحویل نرم افزار هستیم .
توجه شما رو به گفته های سازندگان Telelight و گزارش صوتی هفتم در ادامه دعوت می کنم .
گزارش پیشرفت هفتم
به نام خدا
در گزارش قبلی گفتیم که موفق شدیم گزینه های منوی اصلی و قسمت مخاطبین تلگرام را دسترس پذیر کنیم. از گزارش قبلی تا حالا کارهای بسیار زیادی انجام گرفته است و تعداد قسمت های دسترس پذیر شده به اندازه ای زیاد است که امکان نوشتن همه آن ها نیست! برخی از مهمترین پیشرفت های مربوط به این گزارش به شرح زیر است:

۱ – دسترس پذیری بیش از ۱۰۰ دکمه بدون برچسب در قسمت های مختلف تلگرام از جمله ActionBar یا همان منوی بالای صفحه. این منو در هر بخش از تلگرام اعم از صفحه اصلی، صفحه تنظیمات، صفحه کانال، صفحه چت، صفحه ساخت کانال یا گروه و … گزینه های متفاوتی دارد که همه این موارد دسترس پذیر شده اند. از دکمه های دسترس پذیر شده دیگر می توان به دکمه حرکت به آخرین پیام در صفحه چت اشاره کرد.

۲ – دسترس پذیر کردن تمامی صفحات مربوط گزینه تنظیمات در منوی اصلی. هم اکنون همه تنظیمات در دسترس است.

۳ – دسترس پذیر کردن قسمت ورود متن (با پشتیبانی از قرائت Draft ها)، ضبط صدا (وُیس)، ضبط ویدئو و پیوست نمودن فایل و عکس و … در صفحه مربوط به چت با مخاطب یا صفحه مربوط به یگ گروه. هم اکنون امکان ارسال هر نوع پیامی به مخاطبین و گروه ها وجود دارد و تنها قسمت باقی مانده قسمت اموجی ها و استیکر ها (شکلک ها) است که در نسخه های بعدی دسترس پذیر خواهد شد.

۴ – کوتاه شدن متن برخی از کلمات کلیدی مانند “از طرف” و … بنا به بازخوردی که در گزارش های قبلی از شما کاربران داشتم. همچنین بهبود های دیگری نیز در این قسمت انجام شده است و مثلا در صورتی که تعداد پیام های خوانده نشده یک مخاطب صفر باشد، کلمه صفر قرائت نمی شود.

۵ – دسترس پذیر کردن اعم صفحات مربوط به ساخت گروه، کانال و چت امن و امکان اضافه کردن افراد یا مخاطبین به آن ها. این بخش تا زمان عرضه نسخه اول، کامل تر خواهد شد.

مواردی دیگری نیز وجود دارد که ما به خاطر نمی آوریم و خودتان می توانید در دموی صوتی کشف شان کنید.

خبر دیگر این است که نام تلگرام دسترس پذیر نیز مشخص شده است. این نسخه از تلگرام، Telelight (تِلِه لایْت) نام خواهد داشت که در دمو صوتی نیز می توانید نام آن را بشنوید.

گزارش پیشرفت بعدی یعنی گزارش هشتم، آخرین گزارش قبل از انتشار ورژن یک می باشد و در آن، زمان انتشار نسخه اول مشخص خواهد شد. لازم به ذکر است که آخرین نسخه تلگرام اصلی در حال حاضر ۴.۴ می باشد در حالی که آخرین سورس کدی که تلگرام منتشر کرده است، ۴.۲.۱ می باشد و نسخه اول Telelight بر مبنای همین نسخه از تلگرام اصلی خواهد بود و با بارگزاری سورس کد نسخه های جدیدتر از طرف تلگرام، Telelight نیز به تدریج بروزرسانی خواهد شد.

در دموی صوتی ای که در ادامه خواهید شنید ابتدا وارد منوی اصلی شده و در بخش های اصلی از جمله تنظیمات گشت می زنیم. همچنین وارد گزینه های دیگر منوی اصلی هم خواهیم شد. سپس بر روی لیست چت ها حرکت کرده و وارد برخی از آن ها شده و گزینه های مربوط به ارسال پیام را چک می کنیم. در این دمو نیز مانند دمو های قبلی بسیاری از کلمات کلیدی مربوط به خود تلگرام، انگلیسی هستند که در گزارش بعدی، ترجمه خواهند شد و در نسخه اول، هر دو زبان فارسی و انگلیسی وجود خواهند داشت.

لطفا نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این دمو و گزارش پیشرفت بیان بفرمایید.

با تشکر
دوستان شما میتونید دمو گزارش هفتم رو هم از
اینجا
دانلود کنید.
در نهایت هم از آقای سیروس شکاری و جناب مهندس نقیپور کمال تشکر رو داریم .توجه: شب روشن در خصوص

درباره سجاد رشیدی

بنام خدا سلام. من سجاد رشیدی هستم، نوزده ساله از شهر نورآباد استان لرستان. نابینا هستم و به شعر علاقه دارم و شعر هم میگم. مدت زیادی در کرمانشاه زندگی کردم و برای همین بعضی از اشعارم با لهجه ی کرمانشاهی هست. امیدوارم دوست خوبی برای شما باشم.دوستان راهه ارتباط با من: 09184735597 موفق باشید.
این نوشته در اخبار, اطلاع رسانی, اندروید, اینترنت, صوتی, فناوری اطلاعات, مسائل مربوط به نابینایان عزیز, معرفی, نرم افزار, نرم افزارهای نابینایان ارسال و , , , , , , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

23 دیدگاه دربارهٔ «Telelight یا تلگرام مخصوص نابینایان . آرزویی دست یافتنی در چند قدمی ماست .»

  1. سجاد رشیدی می‌گوید:

    سلام دوستان بنده پاسخ گو سوالات شما هستم

  2. مهدی عزیززاده می‌گوید:

    با عرض سلام به خدمت شما بازدید کنندگان سایت خوب شب روشن و با تشکر از مدیران سایت که زحمت انتشار این پست رو کشیدند.
    بنده هم میشه گفت به واسطه ارتباطات غیر مستقیمی که با عزیزان دارم تا حدود نسبتاً زیادی از روند کار مطلع هستم.
    همانگونه که در متن اصلی پست اومده, تا کنون هفت قسمت از دموی صوتی تلگرام دسترس‌پذیر یا telelight منتشر شده که در اینجا ضمن تشکر از عزیزان زحمت کش این پروژه جا بنده تمامی این گزارشهای صوتی و متنی رو که بهمراه اطلاعات بیشتر در خصوص این برنامه هست رو در آپلود سنتر شمسی پور آپلود کردم که تقاضا دارم از دوستانی که مایلند این اطلاعات رو با حجم ۱۲مگابایت از لینک زیر دانلود بفرمایند:
    دانلود گزارشهای هفتگانه متنی و صوتی بهمراه اطلاعاتی بیشتر در خصوص پروژه تلگرام دسترس‌پذیر یا telelight

    بازم جا داره از دوستان و صاحبنظرانی که با انتقادات و پیشنهادات سازنده خود به پیشرفت هرچه بهتر پروژه کمک میکنند, بخصوص آقای مهندس نقی‌پور و سایر دوستانشون.

  3. علیرضا نصرتی می‌گوید:

    سلام

    خب حاجی این ۷ گزارش قبلی رو کی پست داده بودی؟ ببخشید من ندیدم, اگه امکانش هست لینکشو بده

    بعد این teledark فقط برای اندروید هست؟

    ی سوال دیگه
    beacon art کیه؟

    تو گزارش تبلیغات بود

    من کنجکاوم اون ویسه رو که ۲ S بود باید پخش میکرد میخوام بدونم ویس چطوری پخش میشه

    برنامه رو کی نوشته بود؟ آخه پره غلط املاییه

    یکیش همین ویدیو که ویدعو نوشتن

    لطفا در هزاران نسخه های بعدی teledark درستش کنین ممنون به خاطر تلاشهایی که سجاد جان میکنه و برنامه نویسی میکنه تا تلگرام برای نابینایان دسترسپذیر بشه دمت گرم واقعا

    • مهدی عزیززاده می‌گوید:

      سلام بر علیرضا جان, یاشاسین نصرتی! آقا ارادت! عارضم به خدمتت که: تلگرام رو خخخ سجاد برنامه‌نویسی نمیکنه سجاد و ماها داریم با نظرات و انتقاداتمون به روند دسترس‌پذیری کمک میکنیم. در اصل مهندس نقی‌پور و همکارانشون که مربوط به شرکت نماد فنآوران ایرانیان هستند دارند زحمتش رو میکشند.
      ضمن اینکه باید توجه داشت که این گزارشاتی که میبینید یا بعبارت بهتر میشنوید فعلاً جنبه اطلاع داره و فعلاً رسمی نیست! قطعاً ایرادات مد نظر شما در انتشار نسخه اول برنامه برطرف خواهد شد.
      لینک گزارشها رو من یهجا آپلود کردم و در کامنت همین پست نوشتم و لینکش رو قرار دادم.
      نوشته بودی: beacon art کیه؟ فکر کنم منظورت رو فهمیدم.
      اوایل تا قبل از گزارش هفتم, نامی برای برنامه ظاهراً تعیین شده بوده که اخیراً تصمیم بر آن شده که نام برنامه رو telelight بگذارند.
      امیدوارم پاسخ سؤالاتت رو بخوبی داده باشم.
      راستی! میلاد کجاست؟ بهش سلام برسون.

  4. ali.gentleman می‌گوید:

    درود مرسی آقا سجاد

  5. آرام می‌گوید:

    با سلام و خدا قوت؛
    خواهشمندم در صورت امکان در پروسه دسترس پذیر نمودن، زبان انگلیسی نیز در دسترس باشد
    یعنی بعنوان مثال دگمه ارسال، Send شود.
    منظور این است که در تنظیمات تلگرام، زمانی که زبان فارسی را انتخاب میکنیم، تمام گزینه ها فارسی، و زمانی که زبان برنامه را English انتخاب کردیم، تمام گزینه ها بصورت انگلیسی دسترس پذیر شود.
    پیشاپیش از زحمات تیم این پروژه نهایت سپاس را دارم

  6. بهنام نصیری می‌گوید:

    درود دوستان.
    لطفا پیشنهادات خودتون رو اصلا به هیچ وجه اینجا نگذارید.
    چون سایت شب روشن هیچگونه پیگیری نخواهد کرد.
    جناب نصرتی بزرگوار. ما هم عرض کردیم و میکنیم. این برنامه ربطی اصلا و ابدا به ما نداره. جناب رشیدی گفتند که اینجا به سؤالات شما جواب میدم. اما این هم ممنوعه. این پست رو منتشر کردیم فقط صرفا برای اطلاع رسانی و از همه مهمتر احترام به سلیقه ی مخاطبون سجاد عزیز. پس لطفا از ایجاد هرگونه سؤال یا پیشنهاد در مورد برنامه بپرهیزید. اگر سؤال یا پیشنهادی دارید، به گروهشون در واتسپ بپیوندید.

  7. پناه می‌گوید:

    سلام هم استانی گل کاشتی امیدوارم همواره در تمام مراحل زندگی موفق باشی تشکر

  8. مهدی عزیززاده می‌گوید:

    ضمن عرض سلام به خدمت دوستان عزیز: دوستان من امروز صبح با سجاد صحبت داشتم متأسفانه اینترنت فعلاً نداره منم که تازه از روستا برگشتم لذا انجام وظیفه میکنم و پاسخ میدم.
    از کاربر گرامی جناب esteghlal که تشکر کردند ما هم متقابلاً تشکر میکنیم.
    •علیرضا نصرتی
    امیدوارم درست پاسخ شما رو داده باشم از تشکرتون هم تشکر.
    •ali.gentleman می‌گوید:
    ما هم از شما متشکریم.
    •آرام
    از شما هم متشکریم, البته همانطوری که بهنام عزیزم هم فرمودند انتشار این پست صرفاً جنبه اطلاعرسانی داره, لذا ارائه توضیحات بیشتر در خصوص تلگرام دسترس‌پذیر یا همان telelight رو شما میتونید از طریق گروههایی که به این منظور ایجاد شده و من در پایان کامنتم نشانیهاشون رو عرض میکنم جویا بشید, لیکن در پاسخ به سؤالتون باید عرض کنم که زبانهای فارسی و انگلیسی هم به تلگرام دسترس‌پذیر اضافه خواهد شد و لذا شما میتوانید هر زبانی رو که خواستید انتخاب بفرمایید.
    •بهنام نصیری
    خودم تنهایی چاکرتم! ارادت سبد سبد! آقا شما جدی کامنت نوشتی اما من آنقدر از شنیدن اسمت سر ذوق اومدم که نمیتونم جدی بنویسم! فرمایشات شما بالای سر ما, حق با شماست, ما باید پاسخگو میبودیم که تأخیر کردیم و پوزش میخواهیم. راستی! بازم میگم چاکرتم.
    •پناه
    ما هم از شما متشکریم.
    دوستان عزیز, بازدید کنندگان این مطلب, ضمن تشکری دوباره از مدیران با معرفت و با مرام شب روشن, به اطلاع میرسونم که جهت عضویت در گروه واتسآپی Telelight میتونید از طریق لینک زیر با گوشی وارد بشید و روی دکمه پیوستن به گروه ضربه بزنید تا به عضویت گروه واتسآپی در بیایید.
    https://chat.whatsapp.com/1aoV9OzuA202HZitHVajtb
    همچنین جهت عضویت در گروه اسکایپی هم میتونید از طریق شماره تلفن مدیر گروه آقای سجاد رشیدی به شماره ۰۹۱۸۴۷۳۵۵۹۷ با ایشون هماهنگ کنید و یا به آیدی اسکایپ ایشون درخواست بدید آیدی ایشون
    live:sajjadrashidi76
    هست.
    با تشکر از صبر و شکیبایی شما.

  9. علمدار می‌گوید:

    سلام خیلی خوشحال شدم یعنی حالا حالا ها خبری به این داغی و تر و تازه ای نشنیده بودم باز هم ممنونم التماس دعا

  10. سلام. ما بیصبرانه منتظر این برنامه هستیم

  11. mehran.eslamy می‌گوید:

    سلام
    وقت بخیر
    خسته نبااشید
    یه سوال این تلگرام نابینایان یا مون تللایت کی آماده میشه
    یعنی اینکه ورژن اصلیش میاد بیرون

    • مهدی عزیززاده می‌گوید:

      سلام بر هم استانی خودم! آقا ارادت فراوان داریم. پاسخ تمام سؤالاتت رو باید تو گروههایی که بدین منظور ایجاد شده ببینی. برا عضویت در هر کدوم که دوست داشتی با من تماس بگیر. اما اجالتاً باید عرض کنم که در مورد زمان انتشارش فعلاً حرفی زده نشده. البته در گزارشی که بزودی تحت عنوان گزارش هشتم منتشر میشه اونجا کلاً همه چی رو توضیح میده. مهران جان سؤالاتت رو باید تو گروه بپرسی اونجا مدیران و حتی خود مهندس نقی‌پور هست و جواب میده خودمم تا جایی که بدونم جواب میدم. خیلی ارادت دارم خدمتت.

      • بهنام نصیری می‌گوید:

        احسنت مهدی عزیز. تشکر که تذکر ما رو اشاعه دادی. ممنونم ازت.
        میدونی؟ واقعا ما اگه بخوایم مسئولیت سنگین چنین پستی رو بپذیریم، برامون عواقب داره.
        دوستان به همه بگین. این برنامه هیچگونه تعلقی به سایت شب روشن نداره. دلیلی نمیبخشه که اگه یکی از اعضای شب روشن مدیره اونجا، حتی مدیر شب روشن اونجا مدیره، ما برنامه رو بچسبونیم به سایت. چون خب اگه موفق بشن که صد در صد زحمت خودشون بوده. اما اگه خدای نکرده شکست بخورن، اونوقت دیواری کوتاهتر از شب روشن پیدا نمیکنن.
        شخصیت حقوقی من در شب روشن، جدا از شخصیت حقیقی من در گروههای دیگه هستش. بعضی جاها دیدم که دارن یواش یواش این دو موضوع رو خلط میکنن، گفتم بیام و شفافسازی کنم.
        مرسی که هستی مهدی.

  12. سجاد رشیدی می‌گوید:

    سلام دوستان شرمنده بنده اینترنت ندارم الان هم با گوشی به کامپیوتر وسل شدم بهنام جان ما تزکر های شما رو رو سرمون قرار میدیم عزیزم چشم آخه من شخصا تو تلفن و اسکایپ جواب گو بچه ها هستم امیدوارم که موفق باشید از مهدی جان هم نهایت تشکر رو دارم که در نبود من به کامنت ها جواب دادن موفق باشید

  13. مینا می‌گوید:

    سلام دوستان متاسفانه بعضی از دوستان کملطفی کردن و لینک گروه واتس اپی رو تو برنامه هایی که مخصوص پیدا کردن گروه های واتس اپی بود به اشتراک گذاشتن و مجبور شدیم برای جلوگیری از به هم ریختن گروه لینک گروه رو ببندیم برای عضویت توی گروه واتس اپی تلگرام به من یا آقای نصیری یا آقای راشاد پیام بدین متشکرم.

    • مهدی عزیززاده می‌گوید:

      سلام خانم ملکی به نکته خوبی اشاره کردید. واقعاً برا بعضیها متأسفم! این بنده خداها گروه رو ایجاد کردند که از نظرات و بازخورد‌های دوستان استفاده بشه و تا حد امکان نرمافزاری قابل قبول ارائه بدن, بی انصافی هست که ما بخواهیم اینطور کنیم. بازم متشکرم از صبر و حوصله ای که به خرج میدید.

  14. زهرا آيت می‌گوید:

    سلام.
    اگه اینجا هیچ سؤالی نباید بپرسیم، من فقط برای تشکر کامنت دادم!
    فقط نمیشه این یک سؤالم رو همینجا جواب بدین که نسخه کامپیوترم داره یا نه؟
    و اگه داره کدوم ویندوزها رو پشتیبانی میکنه؟
    با تشکر مجدد، دعا میکنم پروژه موفقی بشه و زودتر در اختیار همنوعان قرار بگیره.

    • مهدی عزیززاده می‌گوید:

      سلام خانم آیت. از تشکرتون ممنون. در خصوص سؤالتون هم باید بگم که: خیر این برنامه مختص اندروید هست و ربطی با کامپیوتر نداره. البته نسخه کامپیوتری تلگرام هم برای نابینایان دسترس‌پذیر نیست. اما بحث ما و تمرکز ما روی اندروید هست, مضافاً به اینکه اکثریت بچهها اندرویدی هستند و از طریق گوشی از تلگرام استفاده میکنند. وانگهی, از طریق نسخه وب تلگرام هم میشه با کامپیوتر از تلگرام استفاده کرد, تازه هم گویا ویندوز۱۰ امکانات خوبی برای استفاده از تلگرام برای نابینایان گذاشته. بازم از شما متشکرم.

  15. سجاد رشیدی می‌گوید:

    سلام دوستان من باز هم میگم اگر سوالی هست تو اسکایپ یا شمارم بگید من در خدمت هستم ما این پست رو اینجا زدیم که یه اطلاع رسانی بشه با تشکر با اجازه مدیران آیدی اسکایپم sajjadrashidi76 هست شماره تلفن هم ۰۹۱۸۴۷۳۵۵۹۷ با تشکر از شما دوستان عزیزم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *