کدام را بخریم Blindgram کاشانی یا Telelight تبریزی؟

با سلام.
پیش از انتشار این پست, بهنام نصیری عزیز در
این پست
هر دو نرم افزار را در چندین قسمت تحلیل و استفاده کرده که گوش کردنش خالی از لطف نیست.
حال میپردازیم به ادامه پستی که امروز در ایران سپید منتشر شد!

کدام را بخریم کاشانی یا تبریزی:
به گزارش ایران سپید مصلحی، جوان برنامه نویسی است که مدیریت تیم کاشانی را بر عهده دارد و در گفتگو با ایران سپید از نحوه ورودش به ماجرا اینگونه یاد میکند که در تعاملی که با گروههای مختلف نابینایان داشتیم به این فکر افتادیم که از تخصصمان بهره بگیریم و کاری را برای این افراد صورت دهیم و اساساً هیچ اطلاعی هم از دسترسپذیر نبودن تلگرام هم نداشتیم و وقتی از ماجرا مطلع شدیم از نظرمان بسیار عجیب آمد که گروهی با این وسعت و این میزان حضور در جامعه نتوانند از این پیامرسان استفاده کنند. این شد که از ایده هایی که در ذهن داشتیم چشم پوشیدیم و تصمیم گرفتیم این مانع را از سر راه حضور نابینایان در شبکه های اجتماعی برداریم.

مشابه همین دلیل را هم میشود در اظهارات نقیپور، مدیر تیم تبریزی مشاهده کرد. او هم قضیه را اینطور بازگو میکند که جوانی نابینا از اهالی تبریز از طریق واسطه ای با ما مرتبط شد و در ارتباطی که با او داشتیم متوجه عدم امکان دسترسی نابینایان به تلگرام شدیم و به نظرمان بسیار عجیب آمد که در وضع حاضر چطور میشود بدون تلگرام با جامعه در ارتباط مؤثر بود و به این ترتیب تیمی را مأمور تحقیق در خصوص چگونگی ایجاد این دسترسیپذیری کردیم.

اگر جزو کاربرانی باشید که وضعیت انتشار برنامه ها را پیگیری میکنند، حتماً خبر دارید که تلگرام از آن دسته برنامه هایی است که در پی انتشار نسخه اصلی، منبع یا به اصطلاح برنامه نویسها source را هم در اختیار توسعه دهندگان قرار میدهد تا آنها بتوانند بسته به ایده ها و نیاز مخاطبانشان این برنامه را توسعه دهند. آنچه در مورد Blindgram و telelight رخ داده هم دقیقاً همان اتفاقی است که برای اپلیکیشنهایی نظیر mobogram و تلگرام فارسی و دهها نرم افزار دیگر شاهد وقوعش هستیم؛ به این معنا که این دو گروه، از source منتشر شده استفاده کرده اند و مواردی را که در دسترسی نابینایان ایجاد اشکال میکرده برطرف کرده اند. هر کدام از این دو گروه، بسته به سلیقه و سیاستگذاریهایی که برای خود در نظر گرفته اند، شیوه ای را برای ایجاد این دسترسی و همچنین نوع عرضه برنامه شان انتخاب کرده اند. تیم کاشانی ترجیح داده از یکی از شیوه های مرسوم یعنی open beta testing بهره بگیرد و نسخه آزمایشی را از همان ابتدا در اختیار کاربران قرار دهد و از آنها بخواهد تا اشکالات را گزارش کنند و به این ترتیب، بعد از رفع ایرادات اپلیکیشن، نسخه نهایی و رسمی را منتشر کرده در حالی که نقیپور و همکارانش، سیاست Closed testing را پیش گرفته اند و ابتدا گروهی را به عنوان آزمونگر از میان نابینایان انتخاب کرده اند و بعد، تمام مراحل برنامه نویسی را با همان گروه خاص به انتها رسانده اند.

این که کدام گروه، کدام روش را برای به سر انجام رساندن پروژه خود انتخاب کرده چیزی است که بستگی تمام به مدلهای مدیریتی دارد و نمیتوان هیچ ایرادی بر هیچ یک از این دو گروه وارد دانست. دو برنامه با دو رویکرد و سلیقه متفاوت از سوی دو گروه خلاق و جوان تولید شده و هر کدام از کاربران میتواند بر اساس نیازها یا تشخیص خود یا افراد مورد وثوقش هر کدام از این برنامه ها را تهیه و استفاده کند. بدون شک وجود دو برنامه در یک راستا و رقابتی که همین مسأله میان این دو گروه به وجود میآورد هم قطعاً به نفع کاربران نابینا خواهد بود؛ چرا که هر کدام از این گروهها سعی خواهد داشت با ایجاد امکانات بیشتر و مطلوبتر، تعداد بیشتری از کاربران نابینا را جذب محصولش کند. اما آنچه در این میان عجیب به نظر میرسد، نوع مواجهه برخی از نابینایان با این اتفاق است. در این که هر شرکت خصوصی حق دارد به دنبال کسب سود منطقی از محصولش باشد تردیدی نیست اما در این میان برخی کاربران این اپلیکیشنها شروع به تخریب اپلیکیشن رقیب در فضای مجازی و گروههای نابینایی کرده اند و پا را از این هم فراتر گذاشته اند و کار را به فحاشی و درگیریهای بیمنطق لفظی کشانده اند که به هیچ وجه نمیتوان توجیهی برای اینگونه اتفاقات پیدا کرد. قطعاً کاربران حق دارند هر دو این محصولات را از منظر فنی نقد کنند و در موردشان به دوستان و مخاطبانشان اطلاعرسانی کنند اما فحاشی و جوسازیهایی از این دست فقط موجب دلزدگی جوانانی میشود که از دانش روز برخوردارند و میتوانند با ورودشان به حوزه نابینایان مشکلات فراوانی را که در حوزه تکنولوژیکی در جامعه نابینایان وجود دارد، برطرف کنند. وظیفه ما در این مقطع این است که به جای تخریب و کشمکشهای بیفایده، با ارائه راهنمایی و پیشنهاد و راهکار، موجبات تداوم حضور متخصصان در میان نابینایان را فراهم کنیم.

درباره سعید پناهی

با سلام. بنده سعید پناهی هستم. متولد 9 اسفند سال 1375. از علایقم میتونم بگم به اینترنت, مبایل, موزیک, بازیهای نابینایی,گوش کردن به رادیو و نمایش رادیویی و و و خعععععیلی چیزهای دیگه اشاره کنم. کلا با همه چی حال میکنم. رفیق بازم, و رفیقهای ثمیمی را بیشتر از داداشهای نداشتم, دوست دارم. زاده ی استان زنجانم و از 1 سالگی در کرج یا همون استان البرز زندگی میکنم. در حال تحصیل در مقتع کارشناسی علوم تربیتی هستم. عاشق مطالعه صفحات اینترنتی هستم. پیگیر اخبار علم و فناوری هستم. به علاوه که در اسکایپ هستم, تو واتساپ و تلگرام و اینستا هم هستم. خخخ. کلا مسنجر بازم. فکر کنم هدفم کلا از اندروید خریدن همین بوده. اردیبهشت 92 با ی n73 وارد دنیای نت شدم. و اون وقتها 3g و این حرفا نبود با gprs آهنگ دانلود میکردم. بعد توسط معرفی یکی از دوستانم با سایتهای نابینایی آشنا شدم. بعد مهر ماه بود که دیگه ماهور خریدم, باورتون نمیشه من تا مهر 92 هنوز صفحهخان فارسی نداشتم. با این که از سال 83 پای کامپیوتر بودم. میدونین چرا؟ چون اون وقتها نت نمیرفتم. بعد از مهر ماهم اسکایپ نصب کردم و کم کم همه را add کردم و با همه آشنا شدم. عاشق گفت و گو تو اسکایپ بصورت صوتی هستم. کمو بیش چت هم دوست دارم. بعد اوایل آذر ماه بود که تصمیم گرفتم ی سایت بزنم, اول چنتا بلاگ تست کردم, خوشم نیومد. بعد کم کم بسرم زد, برم رو وردپرس. بعد به کمک آقای سعید درفشیان اینجارو بنا کردیم. روز 17 آذر 1392 بود که اینجارو بنا کردیم. اون وقتها زیاد اینجا کسی نمیومد. بعد دوستان کم کم با اینجا آشنا شدن. و الان هم که دیگه ی خانواده ی بزرگ شدیم به نام, شب روشن. اینجا ی سریها بهم مدیر ارشد هم میگن. اما خودم قبول ندارم. ی نو گرداننده میشه اسممو گذاشت. بیخودی هندونه تو پاچمون میکنن ههه. من تقریبن 10 درصد بینایی دارم. و از خط بریل استفاده میکنم. فقط 5 سال ابتدایی را در مدرسه ی پویا مخصوص نابیناها و کم بیناها درس خوندم. بعدش دیگه بصورت تلفیقی در مدرسه ی عادی مشغول به تحصیل شدم. راستی یادم داشت میرفت, جهت تماس با من میتونین از راه های زیر استفاده کنین. ایمیل: saeedpanahi2200@gmail.com اسکایپ: saeed-panahi تلگرام: https://telegram.me/sp1000 اینستاگرام: https://www.instagram.com/saeed10055/ خوشباشید.
این نوشته در اخبار, اطلاع رسانی, اقتصادی, اندروید, اینترنت, تلفن همراه, فناوری اطلاعات, گفت و گو, مسائل مربوط به نابینایان عزیز, معرفی, نرم افزار, نرم افزارهای نابینایان ارسال و , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

21 دیدگاه دربارهٔ «کدام را بخریم Blindgram کاشانی یا Telelight تبریزی؟»

  1. علیرضا نصرتی می‌گوید:

    سلام. پستو نخونده دوتا سوال دارم

    این برنامه ها که ساخته شدن, به تبریز و کاشان چه ربتی دارن؟؟؟ خب درسته سازنده ها تبریزی یا کاشانی بودن ولی اسم برنامه ها کاشانی و تبریزی نیست. سوال دومم, آیا شما به اسکایپ و تلگرام واتساپ و… هم اینطوری اسم میذارین؟؟؟ مثلا اسکایپ آمریکایی, تلگرام روسی, سروش ایرانی, گوش کن اصفهانی, شب روشن کرجی,

    اگه کامنتم اشکالی داشت ببخشید.

    • سعید پناهی می‌گوید:

      سلام.
      اشکالی نداشت ولی ما بخشیدیم.
      راجب عنوانم بخاطر این عنوان رو ادیت کردیم که مشکلی پیش نیاد تو رنکینگ سایتها چون این مطلب در ایران سپید نوشته شده بود با کمی ویرایش عنوان سعی کردیم سر گوگل کلاه بزاریم…
      آره ما اسکایپ آمریکایی اینا میگیم خخخ.

  2. سلام مرسی سعید من با توجه به مقایسه دو نرم افزار همون نابینا گرام رو خریدم که کاشانی هست

  3. شهاب می‌گوید:

    سلام سعید جان مرسی از این پست تشکر .

  4. esteghlal می‌گوید:

    سلام ممنون بابت پستت blind gram

  5. مهدی عزیززاده می‌گوید:

    سلام سعید جان مرسی از پستت عشقم فقط Blindgram. با اینکه از ابتدا عضو گروه تللایت بودم اما با دیدن نسخههای آزمایشی blindgram ترجیحش دادم الآن هم هرچند از طرف برخی از افراد بهم پیشنهاد دادند که حاضرند رایگان بهم بدن اما من از blindgram همچنان استفاده میکنم و افتخار هم میکنم که کاربر این برنامه هستم. شاید کامنتم در نگاه اول مغرضانه بیاد اما خدا وکیلی blindgram از بدو ورود با دادن نسخههای آزمایشی عملاً بچهها رو در جریان فرآیند دسترس‌پذیری قرار داد. اما تللایت نه, البته فقط سربسته بگم که نگذاشتند تللایت نسخههای آزمایشی بده! دقت کنید, نه نخواستند بدن, بلکه نگذاشتند یا بهتر بگم نگذاشت. دیگه بیش از این چیزی نمیگم, تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل! حالا هرچند ایران سپید نوشتند که اشکالی نداشت کاری که تللایت کرد اما من مخالفم با اون کار. حرفهام زیاده اما مجال کم, متشکر سعید جان.

  6. امیر فتوحی می‌گوید:

    درود و وقت به خیر خدمت تمومی شما خوبان. امیدوارم حالتون خوب باشه و ایام به کام و اوضاع بر وفق مرادتون باشه. حالا نامگذاری کاشانی و تبریزی به کنار، به نظر من ای کاش این پست اصلاً تکرار نمیشد چون مشابه این پست رو فکر کنم تو اینجا یا تو سایت همسایه من این رو مشاهده کردم. و این رو هم بایستی عرض کنم که من خودمم از blindgram استفاده کنم و با telelight کمتر کار کردم. و حتی shortcut نرم افزار blindgram رو تو صفحه ی اصلیم گذاشتم. میخواستم این رو خدمتتون عارض باشم که منی که حالا کمابیش نرم افزارا رو تست کردم و دارم تست میکنم، این رو بایستی وظیفه ی خودم بدونم و اشکال و ایراد هر دو نرم افزار رو بگم که این کار رو هم کردم. مثلاً مشکلی که تو هر دو نرم افزار داشتش این بودش که گزینه ی bye full version یا ارتقا به نسخه ی کامل رو که میزدیم و برنامه واسه ما دایمی میشد این گزینه حذف نمیشد که به هر دو طرف من این رو اعلام کردم. به هم به روبات پاسخ گویی blindgram و هم با جناب شکاری که تو pv که با هم دیگه صحبتی داشتیم عرض کردم بهشون اعلام کردم. که هر دو طرف این مشکل رو پذیرفتن و این تعهد رو دادن که تو نسخه های بعدی حل بکنن که آقای شکاری هم فرمودن که واقعیت برای من هم این مشکل یه جوری میاد و قول گرفت که با جناب نقیپور صحبت بکنه که خدا رو شکر که blindgram این مشکل رو حل کرد. و خب حالا telelight هنوز نتونسته حل بکنه. ولی دوستان باور کنیم که هنوز blindgram تا بخواد کاملاً دسترس پذیر کنه خیلی راه در پیش داره. مثلاً بعضی گزینه ها هنوزم که هنوزه بدون برچست موندن. و یا اینکه مثلاً وقتی یه voice یا یه موسیقی یا music رو داریم پخش میکنیم متأسفانه talkback خیلی خیلی صحبت میکنه و اختلال ایجاد میکنه ولی چون با telelight بیشتر کار نکردم الآن حضور ذهن ندارم که آیا اینم اون طوریه یا نه. نظر من اینه که افرادی که حالا به صورت حرفه ای میان نرم افزار رو تست میکنن بایستی این رو وظیفه ی خودشون بدونن و بیان عیب و ایراد هر دو نرم افزار رو بگن اما بیان از یه نرم افزاری عیب و ایراد نرم افزار رو تحمل کنن و به طور غیر عادی بیان حمایت کنن به نظر من این منصفانه نیست. انصاف خوب چیزیه اگه رعایت بشه. و به نظر من هر چه سریع تر اصلاً این پست حذف بشه بهتره. چون با این کارا دوباره رو زخمها نمک میپاشیم.

  7. محسن غلامی می‌گوید:

    سلام.
    من فقط نمیدونم ندادن نسخه آزمایشی دست همه چه ایراد فنی داره.
    تله لایتی که دست همه نبوده هم کم ایراد بوده و بلایندگرامی هم که دست خاجه حافظ هم رسیده همینطور.
    پس اینکه نسخه آزمایشی به صورت همگانی عرضه نشده، دلیلی بر بی کیفیتی نرم افزار نیست.
    در ضمن آیا شما وقتی میرید تلویزیون می خرید از کدوم شرکت می خرید.
    یه شرکت میگه من فعلاً تلویزیون صدا دار رو میام براتون نصب می کنم انشاء الله چند روز دیگه تصویرش هم درست میشه.
    یا شرکتی که میگه چند روز دیگه تلویزیون کامل که صدا و تصویر رو دریافت می کنه و تازه مثلاً تله تکست هم داره رو براتون میارم.
    به نظرم اینکه شرکت تله لایت نرم افزار پر ایراد رو بین بچه ها پخش نکرده و اولین نسخه اش تقریباً بدون ایراد بوده بی اعتمادی به نابینایان نیست بلکه ارج نهادند بر دوستان نابیناست.
    اینکه از دو هفته قبل نرم افزاری پر ایراد رو بلایند گرامی ها منتشر کردند و رفته رفته ایراداتش رو کم کردند به هیچ وجه شخصیت دادن به کاربران نیست.
    بلکه شرکتی که ایرادات نرم افزارش رو به کاربران تحمیل نکرده و در همان نسخه اول کم ایرادترین ورژن را دست ما رسونده بسیار کار ارزشمند تری انجام داده است.
    به هر حال فعلاً که همه داغند و اگر سقراط را هم از گور بیرون بکشند تا برایمان استدلال کنند، باز ما به همان راه خود می رویم.
    چیز های دیگری هم داشتم بگویم، ولی چون فعلاً جو نابینایی علیه تله لایت هست، هرچه بگویم جانبداری می دانند.
    شاید چند ماه دیگر بتوان در فضایی بهتر به بحث نشست.

    • مهدی عزیززاده می‌گوید:

      سلام آقای غلامی, اون تلویزیونی که میفرمایید برای عموم مردم اعم از نابینا و بیناست, پس طوری نیست که اگه مثلاً کارکنان همون شرکت یا حداقل مهندسینش تستش کنند و بعد از تکمیل شدن عرضه اش کنند. اما زمانیست که میخان تلویزیونی دسترس‌پذیر برای نابینایان بسازند, طبیعی هم هست که در وهله اول این مهندسینی که اقدام به ساخت میکنند اطلاعی از شرایط نابینایان ندارند, پس قطعاً برای کیفیت کارشون هم که شده باید چندتا نابینا رو گزینش کنند و اونها رو با خودشون همراه کنند تا در نهایت محصولی قابل قبول ارائه بدن.

      • امیر رضا رمضانی می‌گوید:

        سلام
        خب جوابه کاملی بر این حرفا و جنجالی که شروع شد:
        اونی که بخواد کرک کنه, براش فرقی نمیکنه که کدوم نسخه رو داره کرک میکنه, نسخه ای که دمو هم نیستم قابلیته کرک شدنو داره
        یعنی هر چیزی رو که کامپیوتر (یا گوشی) بتونن بخونن (و اجرا کنن), آدمام میتونن بخونن و دستکاریش کنن
        پس این حرف اشتباهه
        همینجور که گفته شد این پست بدونه طرف نوشته شده و (در مورده باگایه نرم افزارام نبوده) که نمیدونم چرا داره به اون سمت کشیده میشه
        اینم در نظر داشته باشین که هیچی خالی از باگ نیست (حتی همون ویندوز و اندروید که سیستم عاملن) وگرنه چه الزامی بود که ورژن داده بشه و تست بشه؟

        • محسن غلامی می‌گوید:

          سلام.
          ببین آقای رمضانی عزیز.
          اولاً مقایسه محصولات شرکتهای بزرگی مثل مایکروسافت و گوگل با یه شرکت دانش بنیان در ایران مقایسه مَع الفارغ هست.
          مایکروسافت اگه هزاران نفر از ما ویندوزش را کرک کند ککش هم نمیگزد.
          چون مشتریان اصلی این شرکتها شرکتهای غول دیگر و دولتها و سازمان ها هستند که بنا به قوانین خاص حق استفاده از نسخه های کرک را ندارند و مجبور به خرید از این شرکتها هستند.
          اندروید هم که مشتریش شرکتهای تولید کننده مبایل است.
          ولی همان طور که گفتی امنیت نسبیست ولی این دلیل نمی شود که لا اقل ضریب امنیت را بالاتر نبرد.
          موفق باشید.

  8. حسین مهدوی می‌گوید:

    سلام خدمت شب روشنی های عزیز من از هر دو تیم برنامه نویس تشکر میکنم که برای ما نابینایان تلاش کردند که این مشکل رو حل کنن و برای خودمون متعسفم که به جای این که از برنامه نویسان طرف داری کنیم همه جا پخش میکنیم آهای بچه ها نخرید امنیت نداره و درد نمیخوره کلا من بهم ثابت شد بیشتر نابیناها نمک میخورن و نمکدون رو میشکنن به خدا این کار بر ضرر خودمون هست این کار هارو نکنید ممنونم بابت انتشار پست

  9. بهنام نصیری می‌گوید:

    جناب عزیز زاده. شدیدا بهتون تذکر میدم. اینجا جای غیبت پشت سر هیچ کاربری نیست. دفعه ی بعد از هر کسی اسم بیاری، به عنوان مدیر شب روشن حق دارم اکانتتو حذف کنم.
    این امر با رفاقت ما کاملا جداست. پس جدا بهت هشدار میدم.

  10. محسن غلامی می‌گوید:

    سلامی دوباره بر آقای نصیری و پناهی بزرگوار.
    اگر تا کنون سکوت کرده ام و سعی کرده ام بی طرف بمانم، فقط به خاطر حضوور افرادی چون شماست.
    اما از آنجا که عده ای با اقدامات احساس مدارانه سعی در دفاع از انتخاب خود را دارند و حقایق را نیز نادیده می گیرند، تصمیم گرفتم که دیگر بی طرف نمانم.
    بعضی اوقات بی طرفی بدتر از طرفداریست.
    من اگر سخنی نگفتم به خاطر این بود که هنوز از واکنش آقای شکاری و مهندسانش اطمینانی نداشتم و حمایت افراد با حسن نیتی مثل شما هم در تردید من بی تأثیر نبود.
    ولی متأسفانه هر چند دیر شده ولی نمی گذارم عده ای با دلایلی عامه پسند حیصیت طراحان تله لایت را به بازی بگیرند.
    اگر شما اجازه انتشار صحبت هایم را در آینده ندهید، در حد توان خودم از آبروی سازندگان تله لایت دفاع می کنم.
    موفق باشید.

  11. سعید پناهی می‌گوید:

    سلام دوستان وقتتون بخیر.
    هدف من از زدن این پست مقایسه و دعوا نبود.
    همین و بس.
    کامنت ها هم بسته میشود.
    شاد باشید و دعوا ها رو جاهای دیگه ادامه بدید.
    به قوانین سایت هم احترام بزاریم.

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.