اطلاعیه: اعتراض جمعی از فعالین فرهنگی نابینا و کمبینا نسبت به تداوم بی تکلیفی مؤسسه رودکی. لطفا مشارکت کنید

با عرض سلام و درود به خدمت شما دوستان عزیزم در
شب روشن
خصوصاً سلامی ویژه و خاص دارم خدمت دوستداران کتب گویا و بریل و به ویژه اون دسته از عزیزانی که از اعضای مؤسسه رودکی هستند.
لطفاً به اطلاعیه ای که هم‌اکنون در خصوص این مؤسسه بدستم رسید توجه بفرمایید.

سلام خدمت دوستان عزیزِ نابینا. با توجه به اتفاقات رخ داده در مرکز رودکی و طولانی شدنِ زمانِ رسیدگی بهزیستی به این ماجرا و احتمال این که باز رودکی مثل دفعه ی پیش در اختیار کسانی قرار بگیره که صلاحیت کافی برای اداره‌ی قدیمی‌ترین مرکز تولیدات محصولات فرهنگی نابینایان رو ندارند، نامه‌ی سر‌گشاده‌ای تنظیم شده که متنش رو در زیر مطالعه خواهید کرد. در صورتی که با خواسته‌های مطرح شده در نامه موافق هستید، لطفاً اسم و فامیل و موقعیت شغلی یا تحصیلی خودتون رو به شماره‌ی
۳۰۰۰۶۷۱۷۰۰۰۰
به نشانه‌ی امضای این نامه ارسال کنید. تا دیر نشده باید کاری کرد.

بنام خدا

« درخواست فعالین فرهنگی نابینا و کم‌بینا در خصوص تعیین تکلیف مرکز فرهنگی رودکی »

حضور دکتر انوشیروان محسنی بندپی
رئیس محترم سازمان بهزیستی کشور

با عرض سلام و ادب
احتراماً همان‌طور که به خوبی آگاهید مرکز فرهنگی «رودکی» مهم‌ترین مرکز فعال کشور در عرصه تولید و انتشار کتب و نشریات بریل و گویای مورد نیاز نابینایان و کم‌بینایان کشور که از سال ۱۳۸۷ علی‌رغم سابقه‌ی چند ده ساله در تولید منابع اطلاعاتی آسیب‌مندان بینایی ایران با تصمیم مدیریت وقت سازمان بهزیستی و با وجود هشدار‌های نخبگان فرهنگی نابینا و کم‌بینا به مؤسسه‌ی ریحانه که فاقد دانش تخصصی و سبقه فعالیت فرهنگی‌ست واگذار شد. حاصل این بی‌تدبیری پس از هفت سال رها‌سازی این مرکز از سوی مؤسسه‌ی ریحانه از آغاز سال جاری‌ست که در قالب عدم تأمین بودجه گردش کار مرکز، عدم پرداخت دستمزد کارکنان آن مرکز به مدت ۷ ماه و ناچارکردن این کارکنان به شکایت قانونی برای تعیین تکلیف و دریافت حقوق مسلم خود تجلی پیدا کرده است.
اکنون در میانه‌ی این گسل زمانی و مدیریتی، ما امضاء کنندگان این نامه که از افراد تحصیلکرده‌ی نابینا و کم‌بینا و دغدغه‌مند در عرصه‌ی فرهنگی هستیم، توجه جناب عالی را به عنوان بالا‌ترین مقام سازمانی به لحاظ درخواست‌ها و دغدغه‌های زیر که می‌تواند تضمین کننده عدم تکرار تجربه‌ی تلخ واگذاری ناموفق مراکز سازمان بهزیستی به مؤسسات غیر تخصصی و فاقد شاخص‌های لازم تعهدی و مدیریتی¬ست، جلب می‌کنیم خاصه آن که سخن از مرکزی فرهنگی، اثرگذار و منحصر به فرد برای نیم میلیون تن از شهروندان دارای آسیب بینایی است که در تأمین منابع اطلاعاتی خود عمدتاً به این مرکز وابسته‌اند.
۱٫ با تأیید فلسفه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سایر اسناد بالادست قانونی، از جمله ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در واگذاری شرکت‌ها، مؤسسات و مراکز دولتی به بخش غیردولتی، مؤکداً یادآور می‌شویم در غیاب فعالیت و کمک دستگاه‌های اجرایی عمده‌ی فرهنگی کشور به امر خطیر تأمین منابع اطلاعاتی مورد نیاز تحصیل کردگان روز افزون نابینا و کم‌بینا که ۴۰% دانشجویان معلول کشور را شامل می‌شوند، مهم‌ترین وظیفه‌ی سازمان بهزیستی در قبال این گروه هدف، توسعه‌ی فعالیت‌های مرکزی هم چون رودکی به روزرسانی فعالیت‌های آن به جای واگذاری آن به مؤسساتی است که صرفاً تمکن مالی دارند و نه دغدغه‌ی فرهنگی و دانش لازم در این خصوص. کاهش فشار مالی بر بودجه‌ی سازمان به هیچ عنوان نباید انگیزه‌ی واگذاری مراکزی با نقش بی‌بدیل مانند رودکی باشد.
۲٫ در صورت عدم امکان تخطی از سیاست واگذاری مراکز تحت پوشش سازمان به بخش غیر دولتی، تجربه‌ی تلخ واگذاری مرکز فرهنگی رودکی به مؤسسه‌ی ریحانه مؤید و مبین آن است که این مرکز باید به مؤسسات و تشکل‌هایی واگذار شود که دارای دغدغه و سابقه‌ی روشن فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با امر تولید و نشر منابع اطلاعاتی و آگاه به نیاز‌های آموزشی و فرهنگی نابینایان و کم‌بینایان به تأیید مسئولین ذیربط سازمان و قاطبه‌ی جامعه‌ی نابینایان و کم‌بینایان تحصیل کرده‌ی کشور باشند و در همین راستا انتظار می‌رود انگیزه‌ی سازمان توسعه و ارتقاء فعالیت‌های مرکز رودکی و بلکه حمایت از افزایش تعداد مراکزی از این دست در تأمین کامل‌تر نیاز اذهان تشنه‌ی نابینایان و کم‌بینایان به اطلاعات و آموزش باشد و نه کنار کشیدن سازمان از کمک مالی به این مرکز.
۳٫ یکی از شاخص‌های نامطلوب در امر نظارت و ارزیابی عملکرد مرکز فرهنگی رودکی در چند سال گذشته مدیریت دوگانه دولتی ـ غیر دولتی این مرکز بود که عملاً موجب عدم پاسخ‌گویی شفاف در زمینه‌ی عملکرد این مرکز و زمینه‌سازی آنچه شد که در سال ۹۵ شاهد آن بودیم. لذا در صورت تصمیم سازمان برای واگذاری مرکز به بخش غیر دولتی، قرارداد واگذاری باید روشن¬کننده قطعی مدیریت مرکز، اعطای اختیارات متناسب با اداره‌ی مرکز و البته پاسخ-گویی شفاف نهاد اداره کننده در قبال عملکرد خود باشد.
۴٫ با توجه به نقش استثنایی مرکز در تأمین منابع اطلاعاتی آسیب‌مندان بینایی و کاهش چشمگیر فعالیت‌های مرکز در سال ۹۵ تعیین تکلیف اداره این مرکز در اسرع وقت و فارغ از روند کند و سنگین اداری، مورد درخو

است مؤکد امضاءکنندگان است.

با قدردانی از توجه ویژه‌ی شما به نیاز‌های فرهنگی تحصیلکرده‌ترین معلولین کشور
گروهی از تحصیل کردگان، کاربران محصولات و فعالین فرهنگی نابینا و کم‌بینا کشور

– رونوشت: معاون محترم امور توانبخشی، معاونت محترم پشتیبانی، مدیرکل دفتر حقوقی سازمان بهزیستی کشور و مدیریت شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان کشور چاووش

درباره احمد عزیززاده

بنام خدا من احمد عزیززاده هستم متولد 20 اردیبهشت 1365 فارغالتحصیل مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی. ساکن شهرستان آمل چیز زیادی واسه گفتن ندارم. راههای ارتباط با من: e-mail: ahmad.azizzadeh.5282@gmail.com همراه: 0911 853 19 74 موفق باشید.
این نوشته در اخبار, اطلاع رسانی, حرفای خودمونی, درد دل, کتاب, گفت و گو, مسائل مربوط به نابینایان عزیز ارسال و , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

2 دیدگاه دربارهٔ «اطلاعیه: اعتراض جمعی از فعالین فرهنگی نابینا و کمبینا نسبت به تداوم بی تکلیفی مؤسسه رودکی. لطفا مشارکت کنید»

  1. سلام احمد جان! واقعا تشکر که این اطلاعیه رو گذاشتی اینجا. باشد که مشکل این مرکز هم حل بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *